Geld & Recht alle pijlers

Eigen Bedrijf starten?!

08-05-2014 16:52 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello allemaal

Bijna 8 jaar lang heb ik in een winkeltje gewerkt mobieltjes gerepareerd, Ipads, Iphones, laptops en allerlei andere soort mobieltjes. ook verkocht. Na 8 jaar moest ik helaas het winkeltje verlaten en andere baan zoeken. Het is heel jammer, maar mijn baas heeft mij geen kans gegeven om te mogen blijven.

Het is helaas heel moeilijk voor mij om aan andere baan te komen, het voornamelijkste ervaring licht bij mij is om het repareren van mobieltjes, daar ben ik zeer goed in.

Ik had gedacht om zelfstandig aan een zaak te beginnen, maar mijn baas heeft al deze tijd alle leveranciers geheim bewaard.

Ik ben paar keer aan hem gevraagd, maar hij heeft niet gezegd, waar hij alle bestellingen doet.

Ik heb alle mijn klanten bewaard, en ik heb nog steeds mijn ervaring, maar ik kan niet echt verder hier mee, ik heb de leverancier nodig die mij de onderdelen gaat leveren.

Mijn vraag, weet er iemand waar moet ik zijn of waar moet ik bellen.

KVK geeft ook oppervlakkige informatie.

Kan iemand mij misschien iets wijzer maken?

Met vriendelijke groet

Viktor
Ik zou je adviseren om eerst eens juridisch advies in te winnen. Direct concurreren met de oude werkgever, en dan ook nog eens zijn klanten meenemen, dat mag namelijk niet. Als er iets op papier is gezet door jouw oude werkgever over een concurrentiebeding of relatiebeding kom je sowieso in de problemen. En als dat niet op papier staat, dan is het nog steeds slecht werknemerschap en kan een rechter daarvoor flinke schadevergoedingen toekennen!
Wat NZ zegt. Klanten van je oude baas meenemen is de slecht werknemerschap en slecht ondernemerschap. En wees eens wat ondernemender. Google staat vol met onderdelen leveranciers
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik ga ver genoeg beginnen, zelfs in een andere stad.

gelukkig bestaat hier nog geen het zelfde winkel in de omgeving.

Ik heb niets zo iets ondertekend.

Op de google staat veel webwinkeltjes, die doen zelf inkoop ook bij de groothandel.
Volgens mij mag dat inderdaad niet zomaar...

Ik weet dat, toen ik ooit in een bakkerszaak werkte, in mijn contract opgenomen was dat ik als ik daar wegging het eerste jaar ook niet bij een andere bakker mocht gaan werken. Laat staan zelf een zaak beginnen..

Ik zou inderdaad eerst die juridische kant even uitzoeken!
Je mag niet zomaar je klanten benaderen. Als je werkgever daarvan op de hoogt eis, dat jij actief dingen doet die het belang van zijn bedrijf schaden, dan kun je daar veel trammelant mee krijgen, relatiebeding of niet. Een rechter zal je oude werkgever vast gelijk geven als jij onder zijn duiven schiet.

De wereld is groot genoeg om je eigen klantenbestand op te richten.
Bedankt voor de advies.

Ik ga ar alles om doen om niet zijn klanten te stelen.

Ik ga sowieso naar juridisch loket morgen.
Maar wie kan mij helpen over de leverancier

Ik denk dat jurist kan mij er weinig over vertellen?

bij wie moet ik zijn met deze vraag?
Neem eens contact op met KPN, Vodafone etc etc
Een tip: tik bestellen onderdelen mobiele telefoons in op de google, dan rollen de bedrijven eruit.

Ik weet niet of je wel een Eigen Bedrijf moet beginnen als je hier al spaak loopt. Misschien kun je het samen doen met iemand die slim zakelijk inzicht heeft?
Ga in therapie!
Je moet starten vanaf het begin.

Heb je een ruimte, startkapitaal, een website, een zakelijke telefoon, openingstijden, adverteren, acquisitie, heb je een inschrijving KvK, een klachtenreglement? Wat moet je per maand binnenhalen om ervan rond te kunnen komen? En let op omzet is geen winst!

En dan komt pas, hoe kom je aan leveranciers, onderdelen, contracten, afspraken en alle concrete dingen.
KPN, vodafone, etc wil natuurlijk geen goedkopere concurrenten.

Hun maken vijf keer zo duur.

ik heb er par keer gehoord over chinezen handel hier in Nederland.

Maar voor dat ik kan starten, wil ik weten hoe en wat, waar kan ik inkopen.

Het gaat bij mij puur om waar kan de inkoop doen.

Het hele dag door zoeken.
Lightinthebox en consorten.
Ik heb je vraag al beantwoord.
Ga in therapie!
Dank u wel!

Het is voor mij stuk duidelijker geworden.
quote:v.m.kisselev schreef op 08 mei 2014 @ 18:24:

Dank u wel!

Het is voor mij stuk duidelijker geworden.Echt? Ik snap er geen drol van hoe je het nu denkt te kunnen gaan aanpakken en verwacht daarmee succes te hebben...
Heb je een concurrentiebeding Victor, want klanten stelen van je ex-werkgever is echt not done. Ik weet niet uit welke omgeving je komt. Dit soort bedrijfjes zijn er her en der, denk zwarte markt, ga eens langs in de Aziatische tent en vraag of je daar kan werken. Er is ook een bedrijfje in omgeving de Rijp, dat iets van Jorphone heet.

Ik zou een andere aanpak kiezen dan het naaien van je ex-werkgever want e.a. komt op een dag bij je terug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Doreia schreef op donderdag 08 mei 2014 17:11 Je mag niet zomaar je klanten benaderen. Als je werkgever daarvan op de hoogt eis, dat jij actief dingen doet die het belang van zijn bedrijf schaden, dan kun je daar veel trammelant mee krijgen, relatiebeding of niet. Een rechter zal je oude werkgever vast gelijk geven als jij onder zijn duiven schiet.

De wereld is groot genoeg om je eigen klantenbestand op te richten.

Dit is zeker niet per definitie waar. Of het nou gaat om het niet mogen werken binnen een belaalde straal als de vorige werkgever, bij een concurrent of klanten meenemen, is geheel onderhevig aan de voorwaarden die Viktor heeft ondertekend als clausule dat deel maakt van zijn werknemers verklaring.

Viktor, je kunt op www.ondernemersplein.nl vragen of iemand een tip heeft welke leveranciers je zou kunnen benaderen binnen jouw branche.

Daarbij kun je beginnen door je winkel op Marktplaats.nl op te starten en op zoveel mogelijk manieren reclame te maken voor jouw diensten. Op Startpagina.nl kun je bijvoorbeeld websites zoeken waar je je diensten kunt aanbieden. Zoals ook tweedehands.nl.

Natuurlijk moet je een KVK nummer hebben en een plan! Maar als je eerst even naar ondernemersplein.nl gaat en vergelijkbare sites dan krijg je een beter beeld bij wat je stappen zullen zijn.

Succes!
@madelief

Ook zonder ondertekend beding mag de werkgever rekenen op goed werknemerschap. Directe concurrentie mag niet en kan een dure grap worden als het voor de rechter komt. Daar is genoeg jurisprudentie over.
quote:v.m.kisselev schreef op 08 mei 2014 @ 17:20:

Maar wie kan mij helpen over de leverancier

Ik denk dat jurist kan mij er weinig over vertellen?

bij wie moet ik zijn met deze vraag?Ik heb op eBay en DealExtreme diverse onderdelen gezien. Jij kunt vast wel spotten daar wat je nodig hebt. Alibaba schijnt meer voor de groothandel te zijn, d.w.z. verkopen niet per stuk maar per dozijn. Ik heb daar geen ervaring mee, maar voor jou zal dat misschien juist interessant zijn.
Heb je een voorbeeld van een case?

Hij geeft aan naar een andere stad te gaan en onder een andere naam eenzelfde winkel te willen openen. De kans dat zijn oude werkgever (eenmanszaak) een rechtszaak start omdat hij een paar dezelfde leveranciers zou hebben is nihil. Dat hij niet zijn oude klantenbestand meeneemt is logisch en wel makkelijk aan te vechten door oude werkgever op grond van jurisprudentie en zelfs copyright schending, ook zonder ondertekend werknemers verklaring. Maar ik opperde alleen dat het niet per se in zijn contract heeft gestaan en TO in zijn verdediging zou kunnen aangeven dat hij hierdoor van mening was dat het geen issue zou zijn.
Madelief:

Ik heb alle mijn klanten bewaard, en ik heb nog steeds mijn ervaring, maar ik kan niet echt verder hier mee, ik heb de leverancier nodig die mij de onderdelen gaat leveren.

Lijkt me duidelijk toch?
quote:madelief_81 schreef op donderdag 08 mei 2014 19:37 Heb je een voorbeeld van een case?

Hij geeft aan naar een andere stad te gaan en onder een andere naam eenzelfde winkel te willen openen. De kans dat zijn oude werkgever (eenmanszaak) een rechtszaak start omdat hij een paar dezelfde leveranciers zou hebben is nihil. Dat hij niet zijn oude klantenbestand meeneemt is logisch en wel makkelijk aan te vechten door oude werkgever op grond van jurisprudentie en zelfs copyright schending, ook zonder ondertekend werknemers verklaring. Maar ik opperde alleen dat het niet per se in zijn contract heeft gestaan en TO in zijn verdediging zou kunnen aangeven dat hij hierdoor van mening was dat het geen issue zou zijn.

Googel even op "onrechtmatige concurrentie" en je kunt er heel veel info over vinden.

En als hij schrijft dat hij het klantenbestand van het winkeltje mee wil nemen, dan ga ik er vanuit dat hij niet 250km verderop een winkeltje wil gaan beginnen.
Daarnaast gaan dit soort dingen ook vaak over de post en dan is locatie helemaal niet belangrijk. Als TO die klanten gaat benaderen, is dat inderdaad onrechtmatige concurrentie (zeg maar klanten afpikken).
Ga in therapie!
Hoi Viktor, is de Pizzeria van de baan?

Heb je gegoogled (aangezien je volledige naam hier staat) en zag dat je op een ander forum vorig jaar info hebt gevraagd voor het starten van een pizzeria omdat je de ict zat was.

Ook daar krijg je advies om eerst eens langs de Kvk enz te gaan. Ben je daar inmiddels al geweest? Dat is toch echt wel het startpunt voor een eigen bedrijf.

(en als je daar vanaf augustus vorig jaar nog steeds niet geweest bent, moet je je afvragen of je uberhaupt wel materiaal voor een eigen bedrijf bent....)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven