Tietchen!?

17-04-2014 21:30 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon ff een vraagje uit nieuwsgierigheid...

Met pasen tietchen wij altijd; allebei een ei en dan tegen elkaar aan tikken en het ei dat barst verliest en zo ga je dan de hele familie af tot er een iemand met een heel ei over is :p

Is dit nou iets wat we alleen hier in Limburg doen? Of gebeurd dit ook in andere provincies?
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 00:05:

Ik kom er als noorderling weer achter dat dit dus niet 'normaal' is. Net als miemelen, jarenlang niet geweten dat niemand dit kent totdat je dat tegen iemand anders zegt. Dan kijken ze je aan alsof je gek bent.O, echt?
Ga in therapie!
Dat is toch gewoon een eiergevecht? Wij doen dat elke zondag en de traditie is overgewaaid vanuit mijn eigen ouderlijk huis. Mijn vader vocht al ei.

We doen het overigens als het ei gegeten is. De winnende schaal gaat tegen het voorhoofd van mijn oudste.

Joh, ik wist niet eens dat het een naam had.
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 00:05:

Ik kom er als noorderling weer achter dat dit dus niet 'normaal' is. Net als miemelen, jarenlang niet geweten dat niemand dit kent totdat je dat tegen iemand anders zegt. Dan kijken ze je aan alsof je gek bent.En kroesjelen. (schrijf je dat zo?).
Hier Achterhoek, wij noemen het eitje tik. Het wordt gedaan met gekookte eitjes en uiteraard voor het eten. (Hoe doe je dat dan na het eten Rooss? Dan is de schaal toch al kapot en verliest alle stevigheid??)
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Vorig jaar voor het eerst gedaan. Geleerd van een vriendin uit Roemenie.
Vlam, het is dan inderdaad minder stevig maar dat geeft niet, als je met een mes het kapje van het ei tikt heb je echt nog wel voldoende schaal voor een gevecht. En alle schalen zijn leeg dus de strijd blijft eerlijk.

Het voordeel is dat je een lege eierschaal prima tegen je (of andermans/vrouws) voorhoofd stuk kan tikken

En natuurlijk is het de kunst om je schaal zo stevig te houden dat je wint!
Ik ken het ook van mn ex schoonfamilie. En die kwamen uit Drenthe.
Ah, met een mes het kapje eraf snijden. Ik ben een eierschaalpulker, ik breek steeds stukjes eraf tot ik hem eetbaar vind.
Nooit van gehoord, ook nooit gedaan.
quote:Vlammetje schreef op 18 april 2014 @ 08:44:

Ah, met een mes het kapje eraf snijden. Ik ben een eierschaalpulker, ik breek steeds stukjes eraf tot ik hem eetbaar vind. Tot je lepeltje erdoor past!
Uiteraard! Ik wil mijn ei heel hebben, het kapje moet er met het lepeltje afgehaald worden! Duh!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven