Faalangst

12-05-2014 08:44 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het onder dit onderwerp moet plaatsen.

Ik ben nu 24 jaar en ik heb nog steeds last van faalangst. Nu is dit nog erger geworden doordat ik na mijn eerste jaar gelijk stage moest lopen en dit niet goed ging omdat ik niet genoeg kennis had over de stof die het bedrijf beheerst en gebruikt.

Nu wordt mijn faalangst zo erg dat ik twijfel over of ik wel door moet gaan met mijn opleiding (Ik heb mijn Propedeuse in één keer gehaald.. en haal goede cijfers...) en het belemmert mij in het starten van een bedrijf. Het belemmert mij als in "Waarom zouden mensen wat ik maak van mij kopen voor die prijs?"..

Tijdens presentaties kan ik mij echt al maanden van te voren zenuwachtig maken. Ik bereid alles goed voor, weet mijn tekst, ik oefen met presenteren maar het blijft fout gaan. Ik ga stotteren op het moment van presenteren, ik vergeet mijn tekst door dat ik zo zenuwachtig word en hierdoor haal ik niet het beste uit mijzelf.

Nu merk ik dat ik ook een sociale fobie heb, ik kan bijvoorbeeld helemaal niet tegen (groepen) nieuwe mensen, verjaardagen, workshops. Ik weet geen gesprek aan te gaan, alleen één op één kan ik het leuk hebben.

Het zeggen dat ik het wel kan, briefjes op de deur met je "kan het"

mediteren, kalmeringsmiddelen het helpt allemaal niet..

Ik heb constant de drang om mij te moeten bewijzen, vooral tijdens mijn studie, omdat ik voor de tweede keer het enige meisje in de klas ben. Mensen en leraren kijken daardoor toch anders naar je, ook al denken ze van niet. Vaak benaderen ze mij als ik iets niet snap van dat het logisch is dat ik het niet snap (want ik ben immers een vrouw).

Decaan en studiebegeleider hebben vaak zat tegen mij gezegd dat ik het wel kan, dat ik het tijd moet geven en dat ik gewoon goede cijfers haal. Maar in mijn hoofd kan ik het niet, is het niet goed genoeg, kan het beter.

Ik wil mijzelf kunnen verkopen, ik wil nieuwe vrienden kunnen maken en niet constant zenuwachtig zijn over het werk wat ik maak of in het bijzijn van mensen zijn. Ik wil mijn eigen bedrijf starten.

Ben er al mee naar een psycholoog geweest , maar het enige wat zij zei was "Hoe voel je je dan? Wat doe je dan?" Om er vervolgens niet mee verder te gaan. Ook gevraagd of ik niet één of andere cursus kon volgen voor faalangst, maar volgens haar was ik hier voor te oud.

Hebben jullie tips? Sorry als het een warrig verhaal is
Te oud!??😮 dat is onzin. Je bent nooit te oud. Ik wilde ooit een cursus assertiviteit gaan doen (komt beetje op hetzelfde neer) en omdat mijn moeder daar ook last van had dacht zij er ook over na. Weet zeker dat je daar echt niet te oud voor ben. Probeer anders via google te zoeken naar zo'n cursus. Succes
onzin dat je daar te oud voor bent.

Heb er een gedaan via de hogeschool en studentenpsych bood m ook aan..

Faalangsttraining was erg goed.

Heb er nog wel last van hoor alleen nu handvatten om er mee om te gaan.
He, ten eerste: een heleboel mensen zullen zich herkennen in wat je zegt! Dit is een beetje reclame maar ik weet misschien wel iets dat je kan helpen. Mooi Weer & Zo is een theater en filmbedrijfje maar een er worden ook trainingen gegeven en Philippe (die daar werkt) geeft mensen training in spreken en communicatie. Dat lijkt misschien maar een deel van wat jou kan helpen maar de methode waarmee hij werkt gaat helemaal niet alleen over 'technische kunde' Het gaat veel over zelfsturend zijn, bepalend zijn op het moment. Een van de gedachtes is dat je als mens van nature bij de groep wilt horen, zodra je voor een groep staat ben je als het ware buitengesloten. Veel mensen krijgen dan last van hun dierlijke angst- instincten: misselijk, zweten, naar de wc: alles er uit gooien om maar zo snel mogelijk te kunnen vluchten. In de training leer je zelfsturend te worden zodat je dat kan controleren. Daarnaast ook technische tools om je stem, houding etc. te verbeteren. Hij werkt ook een op een. Nou ja, zoals ik zei.. Een beetje reclame maar het is wel echt goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven