Ergernissen!

07-06-2014 21:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een jaar erger ik mij aan heel veel dingen. Het is zo erg dat ik er last van begin te krijgen. Ik heb destijds op internet naar tips gezocht en probeer deze ook toe te passen maar dit lukt niet altijd.

Dingen waar ik me aan erger: veel zaken in het verkeer (iemand rijdt te langzaam, een ander bumperkleeft, een ander is te onzeker), mensen met gekke stemmen (ja, echt waar), mensen die geen kennis hebben van bepaalde zaken (en dat terwijl ik ook niet alwetend ben), stinkende mensem, mensen die te hard praten, mensen die schreeuwen, mensen die je niet uit laten praten, knetterende brommers (ben heel gevoelig voor harde geluiden, kan daar bloedchaggie van worden) ... En ga zo maar door.

Het lijkt wel alsof er altijd iets is waar ik me aan erger. Iemand dit dit herkent?
Je wordt een dagje ouder
Oh ja? Ik ben 30
Ik heb het vooral als ik veel achter elkaar heb moeten werken, amper vrij. Dan kan ik niet veel hebben en erger mij overal aan.
Leeftijd zegt niet alles, ik ben 33 en herken eigenlijk best wat je zegt. Met name dat van de harde geluiden. Bijvoorbeeld bij rtl gemist zijn de reclames tussendoor soms 30x zo hard dan het geluid van de aflevering. Woest kan ik daarvan worden. Terwijl het opzich toch eigenlijk niet het einde van de wereld is. Heb jij trouwens ook de behoefte om je lichamelijk af te reageren? Doormiddel van even tegen de muur bonken of iets fijn te knijpen etc?

Misschien spelen omgevingsfactoren een rol. Bij mij is het enorm verergert door negatief drama gedoe in mijn omgeving en zaken als geldproblemen. Doordat het emmertje dan al zo vol zit is het kleinste dingetje je dan al teveel.
Volgens mij ergert iedereen zich daaraan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:marjoleinuitutrecht schreef op 07 juni 2014 @ 21:14:

Oh ja? Ik ben 30 Ja. Vandaag ben je al een dag ouder dan gister.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ja dat is (ingehouden opgestapelde) stress.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja hoor, heel herkenbaar. Ik betrok alles op mezelf. Egocentrisme dus Willen dat de wereld om mij heen zich naar mij voegt en als dat niet gebeurd me dan heel dom gaan ergeren.

Iemand schreef:

"The world is a magical place full of people waiting to be offended by something."

Misschien jezelf minder serieus nemen?
Ik heb heel veel gewerkt de laatste maanden, met als resultaat: ontslag. Ik begin weleens te denken dat het idd door de stress komt. Het vele werken, de onzekerheid van wat er komen gaat. Ik merk wel dat als ik lekker in mijn vel zit en ik "hoef" niets, dat het dan beter lijkt te gaan.
Ik denk dat dat een hele goede verklaring kan zijn marjolein.
Iemand vroeg me ooit: 'Is het een probleem of is het een ongemak?'. Rest de keuze je druk te maken om ongemakken of niet. Persoonlijk blijk ik sindsdien weinig problemen te hebben en ben ik een stuk relaxter, want om mijn energie te verspelen aan ongemakken, dat doe ik liever niet
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
quote:mrssippie schreef op 07 juni 2014 @ 21:22:

Leeftijd zegt niet alles, ik ben 33 en herken eigenlijk best wat je zegt. Met name dat van de harde geluiden. Bijvoorbeeld bij rtl gemist zijn de reclames tussendoor soms 30x zo hard dan het geluid van de aflevering. Woest kan ik daarvan worden. Terwijl het opzich toch eigenlijk niet het einde van de wereld is. Heb jij trouwens ook de behoefte om je lichamelijk af te reageren? Doormiddel van even tegen de muur bonken of iets fijn te knijpen etc?

Misschien spelen omgevingsfactoren een rol. Bij mij is het enorm verergert door negatief drama gedoe in mijn omgeving en zaken als geldproblemen. Doordat het emmertje dan al zo vol zit is het kleinste dingetje je dan al teveel.

Ik heb niet echt de behoefte om me lichamelijk af te reageren. Wel soms om eens hard te schreeuwen, alles eruit schreeuwen. Soms doe ik dat weleens en dan voel ik me heel stom

Op mijn werk hangt/hing een hele negatieve sfeer; veel roddelen en heel negatieve mensen enzo. Ik merkte wel dat ik me daar soms in mee liet slepen. Op een gegeven moment heb ik besloten dat niet meer te doen want het kostte me zoveel energie. Toen viel me op hoe negatief anderen waren en daar ging ik me dan weer aan ergeren
Sneu
Niet stom voelen hoor, je kunt het maar beter uitten dan opkroppen. En als even schreeuwen en tieren de druk er weer even afhaalt, gewoon doen.
Ik erger me doorgaans ook wild aan de knetterende brommers, idioten in het verkeer, etc. Maar ik denk dat je dat als erger ervaart als je zelf stress hebt. Er zijn in onze hedendaagse maatschappij nogal wat prikkels, als het je even teveel is, sluit je daar dan gewoon wat meer vanaf. Helemaal niet gek en heerlijk rustig!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Mijn vader niest heel hard en schreeuwerig. Ha,hatsjooeeeeee! En dan 6x achter elkaar ofzo. Ik weet dat hij er niks aan kan doen, dus probeer mijn irritatie in te houden.

Ik erger me als mensen smakken met eten. Dan heb ik spontaan geen zin meer in eten.

Ik kan me irriteren aan mensen die niet meteen snappen wat ik bedoel en me aan kijken: 'waar heb jij het over?' Grrrrr.

Zo verder ben ik heel makkelijk
Nee, al heel lang geen last meer van. Ik erger me bijna nooit meer aan iets of iemand. Het ligt er denk ik ook aan hoe je je voelt/in welke situatie je bent. Hoop dat het voor jou ook zo wordt.
Ja, de verkeersergernissen zijn zeer herkenbaar. Ik heb een speciale 'spits' playlist met rustgevende muziek. Helpt best goed.

Nu nog maar een keer per week dat ik vals denk: "Het mens kan gewoon niet beter".
Ik heb er momenteel geen last van maar 2 jaar geleden was ik depressief en angstig en kon ik helemaal niks hebben. Alleen maar rustig praten en geen harde geluiden. Ik denk dus idd dat het met je gemoedstoestand te maken heeft. Gaat weer over!
Ik kan ook slecht tegen harde geluiden; knetterende brommers, deur die hard dicht slaat, mensen die hard niezen (puur het geluid dan, niet de persoon), dingen die ineens omvallen, straaljagers, krijsende kinderen. Ik krijg dan echt zo'n rilling.

En wat mensen betreft: stinken, dronken zijn, betweterig, ongeduldig, alleen maar over feesten, zuipen en muziek praten, mensen met heel veel make-up, mensen die dicht op je komen rijden terwijl je parkeert, cassiéres die met hun vingers trommelen terwijl je afrekent en dan ook nog geen gedag zeggen.
Ohh die knetterende motoren!!! Af-schu-we-lijk! En die huisvrouwen met korte pittige kapsels in hun fiat cinquecento die 60 blijven rijden op de invoegstrook... Aaaargh!!!

Mensen die KEI hard zitten te telefoneren in de bus, in je nek hoesten, hun auto ineens voor je naar links gooien terwijl je zelf er bijna naast rijdt, mensen die ZOMAAR de straat oversteken met mobiel aan hun oren, mensen die ALTIJD de boventoon voeren (heb je zelf niet door hoe irritant je bent), betweters, gillende kinderen die als losgeslagen vee door de AH heenrennen en dan heel hard tegen je oplopen en vervolgens kijkt de moeder je boos aan alsof je haar kind hebt getrapt, mensen die gaan schuilen voor de regen in de opening van de deur van een winkel waar net iemand met maatje 36 nog doorheen kan, meisjes in de H&M die massaal tegen je aanlopen inclusief rugtas vol schoolboeken....

Ik ben een expert geworden in rijden buiten files om, shop alleen wanneer het rustig is, doe boodschappen in een kleine buurtsuper rond etenstijd en op zaterdag kom ik al helemaaaal nergens.

Zo vermijd ik deze zeer hinderlijke, o zo herkenbare prikkels ;)

Oh btw, ik heb adhd, dus het is voor mij heel moeilijk om prikkels te filteren omdat allen even hard binnenkomen. Vandaar ;)
Overigens lig ik helemaal in een scheur om de reacties hier Geweldig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven