Wat is dat toch?

26-05-2014 10:26 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die behoefte om te oordelen en te corrigeren....

Naar aanleiding van een topic wat hier een aantal dagen geleden verscheen (en wat een heftige discussie heeft opgeleverd) vraag ik mij dit steeds meer af.

Discussie is goed, daar is dit forum voor! Maar er wordt al gauw op de man gespeeld. TO zou zelfingenomen zijn en kortzichtig. Althans dat denkt een aantal forummers. Anderen vinden de schrijfstijl en argumentatie goed en hijsen TO op het schild.

De reacties worden meer en meer off topic. Waarom moet TO zich zo op de borst slaan? wat zegt dit over TO? en nog meer.. het roept de behoefte op om haar een 'spiegel' voor te houden over haar zelfingenomen gedrag. Nog liever zetten we haar dan ook nog even flink op d'r nummer... Wat denkt ze wel niet...

Waar komt deze (collectieve) behoefte vandaan? Calvinistische inslag? "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg".

Ik herken me er zelf wel wat in. Althans, in de persoon die ik zo'n jaar of twintig geleden was. Jong, kwam net kijken (onzeker) en moest mijn pad nog vinden. Luchtfietsers en pochers, daar ergerde ik me mateloos aan. Maar aan de andere kant straalden ze toen in mijn ogen ook wel een stuk zelfverzekerdheid uit die ik zelf op dat moment nog ontbeerde.

Inmiddels ben ik een stuk evenwichtiger en is het met die zelfverzekerdheid ook helemaal goed gekomen. Sterker nog ik durf hier oprecht te zeggen dat ik mezelf een sterke persoonlijkheid vind. Het nodige meegemaakt en daar sterker uit voort gekomen. Maakt dat mij (in jullie ogen) ook zo'n borstklopper? "Fijn meid dat jij zo blij bent met jezelf, maar val mij er niet mee lastig" Mag men niet meer openlijk blij zijn met zichzelf?

Ik geloof dat bescheidenheid een deugd is en trots wordt beschouwd als één van de zeven zonden. Maar toch ben ik oprecht trots op wie ik ben. Met deze wetenschap in mijn achterhoofd is de behoefte om te oordelen en te corrigeren ook een stuk minder geworden moet ik zeggen. Dat is het punt wat ik hier eigenlijk wil aanroeren:

Wanneer je oprecht tevreden bent met jezelf kun je dat dan een ander ook makkelijker 'gunnen'?

Eerdergenoemd topic heeft bij mij helemaal niet de indruk achtergelaten dat TO zichzelf zo verheven voelde boven het voetvolk hier op het forum. Dat anderen dit wel zo zien zegt dat dan misschien ook wat over hen? (zie mijn moto) of zit ik daarmee helemaal fout? Of zegt het toch iets over de ander? Zo had ik jaren terug een collega die ook te pas en te onpas zat op te scheppen over haar situatie. Gruwelijk irritant. Nu weet ik beter: Ze was enorm onzeker. Had eigenlijk medelijden met haar moeten hebben.

Niets zo boeiend als de mens. Ik vraag het mij daarom echt af... Waar komt die behoefte toch vandaan. Wat denk jij?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Tja mensen hebben altijd wat te zeiken. Geen behoefte om de reden daarvan te willen analyseren.
Amen! Uitleg: ik ben dus eens met OP.
Het is ook echt vivaforumcultuur. Ik weet niet of het echt typisch Nederlandse cultuur is, maar hier op het vivaforum wel!
"Wanneer je oprecht tevreden bent met jezelf kun je dat dan een ander ook makkelijker 'gunnen'?"

Ja, ik ben ervan overtuigd van wel.

Ben er ook van overtuigd dat de eigenwaarde van bijna alle mensen heel fragiel is, en zelfs (of juist) wanneer je een 'slachtofferig' iemand iets gunt gaan ze zich nog slechter voelen. Ik doe niet meer aan liefdadigheid: het is toch nooit goed (genoeg)

Ga nu even verder lekker trots en blij zitten wezen op mezelf
Dus omdat jij het irritant vindt dat mensen een to een spiegel voorhouden besloot je om het forum een spiegel voor te hoJden?

Ik krijg van deze op net zo goed jeuk als van de op waar je op doelt. Niet omdat ik onzeker ben, niet omdat ik niet tevreden ben. Ik zit goed in mijn vel, heb genoeg meegemaakt om wijzer te worden, te weinig om echt beschadigd te raken, ik vind mezelf een sterk persoon. Maar ik heb nérgens de neiging om een topic te openen om iedereen erop te wijzen hóe sterk en wijs ik wel niet ben, en dat ze het dus net zo als ik moeten doen, omdat als ik het kan, iedereen het kan.

Het heeft niets met gunnen te maken. Maar iemand die gewoon blij met zichzelf is heeft niet zo de behoefte om dat te etaleren ten koste van anderen. Waarom zou je een topic openen puur en alleen om anderen een rotgevoel over zichzelf te geven? Wie help je daarmee verder?
quote:vera8 schreef op 26 mei 2014 @ 10:26:

Eerdergenoemd topic heeft bij mij helemaal niet de indruk achtergelaten dat TO zichzelf zo verheven voelde boven het voetvolk hier op het forum. Dat anderen dit wel zo zien zegt dat dan misschien ook wat over hen? (zie mijn moto) of zit ik daarmee helemaal fout? Of zegt het toch iets over de ander?

Als iemand in een topic iets over zichzelf vertelt, en zegt heel tevreden met zichzelf te zijn, dan is dat prima. Als anderen dat borstklopperij vinden, dan zegt dat wat over hen.

Maarrrrr... als iemand iets heel anders zegt, namelijk: ik ben tevreden met mezelf en ik vind dat de rest van de wereld niet zo moet miepen, als ik het zo doe, moeten jullie dat ook, als ik het zo kan, dan kunnen jullie dat ook

.... dan is het een ander verhaal. Dan plaatst diegene zich boven anderen. Dat zegt alleen maar iets over degene die het zegt, niet over anderen.

Dat is niet een kwestie van 'de indruk geven', dat kun je gewoon letterlijk lezen in een topic. Heeft de TO het over zichzelf, of over anderen? Hoe vaak staat er 'ik', hoe vaak staat er 'niemand', 'iedereen', 'jij', 'jullie', 'zij'. Gewoon tellen.
Niemand in dat andere topic zegt dat TO niet trots mag zijn op zichzelf. Ik weet zeker dat als zij het bij zichzelf had gehouden, de reacties lang niet zo fel waren geweest.

Maar goed, ik heb weinig zin om de discussie over dat topic voort te zetten in een ander topic.

De link met je motto zie ik trouwens al helemaal niet, waarom zouden mensen jaloers zijn op de TO van dat andere topic?

Mensen mogen uiteraard trots zijn op hun eigen sterke punten en dat ook zeggen, je hoeft niet altijd bescheiden te zijn, het gaat om de toon, de mate en de manier waarop je dat aan anderen laat weten. Als je echt geen greintje bescheidenheid in je hebt dan wekt dat gewoon irritatie op. Het gaat om het evenwicht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bescheidenheid is overigens ook niet altijd nodig, je mag best van jezelf weten waar je goed in bent en dat benoemen als daf nodig is. Maar jezelf erop vooraan laten staan dat jij iets kunt en een ander niet, en dat die ander dat ook zou moeten kunnen en maar zwak of dom is dat dat niet lukt, dat is weinig sympathiek.

Overigens oordeel en corrigeer jijzelf ook behoorlijk in je openingspost. Want jíj doet niet zo, anderen wel, en die zouden dat ook niet moeten doen, want...
Ik weet niet op welk topic je doelt maar ben het wel eens met je op. Overigens lijkt het de grond intrappen van mensen een trend hier geworden de laatste tijd. Erg jammer. Het is net een schoolplein geworden van volwassen vrouwen.
quote:jippie55 schreef op 26 mei 2014 @ 11:08:

Ik weet niet op welk topic je doelt maar ben het wel eens met je op. Overigens lijkt het de grond intrappen van mensen een trend hier geworden de laatste tijd. Erg jammer. Het is net een schoolplein geworden van volwassen vrouwen.

Ik lees al 10 jaar dat dat 'de laatste tijd' zo is,

Waarom toch de behoefte om dat soort dingen te duiden? Mensen gedragen zich gewoon als mensen. Dus soms steunen ze, soms zijn ze kritisch, soms zijn ze ronduit gemeen, sommige mensen reageren altijd op een bepaalde manier, anderen weer anders. Dat maakt nog niet dat 'het hele vivaforum de laatste tijd áltijd' zus of zo doet.

Ik zie hier eigenlijk niets anders dan wat ik om me heen zie: een hele hoop verschillende mensen met een hele hoop verschillende meningen en maniere van verwoorden en benaderen,
Ach, hebben we weer een alle-reacties-op-viva-zijn-altijd-kut topic?
Huts!
En dan nog iets. Stel, je bent trots op jezelf, en je post dat hier. Vervolgens reageer je nergens meer op. Waar wijst dat op?

Ben je dan zo tevreden met jezelf dat het onderwerp afgehandeld is? Of voel je je te goed om met je lezers in gesprek te gaan?

En waarom moest je het dan hier posten, en niet in je dagboek schrijven?

(* 'je' als in 'men'. ik heb het niet over de TO)
Wat Thordis en Bella zeggen.

Als de cultuur () je hier zo stoort, ga dan gewoon. Wat haal je hier dan nog, alleen maar irritaties?
quote:BellatrixVanDetta schreef op 26 mei 2014 @ 11:13:

Ach, hebben we weer een alle-reacties-op-viva-zijn-altijd-kut topic?Ja maar deze is voor lezers van Psychologie Magazine.
Ik ruil de bitterballen wel weer om voor n portie kibbeling.
We all gonna die, we bleed from similar veins..
quote:BellatrixVanDetta schreef op 26 mei 2014 @ 11:13:

Ach, hebben we weer een alle-reacties-op-viva-zijn-altijd-kut topic?Meer een je-mag-hier-in-Nederland-niet-met-je-hoofd-boven-het-maaiveld-uitsteken-topic.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik houd wel van de topics waarin men op een directe manier hun mening geeft.

Ik word zelf altijd weeïg van de topics waarin de slijmreacties en de 'ah gos, meis toch' je om de oren vliegen. Het is vaak zo onoprecht.

En soms wordt iets op een botte manier geformuleerd, maar zit er wel een kern van waarheid in.

Het forum is net het echte leven, daarin word je ook niet gespaard.
quote:Susan schreef op 26 mei 2014 @ 11:24:

[...]

Meer een je-mag-hier-in-Nederland-niet-met-je-hoofd-boven-het-maaiveld-uitsteken-topic.

Een 'het is de kift!' topic.

Ach, kennelijk moet dat eens in de zoveel tijd.
quote:Thordis schreef op 26 mei 2014 @ 10:59:

Dus omdat jij het irritant vindt dat mensen een to een spiegel voorhouden besloot je om het forum een spiegel voor te hoJden

Het heeft niets met gunnen te maken. Maar iemand die gewoon blij met zichzelf is heeft niet zo de behoefte om dat te etaleren ten koste van anderen. Waarom zou je een topic openen puur en alleen om anderen een rotgevoel over zichzelf te geven? Wie help je daarmee verder?

Waar lees jij dat ik me irriteer aan mensen die een spiegel willen voorhouden? Ik vraag het me af, dat is heel iets anders!

Ik ben juist een groot voorstander van het in elkaars waarde laten. En open dus ook zeker geen topic om een ander een rotgevoel te geven, kom op zeg! Dat zou toch helemaal de strekking van mijn eigen topic ondergraven! Soms ontaarden topics in iets onaardigs en ik vroeg het me gewoon af. Juist ook omdat de 'kampen' in het topic waaraan ik refereerde zo uiteen liggen.

Naast het karakter/achtergrond van iedere individuele forummer is dat kennelijk ook grotendeels gebaseerd op interpretatie en aanname. Jouw post is daar een goed voorbeeld van.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Je interpreteert anders mijn post volledig verkeerd. Maar dat geeft niet.

Ik had het niet over jouw topic, met 'anderen een slecht gevoel willen bezorgen'.
quote:Thordis schreef op 26 mei 2014 @ 11:12:

[...]

Ik lees al 10 jaar dat dat 'de laatste tijd' zo is,

Waarom toch de behoefte om dat soort dingen te duiden? Mensen gedragen zich gewoon als mensen. Dus soms steunen ze, soms zijn ze kritisch, soms zijn ze ronduit gemeen, sommige mensen reageren altijd op een bepaalde manier, anderen weer anders. Dat maakt nog niet dat 'het hele vivaforum de laatste tijd áltijd' zus of zo doet.

Ik zie hier eigenlijk niets anders dan wat ik om me heen zie: een hele hoop verschillende mensen met een hele hoop verschillende meningen en maniere van verwoorden en benaderen,Ik niet al tien jaar, het wordt harder de laatste tijd. En de opmerkingen dan ga je gewoon slaan de plank ook mis. Gewoon wat meer verdraagzaamheid ipv mensen wegpesten lijkt me een veel prettiger uitgangspunt
Het is nogal makkelijk scoren om de ene gevatte opmerking na de andere te plaatsen. Eventjes laten zien hoe scherp je bent zonder te bedenken dat er ook nog een persoon achter dat beeldscherm zit. Ik zou het gedrag niet proberen te analyseren als ik jou was, gewoon negeren en reageren hoe jij dat wilt. Wat afwisseling tussen de botheid en TO's de grond intrappen vind ik wel fijn om te lezen.
Eens met Thordis.

En wat is er trouwens mis met gewoon een sterk persoon ZIJN dan het zonodig te moeten verkondigen?

Daarnaast, mag iedereen openlijk blij met zichzelf zijn, maar er moet wel een soort balans in zijn. Dat kan ook op een enigszins bescheiden manier.

Ja en verder heeft iedereen zijn of haar mening over bepaalde dingen, dus ook op dit forum, zoveel mensen zoveel meningen
Hier op het forum stoor ik mij er niet aan. Iemand opent immers een discussie of mengt zich in de discussie dus het is logisch dat er verschillende meningen worden geuit.

IRL heb ik er veel meer moeite mee, dat wanneer je niet om een advies of mening hebt gevraagd er gezegd wordt dat iets stom of lelijk is, 'zou je dit nu wel doen's' en 'weet je wel hoe dat moet's?' etc. In die gevallen denk ik wel vaak: "Als we twijfelden of een mening hadden willen horen dan hadden we dat toch wel gevraagd?' Vraag me dan af waar de behoefte aan komt om mensen altijd ergens op te wijzen of van je persoonlijke mening te voorzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven