Geld & Recht alle pijlers

leefgeld

08-06-2014 14:26 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds dit jaar studeer ik aan de universiteit in Gent. Ik woon er tijdens de week op een appartementje.

Ik kreeg dit jaar 50 euro per week. Daarmee moest ik mijn eten betalen (neem niets mee van thuis) en ook mijn drank als ik eens naar een café of fuif ging. Andere vrijetijdsuitgaven moest ik ook hiermee betalen. Kleren en verzorgingsproducten hoef ik niet zelf te betalen.

Ik vroeg me af hoeveel andere studenten krijgen. Want ik kom er soms moeilijk mee rond...

Groetjes!
quote:Eindeloos schreef op 08 juni 2014 @ 17:34:

60 euro gsm per 4 weken.?

Je klinkt als een verwend kind.Verderop in het topic heeft ze het al over 30 euro gsmkosten per week. En maar klagen...
quote:pimpelmeesje67 schreef op 08 juni 2014 @ 17:05:

Djeez zeg, moeilijk hè, lezen. Truffels is TO niet.Ja mobiel is idd niet altijd ff makkelijk lezen nee. En ik dacht idd dat het een post van TO was. Wanna shoot me now?
quote:Juultje schreef op 08 juni 2014 @ 16:50:

[...]

Nina, dit is iemand anders dan TO...Ik merk het, heen en weer scrollen is mobiel niet altijd even makkelijk. Dacht idd dat het TO was.
quote:dubbeltje4 schreef op 08 juni 2014 @ 17:38:

[...]

Overdrijf je niet een beetje?

Kinderen van ouders die wel kunnen betalen, maar waarvan de ouders het niet willen, moeten bijlenen of werken.

Maar bijbaantje liggen momenteel niet voor het opscheppen en het is nog maar de vraag of je dure studie zich later terugbetaalt door een goed inkomen.

Ik vind het schandalig als ouders weigeren te betalen.Nee ik overdrijf niet. Op kamers gaan is een keuze, geen verplichting. TO had dus ook gewoon thuis kunnen blijven wonen en dan heen en weer moeten reizen, wat heel veel mensen doen zowel studenten als gewoon werkenden. TO MAG van haar ouders in een appartement, MAG van thuis uit alle shampootjes en cremmetjes mee jatten en krijgt puur en alleen om haar eten te betalen ook nog eens 50 euro. Dat terwijl ze oud en wijs genoeg zou moeten zijn om iig een deel zelf te moeten kunnen. En dan ook nog klagen? Haar ouders weigeren helemaal niet te betalen, ze betalen veel te veel. In het geval van TO dus.

Lastig als het topic ineens niet meer over de TO gaat.
Ik vind de ouders van TO al best heel royaal hoor, TO hoeft echt alleen maar haar mobieltje en boodschappen van die 50 euro te doen.

Dat moet te doen zijn hoor, kijk eens kritisch naar je eetgewoontes, eet je vaak kant en klaar, haal je vaak patat/pizza o.i.d.?

Heb je de beschikking over een vriesvakje?

Zorg dan dat je altijd een paar zakken diepvriesgroente in huis hebt, kost bijna niks, en met rijst en pasta erbij heb je al snel een maaltijd.

Verder zijn dingen als uien, blikken tomaten, pakken diepvriesspinazie, blikken mais en peulvruchten ook heel goedkoop, als je nou ook nog wat kruiden en smaakmakers koopt dan kun je prima eten voor ongeveer twintig euro in de week.

Zelf eet ik geen vlees en vis, dat scheelt vast ook wel.
Verse groentes hoeven ook niet duur te zijn trouwens, zeker als je naar de markt gaat of de Lidl dan valt het best mee.
Ik zou dat mobiel gebruik buiten wifi-punten gewoon flink verminderen. Bellen met je Nederlandse familie/vrienden doe je voortaan maar gratis via skype en je Belgische vrienden kun je gewoon appen ipv uren aan de telefoon te gaan hangen.
quote:elninjoo schreef op 08 juni 2014 @ 19:08:

Ik zou dat mobiel gebruik buiten wifi-punten gewoon flink verminderen. Bellen met je Nederlandse familie/vrienden doe je voortaan maar gratis via skype en je Belgische vrienden kun je gewoon appen ipv uren aan de telefoon te gaan hangen.Of gewoon een voordelig abonnementje zoeken, dertig euro per week is wel heel erg veel.
Het gaat toch om maar 5 dagen en niet 7 waar je dat geld voor krijgt? Moet toch wel lukken lijkt me.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nina, ik forum ook mobiel... En soms mis ik ook de ava's. Gewoon ff opletten voordat je een reactie plaatst.
Dus...

Jij hebt in feite 10 euro per dag te besteden. Van die 10 euro moet jij je eigen eten, belkosten en uitgaan betalen.

Geen verzorgingsproducten. Geen schoonmaakmiddelen of wasmiddel.

Weet je dat het boodschappengeld in Nederland zo ongeveer 50 euro per week is? En dat is dan voor 7 dagen, met schoonmaakartikelen, huishoudelijke uitgaven als toiletpapier, printerpapier, pennen, potloden, wasmiddel en meer van dat soort dingen.

Sorry dat ik het zeg, maar je stelt je gruwelijk aan.

Neem eten mee naar de uni.

Ga naar de markt of de goedkope super ipv de bakker, de slager en de groentejuwelier.

Drink koffie en thee in plaats van frisdrank

Niet iedere avond uit willen gaan (hou je ook nog eens tijd over om te studeren).

Maak meer gebruik van WiFi.
quote:dubbeltje4 schreef op 08 juni 2014 @ 17:40:

[...]

Waarom geeft je moeder je het geld niet?Mijn moeder verdient niet zo veel. Daarbij woont mijn broertje nog bij haar dus eventuele schoolkosten die ze kan dekken zullen de zijne zijn.
Ik krijg niks van mijn ouders om van te leven. Zij betalen wel mijn collegegeld! Ik leef van mijn studiebeurs die vrij hoog is, daar betaal ik ook de huur en kleding enzo van.

Verder geef ik niet heel veel geld, max 30 euro per week ongeveer, uit aan de dagelijkse boodschappen en verzorgingsproducten. Gewoon slim kopen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Hoe kun je daar nou niet mee rondkomen
Ik gaf zo'n 25 euro per week uit aan boodschappen toen ik net studeerde (2000), ging toen nog elk weekend naar papa en mama en ging maandag weer naar m'n studentenkamer met avondeten in bakjes voor de dagen erop. Lief he! Gelukkig is het helemaal goed gekomen en ben ik nu best wel zelfstandig. haha!
Is TO Belgisch? Naar mijn ervaring verschillen de opvattingen hierover sterk tussen NL en BE. Nederlandse studenten zijn veel zelfstandiger, terwijl het in België meestal de norm is dat de ouders de kamerhuur betalen en nog weekgeld toestoppen.

Ik (Belgische) kreeg destijds zelf ook ¤50/week van mijn ouders, net als de meeste van mijn vrienden. Al kende eigenlijk niemand die meer kreeg, wel enkelen die het minder moesten doen.

Van die ¤50 kwam ik heel goed rond en ik kon er zelfs vaak nog van sparen. Maar ik ging dan ook niet iedere avond uit en had een abbo van 8 euro per maand

Ik vraag me wel af wat je met deze informatie wilt. Was je van plan om meer geld te vragen aan je ouders als bleek dat je 'te weinig' kreeg? Wees blij met wat je hebt. Je krijgt al heel wat van je ouders. Ik zou niet van ze (durven!) verlangen dat ze ook nog eens al jouw feestjes betalen. Daar kun je gewoon voor werken, net als iedereen.

In België krijg je ook royaal betaald als student. Voor een dagje werk heb je al ¤80 op je rekening. Werk een paar zaterdagen of vakanties, dat tikt lekker aan. Zeker als je -zoals jij- geen verdere lasten hebt.
quote:elninjoo schreef op 08 juni 2014 @ 19:08:

Ik zou dat mobiel gebruik buiten wifi-punten gewoon flink verminderen. Bellen met je Nederlandse familie/vrienden doe je voortaan maar gratis via skype en je Belgische vrienden kun je gewoon appen ipv uren aan de telefoon te gaan hangen.That's the spirit !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik heb altijd gestudeerd en 2 banen erbij gehad, pffff waar gaat dit over.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Het enige wat mijn ouders betaalden was de helft van mijn collegegeld. Bijbaantje (of 2 - 3), kleine lening; prima te doen. Ben vaak op stap geweest en een aantal keer op vakantie tijdens mijn studietijd.

Niets te klagen TS, je bent ontzettend verwend ;) Ga gewoon werken als je geld tekort komt.
Het is lastig vergelijken als je leefgeld krijgt voor alleen eten ipv een maandelijkse toelage. Op die manier leer je ook niet echt met geld omgaan.

Ik kreeg van mijn ouders 1 keer per jaar een bijdrage. Dan moest ik het verder zelf uitzoeken. Het was samen met stufi net voldoende om mijn huur, collegegeld, boeken en alle boodschappen van te betalen. Voor de studentenvereniging en uitgaan had ik een baantje. Ik ben mijn ouders enorm dankbaar dat ze dit hebben mogelijk gemaakt, en me ook nog geleerd hebben hoe ik met geld moet omgaan.
Momenteel studeer ik in het buitenland en daarvoor woonde ik nog bij mijn ouders.

Mijn ouders betalen mijn collegegeld en daar ben ik ze zeer dankbaar voor maar leefgeld? Echt niet. Het is mijn keuze geweest om een deel in het buitenland te studeren dus dan moest ik dat ook maar zelf regelen met geld.

Vind 50 euro per week erg royaal naast het feit dat je huur ook al wordt betaald en daar moet je prima van kunnen rondkomen in je eentje ook als je vers en gezond wil eten.
Sorry maar ik heb je even geloept. Je andere topics gaan over allerlei reizen, shoppen in Utrecht, en je nieuwe ipad. Dus je gooit geld rond aan allerlei luxe uitgaven en dan ga je durven beweren dat je van 50 euro leefgeld per week (wat op zich al echt heel ruim is) niet rond komt?

Jij hebt echt een raar idee over geld.
Zeg maar Spijker.
Verwend mormel dus.

Als je mijn kind was had ik je per direct op rantsoen gezet van 25,- per week. Leer er maar mee rondkomen.
wees blij met elke euro die je van je ouders toegestopt krijgt zeg, en als je meer nodig hebt ga je maar lekker werken voor je geld.

Toen ik studeerde kreeg ik helemaal niks van mijn ouders, ik neem het ze ook niet kwalijk want het kon financiëel ook niet. Ik betaalde alles zelf collegeld, boeken, huur, etc etc.

Ik werkte er altijd minimaal 20 uur in de week naast mijn studie en dat was prima te doen had altijd voldoende geld om ook op vakantie te gaan en dergelijke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven