Grote brand bij Shell Moerdijk.

03-06-2014 23:39 120 berichten
Dit is nu de tweede keer dat er zoiets groots gebeurt daar. Ik ga nu op zoek naar meer nieuws erover. Ik hoop dat niemand van ons in dat aangrenzende dorp woont.

Bij Shell in Moerdijk is brand uitgebroken na een aantal explosies. Op het industrieterrein woedt een vuurzee met metershoge vlammen. Het vuur is tot in Rotterdam te zien. De explosies waren te horen tot in de wijde omtrek. Er kwamen meldingen uit onder meer Bleiswijk, Delft, Zevenbergen en Lekkerkerk.

Over een oorzaak of over gewonden is niets bekend. De explosies waren om kwart voor elf, tijdens de wisseling van ploegen bij Shell. De brandweer heeft schuimblusvoertuigen ingezet.

Hulpverleners roepen het publiek op uit de buurt te blijven.

Het Shellcomplex ligt aan de Chemieweg in Moerdijk, in de buurt van het terrein waar begin 2011 een enorme brand woedde bij Chemie-Pack. Het bedrijf ging volledig in vlammen op en dat leidde tot ernstige milieuvervuiling.

Sinds mei werd er onderhoud gepleegd aan twee van de vier fabrieken van het Shell-complex in Moerdijk. Op het chemiecomplex worden bouwstoffen gemaakt waarvan andere bedrijven chemicaliën en kunststoffen maken. Bij Shell Moerdijk worden vier miljoen ton chemische producten per jaar gemaakt.

(later meer)

Bron NOS
Ik vind het vooral bizar dat er nergens een live uitzending of liveblog te vinden is. Het lijkt een enorme brand a la Chemie-Pack!
Alle reacties Link kopieren
Nu RTL 4 nieuws
Ik heb TV Rijnmond aangezet, want dat is onze rampenzender. Het kan zijn dat er mensen uit bed gehaald moeten worden en daar natuurlijk naartoe moeten worden gestuurd en dat kan even duren.
Het is nu bij RTL. Knevel en van de brink is schijnbaar geen directe uitzending.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Nu rtl nieuws.

Ik heb het ook gehoord, realiseer ik me achteraf.
Er is sprake van Code grip 2.
Ja maar RTV Rijnmond zendt ook niks uit toch?
quote:esther55 schreef op 03 juni 2014 @ 23:44:

Er is sprake van Code grip 2.wat betekend dat?
GRIP 2 : Grootschalig incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet (COPI + ROT Regionaal Operationeel Team)

Er is een brongebied waar zich een groter incident heeft afgespeeld, er is ook een effectgebied (van beperkte omvang).

Ook bij deze fase zijn er van alle operationele dienste meer mensen en middelen nodig.

De inzet gaat nog meer tijd kosten.

De burgemeester van de betreffende gemeente wordt op de hoogte gesteld.
GRIP 2

Bij een incident dat gevolgen heeft voor de omgeving (bijvoorbeeld door een gaswolk, hevige stankoverlast, noodzaak tot ontruiming van gebouwen) wordt GRIP 2 van kracht. Er is dan dus sprake van een effectgebied. Dan komt naast het COPI ook het Regionaal Operationeel Team (ROT) bijeen. In het team zitten vertegenwoordigers van brandweer, GHOR en politie aangevuld met een voorlichter, een functionaris informatievoorziening en een secretaris. Het ROT staat onder voorzitterschap van een operationeel leider, die 'ontkleurd' is. Dit betekent dat hij als voorzitter niet aan één specifieke hulpdienst is verbonden. Als het voor de afhandeling van het incident noodzakelijk wordt geacht kunnen ook vertegenwoordigers van andere organisaties (bijv. Rijkswaterstaat, een nutsbedrijf of Defensie) deel uitmaken van het ROT.
De Shell is bij ons achter! De knal was oorverdovend maar heb het idee dat ze het redelijk onder controle hebben. Verder geen nl-alert gehad of een luchtalarm afgegaan. Dus maak mij op dit moment weinig zorgen. Was wel ff paniek hier in de buurt hoor.
Nu extra nieuws op ned.1
Oké bedankt, niet niks dus. Is nu niets te zien op tv, gaat alleen over Egypte en zo?
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 03 juni 2014 @ 23:46:

Ja maar RTV Rijnmond zendt ook niks uit toch?Nee, nog niet. Ik heb net wel naar rtl zitten kijken, maar dat was ook alleen een telefoongesprek. Ik denk dat de pers in vliegende vaart daar naar onderweg is en dat we elk moment de eerste beelden kunnen verwachten.
Ik kan alleen niets vinden over gevaarlijke stoffen die wel of niet zijn vrijgekomen.
Ik stond in de keuken en draaide me om en zag een fel licht, daarna nog een keer en toen hoorde ik de knal. Deur van het balkon trilde hard en zagen meteen een dikke rookwolk. En dan woon ik in Dordrecht.
quote:Manji schreef op 03 juni 2014 @ 23:51:

Nu extra nieuws op ned.1Ik ga kijken, hopelijk geen slachtoffers...
Grip 2 is o.a. gevaar voor de omgeving, evt. evacuatie, mogelijke aanwezigheid gevaarlijke stoffen, kans op overslaan naar aanpalende gebouwen, bijna een rampenplan maar dat is grip 3.
verba volant, scripta manent.
Er is nu sprake van Code Grip 3.
Nl-alert is net binnen gekomen, maar geen verdere uitleg. Indien last van de rook ramen en deuren sluiten:)
Het was een kort bericht, maar er komt zo meer nieuws op ned.1
Nou sorry Cateautje, maar als ze daar nu al ruim een uur over doen vind ik dat wel echt idioot lang hoor!
Omroep Brabant wordt calamiteitenzender.
Grip 3 is nog niet afgegeven hoor, op omroep Brabant niets over te lezen en de vlammen nemen af. Dus kruip nu gerust mijn bed in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven