Geld & Recht alle pijlers

Variabele lasten.

05-04-2014 15:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een tijdje veranderd onze financiële situatie (uitkering stopt).

Wat heb je minimaal nodig aan variabele lasten per maand voor een gezin van 4 personen (2 volw. en 2 kinderen)?

(sparen niet meegerekend.)

Ik ben op internet aan het googlen naar het gemiddelde, maar ik kan het nergens vinden.
Giften schrappen. Wat je niet hebt kan je ook niet weg geven.

Blokker/Hema voorbij lopen en ipv daar de spullen bij de Action halen.

Lees eens wat consuminderblogs ter inspiratie.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hema en blokker kunnen geschrapt denk ik. Waarvoor was dat gepinde geld? En giften lijkt me niet verstandig als je zelf krap zit. Kun je benzine sparen door vaker de fiets te nemen?
Beetje ver fietsen naar het werk voor mijn partner.
Ik denk dat je het idd andersom moet zien. Je hebt je vaste lasten - waartoe ik de boodschappen en noodzakelijke reiskosten woon-werkverkeer ook zou rekenen - en wat er over blijft, daar moet je het mee doen.
O en sparen kan natuurlijk alleen als daar geld voor is. Net als vakantie.

Eerlijk zijn naar de kinderen is ook belangrijk.

Je kan niet op dezelfde (grote) voet blijven leven als er een inkomen wegvalt. En veel mensen denken dat ze niet met minder kunnen rondkomen terwijl dat meestal heel makkelijk wel kan.

Geen smoesjes als we kunnen de abonnementen op de bobo of de Donald duck niet opzeggen want dat is zielig voor de kinderen. De bibliotheek heeft die ook en is voor kinderen gratis tot 18 jaar.
Dan dus de auto allen voor werk-woon-verkeer gebruiken. De rest te voet en op de fiets.
Raar dat dat gepinde geld geen categorie heeft. Waar is dat geld gebleven?
Wat kost de auto per maand excl. Brandstof? Dus verzekering, wegenbelasting, pechservice en onderhoud?
Ik vind het niet relevant waarom TO wel of niet naar de Blokker zou gaan of wel of niet contant geld pint. Cruciaal is dat TO haar verwachtingspatroon moet bijstellen en dat het vanaf nu of/ of is en niet meer en/ en. Dus als TO het belangrijk vindt om haar geld weg te geven dan kan ze geen benzine tanken of naar de Blokker. Het is aan haar om de keuze te maken. Zonder dat een ander die keuze stom of dom vindt want het is niet aan ons om te oordelen. Het is haar geld en haar verantwoordelijkheid.
quote:Fame schreef op 05 april 2014 @ 17:29:

Wat kost de auto per maand excl. Brandstof? Dus verzekering, wegenbelasting, pechservice en onderhoud?Ongetwijfeld heel veel geld. Maar als je niet op je werk kunt komen met OV dan kost het verlies van een baan nog heel veel meer geld. Dus als TO in haar auto wil blijven rondrijden is dat haar goed recht en keuze. Zal ze ergens anders iets moeten schrappen.
Wat al gezegd is, kijken wat je inkomsten zijn, je vaste lasten hiervan af halen (boodschappen en benzine neem ik mee in de vaste lasten) wat over is daar zul je het mee moeten doen. Ik kan je zeggen dat door omstandigheden wij het de afgelopen maanden met nog geen 150 euro hebben moeten doen (wat waarschijnlijk minder wordt de komende maanden) voor de variabele lasten (kleding, leuke dingen etc.) en dat lukt heus, je moet alleen dingen ervoor laten en het kan niet meer en/en zijn. Zal vooral in het begin wennen zijn, maar zoals iemand hier al aangaf, probeer nu al het verschil te sparen om eraan te wennen en zo een buffer op te bouwen,
Dammes3. Er zijn mensen die vastgeroest zitten in een bepaald patroon. En denken dat het niet anders kan. Waarom gaat de to er nu al van uit dat ze structureel 200 euro per mand tekort gaat komen? Er zijn zat gezinnen die van 50 euro per week rondkomen omdat het moet. To heeft meer maar claimt op voorhand daar tekort asn te hebben.

Uitgavenpatroon moet veranderen.

To denkt ook dat er een gemiddelde is voor uitgaven, maar de miljonair zal vast een ander uitgavenpatroon hanteren dan de bijstandsmoeder.
Ik ben het met Fame eens. Als jij weet hoeveel je straks hebt, dan leef je daar gewoon naar. En dan ga je geen schulden maken.

Giften geven terwijl je zelf 200 per maand tekort komt is natuurlijk bizar. Dan moet er nog een knopje om bij jezelf.
Als je weet wat je geld blijft weet je ook waar je op kunt besparen, dus in die zin is het voor TO belangrijk om te weten wat er met het PINgeld is gebeurd.
quote:

Laat ik nu afgelopen maand nemen:

320,- boodschappen kan goedkoper. Let op aanbiedingen, pas op voor impulsaankopen

60,- hema/blokker enz. was het echt nodig?

53,- giften (denk ook aan de mensen zonder eten) schrappen

133,- benzine auto alleen voor noodzakelijke dingen gebruiken. Inruilen voor iets zuinigers, carpoolen, dag thuiswerken?

20,- kinderen wat dan, was het nodig?

60,- contant geld gepind  waarvoor gebruikt? Was het nodig? Even een kopje koffie buiten de deur is een stiekeme geldverslinder

104,- huis opknappen/verbouwen was het nodig, kon het goedkoper?

50,- kleding- was het nodig?

-------------800,-

En dat m oet je je dus voor elke uitgave afvragen. Is het nodig en kan het goedkoper.
Als je echt zuinig moet doen, dan schrap je alle extra's. Je huis verbouwen , opknappen moet gewoon wachten tot je weer meer inkomen hebt. Net zoals kleding kopen voor jezelf en je partner.

Het is niet zo leuk als je niet met de mode mee kunt doen, en mensen geven al snel tips van tweedehands kleding kopen en marktplaats etc etc. Maar de beste besparing is voor jezelf gewoon een jaar niks kopen, kan best. Je groeit ten slotte nergens uit. Spullen kopen bij de Hema of de Blokker schrappen. Je kunt best zonder paasversiering en alle andere extra's.

Net zoals cadeautjes kopen voor vrienden of giften aan goede doelen. Jij bent zélf het goede doel want dadelijk heb je zélf geen geld meer voor eten. Onzinnig om dus door te gaan met giften.

Opschrijven waar je je geld aan uitgeeft. Extra's zoals even een terrasje pakken schrappen.
En als je toch andere kleding wil kun je het ook ruilen.
Opschrijven waar je het aan uitgeeft is handig maar dan moet je het wel goed doen:

niet 60 euro gepind, en 20 euro Hema, maar verdeel die 60 euro pinnen over wat je er echt mee hebt gedaan:

koffie gedronken, broodje gegeten op station?

of groentes gekocht op de markt?

In het eerste geval, wel lekker misschien maar niet nodig,

en zo kom je dan meer uitgaves tegen die niet echt noodzakelijk waren, dan krijg je inzicht in wat je werkelijk koopt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:jokesloten schreef op 05 april 2014 @ 17:14:

Laat ik nu afgelopen maand nemen:

320,- boodschappen

60,- hema/blokker enz: ook niet doen, ik kom nooit in deze winkels

53,- giften (denk ook aan de mensen zonder eten): niet doen, dalijk hebben jullie niets te eten

133,- benzine

20,- kinderen

60,- contant geld gepind: houd eens bij waar het aan uit gegeven is

104,- huis opknappen/verbouwen: niet verbouwen of opknappen

50,- kleding; geen kleding meer kopen

--------------

800,-

Oftewel, je kan veel minder geld uitgeven.

Wij gezin van 5 , kopen alleen kleding van de kinderbijslag. En het klussen in huis stellen we uit en geven max 50 per maand uit aan deze post.
En in vaste lasten kan ook vaak geschrapt worden. Loterijen, abonnementen, donaties. Allemaal niet nodig als je zelf je eigen goede doel moet zijn ivm minder inkomen.
quote:ratatoeje schreef op 05 april 2014 @ 19:07:

[...]

Off topic; hey een mede-ratje en je bent ook nog maar een paar dagen ouder dan ik.
Reiskosten naar werk is vast tenzij je bijv kunt fietsen ipv auto of ov pakken.

Boodschappen heel basis houden lan variabel zijn maar voor een gezin us 40/50 euro per week toch wel echt het minimum.
quote:jokesloten schreef op 05 april 2014 @ 17:24:

Beetje ver fietsen naar het werk voor mijn partner.

Wat noem jij ver? Ik vind tien kilometer prima te doen. Collega van mij fietst elke dag 15 kilometer. Een collega op ons andere kantoor fietst elke dag 20 kilometer. Enkele reis dan, he?

Dus alles onder de 20 zou ik tegen je partner willen zeggen: man the fuck up.
quote:single-lady schreef op 05 april 2014 @ 18:18:Je huis verbouwen , opknappen moet gewoon wachten tot je weer meer inkomen hebt.Dit is wel een aandachtspunt. Je huis mooier maken moet je inderdaad uitstellen, maar ik zou niet te snel bezuinigen op noodzakelijk onderhoud. Het niet schilderen van je kozijnen kan uiteindelijk een dure grap worden...
Power to the people
quote:nlies schreef op 05 april 2014 @ 18:36:

Opschrijven waar je het aan uitgeeft is handig maar dan moet je het wel goed doen:

niet 60 euro gepind, en 20 euro Hema, maar verdeel die 60 euro pinnen over wat je er echt mee hebt gedaan:

koffie gedronken, broodje gegeten op station?

of groentes gekocht op de markt?

In het eerste geval, wel lekker misschien maar niet nodig,

en zo kom je dan meer uitgaves tegen die niet echt noodzakelijk waren, dan krijg je inzicht in wat je werkelijk koopt

Dit dus. De hele post is nuttig, maar vooral het vetgedrukte. Het lijstje zoals jij het post geeft je geen echt inzicht in wat je nou waar aan uitgeeft en zodoende kun je ook niet kiezen waar je op besparen wilt/kunt.

Verder wat anderen zeggen, ik zou een vast budget per maand voor de boodschappen nemen, en je daar aan houden. Dat kan de ene maand betekenen dat je de laatste week geen vlees meer kunt kopen, maar een andere maand houd je misschien wat geld over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven