7e wiel

10-04-2014 01:29 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all.

ik ben benieuwd naar jullie mening, kijk hierop. Ik loop er vaker tegenaan dat ik als single vrouw steeds rekening moet houden met vrienden die een couple zijn en/ of met kinderen. Begrijp me niet verkeer... ik vind dat niet erg.

Ik vind t vervelend wanneer men er van te voren al vanuit gaat. Men zegt vaker dingen als "jij hebt geen kids, je bent flexibel". Hoezo??? Ik heb ook een agenda!

Op vakantie bungalow krijg (neem) ik automatisch de kamer die overblijft. Dat is vaak de kleine kamer of t stapelbed. De anderen krijgen de betere kamers. Op zich logisch, maar ik vind t niet leuk dat ik met de mindere genoegen neem / moet nemen.

Ik vind dat ik net zoveel recht heb als ieder ander. Maar merk dat ik t moeilijk vind tegen de verwachting van mijn omgeving in te gaan. Want ik ben geen gevoelloze egoïst. Maar de kans is groot dat men mij wel zo zal zien.

herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie ermee om?
quote:Als jij ze die mogelijkheid ontneemt, kunnen ze niet op vakantie.Een gezin kan ook in de meivakantie weg en/of in de herfstvakantie. Vaak nog goedkoper ook dan in 't hoogseizoen voor 'n vliegreis naar 'n zonbestemming. Vooral als je via Belgie boekt, die andere weken kindervakantie hebben.
Ik zeg toch: als er geen speciale reden is. Als je collega's je niet gunnen dat je in juli naar de buitenlandse bruiloft van je zus gaat, ligt dat meer aan de relatie tussen jou en je collega's, dan aan het veronderstelde voortrekken van gezinnen.
Heb niet alle reacties gelezen, maar worden hier niet 3 problemen besproken?

1. flexibiliteit van een single tov een gezin

2. verdeling kamers in een bungalow

3. vakantie aanvragen van gezinnen tov niet-gezinnen

1. Ik denk wel dat je over het algemeen meer flexibel bent zonder kinderen, dan met kinderen. Net als dat je meer flexibel bent in het vragen van een vrije dag met maar 1 baas tov 2 of 3 bazen. Het zit hem dus in de extra factoren waar je rekening mee moet houden. Maar dat kan dus ook zijn dat iemand zonder kinderen, met een hectische, niet voorspelbare baan, minder flexibel is dan een gezin met kinderen. Het is dus gewoon per reisgezelschap verschillend en in principe hoor je rekening te houden met elkaar.

2. In een bungalow zijn meestal 1 of 2 ouder slaapkamers. De rest zijn kamers met 1 persoons bedden, waarbij het bed soms boven elkaar staat ipv beide onder de schuine kap. Mij maakt het echt helemaal niet uit in welk bed ik lig. Ook als ik met mijn partner in een stapelbed lig. Ik kan best 2 nachten zonder hem slapen hoor. Als we een weekend weg gaan met vrienden en kinderen, dan zorgen we dat we allemaal voldoende kamers hebben (dus ook de kinderen apart van de ouders). We delen dan door het aantal benodigde bedden. Een gezin met kleine baby hoeft echt niet te betalen voor mijn gezin met 2 kinderen en 2 volwassenen.

3. En dan die vakantie aanvragen. Het is nou eenmaal zo dat je als gezin met kinderen boven de 5 echt minder keuze hebt. Maar dan nog vind ik dat hier geen mensen de dupe van mogen worden. Grappige is dat mijn afdeling ook zo denkt en dat het eigenlijk nooit een probleem is. We zijn gekoppeld aan een persoon en daar verdeel je de vakanties mee. 6 weken zomervakantie betekent dus ieder 3 weken. En mocht er een keer een overlap van een week zijn, dan is er altijd een collega die wel even kan waarnemen. Wij hebben allemaal kinderen en dat is soms dus ook best lastig. Niemand kan buiten het seizoen. Maar we regelen dit met elkaar. Tijdens vakanties wordt alles op minimale bezetting gezet. Voordeel is dat we er de rest van het jaar allemaal zijn
quote:Starshine schreef op 12 april 2014 @ 09:32:

Caramel, waarom wil je dan in augustus weg. Eerst zeg je dat je in het laagseizoen wil want dat is goedkoper (dus wat nou schikken naar ouders, je hebt er voordeel van). En dan wil je ineens in het dure, drukke hoogseizoen. Klinkt meer als moeilijk doen voor de fun.

En jij hebt als kinderloze ook de mogelijkheid om buiten het seizoen weg te gaan, dat is gewoon hoe het is. Een gezin kan enkel in de schoolvakanties weg. Als jij ze die mogelijkheid ontneemt, kunnen ze niet op vakantie. En soms gaat het niet een over op vakantie gaan, veel opvangen zijn in de zomer zelfs een paar weken dicht omdat er te weinig kinderen zijn. Dan zadel jij een ouder dus met een opvangprobleem op omdat jij persé dan weg wil terwijl er nog 50 andere weken zijn die je weg kan.

Ik werkte ooit in een klein team en in de zomer konden er maar drid mensen tegelijk weg, heel geschipper dus, want sommigen hadden kinderen, anderen waren door hun partner gebonden aan de bouwvak. Ik heb (met kinderen) ook wel een een zomervakantie moeten laten schieten omdat het niet anders kon. Er werd gewoon geloot jn dit soort gevallen. Maar als je dan als single in juli weg wilde terwijl er thuis speciale reden voor was, dan werd je door de baas toch echt verzocht om het na de zomer te plannen. Het kon gewoon niet uit, dan is rekening met elkaar houden toch het enige dat je kan doen?

Ik heb dat gezegd omdat ik met een vriendin op vakantie wil die in augustus vakantie heeft. En daarbij, ook al wilde ik dat niet dan heb ik nog steeds een keer het recht om ook in augustus vakantie te nemen! Zeker omdat het bij ons op het werk altijd de beroerdste weken zijn om te werken en ik dus altijd de lul ben.

Een schoolvakantie is 6/7 weken. Ik neem 2 of 3 weken vakantie, lijkt mij dat er dan genoeg mogelijkheden zijn voor anderen. Ik heb me inderdaad jaren aangepast door buiten de schoolvakanties om vakantie te nemen en inderdaad nooit moeite mee gehad, nu wil ik eens een keer in augustus (mooi weer, enz) en dan is Holland in last!!

Wat jij zegt is dus een zelfde soort reactie als ik van anderen krijg, ik moet me maar aanpassen, want ik heb geen gezin... Blijkbaar betekent dat dan meteen geen sociaal leven en dergelijke....
quote:elninjoo schreef op 12 april 2014 @ 09:50:

[...]

Als single zul je 9 van de 10 keer geen behoefte hebben aan vakantie in 't hoogseizoen, maar als je wegens 'n speciale gelegenheid met iemand op vakantie mag die gebonden is aan het hoogseizoen, vind ik dat diegene dan juist voorrang zou moeten krijgen omdat ze 9 op 10 al niet in de weg zit van de mensen met kinderen.

Ik hoef niet perse voorrang te hebben, in overleg is heel veel te regelen. Maar ik vind het inderdaad wel vreemd dat ik er op aangekeken word omdat ik ook een keer in de zomer vakantie wil.

Er wordt gewoon denigrerend over gedacht, alsof dan mensen met een gezin niet op vakantie kunnen. Dat vind ik dus echt bullshit! Excusez le mot...;) Wanneer houden die mensen met een gezin dan eens rekening met mij?? En hier is dus ook waar dit topic mee begonnen is, er wordt van single mensen en mensen zonder kinderen maar aangenomen en verwacht dat zij zich altijd schikken naar de rest.
Caramel, volgens mij doe je nu echt moeilijk om het moeilijk doen. Mijn man en ik hebben geen kinderen en gaan dus bij voorkeur buiten de schoolvakanties op reis. Het is dan vaak rustiger en goedkoper, heerlijk. Geen haar op m'n hoofd die vindt dat ik nu ook wel eens een keer 'recht' heb om in augustus weg te gaan. Dat kan ik me nog voorstellen als je elke kerst of elke oud&nieuw moet werken, maar dit lijkt meer op dwars doen om het dwarsdoen. Gedraag je je wel vaker zo Calimero-achtig?
Caramel, volgens mij houden de meesten in dit topic juist rekening met elkaar. Als er mensen per se in de zomervakantie op vakantie moeten, dan ga je met elkaar in overleg en probeer je er zo uit te komen. En redenen om alleen in de zomervakantie weg te kunnen zijn bv dat je schoolgaande kinderen hebt. Of op vakantie gaat met iemand die in het onderwijs zit. Of een partner in de bouwvak.

Geen geldige reden in mijn ogen is: "ik wil het ook wel eens want anderen mogen het ook". Dan ga je maar op Calimero-cursus. Buiten het hoogseizoen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
* schudt hand met Trotter *

(zag je reactie pas toen ik postte )
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
GMTA! *highfive*
quote:Trotter schreef op 12 april 2014 @ 11:21:

Caramel, volgens mij doe je nu echt moeilijk om het moeilijk doen. Mijn man en ik hebben geen kinderen en gaan dus bij voorkeur buiten de schoolvakanties op reis. Het is dan vaak rustiger en goedkoper, heerlijk. Geen haar op m'n hoofd die vindt dat ik nu ook wel eens een keer 'recht' heb om in augustus weg te gaan. Dat kan ik me nog voorstellen als je elke kerst of elke oud&nieuw moet werken, maar dit lijkt meer op dwars doen om het dwarsdoen. Gedraag je je wel vaker zo Calimero-achtig?

Excuse me?? Moeilijk om het moeilijk doen??

Ik denk toch echt dat je even goed moet lezen. Ik geef aan dat ik graag op vakantie wil met een vriendin die in augustus vakantie heeft. En ja, ik vind sowieso dat ik er ook wel een keer recht op heb om met het mooie weer, wat meestal juli/augustus is, vrij te hebben.

Hartstikke fijn dat dat jullie blij zijn dat jullie buiten de schoolvakanties om kunnen gaan, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan altijd ook maar weer buiten de schoolvakanties moet gaan?? Btw, dat heb ik tot nu toe altijd gedaan en ik vond het niet erg. Maar dat staat ook in mijn vorige post. Lezen blijkt soms toch wel erg moeilijk...
quote:caramel74 schreef op 12 april 2014 @ 11:31:

[...]

Excuse me?? Moeilijk om het moeilijk doen??

Ik denk toch echt dat je even goed moet lezen. Ik geef aan dat ik graag op vakantie wil met een vriendin die in augustus vakantie heeft. En ja, ik vind sowieso dat ik er ook wel een keer recht op heb om met het mooie weer, wat meestal juli/augustus is, vrij te hebben.

Hartstikke fijn dat dat jullie blij zijn dat jullie buiten de schoolvakanties om kunnen gaan, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan altijd ook maar weer buiten de schoolvakanties moet gaan?? Btw, dat heb ik tot nu toe altijd gedaan en ik vond het niet erg. Maar dat staat ook in mijn vorige post. Lezen blijkt soms toch wel erg moeilijk...

Je hebt helemaal gelijk. Daar komt nog bij dat tegenwoordig de meeste schoolvakantie-periodes worden geclaimd door ouders met kinderen. Want ze gaan in de herfstvakantie naar een huisje, op wintersport, in de voorjaarsvakantie kamperen in Frankrijk, of wat dan ook. Het is dus echt niet zo dat je alleen maar in de zomervakantie rekening hoeft te houden met je collega's met kinderen. En gaan ze niet op vakantie, dan nemen ze vaak toch wel verlof, want tja, de kinderen zijn vrij en er moet dus iemand thuis zijn.

Allemaal heel begrijpelijk en OK, alleen heb ik, net als jij, wel eens moeite met het automatisme "jij hebt geen kinderen, dus jij hebt de laatste keus".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat een gezeur zeg. De afgelopen jaren was het in september vaak beter weer dan in augustus. En als je vriendin echt alleen in augustus weg kan, oké, maar niet omdat jij nu ook weleens 'een keer recht' hebt om in augustus op vakantie te gaan, want dat is echt onzin.
quote:Trotter schreef op 12 april 2014 @ 11:39:

Wat een gezeur zeg. De afgelopen jaren was het in september vaak beter weer dan in augustus. En als je vriendin echt alleen in augustus weg kan, oké, maar niet omdat jij nu ook weleens 'een keer recht' hebt om in augustus op vakantie te gaan, want dat is echt onzin.

Klopt, je zeurt....

TO, ik denk dat nu wel bewezen is dat het inderdaad zo is dat als je single bent of geen kinderen hebt in de meeste gevallen van je verwacht wordt dat je je maar aanpast aan de rest. En als je dat niet doet en je komt een keer voor jezelf op... Tja, zie voorgaande ;)
quote:pejeka schreef op 12 april 2014 @ 11:38:

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Daar komt nog bij dat tegenwoordig de meeste schoolvakantie-periodes worden geclaimd door ouders met kinderen. Want ze gaan in de herfstvakantie naar een huisje, op wintersport, in de voorjaarsvakantie kamperen in Frankrijk, of wat dan ook. Het is dus echt niet zo dat je alleen maar in de zomervakantie rekening hoeft te houden met je collega's met kinderen. En gaan ze niet op vakantie, dan nemen ze vaak toch wel verlof, want tja, de kinderen zijn vrij en er moet dus iemand thuis zijn.

Allemaal heel begrijpelijk en OK, alleen heb ik, net als jij, wel eens moeite met het automatisme "jij hebt geen kinderen, dus jij hebt de laatste keus".Helemaal eens!
quote:caramel74 schreef op 12 april 2014 @ 11:42:

Klopt, je zeurt....

TO, ik denk dat nu wel bewezen is dat het inderdaad zo is dat als je single bent of geen kinderen hebt in de meeste gevallen van je verwacht wordt dat je je maar aanpast aan de rest. En als je dat niet doet en je komt een keer voor jezelf op... Tja, zie voorgaande ;)Beter lezen. Ik heb ook geen kinderen. En ik snap het helemaal dat collega's die vastzitten aan de schoolvakanties of bouwvak perse in die periode vrij willen, omdat ze anders geen enkele mogelijkheid hebben om op vakantie te gaan. Dus IK zeur daar niet over. Van een beetje inlevingsvermogen en collegialiteit is nog nooit iemand slechter geworden.
quote:Trotter schreef op 12 april 2014 @ 11:39:

Wat een gezeur zeg. De afgelopen jaren was het in september vaak beter weer dan in augustus. En als je vriendin echt alleen in augustus weg kan, oké, maar niet omdat jij nu ook weleens 'een keer recht' hebt om in augustus op vakantie te gaan, want dat is echt onzin.Als ik single zou zijn, zou ik niet weten waarom ik niet het recht (net zo veel recht als ieder ander) zou hebben om in augustus op vakantie te willen. Misschien vind ik het hoogseizoen juist keigezellig, als het overal druk is. Mag ik dat dan zelf bepalen?
quote:caramel74 schreef op 12 april 2014 @ 11:42:

[...]

Klopt, je zeurt....

TO, ik denk dat nu wel bewezen is dat het inderdaad zo is dat als je single bent of geen kinderen hebt in de meeste gevallen van je verwacht wordt dat je je maar aanpast aan de rest. En als je dat niet doet en je komt een keer voor jezelf op... Tja, zie voorgaande ;)Nou, ik kan ook niet zeggen: ik heb ook weleens recht om op vakantie te gaan in september omdat het ergens het ultieme seizoen is. Gewoon, omdat mijn werk dat niet toestaat. Ik heb nieteens kinderen. Dus ik snap al die reacties wel, want daar valt iedereen over, niet omdat je met je vriendin die in het onderwijs ofzo/bv werkt op vakantie wil.
quote:pejeka schreef op 12 april 2014 @ 11:48:

[...]

Als ik single zou zijn, zou ik niet weten waarom ik niet het recht (net zo veel recht als ieder ander) zou hebben om in augustus op vakantie te willen. Misschien vind ik het hoogseizoen juist keigezellig, als het overal druk is. Mag ik dat dan zelf bepalen?Tsja, ik heb dus ook het recht niet om in januari naar Verweggistan te gaan omdat het dan eens geen regenseizoen is. Pech gehad. Dus nee, dat mag je niet helemaal zelf bepalen. Je hebt recht op een aantal vakantiedagen, maar volgens mij niet wanneer je die inzet.
quote:pejeka schreef op 12 april 2014 @ 11:48:

Mag ik dat dan zelf bepalen?Nee, niet als dat betekent dat andere collega's daardoor helemaal niet op vakantie kunnen. Waarom zou je zo egoïstisch doen als daar geen enkele reden voor is?
quote:Trotter schreef op 12 april 2014 @ 11:47:

[...]

Beter lezen. Ik heb ook geen kinderen. En ik snap het helemaal dat collega's die vastzitten aan de schoolvakanties of bouwvak perse in die periode vrij willen, omdat ze anders geen enkele mogelijkheid hebben om op vakantie te gaan. Dus IK zeur daar niet over. Van een beetje inlevingsvermogen en collegialiteit is nog nooit iemand slechter geworden.Helemaal mee eens en helemaal geen probleem mee, maar als je jaren en jaren buiten het hoogseizoen op vakantie bent geweest en je wilt dan één keer wél in het hoogseizoen, omdat je vrienden met wie je op vakantie gaat niet anders kunnen, dan vind ik het niet terecht dat je scheef aangekeken wordt - wat mij dus een keer is gebeurd. En daar gaat het om.
quote:Mevrouw75 schreef op 12 april 2014 @ 11:50:

[...]

Tsja, ik heb dus ook het recht niet om in januari naar Verweggistan te gaan omdat het dan eens geen regenseizoen is. Pech gehad. Dus nee, dat mag je niet helemaal zelf bepalen. Je hebt recht op een aantal vakantiedagen, maar volgens mij niet wanneer je die inzet.In overleg met de leiding, uiteraard, maar ik vind niet dat ik minder recht zou hebben op een bepaalde periode dan mijn collega's.
En als je perse in de drukte van het hoogseizoen wilt kun je altijd nog in die weken dat de scholen in jouw regio niet gesloten zijn. Dankzij de vakantiespreiding duurt het hoogseizoen minimaal een week of tien, terwijl de schoolvakanties per regio maximaal zeven weken zijn. Tadaah, daar heb je je drie weken hoogseizoen waarin je collega's gewoon kunnen werken!
quote:Mevrouw75 schreef op 12 april 2014 @ 11:48:

[...]

Nou, ik kan ook niet zeggen: ik heb ook weleens recht om op vakantie te gaan in september omdat het ergens het ultieme seizoen is. Gewoon, omdat mijn werk dat niet toestaat. Ik heb nieteens kinderen. Dus ik snap al die reacties wel, want daar valt iedereen over, niet omdat je met je vriendin die in het onderwijs ofzo/bv werkt op vakantie wil.

Ik heb het niet over niet op vakantie kunnen omdat het werk het niet toelaat, dat is weer iets heel anders.

En nee, ik snap die reacties niet. Ik kom voor mezelf op en dat mag dus niet, omdat de goegemeente vind dat je jezelf als single zijnde maar opzij moet schuiven voor anderen. Want mensen met kinderen hebben blijkbaar meer recht op vakantie in juli/augustus dan de rest. En natuurlijk kan het in september mooi weer zijn en natuurlijk is het buiten de schoolvakanties goedkoper. Dat is ook helemaal de discussie niet.
quote:pejeka schreef op 12 april 2014 @ 11:51:

[...]

Helemaal mee eens en helemaal geen probleem mee, maar als je jaren en jaren buiten het hoogseizoen op vakantie bent geweest en je wilt dan één keer wél in het hoogseizoen, omdat je vrienden met wie je op vakantie gaat niet anders kunnen, dan vind ik het niet terecht dat je scheef aangekeken wordt - wat mij dus een keer is gebeurd. En daar gaat het om.Daar moeten ze ook even aan wennen. De baas van mijn vriend gaat élke schoolvakantie de hele vakantie weg, met als resultaat dat mijn vriend nooit met mij weg kan. Hij heeft mij zelfs een keer gebeld, toen een keer de hele meivakantie door mij was geclaimd ( en daar dus netjes in de agenda stond al een half jaar), wanneer precies. Ik heb hem dus gewoon gezegd dat die hele vakantie stond gepland en wat wij in die week deden was niet echt aan hem. Daar schrok ie een beetje van, want mijn vriend is veel inschikkelijker, maar nu weet hij het wel. Tsja, ik zit dus ook aan die vakanties vast.
quote:Trotter schreef op 12 april 2014 @ 11:47:

[...]

Beter lezen. Ik heb ook geen kinderen. En ik snap het helemaal dat collega's die vastzitten aan de schoolvakanties of bouwvak perse in die periode vrij willen, omdat ze anders geen enkele mogelijkheid hebben om op vakantie te gaan. Dus IK zeur daar niet over. Van een beetje inlevingsvermogen en collegialiteit is nog nooit iemand slechter geworden.Met je eens. Het enige wat ik stelde is: bij het indelen van de vakanties is het niet terecht er automatisch van uit te gaan dat kinderloze mensen of vrijgezellen zich wel zullen kunnen plooien. Misschien wil ik wel met mijn broer en zijn gezin op vakantie - dan zal ik ook rekening moeten houden met de schoolvakanties. Of misschien wil ik wel met een groep vrienden weg, waarvan een aantal is gebonden aan de bouwvak. Daar zal ik dan ook rekening mee moeten houden. En ik vind dat ik dan net zo veel recht heb als mensen met kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven