Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek

12-03-2014 08:26 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva-forumers

Even een nieuw account aangemaakt ivm herkenning. Ik heb namelijk even een vraagje. Man en ik zijn op zoek naar een koophuis. Hebben een mooi huis op het oog dat wel eens 'het' huis kan zijn voor ons. Volgende week ook een gesprek bij hypotheekverstrekker maar toch al even een vraag. Het zit zo, man heeft een vast contract. Ikzelf werk echter via een uitzendbureau maar zit nog in fase a. Daarnaast heb ik inkomen vanuit PGB, ik werk voor een meneer die mijn vanuit zijn PGB betaald.

Om het huis te kunnen kopen is het van belang dat mijn inkomen (al is het niet veel) wordt meegerekend. Iemand enig idee hoe dit bij onze situatie zit en of er een mogelijkheid is dat dit gaat lukken?

Alvast bedankt voor het lezen en evt meedenken!
Zowel je PGB-werk als je fase A werk kunnen op ieder moment stoppen. Ik denk niet dat het uitzendbureau jou een intentieverklaring gaat geven en daarom denk ik niet dat de bank jouw (tijdelijke) inkomen zal meenemen voor de hypotheek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet niet hoe streng de banken tegenwoordig zijn. Ik heb onlangs ook een hypotheek aangevraagd, terwijl ik geen vast contract meer heb, en zelfs een tijdje in de ww heb gezeten. De hypotheekverstrekker kijkt dan naar het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar, en dat was voldoende om toch wat te kunnen lenen.

Alleen... het lijkt me heel onverstandig om jouw inkomen mee te rekenen. Wat als een van jullie zonder werk komt te zitten? Wat als jullie uit elkaar gaan, dan moeten jullie het huis verkopen en blijven jullie met een restschuld zitten die je niet zomaar afbetaalt. Je kunt beter naar een goedkoper huis op zoek, dat je alleen op het salaris van je man kunt kopen, dat scheelt een hoop mogelijke financiële zorgen in de toekomst.
Wij hebben laatst dezelfde vraag gehad. Onze tussenpersoon zei dat ik een ib60 verklaring bij de bld kon aanvragen, dan konden ze mijn inkomen meetellen. Ik werk ook via pgb.
Los van of je de hypotheek krijgt of niet lijkt me nog belangrijker om zeker te weten dat je de lasten van een eigen woning kan blijven dragen in minder voorspoedige tijden. Wat als jouw inkomen wegvalt? Wat als het inkomen van je man (voor een deel) wegvalt? Op wat voor manier kan jullie situatie in de komende 10 jaar veranderen en wat voor financiële gevolgen heeft dat?

Misschien heb je hier al over nagedacht.
Ik zou kijken voor een huis wat op je man zijn salaris te betalen is. Als jouw baan ophoudt, ben je gelijk de sjaak. Kun je altijd over een paar jaar kijken hoe de situatie er dan voor staat.
quote:Trotter schreef op 12 maart 2014 @ 08:35:

Alleen... het lijkt me heel onverstandig om jouw inkomen mee te rekenen. Wat als een van jullie zonder werk komt te zitten? Wat als jullie uit elkaar gaan, dan moeten jullie het huis verkopen en blijven jullie met een restschuld zitten die je niet zomaar afbetaalt. Je kunt beter naar een goedkoper huis op zoek, dat je alleen op het salaris van je man kunt kopen, dat scheelt een hoop mogelijke financiële zorgen in de toekomst.

Inderdaad. Als TO's ('al is het niet veel') onzekere inkomen moet worden meegenomen om het huis te kunnen kopen, dan is dat een heel onstabiele situatie.

En ook kost een huis/hypotheek veel geld. Een verbouwing, verzekeringen, je dak wat lekt en wat snel gerepareerd moet worden, onderhoud.

Zoek een huis wat je man in principe alleen kan betalen, en gebruik jouw inkomen voor een we-hebben-een-eigen-woning-en-je-weet-nooit-wat-je-te-wachten-staat spaarpot.
Bedankt voor het meedenken! Uiteraard al over nagedacht. Ik werk nu nog maar paar uurtjes (vandaar de: al is het niet veel). Ik ben echter bijna afgestudeerd op een gebied waarop veel werkzekerheid is. Natuurlijk kun je altijd je baan verliezen. De lasten bij de hypotheek kan mijn man in principe ook alleen betalen.

Vraag is alleen of mijn inkomen meegerekend wordt. Pgb dus al wel zie ik bij de antwoorden. Inkomen uit 3 jaar is een algemene regel? Dan komt het namelijk goed

Benieuwd naar meer ervaringen
Even een zijdelings vraagje Huizenzoeker: een kennis van mij heeft geen idee wat ze wil worden als ze groot is Werkzekerheid is dan zeker iets wat meespeelt. Welke sector doe jij je opleiding?
Uhm, dacht dat bij ons toen ook de 3 jaar regel op mij van toepassing was mits ik op dat moment zelf een baan had. Nu heb zit ik in de ww en wilden we mij niet meenemen dus ging dat niet op. Succes met je huis! komt vast wel goed.
Bij ons zit het ingewikkeld, mijn man verdient goed maar heeft zo'n ingewikkelde loon structuur dat hij maar een lage hypotheek kan krijgen. We gebruiken dus mijn ib60 voor de hypotheek, in de praktijk kunnen we prima van mijn man's salaris alleen leven.
@olivia precies zo zit het bij ons!!

Hoop op de 3-jaren regel!!

Maak me wel druk..
Net op werk gesproken met leidinggevende.. Gaf duidelijk aan:

Ga eens met baas praten..

Zit denk ik een opening om eens over mijn contractsvorm te praten..
Over het kunnen blijven wonen als je inkomstenverlies hebt: vraag info over inkomensgarantverzekeringen. Dat kan dan een vangnet zijn als iemand werkloos wordt of ziek.
Dankjewel voor de tip Mabelle!
Voor die verzekeringen moet je wel héél Gied de kleine lettertjes lezen. Ze zijn enorm duur en betalen nauwelijks uit. Er staan hier nog wel wat verhalen over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven