Geld & Recht alle pijlers

Schulden

26-06-2014 11:13 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open een nieuw topic om even mijn verhaal kwijt te kunnen.

Een paar jaar geleden heb ik veel gekocht op krediet en op mijn credit card. Ook heb ik een aantal mooie reizen gemaakt, waar ik helemaal geen spijt van heb.

Op het moment dat ik dit deed verdiende ik zo'n 400 euro meer dan ik nu verdien. Toch heb ik zo'n 10000 euro schulden opgebouwd.

Momenteel ben ik bezig om mijn schulden af te betalen en 1 credit card is al volledig afgelost, dus heb nog zo'n 4500 euro te gaan.

Toch voel ik dat ik het niet altijd gemakkelijk heb om mooie dingen te weerstaan en moet ik mijzelf inhouden om niets te kopen.

Mijn vriend weet dat ik schulden heb gehad en dat ik nog steeds bezig ben met afbetalen, hij weet niet precies hoeveel en dat vreet aan mij. Mijn plan is om op het einde van het jaar alles afbetaald te hebben.

Soms denk ik dat ik koopverslaafd ben. Ik probeer het wat in te tomen, maar dat lukt niet altijd even goed.

Bedankt om het te lezen.
Het feit dat je al zoveel afbetaald hebt is een stap in de goede richting. Wees blij met je succesen, daar mag je best trots op zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik neem aan dat je je creditcards ook vernietigd hebt?

Goed dat je nu netjes alles afbetaald. Ik hoop dat de les die je geleerd hebt je uiteindelijk motiveert om te stoppen met kopen op afbetaling of creditcard. Maak met jezelf de afspraak dat je niet meer iets koopt op het moment dat je het ziet, maar dat je minimaal een week wacht met kopen. Voor veel mensen schijnt dit goed te werken.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad de creditcards doorgeknipt. De tip met wachten voor ik iets koop lukt mij nu meestal ook in 70 % van de gevallen.

Ik wil gewoon mijn rekening weer positief zien staan :-)
Lieverd, wij hebben bijna ¤40.000,- schuld.... was eerst ¤90.000.-. zijn ook hard aan het aflossen. Jouw schuld is in mijn ogen een schijntje.

Hopelijk ben je er snel vanaf en laat het een les zijn.
quote:mistral12 schreef op 26 juni 2014 @ 11:13:

Mijn vriend weet dat ik schulden heb gehad .

Correctie je hebt nog steeds schulden!.

Toch is het best knap dat je ondanks dat je minder te besteden hebt toch een groot gedeelte hebt afbetaald.

Maak nu niet de denkfout ach ik heb al zo'n groot gedeelte afbetaald en de rest valt best mee dat je best wel weer wat op afbetaling mag kopen want dan kom je er niet vanaf.

Is het realistisch dat je aan het eind van het jaar alles hebt afbetaald?

Beter nu wat minder afbetalen en er wat langer over doen dan dat je zo krap leeft dat je het niet volhoudt en over een paar maanden ineens alsnog van alles op afbetaling gaat kopen omdat je helemaal genoeg hebt van het spaarzame leven.

Al is het natuurlijk altijd het beste om schulden zo snel mogelijk weer af te betalen.
Ik heb nog steeds inderdaad schulden en dat door mijn eigen fout.

Ik probeer inderdaad nu zoveel mogelijk af te lossen, maar het is niet altijd gemakkelijk, maar dat zullen andere mensen waarschijnlijk wel herkennen....

@ GreetBilspleet, knap dat je al zoveel hebt afgelost, zal ook wel niet gemakkelijk geweest zijn.

Wil volgend jaar waarschijnlijk een huis kopen met mijn vriend en wil niet dat mijn schulden daarvoor een probleem geven.....
quote:viva-amber schreef op 26 juni 2014 @ 11:17:

Het feit dat je al zoveel afbetaald hebt is een stap in de goede richting. Wees blij met je succesen, daar mag je best trots op zijn.+1
Mistral, goed dat je zoveel kunt aflossen! Want 4500 op 6 / 7 maanden is veel. Als je zo goed kunt aflossen is het misschien verstandig om nog een jaartje te wachten met een huis kopen en in de tussentijd door te gaan alsof je nog aflost en dat extra geld opzij te zetten. Zo ga je het (be)sparen loszien van het aflossen van je schuld en houd je het makkelijker vol ook als je straks samen een koophuis hebt, want zeker met een koophuis is d de verleiding groot en heb je een buffer nodig voor structurele en plotselinge onderhoudskosten.

En ik wil niet negatief zijn, maar heb je misschien ooit een termijn gemist van een afbetaling? Weet je zeker dat je geen negatieve notering hebt bij BKR? Check het anders voor de zekerheid even. (Je staat sowieso geregistreerd als je een creditcard hebt, dat is geen probleem - al willen veel hypoverstrekkers dat je je credit card helemaal opzegt voor ze je hypoaanvraag goedkeuren).
Wat goed dat je al zoveel hebt afgelost.

Ga ook eens bij je bank vragen of dat zij de lening kunnen overnemen. De rente ligt dan vaak lager.

Iedereen heeft wel eens een gedachte en impuls om geld uit te geven wat eigenlijk niet nodig is. Dat is normaal, maar het is veel belangrijk of dat je daaraan toegeeft of niet.

Kijk kritisch naar je inkomsten en uitgaven. Soms helpt het om het visueel te maken. Elke keer dat je wat aflost een knikker in de pot, een sticker, invullen in een excell bestand, bij extra aflossing de datum zien veranderen dat je schuldenvrij bent.

Mensen houden nu eenmaal van een beloningssysteem. Dus bij elke 500 of 1000 aflossing jezelf belonen, uiteraard zonder dat dit heel veel geld kost. Maar een bioscoopje, uit eten, lekker luchtje, etc.

Succes
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je bent hartstikke goed bezig!!

Ga zo door!!!

En voor je het weet is alle schuld weg en dit overkomt je nooit meer!
quote:mistral12 schreef op 26 juni 2014 @ 11:33:

Ik probeer inderdaad nu zoveel mogelijk af te lossen, maar het is niet altijd gemakkelijk, maar dat zullen andere mensen waarschijnlijk wel herkennen....

Een mooi blog vind ik die van Mr. Money Mustache:

http://www.mrmoneymustache.com

Vrij grappige schrijfstijl. Zo is zijn tip om, als je over een aankoop nadenkt hoe handig het zou zijn, ook te denken: "een stoma en een voedingscatheter zijn ook handig" :-)
Ik zit in dezelfde situatie, al is het een schuld bij de Belastingdienst, voor een groot deel door mijn eigen schuld (onoplettendheid). Het was 8000 euro, inmiddels ben ik op de helft met terugbetalen, terwijl ik ook minder verdien dan destijds. Er is een knop om en ik let veel beter op mijn uitgaven.

Wees blij dat het af te lossen is en dat je zo goed bezig bent! Nog even en dan ben je er vanaf, al weet ik uit ervaring dat het als een enorme last op je schouders drukt.
quote:ericito schreef op 26 juni 2014 @ 11:50:

En ik wil niet negatief zijn, maar heb je misschien ooit een termijn gemist van een afbetaling? Weet je zeker dat je geen negatieve notering hebt bij BKR? Check het anders voor de zekerheid even. (Je staat sowieso geregistreerd als je een creditcard hebt, dat is geen probleem - al willen veel hypoverstrekkers dat je je credit card helemaal opzegt voor ze je hypoaanvraag goedkeuren).

Ik zou ook even controleren hoe je precies geregistreerd staat bij BKR.

Het zou niet leuk zijn als je van je schulden af bent en bij je hypotheekaanvraag erachter komt dat je nog 3 jaar moet wachten wegens een BKR-registratie... Zeker als je vriend e.e.a. niet weet.

Je bent nu al hartstikke goed bezig, dus doe dit ook nog even.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven