Te ondiep begraven kat?

20-06-2014 12:01 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik heb een nogal "rare" vraag. Situatie is als volgt:

Gisteren heb ik mijn kat genoodzaakt moeten laten inslapen, met talloze bijhorende traantjes. Ze was nog maar 5 jaar oud(/jong) en was van alle katten die ik ooit heb gehad veruit de liefste. Zelfs tijdens de douches stond ze op de rand van het bad om toch bij me te zijn.

Na de daad heb ik ze meegenomen naar huis omdat ik ze sowieso graag bij ons houd ipv mee te geven om als vuil te worden verwerkt. Helaas heb ik door een gebrek aan tijd en kennis mogelijk een fout gemaakt in het begraven ervan.

Omdat ik ze wou begraven terwijl de kinderen er even niet bij waren heb ik snel achter het tuinhuis een put gegraven. Ik heb haar op een lichte afwashanddoek gelegd, de zijkanten over haar heen gelegd (dus niet helemaal ingesloten) en ze zo in een kartonnen doosje van ongeveer 35x35 cm gelegd. De bovenflappen van de doos heb ik los over elkaar gelegd alvorens de aarde er terug op te gooien.

Nu begin ik te twijfelen of ik het wel goed heb aangepakt. Met name volgende vragen. Dus als iemand me advies kan geven of ik het misschien best weer opengraaf, verdiep en dan weer begraaf.

1) De gegraven put was vermoedelijk zo'n 40-50 cm diep, de doos was zo'n 20 cm hoog. Er lopen wel wat katten in de buurt, maar die blijven doorgaans uit mijn tuin en er ligt nog zo'n zwart zeil op de aarde (voor onder keien om onkruid tegen te houden). Bovenop dat zwart zeil ligt dan nog zo'n 10 cm boomschors. Ik vraag me uiteraard af of deze put wel diep genoeg is, maar vooral, wat zijn de risico's van een te ondiepe put? Dat andere katten het zouden opgraven is één, maar wat voor andere risico's zijn er? Sowieso moet ik nooit achter het tuinhuis komen en ik weet ook precies waar het is.

2) De grond is redelijk kleiachtig. Zoals ik het begrijp vertraagt dit de ontbinding aanzienlijk. Hoef ik me zorgen te maken en hoelang zou de ontbinding mogelijk duren (tot skeletfase)?

3) We zouden waarschijnlijk vanaf volgend jaar opnieuw een huis bouwen, dus ALS dat zo is wil dat zeggen dat we binnen 2 à 3 jaar verhuizen. Ik zou haar graag terug opgraven en meeverhuizen (zodat ze niet achterblijft en de volgende eigenaars geen hinder ondervinden). Zal er in die tijd van de kartonnen doos en de handdoek nog wat overblijven, denk je? En zou er van de kat nog meer dan een skelet overblijven als je rekening houdt met de kleiachtige grond?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mijn ouders tuin ligt vol

Altijd minimaal 1 meter diep en nooit in een doos of handdoek.

Gewoon zo in de grond leggen op dus minimaal een meter diep en is hij/zij snel verteerd.
O je wilt haar ooit weer opgraven

ieuwww ietswat luguber he?
quote:nikki_28 schreef op 21 juni 2014 @ 18:11:

O je wilt haar ooit weer opgraven

ieuwww ietswat luguber he?

Ik heb het als puber wel eens gedaan hoor, uit nieuwsgierigheid. De kattenschedel heeft jaren bij me in de kast gelegen, als snuisterij .

Ik kan me de wens van TO om haar zijn kat mee te nemen ook wel voorstellen. Zelf heb ik eens een kat laten cremeren, en bij alle verhuizingen heb ik de urn met me meegezeuld.
Volgens mij is TO een poezenmannetje, aangezien de poes zegt: papa help me
Ik heb hier 2 katten begraven, ik denk iets van halve meter diep, is ondertussen al ruim 8 jaar geleden

gewikkeld in handdoek.

keien op de plek zodat ik wist waar het was. Juist zodat ik daar niet zou gaan graven

Ik zou het geen 2e keer doen...toch het idee van Stel dat ik verhuis, uiteraard niet opgraven maar dan zadel ik nieuwe bewoners er mee op

de huidige poezen laat ik ws gewoon achter bij de dierenarts als het zover is

Voor mij geeft dat niet, je moet een poes goed verzorgen als hij leeft, als hij dood is, tja dan laat ik hem dus gewoon achter, ik heb niks met een dood dier
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 juni 2014 @ 18:22:

Volgens mij is TO een poezenmannetje, aangezien de poes zegt: papa help meOh, ook goed, sorry dan poezenmannetje. Het maakt voor mijn betoog gelukkig verder weinig tot niets uit .
Is to een vent?

Zou je niet zeggen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Oh my...je wilt het skelet van je kat opgraven om mee te nemen naar je volgende huis????
Die handdoek vergaat sowieso niet. Het klinkt logisch dat die handdoek het verteringsproces vertraagd. Ik zou, nu het nog kan, die handdoek weghalen en het liefst ook die doos. Die doos wordt alleen maar nat en papperig. Er zijn ook dierenbegraafplaatsen. Dat is niet gratis, maar dan ligt ze wel op een vaste plek. Je kunt er ook een familiegraf nemen voor je andere huisdieren.

Sterkte.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
To is een man hoor! Geen vrouw. :-)
prima gedaan hoor. als je je echt zorgen maakt kun je mischien een mooie ( grote ) steen zoeken en deze erop leggen?( op de grond dan he ).

Bij tuincentra heb je mooie sierstenen.

Mijn zusje heeft de as van haar hond begraven en daar een mooi boompje bovenop gepland. Mijn andere zusje heeft bij de as van haar hond ook een mooie steen neergelegd.

Honden zijn gecremeerd omdat het enorm grote honden waren. Katten begroeven wij ook gewoon in onze achtertuin ( vroeger toen ik nog thuis woonde ).
never a failure, always a lesson
Opnieuw bedankt voor de reacties. Blijkbaar wijkt dit topic hier en daar wat af, dus laat me even verduidelijken:

1) Ja, ik ben een man, 30 jaar en papa van 2 dochters. Noem me gerust verwijfd omdat ik zo emotioneel doe rond een poes. Ofwel zijn mannen zogezegd te stoer en koel, ofwel zijn ze te verwijfd.

2) Ik respecteer jullie mening over het "luguber" of onnodig vinden van het later opnieuw opgraven van de poes, maar hierover zal ik niet discussiëren. Als ik verhuis graaf ik haar sowieso op en gaat ze mee met ons, zodat ze bij haar familie blijft en niet plots in de weg zit van de volgende eigenaars.

3) Zoals ik zei ben ik tegen crematie. Haar achterlaten bij de dierenarts is voor mij ook geen optie, maar ook weer vanwege mijn morele principes. Ook al ben ik er niet meer bij als ik dood ben, toch geeft het me troost als ik zou weten dat m'n lichaam dicht bij m'n familie blijft, niet ergens als vuil wordt achtergelaten. Het is als een soort liefde voor m'n kat dat ik haar dicht bij ons wil houden zodat ik erover kan waken en voor mezelf kan ik dan ook geregeld bij haar rustplaats gaan bezinnen. Elke dag na het werk ga ik even tot bij haar graf en neem ik nog even opnieuw afscheid.

Zoals ik al zei, ik respecteer jullie meningen, iedereen denkt er nu eenmaal anders over. Hopelijk respecteren jullie ook die van mij.

Bedankt ook voor de steunende woorden.
Gecondoleerd met het overlijden.

Zou nu na de verduidelijking die je geeft in de post geloof ik toch poes nog even opgraven en herbegraven, want die doos met daarin nog een handdoek wordt een vieze bedoeling die je niet wil opgraven.

Misschien poes in een blik of kistje of wat dan ook begraven? In ieder geval in iets dat je gewoon weer makkelijk en respectvol weer uit de grond kunt halen.
quote:groenebroek schreef op 24 juni 2014 @ 11:41:

Gecondoleerd met het overlijden.

Zou nu na de verduidelijking die je geeft in de post geloof ik toch poes nog even opgraven en herbegraven, want die doos met daarin nog een handdoek wordt een vieze bedoeling die je niet wil opgraven.

Misschien poes in een blik of kistje of wat dan ook begraven? In ieder geval in iets dat je gewoon weer makkelijk en respectvol weer uit de grond kunt halen.Gecondoleerd met de poes. Doe vooral wat goed voelt TO. Wat betreft opgraven; inderdaad stevig iets (dus geen karton) of eventueel (juten?) zak, of soort waszak, gebruiken.
Jij wilt dat jouw lichaam ook dicht bij je familie blijft? Hoe zie je dat precies voor je dan? In de diepvries in de schuur?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Deze kattenliefde grenst aan het absurde.

Succes ermee iig.
quote:Fame schreef op 24 juni 2014 @ 11:51:

Jij wilt dat jouw lichaam ook dicht bij je familie blijft? Hoe zie je dat precies voor je dan? In de diepvries in de schuur?Je hoeft het daarom heus niet in het belachelijke te trekken. Uiteraard bedoel ik het niet zo, neem je alles zo letterlijk?
quote:matroesjka_ schreef op 24 juni 2014 @ 11:52:

Deze kattenliefde grenst aan het absurde.

Succes ermee iig.

Zo zie jij het. Wat zeg je dan van alle kerkhoven? Ze graven namelijk alle mensen op na x aantal jaar ... ook absurd dan, toch? Of wist je dat niet?

Wat vind je dan van alle archeologen die dino's, mummies en oorlogsslachtoffers opgraven? Absurd? Of wat van de mensen die autopsies uitvoeren? Toch ook absurd, dan?

Geen idee waar jij de grens trekt, maar ik vind er alleszins niets absurds aan om bij een verhuis ervoor te zorgen dat de volgende eigenaars niet plots op haar overblijfselen stuitten.

Het is maar hoe je het bekijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven