Ramadan

27-06-2014 23:32 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de geïnteresseerde (niet) moslims onder ons: WAT IS RAMADAN?

1. Wat is de ramadan?

De ramadan is de negende maand van de islamitische kalender en is een maand van vasten, bezinning en gebeden. Moslims gedenken dat in deze maand de profeet Mohammed de eerste van een reeks openbaringen ontving die samen de koran vormen.

Naar het voorbeeld van de profeet vasten moslims in deze maand gedurende de dag. Het vasten is de vierde van de vijf zuilen van de islam, de vijf fundamentele religieuze verplichtingen van elke moslim die essentieel worden geacht om Allah te behagen.

2. Wat zijn de 'spelregels' van de ramadan?

Tijdens de ramadan mogen moslims tussen zonsopkomst en zonsondergang niet eten, drinken, roken of seksueel actief zijn. Liegen, kwaadspreken en vloeken zijn tijdens de ramadan extra kwalijk. Na zonsondergang wordt het vasten gebroken en wordt vaak uitbundig gedineerd, de zogeheten iftar. Tijdens de ramadan wordt ook geprobeerd de koran geheel door te lezen.

3. Waartoe dient de ramadan?

Het verplichte vasten wordt gezien als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan Allah. "Het is een moment waarop je de gelegenheid krijgt een aantal competenties verder te ontwikkelen, zoals goed zijn, niet liegen en zorgen voor de medemens. Het gaat erom dat de ramadan een effect heeft op je gedrag, je bejegening, op hoe je in het leven staat en hoe je naar de medemens kijkt", zegt woordvoerder van het Contactorgaan Moslims en Overheid Yassin Elforkani. De bedoeling is dat het goede gedrag tijdens de ramadan ook na het vasten wordt voortgezet.

4. Wanneer is de ramadan precies?

De ramadan vindt jaar op jaar steeds ongeveer elf dagen eerder plaats. Het exacte begin en einde hangt af van het verschijnen van de sikkel van de maan. Turken gaan daarbij doorgaans uit van een berekenening. De ramadan duurt voor hen dit jaar daardoor van 28 juni tot 27 juli.

Marokkanen volgen vaak de islamitische geestelijken die in Saudi-Arabië kijken of de nieuwe maan daadwerkelijk te zien is. Voor hen kunnen de data van de ramadan daardoor licht verschillen.

Het einde van de vastenmaand wordt na 29 of dertig dagen vasten gemarkeerd door het Suikerfeest. Het feest wordt ook wel Id al-Fitr, letterlijk het ontvasten, of het kleine feest genoemd. Het afsluitende feest vangt aan met een gebed in de moskee en een preek van de imam.

5. Wie nemen in Nederland deel aan de ramadan?

Iedere moslim vanaf de puberteit wordt verondersteld de ramadan in acht te nemen. Naar schatting vast tachtig tot negentig procent van de moslims in meer of mindere mate. Nederland telt circa 825 duizend moslims, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek eind 2012.

Er zijn dispensatieregels, al verschillen die per stroming en land van herkomst. Vrouwen die menstrueren, zwanger zijn of borstvoeding geven, zieken die tijdelijk moeten worden behandeld, zwakke ouderen, reizigers en mensen die zeer zware arbeid moeten verrichten genieten tijdelijke vrijstelling. Zij moeten het vasten later inhalen.

Definitieve vrijstelling geldt over het algemeen voor chronisch zieken die meerdere keren per dag medicijnen moeten slikken, verstandelijk gehandicapten, dementerenden en psychiatrische patiënten. Zij moeten gedurende de ramadan wel een minderbedeelde in de omgeving ondersteunen.
quote:impala schreef op 29 juni 2014 @ 18:36:

[...]

Als hij niet werkt ligt hij het grootste deel van de tijd in bed, dus heel veel last heb ik er ook niet van als ik hem een beetje ontloop (behalve dan in het weekend, zoals vandaag...)

Zo is de ramadan vast niet bedoeld, maar who am I om daar wat van te zeggen?Tja, ook in islamitische landen wordt het dag en nacht ritme door velen gewoon omgedraaid.
quote:impala schreef op 29 juni 2014 @ 18:36:

[...]

Als hij niet werkt ligt hij het grootste deel van de tijd in bed, dus heel veel last heb ik er ook niet van als ik hem een beetje ontloop (behalve dan in het weekend, zoals vandaag...)

Zo is de ramadan vast niet bedoeld, maar who am I om daar wat van te zeggen?

Vasten, de Ramadan, of wat dan ook, is allemaal leuk en lief en aardig als je je van de wereld hebt afgesloten en in een religieuze gemeenschap leeft (klooster o.i.d.) waar je heel de dag niks anders te doen hebt dan op je knieën in de kapel liggen en de bijbel, koran of ander geestelijk geschrift lezen. Niet dat het dan meer betekenis heeft, maar dan doe je het in een context waar niemand er last van heeft, omdat ze allemaal dezelfde ideeën hebben in die omgeving.

In landen waar de islam tevens de nationale wetgeving inhoudt, is het ook nog in te passen, omdat je dan in feite in dezelfde context leeft als in dat klooster, waar de religieuze regels tevens de maatschappelijke regels zijn en dus de hele goegemeente erop ingericht is.

Hier in het Westen ligt dat natuurlijk anders. Kerk en staat zijn hier gescheiden en het is uiteraard eenieder gaarne gegund in de privésfeer te geloven wat hij wil, maar als dat je normale functioneren in die maatschappij in de weg gaat staan, er oorzaak van is dat je je werk en andere plichten niet naar behoren kunt vervullen, enz. dan moet je je toch eens achter je oren gaan krabben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes. Ik zou daar lichtelijk hysterisch worden als men mij iets oplegt wat niet eens door God is bedacht,maar door een mens. En dan de reden vind ik helemaal Kom op zeg, jullie verleggen je eet en drinkpatroon .Is hartstikke slecht en nog gevaarlijk ook. Het idee erachter vind ik helemaal bespottelijk. Denken aan de hongerige medemens. De echte armoe vind je niet hier en je helpt die arme mensen er geen donder mee, en zeker niet als je weet dat jullie elke avond lekker kunnen gaan schransen. Overdag terwijl je gewoon moet werken , mag je niets en als het donker is vreten jullie je vol. Dat dit gedaan wordt in een islam.land , ach ja, dan kun je nog praten over cultuur, maar hier is het een maand aanpassing vragen van de Nederlanders die toch voor een groot gedeelte jullie werk moeten doen. Doe normaal en pas je gewoon aan. Zo niet, islamitische landen zat.
@pejeka overdag is er bijna niemand op straat (behalve spelende kinderen) en 's avonds komen ze allemaal hun huizen uit. Lopen de buren over de galerij met schalen eten en maken ze het met zijn allen gezellig. Soms zetten ze zelfs de bbq aan en niet-vasters zijn ook welkom.

Maargoed ik heb dan ook warme herinneringen aan mijn kindertijd en ramadan bij opa en oma
quote:matroesjka_ schreef op 29 juni 2014 @ 19:31:

@pejeka overdag is er bijna niemand op straat (behalve spelende kinderen) en 's avonds komen ze allemaal hun huizen uit. Lopen de buren over de galerij met schalen eten en maken ze het met zijn allen gezellig. Soms zetten ze zelfs de bbq aan en niet-vasters zijn ook welkom.

Maargoed ik heb dan ook warme herinneringen aan mijn kindertijd en ramadan bij opa en oma Tja, in de zomer met zijn allen gezellig aan de bbq, of wat drinken samen, daar heb ik geen Ramadan voor nodig. Gisteren nog gedaan met een aantal goede vrienden.
quote:impala schreef op 29 juni 2014 @ 18:31:

Mij vriend is moslim en doet ramadan. We zijn al 13 jaar samen en het gaat altijd prima, behalve tijdens de ramadan. Hij is niet te genieten en legt op elke slak zout. Ik drink bv graag een wijntje bij mijn eten en krijg daar dan opeens enorm veel commentaar op. Wat een k-maand, elk jaar weer. Ik ga maar eens een weekje op vakantie denk ik.Waarom blijft hij het toch doen? Hij woont toch hier en heeft 'n westerse vriendin, kan ie dat niet gewoon lekker afschaffen of in gematigdere vorm uitvoeren? Het heeft ook weinig zin om 1 maand per jaar te kruipen voor je geloof terwijl je de rest van 't jaar je reet aan afveegt (vaak hebben moslims seks voor 't huwelijk, ze drinken alcohol en roken e.d. en dat heeft allah toch ook verboden?)
Vraag het hem?

het hele geloof is een irrationeel gebeuren..

Er valt ook niet met rationele argumenten over te praten. We hebben het er gewoon niet meer over, zinloze exercitie. Hij gelooft zijn ding, ik het mijne.
.
quote:matroesjka_ schreef op 29 juni 2014 @ 19:31:

Maargoed ik heb dan ook warme herinneringen aan mijn kindertijd en ramadan bij opa en oma Da's leuk als je dat op 'n normaal tijdstip doet (19 uur bijv) Als nu de zon onder is (rond 22.30 pas) dan lig ik doorgaans op bed. Zou echt geen zin hebben op het moment dat bij mij de slaap toeslaat nog uitgebreid te gaan eten en drinken.
En toch is de sfeer extra bijzonder tijdens de ramadan!
Ja, bijzonder ongezellig ;-(
.
Niet zo azijnpissen dames En Impala, sorry, maar als jouw vriend zo'n lullo is tijdens de ramadan ligt dat meer aan jouw vriend en zijn insteek tijdens de vastenmaand.
Prop je na zonsondergang lekker vol terwijl je denkt aan je arme medemens, dat helpt. Ik was niet blij met twee dames op mijn kantoor die hele dagen liepen te verzuchten dat ze zo'n zin hadden in koffie, honger of dorst hadden, scheve gezichten trokken als iemand binnen hun blikveld at, dronk of rookte (dat laatste mocht nog in mijn tijd). Halverwege de dag stortten ze in. Dan kwam het suikerfeest, moesten ze weer vrij omdat er dan familie moet worden bezocht en twee maanden en tien dagen later moesten ze weer zo nodig vrij vanwege kurban bayram.
verba volant, scripta manent.
Vind jij 't niet heel hypocriet van je vriend, Impala? Lijkt me heel raar als je vriend zich 11 maanden per jaar gedraagt als 'n gewone vrije (goddeloze) westerse man, maar 1 maand compleet doordraait in zijn voormalige cultuur. Voelt dat niet als 'n dubbele persoonlijkheid?
quote:matroesjka_ schreef op 29 juni 2014 @ 21:23:

En toch is de sfeer extra bijzonder tijdens de ramadan!Er is idd wat minder geweld op straat.
verba volant, scripta manent.
elninjoo, 2 minuten geleden

Vind jij 't niet heel hypocriet van je vriend, Impala? Lijkt

ja dat vind ik wel. Maar hij kijkt er heel anders tegenaan dan ik. Er valt ook niet echt over te praten, dat zei ik al. Maar verder is het gewoon een hele leuke, lieve vent en hebben we de rest van het jaar veel lol samen. Ik zie het als een blinde vlek. En hij bij mij ook, denk ik.
.
Blinde vlekken hebben we allemaal!
Ik zou zeggen, ga maar 'n maand bij je moslimfamilie logeren
Beetje lastig. Die wonen niet in Nederland. In zijn familie zit overigens van alles, van ongelovig tot vrij orthodox.

Ik denk ook wel eens dat hij zo vasthoudt aan zijn geloof en religieuze tradities omdat dat het enige is wat hij hier heeft van 'thuis'.
.
Sorry jongens, maar wat een intolerant gezeur hier over de ramadan. Laat iedereen toch een beetje in zijn waarde. Ik geloof zelf helemaal niets, maar ik heb genoeg moslims om me heen en ik heb er in het geheel geen last van dat zij vasten.

P.S: Bovenstaande geldt niet voor impala, kan me voorstellen dat het binnen een relatie lastig is. Zeker als je partner er ook nog knap chagrijnig van wordt.
quote:Rasa schreef op 29 juni 2014 @ 22:14:

Sorry jongens, maar wat een intolerant gezeur hier over de ramadan. Laat iedereen toch een beetje in zijn waarde. Ik geloof zelf helemaal niets, maar ik heb genoeg moslims om me heen en ik heb er in het geheel geen last van dat zij vasten.

P.S: Bovenstaande geldt niet voor impala, kan me voorstellen dat het binnen een relatie lastig is. Zeker als je partner er ook nog knap chagrijnig van wordt.Ben het in zoverre met je eens dat ik ieder mens in zijn privéleven graag het geloof en de daarbij behorende beleving gun. Maar als het bijv. effect gaat hebben op je functioneren op je werk doordat je een tekort aan slaap hebt en/of lichamelijk flauw wordt door een tekort een eten en drinken, vind ik het een andere zaak. Dat kun je niet maken, of je moet vrij nemen in die tijd zodat je je Ramadan in alle rust kunt beleven zonder anderen tekort te doen door je andere (mindere) mate van functioneren.
quote:Rasa schreef op 29 juni 2014 @ 22:14:

Sorry jongens, maar wat een intolerant gezeur hier over de ramadan. Laat iedereen toch een beetje in zijn waarde.Mensen mogen er uiteraard een mening over hebben. Niets zo gezond als een kritische blik op religie. Dat willen verbieden is pas echt intolerant.
Mijn vriend is ook moslim en in de ramadanmaand is hij altijd heel spiritueel en kalm. Het is voor hem echt een maand van bezinning. Denkt na over het leven, praat er met mij over, denkt na over hoe hij een beter mens kan zijn. Meer dan dat hij normaal doet. Hij leest ook elk jaar de Koran tijdens de ramadanmaand.

Ik vast niet mee, maar avondeten doen we samen als hij ook kan eten. Rond 'mijn' etenstijd eet ik dan een broodje en 's avonds koken en eten we samen. Ik vind de ramadan altijd erg gezellig
quote:strikjemetstippels schreef op 27 juni 2014 @ 23:53:

ik ken moslims (heb ook moslim familie elders) die geld moeten geven aan de moskee om dat ze niet mee kunnen doen aan ramadan wegens ziekte.

Belachelijk vind ik het, ziek zijn en dan nog moeten betalen.

Ik weet wel dat in gebieden met 24 uur dag licht er speciale regels zijn, bepaald door imams / schrift geleerden.

Het is geen moest, alleen als jij de middelen hebt.

Staat iedereen vrij om dat te doen! Het gaat hierbij om een bedrag warmee jij per dag een arme kan voeden. Gemiddeld is dat 5 euro.

Dus als je 150 euro te besteden hebt als je niet mee vast, kun je dat aan een goed doel geven.

Waarom moskee eigenlijk? Of deelt die dan het geld uit aan behoeftige?
Mijn vriend hoor je ook nooit klagen als andere mensen wel eten oid. Hij valt niemand er mee lastig en vraagt ook niemand om begrip. Hij wil het zelf en vindt het zelf belangrijk.

Hij zegt altijd dat de eerste dagen het zwaarst zijn maar dat je lichaam er dan vrij snel aan went dat het zo lang mogelijk teert op wat je hebt gegeten in de tijd dat je het vasten doorbreekt.
quote:pejeka schreef op 29 juni 2014 @ 22:19:

[...]

Ben het in zoverre met je eens dat ik ieder mens in zijn privéleven graag het geloof en de daarbij behorende beleving gun. Maar als het bijv. effect gaat hebben op je functioneren op je werk doordat je een tekort aan slaap hebt en/of lichamelijk flauw wordt door een tekort een eten en drinken, vind ik het een andere zaak. Dat kun je niet maken, of je moet vrij nemen in die tijd zodat je je Ramadan in alle rust kunt beleven zonder anderen tekort te doen door je andere (mindere) mate van functioneren.En dat ben ik dan weer met jou eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven