vliegangst

03-06-2014 16:13 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ,

ik ga dus 27 juni , eindelijk naar mallorca.

voor het eerst ga ik vliegen , maar ben echt enorm zenuwachtig, omdat ik niet weet wat ik kan verwachten.

over het inchecken enz maak ik me geen zorgen , dat komt wel goed.

maar de geluiden die je hoort in het vliegtuig ( van de motoren )

en het idee dat je nergens heen kunt , je er niet zomaar even uit kunt stappen.

ik denk dat ik een vorm van claustrofobie heb.

wat aan de andere kant niet zou kunnen , omdat ik me in de lift en andere kleine ruimtes ook niet opgesloten voel.

echt het idee dat ik in de lucht zweef en niet weg kan

iemand hier ervaring mee ?

of heeft tips

ik hoor het graag
Ik sta hier denk ik wel een beetje bekend als mevrouw vliegangst. Ga langs de huisarts, die kan wat rustgevends voorschrijven, zonder dat je duf bent bij aankomst.

Ik zit steeds in zo'n kreng en vind het een ramp, tof dat je het wel gaat doen!

Wat mij hielp is de tip: denk aan je bestemming, niet aan de reis. Zodra je bang wordt meteen denken aan de leuke dingen die je daar gaat doen. Veel plezier!
Vertel het voor de start aan het cabinepersoneel, zij kunnen je dan in de gaten houden of dingen uitleggen waar je misschien van schrikt. Zo hoor je vlak voor de landing een geluid, alsof je met een auto ergens hard overheen rijdt. Ik zie daar passagiers vaak van schrikken, maar dat is het landingsgestel dat uitklapt. Ik zeg dan altijd dat ze zich pas zorgen moeten maken als ze dat geluid níet horen, en dan lachen ze opgelucht. Dat soort dingen kan echt helpen.
Mijn grootste tip: een vliegtuig is gemaakt om te vliegen. Vanaf een bepaalde snelheid MOET hij vliegen. Ik was altijd bang dat hij ineens neer zou storten. Mar zolang de motoren draaien en hij op snelheid is zal hij vliegen.

En verder worden die piloten steeds opnieuw bijgeschoold he.
Bedankt voor je snelle reactie !

Ja ik zal wel moeten haha , ik moest kiezen of weer een lange busreis van 20 uur of 2 en half uur vliegen , en dan ga ik toch voor het laaste

Ik had idd gelezen over oxazepam die je bij de huisarts kan halen.

maar jij hebt ook dus nog nooit gevlogen omdat je zo bang bent, of je hebt juist wel gevlogen maar je vond het niks?
quote:PlofKipje84 schreef op 03 juni 2014 @ 16:23:

Mijn grootste tip: een vliegtuig is gemaakt om te vliegen. Vanaf een bepaalde snelheid MOET hij vliegen. Ik was altijd bang dat hij ineens neer zou storten. Mar zolang de motoren draaien en hij op snelheid is zal hij vliegen.

En verder worden die piloten steeds opnieuw bijgeschoold he.

ja daar heb je gelijk in , maar dat geluid van de motoren schrikt me denk ik het meeste af.

ik heb al filmpjes bekeken van opstijgende vliegtuigen en vond de motoren best hard tekeer gaan ,
Die motoren moeten ook hard tekeer gaan, anders kom je de lucht niet in

Koop oordopjes of draag een koptelefoon, dan hoor je ze niet. Niet gebruiken tijdens de veiligheidsinstructies natuurlijk.
Ik zou zeker geen dufmakende pillen bestellen. Ben veel te bang dat ik dan te duf ben in geval van nood.

Wat mij helpt: lees je in over de werking van vliegtuigen, lees wat turbulentie nu eigenlijk is, hoe vliegtuig reageert in de luchtstroom etc. En hou je wat betreft research bij de feiten; bekijk hoe vaak vliegtuigen neerstorten en wat de kans is dat jij het gaat meemaken bijvoorbeeld. Kijk ook eens Air Crash Investigation en bedenk daarbij dat ze vliegtuigen & procedures steeds meer perfectioneren.

Verder qua plek; ga voorin zitten, aan het gangpad, zodat je zicht heb op toiletten/pantry/nooduitgang/stewards en niet klem zit tussen de mensen achterin, want dan voel je veel meer opgesloten. Met al die rijen voor je.
quote:MilaDila schreef op 03 juni 2014 @ 16:41:

Ik zou zeker geen dufmakende pillen bestellen. Ben veel te bang dat ik dan te duf ben in geval van nood.

Wat mij helpt: lees je in over de werking van vliegtuigen, lees wat turbulentie nu eigenlijk is, hoe vliegtuig reageert in de luchtstroom etc. En hou je wat betreft research bij de feiten; bekijk hoe vaak vliegtuigen neerstorten en wat de kans is dat jij het gaat meemaken bijvoorbeeld. Kijk ook eens Air Crash Investigation en bedenk daarbij dat ze vliegtuigen & procedures steeds meer perfectioneren.

Verder qua plek; ga voorin zitten, aan het gangpad, zodat je zicht heb op toiletten/pantry/nooduitgang/stewards en niet klem zit tussen de mensen achterin, want dan voel je veel meer opgesloten. Met al die rijen voor je.

'

Haha oeps , heb me stoel al gereserveerd en heb achterin gedaan :$

en ik geloof dat ik dat niet meer kan wijzigen.
Je hoeft niet bang te zijn, je komt altijd weer naar beneden..

Je wint nog eerder een miljoen dan dat jouw vliegtuig neerstort!
Zolang je geen losse onderdelen van de vleugels voorbij ziet komen is er niets aan de hand. Ja, herrie maar een bus maakt ook lawaai. Bovendien gebeuren er héél veel ongelukken met bussen, klapband, slaperige chauffeur. In een vliegtuig naar Spanje heb je hooguit drie uur last van krijsende kinderen, in een bus twee dagen.
verba volant, scripta manent.
Oh, dat is jammer. Maar misschien vind jij het juist wel fijn, wat meer en verdere ruimte in je gezichtsveld. Ik zit al dichter tegen de cockpit aan te kijken.
Ik zit liefst in de buurt van de vleugel of zover mogelijk voorin (maar vaak is voorin de business class). In de staart heb je meer last van turbulentie. Verder uiteraard gangpad, dan voel je je niet zo klem zitten.
Het kan ook reuze meevallen hoor TO!

Voordat ik in de grijze oudheid voor het eerst in een vliegtuig stapte, zweette ik bloed van angst. En had ik het onuitsprekelijke genoegen om naast een passagier terecht te komen die iets ingewikkelds deed in de vliegtuigtechniek.

Die vrouw (ja, lollig hè?) heeft me van alles en nog wat uitgelegd. Bijna alles waarvoor ik bang was, bleek een nuttige functie te hebben (zoals wat stess al zei: die bonk of je met een auto ergens hard overheen rijdt).

Nu ben ik dol op starten en landen, ik zou het met plezier twaalf keer per dag doen. De tijd dat we in de lucht hangen vind ik tamelijk vervelend, maar ja, noodzakelijk hè?

Veel sterkte, TO, het komt allemaal goed! En wie weet, word jij ook fan.
quote:Sri schreef op 03 juni 2014 @ 17:07:

Het kan ook reuze meevallen hoor TO!

Voordat ik in de grijze oudheid voor het eerst in een vliegtuig stapte, zweette ik bloed van angst. En had ik het onuitsprekelijke genoegen om naast een passagier terecht te komen die iets ingewikkelds deed in de vliegtuigtechniek.

Die vrouw (ja, lollig hè?) heeft me van alles en nog wat uitgelegd. Bijna alles waarvoor ik bang was, bleek een nuttige functie te hebben (zoals wat stess al zei: die bonk of je met een auto ergens hard overheen rijdt).

Nu ben ik dol op starten en landen, ik zou het met plezier twaalf keer per dag doen. De tijd dat we in de lucht hangen vind ik tamelijk vervelend, maar ja, noodzakelijk hè?

Veel sterkte, TO, het komt allemaal goed! En wie weet, word jij ook fan.

leuk om te horen hoe jij het ervaren hebt !

ik hoop dat ik het ook zo ga ervaren en het reuze meevalt!

en wat lijkt het me idd heerlijk om naast iemand te zitten die er alles van afweet , en jou op je gemak kan stellen.

maarja wat is twee uur vliegen nou eigenlijk , moet toch zo voorbij zijn.
Anders lees het boek : over vliegangst en hoe je er vanaf komt. Geschreven door een piloot tevens werkzaam bij St. Valk. Deze legt heel duidelijk alles uit mbt geluiden en statistieken. Ik was er blij mee:-)
quote:jesszz1996 schreef op 03 juni 2014 @ 17:13:

[...]

leuk om te horen hoe jij het ervaren hebt !

ik hoop dat ik het ook zo ga ervaren en het reuze meevalt!

en wat lijkt het me idd heerlijk om naast iemand te zitten die er alles van afweet , en jou op je gemak kan stellen.

maarja wat is twee uur vliegen nou eigenlijk , moet toch zo voorbij zijn.Vandaar m'n tip: lees je in! Het scheelt echt. Ik ben en blijf ook bang om te vliegen, maar doe het toch.
quote:tjukkie schreef op 03 juni 2014 @ 17:16:

Anders lees het boek : over vliegangst en hoe je er vanaf komt. Geschreven door een piloot tevens werkzaam bij St. Valk. Deze legt heel duidelijk alles uit mbt geluiden en statistieken. Ik was er blij mee:-)oke ga ik even voor kijken dankjewel !
quote:tjukkie schreef op 03 juni 2014 @ 17:16:

Anders lees het boek : over vliegangst en hoe je er vanaf komt. Geschreven door een piloot tevens werkzaam bij St. Valk. Deze legt heel duidelijk alles uit mbt geluiden en statistieken. Ik was er blij mee:-)oke ga ik even voor kijken dankjewel !
Ik ben vorig jaar voor het laatst gaan vliegen, mijn langste vlucht ooit, bijna twaalf uur. Ik was zó bang dat ik overwoog de reis af te zeggen! Maar ik ben toch gegaan en die twaalf uur gaf mij voldoende tijd om de terugreis zonder angst in te gaan.

Ik heb van tevoren de app van Stichting Valk gedownload voor op onze tablet. Daar staat uitleg in van hoe het vliegtuig werkt en welke geluiden je hoort. Ook staan er ontspanningsoefeningen op, mocht je die nodig hebben. Daar staat ook de tip op dat je het beste het personeel kunt inlichten dat je bang bent om te vliegen. Dat heb ik gedaan en dat werkte perfect. De dame kwam zo nu en dan eens naar mij toe en vroeg hoe het ging. Vooral na wat turbulentie kwam ze uitleg geven. Sinds ik weet dat je het mag vergelijken met een boot die over de golven gaat, ben ik echt niet meer bang.

Let ook op drinken tijdens de vlucht. Cafeïne, veel suikerhoudende dranken en alcohol werken tegen je tijdens de vlucht. Ik heb voornamelijk water gedronken. Ik zou niet voor een middeltje gaan, dat maakt een vlucht niet prettiger.
Vertel het aan de bemanning en let op hen. Die meiden staan rustig koffie in te schenken en doen het elke dag. Zolang zij nergens van schrikken, is er niets aan de hand.

Ik schat dat je met Transavia naar Mallorca gaat. Dat valt best mee qua ruimte, je zit dus niet zo opgesloten. Bij sommige mensen helpt het als ze doen of ze in de bus of trein zitten.

Het voelt alleen even anders, daar wen je snel aan. Als je eenmaal in de lucht bent en de riemen mogen los, loop dan eens een rondje, ga even naar het toilet en kijk om je heen. Dat leidt ook af en ontspant.

Probeer als je aankomt naar buiten te kijken, mooi, met de zee enzo! De geluiden die je hoort roepen misschien bepaalde reacties bij je op, je geest probeert ze te plaatsen in iets wat je herkent. Maar er valt nog niets te herkennen, want alles is nieuw voor je. Dat betekent dus ook dat de meeste geluiden NIET zijn wat jouw bange geest denkt.

Eigenlijk kun je nog helemaal niet weten of je het eng vindt of niet. Zie het dus gewoon als een spannend avontuur en ga er 'vol' in. Zeg hardop tegen jezelf: Yessss, dit is gaaaaf!!!' Wij zijn nu los van de grond, vliegen nu, gaan nu dalen, Leuk! Doe dat ook als je iets als eng ervaart.

Zelf ben ik heel lang heel bang geweest. Blinde paniek die echt niet te doorstaan was. Omdat ik toevallig een vriend heb die piloot is en een vriendin die stewardess is, ben ik toen een paar keer meegeweest, op het laatste ook in de cockpit.

Daar heb ik geleerd hoe super, maar dan ook supergoed die lui getraind zijn. En ook dat wat ik voelde, niet klopte. Zo kan het b.v. voelen dat je gaat dalen terwijl je eigenlijk rechtuit gaat vliegen en stopt met stijgen. Of dat je heel langzaam gaat en uit de lucht valt. Dat soort achterlijke dingen dacht ik dan.

Door op de meters te kijken leerde ik begrijpen dat hetgeen ik voelde NIET klopte. Als ik een eng geluid hoorde en niemand van de bemanning keek op of om, vroeg ik het soms ter geruststelling, maar op een gegeven moment leerde ik mezelf geruststellen en vertrouwen op de kundigheid van de bemanning.

Toen ik voor het eerst zelf weer ging vliegen met een andere maatschappij hadden we eerst enorme vertraging en stormde het zo hard dat we nog mazzel hadden dat we thuis kwamen, aangezien de volgende dag een heleboel vluchten uit voorzorg gecanceld waren. Iedereen dacht dat ik inmiddels was opgelost van angst, maar ik heb met prima vermaakt en me rot gelachen.

Grote kans dat je het straks uiteraard spannend vindt, maar helemaal geen echte vliegangst ontwikkelt en het juist leuk vindt! Vliegen is ontzettend leuk en super- super veiliig. En dat uit mijn mond had echt nooit iemand verwacht

Bij mij werkte veel uitleg heel goed, maar je kunt niet alles uitgelegd krijgen. Je moet met vliegen leren begrijpen dat het een stukje controle is dat je uit handen geeft, dat is ook wat het voor veel mensen eng maakt. Je bent toch geneigd te gaan interpreteren wat je hoort en voelt en ziet, maar moet begrijpen dat je er geen verstand van hebt en het dus niet kan beoordelen. Vliegen als passagier is leren begrijpen dat je een stukje controle en kennis even moet overlaten aan de mensen die er voor geleerd hebben en er vele malen meer verstand van hebben dan jij.

Zo'n pilletje moet je helemaal niet doen, tenzij je het echt niet aankan. En zo klink je helemaal niet. Je wordt er met name achteraf heel suf van en het verandert de oorzaak van je angst niet. Ik had ze om de enorme paniek die ik in het begin had te dempen, maar wat was ik blij toen ik zonder kon! Niet doen als het niet echt nodig is.

En het allerbelangrijkste, en dat geldt voor de meeste dingen waar je bang voor bent: je moet het DOEN. Hup, erop af, en gaan met die banaan. Zie het als een avontuur!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
@diversen: wist niet er ook een boek was van St. Valk, leuk! Ik heb mijn angst weten om te zetten in interesse en ga dit dus zeker ook lezen
@TO: om je eigen idee van 'ik kan er niet uit' te verminderen: zie het als een knus, gezellig klein caffeetje. Als je bang bent dat je er niet uit kunt als er iets zou gebeuren: tel even het aantal stoelen vanaf jouw stoel tot de dichtsbijzijnde uitgang, dan weet je ook in het donker de deur nog te vinden door de stoelen te voelen.

(nee, nu niet meteen gaan denken dat er iets engs gaat gebeuren , dit is alleen bedoeld om je wat meer gevoel van controle te geven)
Goede tips staan hier TO. Als er nog vragen zijn die ik kan beantwoorden dan roep maar he!
Oh, mocht je turbulentie meemaken (dan gaat het vliegtuig schudden), dat hoort erbij. Piloten omschrijven dit als een soort luchtdrempels. Voelt raar en je kan er van schrikken. Maar het hoort erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven