Afleren van tics
zaterdag 22 maart 2014 om 15:41
Ik heb een aantal tics waar ik vanaf wil alleen weet ik niet zo goed hoe. Ze belemmeren me niet gelukkig, worden wel erger als ik me ongemakkelijk voel of stress ervaar. ''Gewoon stoppen'' is geen optie want ik doe het vaak onbewust en er zit een drang in me om het toch te doen. Heeft iemand tips hiervoor?
zaterdag 22 maart 2014 om 16:13
Iedereen heeft dit in meer of mindere mate wel. Zijn het echt tics of 'gewoon' stress gerelateerd gedrag?
Ik let er bij mezelf meestal niet zo op, maar ik ga handen wringen en woorden verhaspelen als ik gespannen ben.
Bij collega's zie ik haarpluk draaien, zenuwtrekjes bij het oog of de mondhoek, neus ophalen, -tig keer gaan verzitten....
Ik let er bij mezelf meestal niet zo op, maar ik ga handen wringen en woorden verhaspelen als ik gespannen ben.
Bij collega's zie ik haarpluk draaien, zenuwtrekjes bij het oog of de mondhoek, neus ophalen, -tig keer gaan verzitten....
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 22 maart 2014 om 16:49
Het wangbijten doe ik al 10 jaar, ik kan me niet eens meer herinneren hoe wangen aan horen te voelen van binnen. Ik doe het iedere dag (deze tic is het ergst). Sinds ik dit/deze? topic geplaatst heb ben ik er op aan het letten en ik word heel erg kriebelig en rusteloos vanbinnen. Nu heb ik een lolly gepakt, maar ik wil het ene niet gaan vervangen door het het andere natuurlijk.
zaterdag 22 maart 2014 om 17:10
Heb je een vorm van Tourette's? Dan is het erg moeilijk om de tics af te leren, helaas komen er steeds nieuwe voor terug. Je kunt proberen deze tics om te leggen naar een minder schadelijke tic, zoals met een stressbal spelen, of met een touwtje spelen. Heb je dat wel eens geprobeerd? (een lolly is slecht voor je tanden...)
Bij andere tics, niet vanuit Tourette, zijn er verschillende therapieen te volgen om er af te komen.
Heb je wel eens een therapie gevolgd?
Bij andere tics, niet vanuit Tourette, zijn er verschillende therapieen te volgen om er af te komen.
Heb je wel eens een therapie gevolgd?
zaterdag 22 maart 2014 om 21:28
Ik heb geen idee of ik Tourette's heb. Laatst stond er in de Linda een stuk over Tourette's en het was wel erg herkenbaar, maar ADD is voor mij ook herkenbaar. Ooit ben ik doorverwezen, daar vertelde ik mijn verhaal en de professional ging met me mee huilen en dat heeft niet bepaald een goede indruk achtergelaten.Daarom zou ik het ook liever zelf oplossen, alleen ben ik bang dat dat niet gaat lukken. Bedankt voor jullie reacties trouwens!