Geld & Recht alle pijlers

Variabele lasten.

05-04-2014 15:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een tijdje veranderd onze financiële situatie (uitkering stopt).

Wat heb je minimaal nodig aan variabele lasten per maand voor een gezin van 4 personen (2 volw. en 2 kinderen)?

(sparen niet meegerekend.)

Ik ben op internet aan het googlen naar het gemiddelde, maar ik kan het nergens vinden.
Wat je nodig hebt aan variabele lasten? Nu moet ik gaan googlen wat jij bedoelt.

Voor het in kaart brengen van je vaste lasten (die een ieder zou moeten weten, maar dat terzijde) neem je alle bankafschriften van het afgelopen jaar en dan breng je deze zo in kaart. Vergeet daarbij niet de gemeentelijke belastingen mee te nemen. En zeg gelijk alle overbodige abonnementen op.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En er is geen gemiddelde voor vaste lasten. Die van mij zijn bijvoorbeeld 600 euro, maar de buren zijn zeker weten duurder uit. Maar ik heb mijn hypotheek afbetaald en zij niet.
Nee, mijn vaste lasten weet ik wel.

Maar heb je nu 600 euro nodig, dan ga je net niet dood volgens mij.

Bij 900 euro lijkt me dat je het redelijk lukt maar bijna geen kleren kan kopen of naar de tandarts kan.

En bij zo'n 1300 euro per maand, lijkt het me dat je het heel ruim en luxe hebt.

Of is dit niet juist?
quote:jokesloten schreef op 05 april 2014 @ 15:55:

Nee, mijn vaste lasten weet ik wel.

Maar heb je nu 600 euro nodig, dan ga je net niet dood volgens mij.

Bij 900 euro lijkt me dat je het redelijk lukt maar bijna geen kleren kan kopen of naar de tandarts kan.

En bij zo'n 1300 euro per maand, lijkt het me dat je het heel ruim en luxe hebt.

Of is dit niet juist?Met z'n vieren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
1300 euro variabele lasten? Wat zijn variabele lasten eigenlijk?
Variabele lasten zijn de lasten die je nog hebt nadat je al je vaste lasten hebt betaald.

Lasten die niet structureel elke maand terug komen dus.
Variabele lasten heb je zelf in de hand. Koop je kleding bij de Bijenkorf of de zeeman. Koop je alles huismerken of A merk. Levensgroot verschil.
Laten we dan uitgaan van de "goedkope winkels".

Als je het dan niet met 600 euro variabele lasten per maand red, dan heb je een gat in je hand.
Mijn tip. Gebruik vanaf nu je uitkering niet meer en begin vast te leven van 1 inkomen. Kan jevast wennen en heb je een klein buffertje door de uitkering apart te zetten
Reken eens uit wat je variabele lasten waren het afgelopen half jaar, neem het gemiddelde en je weet wat je had. Als het niet past, kijk je waar je op kunt bezuinigen tot het wel past.
Dus iedereen met leefgeld gaat dood volgens jou? Dan sterft onze bevolking snel uit.
Ik weet dat het niet past. Er is altijd wel weer wat, bijv. peuter bed is te klein en er moet weer een nieuwe komen. enz.

Ik vroeg me af of andere mensen dit ook zo ervaren.

Zelf denk ik zelfs al zou ik het rustig aan doen, zo'n 400 euro per maand tekort te komen.

Maar ik hoor ook geluiden dat het gemakkelijk met 600 euro kan per maand.
Kinderbed bij de kringloop is zeker geen optie?
Met 600 red je het makkelijk hoor.
Oke, 600,- dan doe ik toch wat fout.
Je koopt te duur. Kijk eens kritisch naar je boodschappen, koop kleding alleen in de uitverkoop of tweedehands en een kinderbed kun je inderdaad prima tweedehands kopen. Net als fietsen, speelgoed etc.
quote:Fame schreef op 05 april 2014 @ 16:07:

Mijn tip. Gebruik vanaf nu je uitkering niet meer en begin vast te leven van 1 inkomen. Kan jevast wennen en heb je een klein buffertje door de uitkering apart te zetten

Dit vind ik echt een prima tip.

Echt doen hoor.
ok, bedankt voor de tips.

Ik ga mijn best doen en als het lukt zou het betekenen dat ik nog maar 200,- per maand tekort kom.
quote:jokesloten schreef op 05 april 2014 @ 16:06:

Laten we dan uitgaan van de "goedkope winkels".

Als je het dan niet met 600 euro variabele lasten per maand red, dan heb je een gat in je hand.

Jij weet niet wat je aan vaste lasten kwijt bent/ nodig hebt maar je weet wel dat als dit ¤ 600,- per maand is dat je dan een gat in je hand hebt.

Ehmmm, op welke redenering is dit gebaseerd? Ik ben de logica ervan al kwijt.
Mij lijkt het veel logischer om na aftrek van je vaste lasten, na daar natuurlijk kritisch doorheen te zijn gegaan wat nodig is of niet en waar je op kunt besparen, te zien wat je overhoudt. Daar zul je het van moeten doen.

Of jij nu vindt dat dat ¤ 600,- per maand zou moeten zijn of ¤ 1300,-, als je het geld niet hebt kun je het ook niet uitgeven. Doe je dat wel dan ga je de bietenbrug op oftewel gigantisch de schulden in met alle ellende van dien.
Ik vraag me toch af wat jouw variabele lasten dan wel niet zijn. Vriend en ik zijn nog geen 100 euro kwijt aan variabele lasten en dat is inclusief zijn tabak.
Laat ik nu afgelopen maand nemen:

320,- boodschappen

60,- hema/blokker enz.

53,- giften (denk ook aan de mensen zonder eten)

133,- benzine

20,- kinderen

60,- contant geld gepind

104,- huis opknappen/verbouwen

50,- kleding

--------------

800,-
Wij hebben boodschappen trouwens over vaste lasten staan. Iedere maand is daar een vast bedrag voor als daar iets van overblijft gaat het naar de spaarrekening.
Dus jij gaat er op voorhand al van uit maandelijks schuld op te bouwen? Je kan niet meer uitgeven als dat er binnen komt.

Dus in plaats van nu al te bedenken dat je schilden op gaat bouwen ga je dus leren rond te komen met wat je hebt. En niet met meer dan je hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven