introvert
donderdag 3 juli 2014 om 21:33
Ik ben nogal introvert en kan niet goed contacten leggen en/of praatjes maken. Dit breekt me nogal op in mijn huidige baan. Ik ben gewoon niet leuk en populair genoeg. Vandaag zei iemand terloops tegen mij over een andere collega: die babbelt tenminste! Ik voelde me enorm gekwetst en ondergewaardeerd. Ik voel met toch al niet erg op mijn gemak op mijn werkplek.
donderdag 3 juli 2014 om 21:42
Je hoeft niet leuk of populair te zijn
Waardeer en omarm je introverte kant,
Je zal nooit een popi jopi kletser worden, maar die mensen kletsen ook alles door.
Als jij gewoon vriendelijk en correct ben zou ik jou veel liever hebben als collega of werknemer.
Dat iemand anders het saai vind....so be it.
En als je huidige baan en collega's niet leuk zijn, zoek ondertussen wat nieuws. Vanuit een baan is het makkelijker solliciteren,
Waardeer en omarm je introverte kant,
Je zal nooit een popi jopi kletser worden, maar die mensen kletsen ook alles door.
Als jij gewoon vriendelijk en correct ben zou ik jou veel liever hebben als collega of werknemer.
Dat iemand anders het saai vind....so be it.
En als je huidige baan en collega's niet leuk zijn, zoek ondertussen wat nieuws. Vanuit een baan is het makkelijker solliciteren,
donderdag 3 juli 2014 om 21:47
Dank je wel voor je lieve reactie. Het is echt een opsteker, toch zou het leven voor mij aangenamer zijn als ik wat makkelijker kon babbelen en contact maken. Ik probeer er het beste van te maken en als ik mijn eigen gang kan gaan, dan heb ik nergens last van. Maar overal zijn feestjes, bijeenkomsten, borrels waar je "gezellig" mee moet doen. Dat zijn voor mij moeilijke momenten.
donderdag 3 juli 2014 om 21:55
Ja die verplichte dingen zijn ook afgrijselijk, maar dat vinden de meeste extroverte mensen ook gewoon hoor, ze kunnen het wat beter verbloemen, dat is wat anders.
Als je wat standaard onderwerpen om over te praten in je hoofd heb dan zit je gewoon uit wat nodig is en verdwijn je, doen toch de meeste mensen?
En niet iedereen hoeft vertegenwoordiger of manager te worden, en te netwerken, blehh...
Wat doe je voor werk eigenlijk?
Als je wat standaard onderwerpen om over te praten in je hoofd heb dan zit je gewoon uit wat nodig is en verdwijn je, doen toch de meeste mensen?
En niet iedereen hoeft vertegenwoordiger of manager te worden, en te netwerken, blehh...
Wat doe je voor werk eigenlijk?
donderdag 3 juli 2014 om 22:14
Sommige mensen zijn gewoon zo. Ik ben ook introvert en daarbij nog eens ongelofelijk verlegen ook. Toch gaat het steeds beter.
Op borrels, bij cursussen en andere verplichtingen heb ik inmiddels een heel rijtje standaardvragen en opmerkingen paraat waarmee ik andere mensen aan de praat kan krijgen, zodat ik alleen nog maar hoef te luisteren en af en toe een losse opmerking hoef te plaatsen. Dat werkt erg goed. Het blijven lastige momenten, maar zo kom je er makkelijker door.
Op borrels, bij cursussen en andere verplichtingen heb ik inmiddels een heel rijtje standaardvragen en opmerkingen paraat waarmee ik andere mensen aan de praat kan krijgen, zodat ik alleen nog maar hoef te luisteren en af en toe een losse opmerking hoef te plaatsen. Dat werkt erg goed. Het blijven lastige momenten, maar zo kom je er makkelijker door.
..
donderdag 3 juli 2014 om 22:15
In onze maatschappij wordt extravert nu eenmaal meer gewaardeerd dan introvert (over het algemeen). Wat mij betreft zou daar best wat verandering in mogen komen, maar dat zal voorlopig waarschijnlijk niet gebeuren.
Probeer je dat soort opmerkingen niet teveel aan te trekken en ga op zoek naar mensen die introversie wel kunnen waarderen (andere introverten, maar ja, dat is dan weer lastig te vinden).
Probeer je dat soort opmerkingen niet teveel aan te trekken en ga op zoek naar mensen die introversie wel kunnen waarderen (andere introverten, maar ja, dat is dan weer lastig te vinden).
An apple a day keeps anyone away... if you throw it really hard.
Week 36 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 36 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 3 juli 2014 om 23:06
Och ik vind het een flauwe reactie van je collega. Ik kan me erg goed voorstellen dat je je daar gekwetst door voelt!!!
Ik ben ook introvert. En ik vind het nú (ben 40+) helemaal okay. Ik hou gewoon van rustige mensen om me heen. Dat was tig jaar geleden wel anders. Ik heb vele recepties en partijen - me doodellendig voelend - moeten doorstaan.
Tegenwoordig red ik me wat beter, heb inmiddels ook wat meer zelfvertrouwen en ik durf daarom ook gemakkelijker mensen aan te spreken. En een gezellig praatje is nu vaak geen probleem. Al vind ik het nog steeds vreselijk. En ik ga soms ook niet meer naar zo'n verplichte "gezellige" bijeenkomst toe. Ik durf me tegenwoordig ook gemakkelijker af te melden (voel me minder schuldig dan vroeger). En als ik ga dan ga ik vaak ook wat korter. Hoef het dan van mezelf niet "uit te zitten". Overigens vind ik druk pratende/kakelende mensen erg vermoeiend. En een druk kakelende mensenmassa houd ik ook niet lang vol. Ik raak snel overprikkeld.
En ik denk dat heel veel mensen introvert zijn. Maar waarschijnlijk zijn er ook veel introverte mensen die hun onzekerheid willen verbergen door juist veel te babbelen.
Ik denk dat jezelf accepteren erg belangrijk is. Je bent zoals je bent en introverte mensen hebben geweldige kwaliteiten die extraverte mensen vaak minder hebben! Goed kunnen luisteren, mensen niet onderbreken/uit laten spreken, etc.
En als je een keer nauwelijks wat te zeggen hebt in een groepje dan is dat ook okay. Laat de babbelaars hun babbelwerk dan maar doen.
Ik ben ook introvert. En ik vind het nú (ben 40+) helemaal okay. Ik hou gewoon van rustige mensen om me heen. Dat was tig jaar geleden wel anders. Ik heb vele recepties en partijen - me doodellendig voelend - moeten doorstaan.
Tegenwoordig red ik me wat beter, heb inmiddels ook wat meer zelfvertrouwen en ik durf daarom ook gemakkelijker mensen aan te spreken. En een gezellig praatje is nu vaak geen probleem. Al vind ik het nog steeds vreselijk. En ik ga soms ook niet meer naar zo'n verplichte "gezellige" bijeenkomst toe. Ik durf me tegenwoordig ook gemakkelijker af te melden (voel me minder schuldig dan vroeger). En als ik ga dan ga ik vaak ook wat korter. Hoef het dan van mezelf niet "uit te zitten". Overigens vind ik druk pratende/kakelende mensen erg vermoeiend. En een druk kakelende mensenmassa houd ik ook niet lang vol. Ik raak snel overprikkeld.
En ik denk dat heel veel mensen introvert zijn. Maar waarschijnlijk zijn er ook veel introverte mensen die hun onzekerheid willen verbergen door juist veel te babbelen.
Ik denk dat jezelf accepteren erg belangrijk is. Je bent zoals je bent en introverte mensen hebben geweldige kwaliteiten die extraverte mensen vaak minder hebben! Goed kunnen luisteren, mensen niet onderbreken/uit laten spreken, etc.
En als je een keer nauwelijks wat te zeggen hebt in een groepje dan is dat ook okay. Laat de babbelaars hun babbelwerk dan maar doen.
donderdag 3 juli 2014 om 23:16
donderdag 3 juli 2014 om 23:42
Als je er zelf hinder van ondervind is het misschien een optie om een training oid te volgen? Sociale vaardigheden? Iets om je zelfvertrouwen te vergroten? Misschien een cursus vanuit je werk? Maar alleen als je er zelf hinder van hebt natuurlijk! Ik ben ook introvert maar ik merk dat wanneer ik me zelfverzekerd voel het kletsen een stuk gemakkelijker gaat.
donderdag 3 juli 2014 om 23:57
Ik ben een soort van introvert met een extraverte uitstraling. Stilte vind ik heerlijk en ben alleen gelukkiger dan als ik onder de mensen ben. Ik las dat 1/3 van de wereld uit introverten bestaat. Je bent dus sowieso in de minderheid en wat minder bekend is, is minder bemind. Introverten proberen als extraverten te leven en dat is onmogelijk en je wordt er doodongelukkig van. Probeer maar een extraverte kletskous met veel energie in een berghutje op te sluiten met niets dan het geluid van de natuur en een filosofisch boek. Die persoon gaat daar dood. Omgekeerd is het voor een introvert ook bijna niet te doen om met alle sociale events mee te doen. Dat gaat tegen je natuur in en je natuur moet je respecteren, niet negeren.
Het allerbelangrijkste - of je nu intro- of extravert bent - is dat je jezelf accepteert zoals je bent. Dat kan niemand voor je doen.
Ik zocht dit even op google voor je en misschien leuk om even te lezen. Er zitten ongekende krachten in introverte mensen (denk aan Einstein)
http://www.beblissed.nl/de-kracht-van-i ... te-mensen/
En die collega? Laat haar.
Het allerbelangrijkste - of je nu intro- of extravert bent - is dat je jezelf accepteert zoals je bent. Dat kan niemand voor je doen.
Ik zocht dit even op google voor je en misschien leuk om even te lezen. Er zitten ongekende krachten in introverte mensen (denk aan Einstein)
http://www.beblissed.nl/de-kracht-van-i ... te-mensen/
En die collega? Laat haar.
vrijdag 4 juli 2014 om 00:01
Ik ben ook erg introvert en werk in een branche waar netwerken zeer belangrijk is. Daar ben ik dus echt niet goed in en vind het verschrikkelijk om naar borrels ed te gaan. Wat ik echter wel merk is dat in de uitoefening van mijn functie het introverte ook positief is. Zo kom ik betrouwbaar over en niet als een "snelle jongen (dame) met vlotte babbel". Daar krijg ik veel positieve reacties op.
Wat belangrijk is, is je te realiseren dat introvert zijn prima is. Zelfvertrouwen is echt de sleutel. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt misschien beginnen met werk zoeken waar je blij van wordt?
En verder een knuffel voor die opmerking. Dat zou mij ook gekwetst hebben.
Wat belangrijk is, is je te realiseren dat introvert zijn prima is. Zelfvertrouwen is echt de sleutel. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt misschien beginnen met werk zoeken waar je blij van wordt?
En verder een knuffel voor die opmerking. Dat zou mij ook gekwetst hebben.
vrijdag 4 juli 2014 om 00:04
Ik heb niet echt advies o.i.d voor je, ik herken alleen precies wat je zegt. Ook opmerkingen zoals die van je collega. Zelfs mijn moeder zegt regelmatig dat ze me niet gezellig of spontaan genoeg vindt.
Maar ja, ik heb het zelf inmiddels geaccepteerd en zie ook steeds meer de voordelen in van introvert zijn.
Wel vind ik dat introverte mensen 'onderschat' worden.
Maar ja, ik heb het zelf inmiddels geaccepteerd en zie ook steeds meer de voordelen in van introvert zijn.
Wel vind ik dat introverte mensen 'onderschat' worden.
vrijdag 4 juli 2014 om 00:30
zaterdag 5 juli 2014 om 22:02
Dank je wel allemaal voor jullie opbeurende en positieve reacties. Inderdaad heb ik meer zelfvertrouwen nodig, het is alleen zo dat ik al jarenlang van de ene naar de andere tijdelijke baan hop. Momenteel zit ik niet echt op mijn plek, ik moet keihard werken om het enigszins bij te benen. Dat gaat ten koste van het sociale aspect en ben ik in een isolement terecht gekomen. Ik heb werk nodig voor mijn inkomen, maar ik zou het echt niet meer weten na zoveel teleurstellingen. Als ik genoeg geld zou hebben, zou ik niet meer gaan werken en gewoon genieten van het leven zonder sociale verplichtingen.