Geld & Recht alle pijlers

Huurverhoging

03-07-2014 17:41 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vandaag dat mijn huur met 20 euro omhoog is gegaan, zonder dat ik hiervan op de hoogte ben gebracht. Nu kreeg ik maanden geleden een brief van de belastingdienst binnen met het verhaal dat ze de woningcorporatie mijn salaris van 2012 had opgevraagd. Echter, ik werkte toen nog meer en had een jaarcontract. Nu zit ik deels in de ww, omdat ik invalkracht in het onderwijs ben, dus niet altijd even veel werk heb. Ik wil graag bezwaar maken, maar weet niet zo goed waar en hoe ik het beste kan beginnen.

Iemand die hier meer verstand van heeft?
http://www.rijksoverheid. ... -tegen-huurverhoging.html

Zeker weten dat je geen brief hebt gehad over huurverhoging? En geen flauw idee gehad dat dat er wel eens aan kon komen? Bezwaar indienen kon tot 1-7. Maar je kunt alleen bezwaar indienen tegen iets wat je hebt gekregen. Verhuurder bellen dus, waarom je huur verhoogd is zonder aanzegging huurverhoging. Kijken of die kan aantonen dat er een brief verstuurd is aan je.
Hier kun je controleren of je huurverhoging terecht is:

http://www.woonbond.nl/huurverhoging/perjuli2014/
Gezien het bedrag vermoed ik dat het de normale verhoging is en niet de inkomensafhankelijke. Vraag bij de woningbouw even een kopie van de verhoging op. Die hebben ze vast en zeker wel verstuurd naar je,misschien zoekgeraakt bij de post.

In principe kun je niets tegen deze verhoging doen, zeker niet als het de normale verhoging is. Dan de nieuwe huur doorgeven aan de belastingdienst als je huurtoeslag ontvangt. Is het wel de inkomensafhankelijke verhoging, dan kan je niets ondernemen als je inkomen nu lager is dan dat van 2012. Alleen als je inkomen over 2013 ook al lager was, kan je een bezwaar aantekenen.

In de brief van de huurverhoging kan je zien of het de normale of inkomensafhankelijke verhoging is. Even opvragen dus. Overigens ben je volgens mij al te laat voor een bezwaar.
Je had hier een hele poos terug al een brief over moeten krijgen met daarin ook de bezwaarprocedure.
Zeker weten dat je geen brief gehad hebt? Iedereen weet toch dat dit er altijd aankomt.
Hier zijn die brieven in april verstuurd inderdaad. En met alle commotie over huurverhogingen snap ik ook niet zo goed dat het niet opvalt als je geen brief krijgt.
Iedereen heeft een verhoging van 4% gehad, niks aan te doen.
quote:soley79 schreef op 03 juli 2014 @ 17:46:

Zeker weten dat je geen brief hebt gehad over huurverhoging? En geen flauw idee gehad dat dat er wel eens aan kon komen? Bezwaar indienen kon tot 1-7. Maar je kunt alleen bezwaar indienen tegen iets wat je hebt gekregen. Verhuurder bellen dus, waarom je huur verhoogd is zonder aanzegging huurverhoging. Kijken of die kan aantonen dat er een brief verstuurd is aan je.Nee, zeker weten geen brief gekregen.
quote:gismo72 schreef op 03 juli 2014 @ 17:46:

Gezien het bedrag vermoed ik dat het de normale verhoging is en niet de inkomensafhankelijke. Vraag bij de woningbouw even een kopie van de verhoging op. Die hebben ze vast en zeker wel verstuurd naar je,misschien zoekgeraakt bij de post.

In principe kun je niets tegen deze verhoging doen, zeker niet als het de normale verhoging is. Dan de nieuwe huur doorgeven aan de belastingdienst als je huurtoeslag ontvangt. Is het wel de inkomensafhankelijke verhoging, dan kan je niets ondernemen als je inkomen nu lager is dan dat van 2012. Alleen als je inkomen over 2013 ook al lager was, kan je een bezwaar aantekenen.

In de brief van de huurverhoging kan je zien of het de normale of inkomensafhankelijke verhoging is. Even opvragen dus. Overigens ben je volgens mij al te laat voor een bezwaar.Nee ik heb hem echt niet gekregen. Ben heel precies met de post en zit ook al maanden te wachten op de brief inderdaad, maar hij kwam maar niet. Nu zo verhoogd..
Ikhierhuh, je hebt hier duidelijk geen verstand van.
Hoe hoog was je oude huur?
quote:soley79 schreef op 03 juli 2014 @ 18:19:

Ikhierhuh, je kletst.

Echt? kan. Ik had gelezen dat ook voor minima telde een verhoging van 4%. Als dit niet zo is; sorry.

Bij een hoger salaris nog meer verhoging tot... weet ik niet meer.
Bloempje, bel even met je verhuurder, vraag na hoe het zit met die brief.
quote:Roelfien schreef op 03 juli 2014 @ 18:19:

Hoe hoog was je oude huur?600 euro, nu 620
4 % geldt volgens mij ook voor iedereen. Is het meer dan 4 % dan is er sprake van een inkomensafhankelijke verhoging.
quote:soley79 schreef op 03 juli 2014 @ 18:21:

Bloempje, bel even met je verhuurder, vraag na hoe het zit met die brief.Ga ik doen morgen! Zaten nu al dicht om 10 over 5
Ja, echt. Er wordt jaarlijks een percentage vastgesteld waarmee verhoogd mag worden maximaal, plus evt inkomensafhankelijke verhoging. Maar dat betekent niet dat een verhuurder verplicht is dat maximum ook aan te houden. Hier verhogingen gezien variërend van 1,5 tot 3,5% bijvoorbeeld. En geen inkomensafhankelijk gedoe.
Van ¤ 600 naar ¤ 620 is minder dan 4 % verhoging. Je hebt geluk.
De verhuurder heeft haar inkomen opgevraagd bij de Belastingdienst i.v.m. het invoeren van de inkomensafhankelijke huurverhoging.
quote:Roelfien schreef op 03 juli 2014 @ 18:27:

De verhuurder heeft haar inkomen opgevraagd bij de Belastingdienst i.v.m. het invoeren van de inkomensafhankelijke huurverhoging.Ja dat kan , maar dat wil niet zeggen dat de huur dus inkomensafhankelijk verhoogd is. Dit gebeurt alleen als haar inkomen te hoog was. Gezien de hoogte van de huur en de verhoging, valt deze verhoging onder de normale verhoging, waar dus niets tegen te doen is.
quote:gismo72 schreef op 03 juli 2014 @ 18:32:

[...]

Ja dat kan , maar dat wil niet zeggen dat de huur dus inkomensafhankelijk verhoogd is. Dit gebeurt alleen als haar inkomen te hoog was. Gezien de hoogte van de huur en de verhoging, valt deze verhoging onder de normale verhoging, waar dus niets tegen te doen is.sorry ik zie dat je dat zelf ook al concludeerd.
Dat zou ik dan sowieso noet krijgen inderdaad. Woon alleen, dus zou wel heel gek zijn als het zoveel omhoog zou gaan dan. Hier kan ik dus verder niets aan doen? Bel ze morgen nog wel even, gewoon om te lagen weten dat het niet klopt dat ze hier geen brief over sturen.
quote:bloempje86 schreef op 03 juli 2014 @ 18:33:

Dat zou ik dan sowieso noet krijgen inderdaad. Woon alleen, dus zou wel heel gek zijn als het zoveel omhoog zou gaan dan. Hier kan ik dus verder niets aan doen? Bel ze morgen nog wel even, gewoon om te lagen weten dat het niet klopt dat ze hier geen brief over sturen.

Nee, niets tegen te doen

En ik zou niet te hoog van de toren blazen over het niet ontvangen, er gaat helaas vaak wat mis met de post, daar kan de wbv ook niets aan doen. En je zegt zelf dat je de brief verwachtte, dus je had er zelf al eerder over kunnen bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven