Vakantie Groot-Brittannië

07-04-2014 12:50 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, wij (2 volwassenen) willen deze zomer op vakantie naar GB, waarschijnlijk Engeland, Wales en een stukje Schotland.

Wat zijn aanraders? Ik kon er op het forum nog geen topic over vinden.

Ik heb al Cambridge en Edinburgh op mijn lijstje staan (Londen slaan we dit keer over, daar zijn we al eens geweest).

We willen via de kanaaltunnel gaan en dan een rondreis maken met de auto (links rijden!) in hotels of bed and breakfast.

Heeft iemand leuke tips? Alvast bedankt!
Wij hebben vorig jaar iets soortgelijks gedaan .

Met de auto via calais naar dover in 4 dagen naar Schotland gereden daar hadden we een cottage voor een week en op dezelfde manier terug.

Onze eerste inn was in Cambridge mooie omgeving daar leuk om te touren of te wandelen .

Edingburgh was mooi we hebben ook een highland safari gedaan whiskeystokerijen bezocht etc

Wij verblijven liever in inns ( pub met kamers ) dan een b&b omdat 'savonds links rijden niet echt fijn en we graag wat natafelen kletsen na het eten .
Edinburgh is een hele mooie stad, zeker doen! Wij zijn ook in York geweest, prachtige oude stad. In Schotland zijn (ook) de westelijke eilanden prachtig, maar daar moet je echt wel de tijd voor nemen.

In Schotland hadden wij B&B´s. Echt leuk om bij Schotten ´thuis´ te zijn, maar het is niet veel goedkoper dan een hotel.
Lake district, Peak district en the Yorkshire Dales .

Bath is ook een aanrader, evenals wandelen over de witte kliffen van Dover. Als je meer naar het westen wilt Devon en Cornwall.
Op de weg omhoog kom je bijna langs York, dat is echt zo'n plaats die je wilt aandoen. Met oeroude steegjes en een stadsmuur.

Prachtige kathedraal.

Picknicken bij hadrian's wall of wandelen, als je daar van houdt.

En verder Edinburgh in en de Schotse hooglanden prachtig.
Wat veel tips al, bedankt! Die ga ik zeker gebruiken.
quote:Pretzel66 schreef op 07 april 2014 @ 13:15:

Wij verblijven liever in inns ( pub met kamers ) dan een b&b omdat 'savonds links rijden niet echt fijn en we graag wat natafelen kletsen na het eten .Inns ken ik niet, ga eens googlen!
Brecon Beacons National park in Wales. Mooi en rustig.

I choose happy!
Haworth!

Het is een iniemini stadje maar het is er prachtig. Je kan er fijn wandelen naar ''Wuthering Heights'' (Top Withens) en de Bronte waterfalls.

Verder is het gewoon een super mooie omgeving.
Heb er helemaal zin in! Maar we gaan pas eind augustus dus nog even wachten.
Grappig! Ik kom namelijk net uit Schotland. Van woensdag tot zondag daar de Highlands verkend (o.a. Isle of Skye), met mijn vader als gids.

Als je die kant op wilt kan ik je wel wat mooie plekken vertellen. Wij gingen vooral voor de natuur, de kleine vissersdorpjes en om te wandelen in de bergen en daarvoor zit je daar perfect.
Haworth kan ik aanraden! Ben ik laatst nog geweest. En als je daar ben dan pak je Skipton meteen ook mee.
Skipton is leuk! En dan ook even langs Hebden Bridge.
Nog een paar tips:

- Cottages kun je prima via particulieren huren. Let dan wel op hoe ze hun huisjes aanprijzen. 'Pub nearby' betekent bijvoorbeeld 'everything else far far away' . Wij hadden ooit in Wales een huisje vlak bij een paar beroemde bergen daar, in een dorpje. Ruime slaapkamers, royale badkamer, woonkamer met de nodige films en series die je mocht gebruiken...

- Oxford is ook erg leuk

- En om alvast in de stemming te komen: zoek een Britse (detective)serie die in een van de plaatsen/streken speelt die jullie willen gaan bezoeken.
Ik heb de kaart er maar eens bij gepakt.

We willen niet echt ver Schotland in, dat bewaren we liever voor een aparte vakantie.

Zuid-Engeland gaat vrees ik ook niet lukken in de tijd die we hebben (waarschijnlijk een dag of 11).

Zit nu te denken aan Dover, Cambridge, Haworth en Skipton, Peak District, York, Yorkshire Dales, Edinburgh, Lake District, Bath. We willen ook langsgaan bij een kennis die in de buurt van Liverpool woont. Ik moet nog even bekijken of dit haalbaar is in één vakantie.

O ja, weten jullie dit, is het handig om vooraf hotels, bed & breakfast etc. te reserveren of kan je ook op de bonnefooi gaan?
Ik denk dat je moet bepalen wat je wilt. Wil je in vogelvlucht een groot gebied doen en dus elke dag relatief veel reistijd van plek naar plek hebben? Dat is namelijk wat je krijgt als je heel deze route in 11 dagen wilt proppen. Het kan wel, maar dan heb je overal maar een paar uur tot max een korte dag de tijd.

Of wil je echt veel zien en doen, dan zou ik in 11 dagen max 4 of 5 plaatsen aandoen en twee overnachtingen (minimaal) per plek doen.
quote:Scamp schreef op 07 april 2014 @ 14:42:

Haworth!

Het is een iniemini stadje maar het is er prachtig. Je kan er fijn wandelen naar ''Wuthering Heights'' (Top Withens) en de Bronte waterfalls.

Verder is het gewoon een super mooie omgeving.

Ja, echt de moeite waard!

Verder Bath, Wye Valley, Cumbria en als je toevallig in Nothumberland komt:

http://www.hethpoolhouse.co.uk/
Hoi Toedoelatoe,

Ben sinds vorig jaar ook helemaal UK minded! Ben niet in de regio geweest, waar jij naartoe wilt, maar heb wel een paar tips.

1. volgens mij is het veel goedkoper om met de ferry te gaan dan via de tunnel

2. de reisafstanden in de UK zijn niet echt te vergelijken met die in Nederland. Op de snelweg daar mag je bijvoorbeeld maar 112 rijden. Ook zijn de grotere wegen niet zoals hier (rotondes op een autoweg). Dat zorgt er voor dat de reistijd tegenvalt. Je doet er langer over dan je in eerste instantie inschat denk ik.

3. ik zou keuzes maken en niet alles willen. Dat is zonde van de mooie plekken waar je naartoe wilt. Volgend jaar ga je toch gewoon weer!
Ja wellicht is mijn plan toch iets te ambitieus.

Meestal doen wij met een rondreis 2 overnachtingen per locatie.

Ik vind zelf sommige afstanden ook best lang. Volgens mijn vriend moet het te doen zijn maar ik wil er toch nog even goed naar kijken.

Wat betreft de ferry, we hadden al snel even op internet gekeken en toen leek het qua prijs niet zoveel uit te maken de boot of de tunnel. Maar dat moeten we ook nog even goed uitzoeken. We zouden bijv. ook heen met de boot en terug met de tunnel kunnen.

Ik ben wel heel benieuwd, ik ken niet zoveel mensen die naar Engeland op vakantie gaan (misschien vanwege het weer?)
Wij zijn er nu een aantal keer geweest en ik vind het een heerlijk land. Vriendelijke mensen, prachtige plekken, gezellige pubs. Het is wel een land waar ik de afstanden zelf liever wat korter houdt, de maximumsnelheid ligt lager en veel wegen mag je niet de maximumsnelheid rijden. Waarin in nl/dui/be/fr altijd reken op gemiddeld 100 km afleggen per uur reken ik in Engeland met 70-80km. Dat lijkt geen enorm verschil, maar op 300 km scheelt het 2-3 uur. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met scandinavie daar ga je ook altijd langzamer dan je had gedacht

De boot of de tunnel zit qua prijs (afhankelijk van met welke boot je vergelijkt) niet enorm veel verschil in. Het is wel zo dat als je vooral noord-engeland wilt doen het je enorm veel reistijd scheelt als je ijmuiden-new castle of rotterdam-hull vaart i.p.v eerst naar Frankrijk rijden en dan half engeland door naar boven. Afhankelijk van hoeveel brandstof het laatste je kost is de boot misschien niet eens enorm veel duurder en ik vind het ontzettend relaxt om in de ochtend de boot af te rijden en de hele dag al voor je te hebben (terwijl je lekker op de boot gegeten en geslapen hebt). In tegenstelling tot vroeg op jakkeren naar Frankrijk, overvaren op een vooraf vastgestelde tijd en dan aan de overkant mogelijk nog een eind moeten rijden.

Als je kiest voor de oversteek via Frankrijk zou ik zeggen neem de tunnel. Niet om de prijs maar om het comfort. Ik heb nu 5x de overtocht in calais of duinkerken naar dover (en vv) gemaakt en altijd is een behoorlijk deel van de passagiers zeeziek. Bij de overtocht vanaf hoek van holland heb ik dat in alle keren (keer of 10) maar 1 keer meegemaakt, maar datwas nig op de hovercraften ineens erg slecht weer midden op zee.
quote:toedoedelatoe schreef op 09 april 2014 @ 10:11:

Ja wellicht is mijn plan toch iets te ambitieus.

Meestal doen wij met een rondreis 2 overnachtingen per locatie.

Ik vind zelf sommige afstanden ook best lang. Volgens mijn vriend moet het te doen zijn maar ik wil er toch nog even goed naar kijken.

Wat betreft de ferry, we hadden al snel even op internet gekeken en toen leek het qua prijs niet zoveel uit te maken de boot of de tunnel. Maar dat moeten we ook nog even goed uitzoeken. We zouden bijv. ook heen met de boot en terug met de tunnel kunnen.

Ik ben wel heel benieuwd, ik ken niet zoveel mensen die naar Engeland op vakantie gaan (misschien vanwege het weer?)Ik zou het zo, met deze locaties in het achterhoofd niet doen. Je kunt best in 11 dagen rondreizen en Wales, Cambridge en Edinburgh doen, maar ik vind het zo zonde van alledrie de plekken. Ik zou 1 regio kiezen en daar een beetje rondtoeren. Maakt niet uit welke trouwens.
Zo, dit topic mag wel weer eens wat naar boven. Al is het alleen maar om gezellig over Engeland te kletsen....

Man en ik willen dit jaar graag naar de Scilly Islands, helemaal zitten genieten dus, toen 3opReis er een paar weken geleden een uitzending over had. Iemand van jullie hier wel eens geweest?
Miss.Marissie,

Ja, ik ben op de Scilly eilanden geweest! Woensdag a.s. Precies 12 jaar terug! Stom he, dat ik die datum nog weet.....

Ik was bij een vriend in Cornwall op bezoek met het doel om daar te wandelen, vlak voor vertrek (had alles als geboekt) brak er mond en klauwzeer uit waardoor zowat alle wandelpaden waren afgesloten.....

Naar Land's End geweest wat nog wel open was en raakte daar in gesprek met mensen van de RSPB, de Britse vogelbescherming. Zij nodigden mij uit om de volgende dag mee te gaan naar de Scilly eilanden, daar mocht je nog wel gewoon overal wandelen.

Ergens aan de zuidkust van Cornwall (daar waar het eindpunt van de trein was) vertrok de boot. Ik wilde daar even pinnen om de excursie te betalen, dat lukte niet. Was geen probleem, op Scilly waren er ook pinautomaten. Onderweg kans op papagaaiduikers en basking sharks, maar door de harde wind heb ik deze helaas niet gezien. Op Scilly deden de pinautomaten het ook niet, waarschijnlijk omdat het Koninginnedag was..... Vandaar dat ik de datum nog weet! De excursie was leuk, mijn vriend heeft het die avond per bank over gemaakt en ik heb hem de volgende dag terug kunnen betalen toen pinnen wel lukte.

Ik ben slechts op 1 eiland geweest. De eilanden staan bekend om de vele narciskwekerijen en ik heb hele velden vol met blue bells gezien. Het was mooi wandelen. Op het andere eiland heb je ook nog een klooster staan met mooie tuinen, maar helaas door tijdgebrek heb ik die niet kunnen zien!

Voor TO: 11 dagen voor zo'n gebied vind ik wel héél kort (of het gebied te groot. Het is maar net hoe je het bekijkt!)

Ga je op weg naar Edinburg kan je ook een stop maken in Withby een kunstenaarsdorpje aan de kust in Noord Engeland, erg leuk!

Maar Bath is ook mooi, evenals Oxford. Daar kan je hele detective rondleidingen krijgen. En als je veel Engelse detectives kijkt herken je zeker bekende plekken.
De eilanden die je vanaf Oban (Schotland) kon bezoeken vond ik leuk, vooral omdat er toen papegaaiduikers zaten op Lunga.

Ik weet niet of die er in de zomer nog zijn, dat kun je vast wel googlen. :-)

Ook de vele kasteeltjes in Schotland vond ik leuk, ook de minder bekende (en niet al te opgepoetste).

In het Lake District in Engeland kun je ook prachtig wandelen.

En Chester vond ik een leuk stadje, dat is een Romeinse stad.

Het links rijden went wel snel, vooral met een huurauto waarbij het stuur ook aan de andere kant zit.

B&B's vond ik ideaal en erg leuk. Vaak heb je dan ook een leuke zitkamer beneden en/of een tuin, en wat meer contact met iemand van het land. En voor mij in mijn eentje was het lekker goedkoop want ik betaalde half geld voor een hele kamer (bij een B&B betaal je per persoon).

Veel plezier, en geluk met het weer!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven