Wat te doen?
maandag 14 april 2014 om 13:58
Om maar met de deur in huis te vallen: Ik voel me al een tijdje minder blij. Het huilen staat me nader dan het lachen en ik was vanochtend ook daadwerkelijk in tranen, om niets, op mijn werk. Ik ben misselijk, heb hoofdpijn en buikpijn en ben moe. Ik kan heel erg weinig hebben de laatste paar weken. Mijn man had van het weekend per ongeluk iets verkeerd gehaald met het boodschappen doen, en daar ben ik buitenproportioneel kwaad om geworden. Ik hem daar natuurlijk ook meteen mijn excuses voor aangeboden. Maar dit soort voorvallen gebeuren de laatste paar dagen steeds vaker. Er zijn geen grote veranderingen in mijn leven geweest dus daar kan het niet echt aan liggen.
Mijn omgeving zegt dat ik misschien overwerkt ben en adviseren dat ik mezelf deze week ziek zou kunnen melden om weer een beetje bij te komen. Maar hoe weet je of je overwerkt bent en of het nodig is om je ziek te melden? Ga naar de huisarts denk ik dan meteen. Maar ik ben bang die de huisarts mij aan ziet komen. Ik voel me een aansteller, want ik vind eigenlijk dat ik me pas ziek kan melden wanneer ik ook echt koorts heb.
Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Gewoon gaan werken en even doorzetten (ik heb volgende week namelijk vakantie). Of toch naar de huisarts gaan hiervoor?
Mijn omgeving zegt dat ik misschien overwerkt ben en adviseren dat ik mezelf deze week ziek zou kunnen melden om weer een beetje bij te komen. Maar hoe weet je of je overwerkt bent en of het nodig is om je ziek te melden? Ga naar de huisarts denk ik dan meteen. Maar ik ben bang die de huisarts mij aan ziet komen. Ik voel me een aansteller, want ik vind eigenlijk dat ik me pas ziek kan melden wanneer ik ook echt koorts heb.
Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Gewoon gaan werken en even doorzetten (ik heb volgende week namelijk vakantie). Of toch naar de huisarts gaan hiervoor?
maandag 14 april 2014 om 14:39
Ik zou naar de huisarts gaan, dit kan zoveel oorzaken hebben. Variërend van psychisch tot lichamelijk. Even pas op de plaats en wat tijd voor jezelf om alles op een rijtje te zetten.
Ik herken het trouwens wel, ik heb een tijd geleden hetzelfde gehad, ook eens een boodschap van pure woede van de trap geflikkerd (bovenwoning) omdat man het verkeerde had meegenomen. Bij mij lag het aan hormonen. Voel je niet schuldig of rot, jouw man zal het wel begrijpen als je het hem uitlegt. belangrijk is nu dat je even aan jezelf denkt.
Ik herken het trouwens wel, ik heb een tijd geleden hetzelfde gehad, ook eens een boodschap van pure woede van de trap geflikkerd (bovenwoning) omdat man het verkeerde had meegenomen. Bij mij lag het aan hormonen. Voel je niet schuldig of rot, jouw man zal het wel begrijpen als je het hem uitlegt. belangrijk is nu dat je even aan jezelf denkt.
maandag 14 april 2014 om 14:46
Echt naar de huisarts gaan, die is er niet alleen voor lichamelijke problemen. Het is mij ook twee weken voor de kerstvakantie overkomen, de huisarts heeft mij toen echt afgeraden te gaan werken. Uiteindelijk ben ik bij de Arbodienst terecht gekomen (met daarbij behorende coachingstraject etc.). Huisarts is echter de eerste zeer belangrijke stap.
maandag 14 april 2014 om 14:46
Wat ik zou doen? Naar de huisarts gaan, en ondertussen even alles een tandje lager zetten en lief zijn voor mezelf. Of te wel, gezond eten, voldoende slapen, ontspannen, sporten, etc.
Je huisarts kan beter beoordelen of dat het iets fysieks is, iets emotioneels, iets psychisch, of een combinatie.
De optie "gewoon doorgaan en mijn kop in het zand steken" lijkt mij niet echt de beste optie.
Je huisarts kan beter beoordelen of dat het iets fysieks is, iets emotioneels, iets psychisch, of een combinatie.
De optie "gewoon doorgaan en mijn kop in het zand steken" lijkt mij niet echt de beste optie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 14 april 2014 om 15:00
@hamerhaai: De struisvogeltechniek leek mij ook al niet de beste optie. Mijn gevoel zegt dat huisarts een goede optie is met alle andere dingen die jij opnoemt. Een pas op de plaats en even ontspannen lijkt mij ook een goed plan. Maarja meld je je dan ziek? Ik voel me dan super schuldig tegenover mijn werk. Het is niet eens zo dat collega's dan harder moeten werken door mijn afwezigheid of dat ik daarna zelf extra hard moet werken dus wat dat betreft valt het wel mee. Maar ik voel me dan een aansteller. En wat ga/mag/kan je dan doen als de huisarts aan zou raden inderdaad een weekje rust te nemen? Sporten weet ik dat dat voor mezelf heel goed kan werken, maarja je gaat toch niet sporten als je ziek bent. In mijn hoofd zitten zoveel tegenstrijdigheden.
@zwanenmeer hoe is het nu met je?
@zwanenmeer hoe is het nu met je?
maandag 14 april 2014 om 16:05
Als jij ziek thuis komt te zitten, moet je dingen doen waardoor je tot rust komt en weer energie opdoet. Voor mij is dat bijvoorbeeld wandelen, fietsen, yoga, lezen en kleuren.
Ik herken je tegenstrijdige en schuldgevoel wel. En da's heel lastig, maar je moet nu echt even aan jezelf denken. En naar de huisarts.
Ik herken je tegenstrijdige en schuldgevoel wel. En da's heel lastig, maar je moet nu echt even aan jezelf denken. En naar de huisarts.