Eind van het schooljaar stress

16-06-2014 09:29 25 berichten
Ieder jaar in juni krijg ik last van mijn maag en darmen. Zo irritant, 's morgens al misselijk, amper kunnen eten en regelmatig pijn in mijn maag. Ik hoef niet naar de dokter, want ik weet dat het in een keer over is als de vakantie begint.

Maar wat doe je daartegen? Ik kan maar moeilijk loslaten of relativeren wat er allemaal moet gebeuren. Op school schoolreisje, proefwerkweek, zomerfeest, etc. En natuurlijk hoef ik niet mee op schoolreis of naar een proefwerk, maar ik moet er wel rekening mee houden met mijn werk (uitzwaaien en op tijd ophalen, dingen kopen). En dan mijn werk, ik heb nog wel de nodige zaken die ik moet (wil) afronden voor mijn vakantie. Daarvoor heb ik ook medewerking van collega's nodig, en ik heb me van het weekend echt geërgerd aan het feit dat het wel lijkt of ik de enige ben die in het weekend werkt (geen reactie op mails). Slaat helemaal nergens op, en ik lijk wel gek dat ik in het weekend werk. En als het dan nog van belang zou zijn voor mijn loopbaan, maar er is helemaal niemand die van me verwacht dat ik vrijdagavond nog werk (en de helft van het voetbal mis).

Normaal kan ik heel goed in de Zen-modus, en nu probeer ik ook wel af en toe rustig aan te doen, maar in mijn hoofd (en dus mijn maag en darmen) doet het niet mee
Alle reacties Link kopieren
Als niemand verwacht dat je in het weekend werkt, dan hoeft het ook niet natuurlijk. Neem die tijd dan om wél te ontspannen.

En je misschien iets minder verantwoordelijk voelen voor de proefwerkweek of eindfeest? Ik neem aan dat het om je eigen kinderen gaat en niet dat je lerares bent? ( want die hebben sowieso eindejaarsstress, maar dat hoort er een beetje bij;) Het klinkt alsof je kinderen dus op de middelbare school zitten, dus wat verantwoordelijkheid bij hun (of hun vader) leggen? Hoef jij er niet meer over na te denken.
Ik dacht dat dit een topic was van iemand die zelf nog op de middelbare school zat, ik wilde net heel enthousiast typen dat ik dat vroeger ook altijd had. Maar nee, dit herken ik niet. Nu heb ik nog geen kinderen op de middelbare school, maar er zijn hier ook genoeg activiteiten en dingen aan het eind van het schooljaar, ik krijg daar niet echt stress van.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Trakteer jezelf op een kuurtje Zantac (apotheek, zonder recept)
Ik dacht dat je zelf docent was en daarom dit topic opent ;)

Ik ben wel docent en mijn eigen kids zitten nu in de proefwerkweek. Die zijn bijna rustiger dan de normale weken.

Maak je vooral niet te druk deze weken, neem voldoende me-time lekker naar de sauna, in bad, elke avond even een zen-momentje. Spreek met jezelf af dat je in het weekend max zoveel tijd besteed aan je werk. En je moet van je moet-gevoel af. Je legt jezelf die stress op. Vergaat de wereld als jij iets niet doet? Nee, dus je kan ook wel eens de boel de boel laten.

Ben jij alleenstaand? Of is de vader ook in beeld?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik vond de proefwerkweek vroeger juist heerlijk, vooral de laatste van het schooljaar: lekker veel vrij, mooi weer, alle tijd om te leren en bijna vakantie. Die stress aan het eind van het jaar herinner ik me wel, maar dat was meer in de weken voor de proefwerkweek, als je nog van alles af moest maken voor het einde van het jaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 16 juni 2014 @ 10:02:

Ik vond de proefwerkweek vroeger juist heerlijk, vooral de laatste van het schooljaar: lekker veel vrij, mooi weer, alle tijd om te leren en bijna vakantie. Die stress aan het eind van het jaar herinner ik me wel, maar dat was meer in de weken voor de proefwerkweek, als je nog van alles af moest maken voor het einde van het jaar.Als leerling ja. Hoewel mijn leerlingen pas in de werkhouding schieten als het proefwerkweek is ( en de 2 weken vooraf).
Niemand die het herkent? Dus jullie hebben ook geen eind-novemberstress?

Ik kan op zich best heel goed niets doen, en ik heb regelmatig kindvrije dagen waarop ik leuke dingen doe. Maar tijdens zo'n weekend ben ik in mijn hoofd al bezig met de planning van mijn eerstvolgende werkdag en mijn zelfopgelegde deadlines.

De proefwerkweek is hier trouwens helemaal niet leuk en ontspannen. Mijn dochter is uitermate chagrijnig, en als ik moet helpen moet het nú (en dan bij voorkeur 's avonds om 21.30 uur, terwijl de 'regel' is dat ik na 20.00 niets meer voor haar doe).
quote:betjebig schreef op 16 juni 2014 @ 10:16:

Ik kan op zich best heel goed niets doen, en ik heb regelmatig kindvrije dagen waarop ik leuke dingen doe. Maar tijdens zo'n weekend ben ik in mijn hoofd al bezig met de planning van mijn eerstvolgende werkdag en mijn zelfopgelegde deadlines.

De proefwerkweek is hier trouwens helemaal niet leuk en ontspannen. Mijn dochter is uitermate chagrijnig, en als ik moet helpen moet het nú (en dan bij voorkeur 's avonds om 21.30 uur, terwijl de 'regel' is dat ik na 20.00 niets meer voor haar doe).

Je hebt die regel niet voor niks toch?

En waarom zou jij je druk maken om iets te kopen voor een schoolfeest?

En zelfopgelegde deadlines zijn maar zelfopgelegd, die kun je dus zelf ook weer ontbinden.

En ja, ik herken het heus wel, maar advies aan anderen is altijd veel makkelijker dan je eigen advies zelf opvolgen;)
quote:betjebig schreef op 16 juni 2014 @ 10:16:

.

Jawel, 2x per jaar:

vlak voor de zomervakantie en vlak voor de kerstvakantie (vandaar mijn tip: trakteer jezelf op zantac).

Ik heb kinderen in schoolleeftijd en laatste weken zijn altijd vol gedoe. Behalve tentamens (oudste) ook juffendagen (jongste). En veel ingelaste zaken (vooral basisonderwijs heeft er een handje van). Project dat afgerond wordt en alle ouders mogen komen kijken! (heel leuk, midden op de ochtend, ik werk fulltime).

het is continue schipperen.
Argh, de juffendag! Daar moet ik nog iets voor maken (eigenlijk dochter, maar die is nog niet zo handig met Word en plaatjes). Bedankt voor de reminder lilalinda

Tot overmaat van ramp besluit de vader van jongste ook steeds om in juni (3 weken!) op vakantie te gaan, waardoor ik dan dus een paar weken 'zijn' dagen moet opvangen (geen bso op die dagen).
Laat het los. Wat niet kan, kan niet!

Uitzwaaien voor de schoolreis? 's Avonds zijn ze weer thuis. Ik heb ze altijd uitgezwaaid als het kon. Jongste zoon pas twee keer! Hij zit in groep 7! En weetje? Hij heeft er niks engs aan overgehouden.

Helpen met huiswerk, doe ik ook alleen als kinderen het op tijd vragen. 22.30 uur heeft geen zin meer, als je het morgen moet kennen. Dus daar ga ik dan geen tijd meer in steken.
quote:betjebig schreef op 16 juni 2014 @ 10:33:

Argh, de juffendag! Daar moet ik nog iets voor maken (eigenlijk dochter, maar die is nog niet zo handig met Word en plaatjes). Bedankt voor de reminder lilalinda

Tot overmaat van ramp besluit de vader van jongste ook steeds om in juni (3 weken!) op vakantie te gaan, waardoor ik dan dus een paar weken 'zijn' dagen moet opvangen (geen bso op die dagen).Jij moet dus niks maken voor die juffendag, want dochter moet dat doen. Binnen de mogelijkheden van haar kunnen. De juf weet wel ongeveer wat een kind kan, dus als jij het werk van je dochter doet dan wordt ze daar echt niet blijer van. In tegendeel!
Vrouw adem in en adem uit. En niet meer in het weekrnd werken als je salaris daar niet naar is
Ik herken het wel een beetje. Zowel de kinderen als ikzelf moeten die laatste weken nog vreselijk veel doen. Mijn werk moet afgerond worden (beide banen liggen in de zomer stil), ik zit in verschillende commissies die ook aan een zomerstop doen (onderwijsgerelateerd), maar daar moet uiteraard ook nog vanalles afgesloten worden over het aflopende jaar, ik studeer en daar heb ik nog een eindopdracht en een tentamen te gaan. Daarnaast hebben de kinderen vanalles extra als schoolreisjes, sportdagen, juffendagen enz. Hartstikke leuk, maar omdat ze op verschillende basisscholen zitten en ik bij een van de twee ook nog klasse-ouder ben ook niet heel relaxt.

Dus ja dat gehaaste moeten, van deze weken, is wel een bekend gevoel. Mijn remedie: ik ben beschikbaar voor kids, studie en werk tussen 6 en 21 uur. Daarna is het mijn tijd. Even een uurtje ontspannen en als laatste voor ik (niet al te laat, max 23.30) naar bed ga is een kruis door de dag zetten op de kalender. Elke dag is er een dichter bij de eindstreep van dit jaar :-)
quote:matroesjka_ schreef op 16 juni 2014 @ 10:45:

Vrouw adem in en adem uit. En niet meer in het weekrnd werken als je salaris daar niet naar is Dit is ook een goede tip trouwens. In het weekend is het ehct tijd voor mijn gezin en mijn studie (daar heb ik immers zelf voor gekozen en geniet ik ook echt van). Mijn baan betaald niet voldoende om me (ver) buiten kantoortijden druk om te maken. Maandag 8.30 zijn ze de eersten.
hier ook wel enige stress zo op zn tijd, maar dat komt door 2 jarige kinderen (met bijbehorende traktaties, kinderfeestjes en kadootjes), man die een ruime week op vakantie gaat (waardoor ik dus moet schuiven en regelen op mijn werk, anders brengt/haalt niemandde kinderen van/naar school, kdv, bso) en onze aankomende verhuizing.

Och, als ik het zo typ vind ik mezelf nog redelijk relaxed eigenlijk

Loslaten is het toverwoord: waarom moet jij aan de slag voor juffendag? Een tekening van je kind, en evt extra doosje choco meenemen als je toch in de appie loopt. En als je kind er niets mee doet schrijf je "Lieve juf, kus van kind" op het doosje choco en klaar ben je.

Werk beperken tot een minimum als er toch geen levens vanaf hangen, en dingen kopen voor een schoolreisje kan toch ook gewoon met de dagelijkse boodschappen mee?

Maar ik snap t wel hoor, ik heb er ook wel eens een stressmomentje tussen zitten.
Onze klassenouder heeft bedacht dat het een leuk idee is om juf een kookboek te geven met de favoriete recepten van de kinderen. Nu kan ik dat natuurlijk wel serieus opvatten ('open het potje doperwten/wortelen, warm dat op, bak ondertussen aardappels en een kipschnitzel), maar ik betwijfel of we dan hoge ogen gaan scoren
De stress zit hem bij mij in het onverwachte.

Ik heb de hele schoolplanning ruim in mijn agenda staan, maar school weet altijd leuke extraatjes te verzinnen. Dan denk ik, dat ik alles op de rit heb, komt er ineens iets tussendoor

Maar we redden ons er ieder jaar nog mee
Jaaaaah! ik herken dit heel goed!!

En dan kan ik je lijstje nog best wel aanvullen met nog heeeeel veeeel "voor de vakantie regel dingen".

En de stress die zoon altijd heeft voor de toetsweek die slaat ook op mij over. En dan de uuuuuuren die ik er mee bezig ben om hem te overhoren, gerust te stellen, motiveren enz. enz. Begin juli gaat de toetsweek van start.

Het is niet anders, ook dit gaat weer voorbij!
Betje big, dat is toch juist leuk, van die pot doperwten? Voor wie moet je die hoge ogen gooien? Volgend jaar zit kind niet meer bij deze juf, dus jammer de bammer als juf dit recept niet namaakt thuis..
quote:betjebig schreef op 16 juni 2014 @ 11:21:

Onze klassenouder heeft bedacht dat het een leuk idee is om juf een kookboek te geven met de favoriete recepten van de kinderen. Nu kan ik dat natuurlijk wel serieus opvatten ('open het potje doperwten/wortelen, warm dat op, bak ondertussen aardappels en een kipschnitzel), maar ik betwijfel of we dan hoge ogen gaan scoren Ja, dan scoor je! Echt waar! Juf gaat toch de meeste recepten niet werkelijk proberen. Het boek is leesvoer, zegt iets over jouw kind! Toen ik stagiaire was, kreeg mijn begeleider ook zo'n boek. We hebben samen zitten lezen, vooral deze 'recepten' vonden we erg leuk.
quote:betjebig schreef op 16 juni 2014 @ 11:21:

Onze klassenouder heeft bedacht dat het een leuk idee is om juf een kookboek te geven met de favoriete recepten van de kinderen. Nu kan ik dat natuurlijk wel serieus opvatten ('open het potje doperwten/wortelen, warm dat op, bak ondertussen aardappels en een kipschnitzel), maar ik betwijfel of we dan hoge ogen gaan scoren

Betje, laat je kind een tekening maken van zijn lievelingsgerecht

Heb jij geen werk aan (zet er even boven, wat het is, voor het geval dat onduidelijk is)
quote:poeziewoezie schreef op 16 juni 2014 @ 11:27:

En dan kan ik je lijstje nog best wel aanvullen met nog heeeeel veeeel "voor de vakantie regel dingen".

Lach me maar uit:

daar heb ik lijsten voor (standaard in laptop)

Voor elke variant iets: 2 weken vakantie of midweek. warm-land/koud-land etc.

Inclusief een lijstje met wat ik regelen moet:

welke inkopen, maar ook dat ik mijn Bol-verkoop stop moet zetten etc.

dat geeft mij rust, als ik juiste lijst print komt alles goed
Mijn prevakantiestress valt dan wel weer mee. Ik begin wel een week van tevoren met lijstjes en stapeltjes (en neem me ieder jaar voor om die lijsten in Word te zetten), en dan pak ik alles de dag van tevoren in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven