De kat van de buren

03-07-2014 22:17 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, we hebben geen hekel aan katten We zijn er juist dol op. Vandaar dat wij onze flinke tuin hebben afgesloten voor onze eigen katten. We hebben een schutting van 2 meter met licht schrikdraadje. We hebben hele kleine katten, dus geen enorme spanning, maar een lichte tinteling. Katten zijn sowieso vrij huiselijk en hebben nog nooit een poging tot ontsnappen gedaan.

Maar nu: de kater van de buurvrouw wacht totdat onze katten in de tuin zitten, springt dan direct over de schutting en neemt ze te grazen. We hebben hierdoor met twee van de drie al bij de dierenarts gezeten met flinke bijtwonden. Gevolg: onze katten durven niet meer in de tuin. Ik kan ook telkens een niet zo leuke kat gaan vangen die met gemak in onze tuin springt, maar er niet zo makkelijk uit komt.

De buurvrouw wil er niets aan doen. We mogen hem nat gooien, maar dan zit ik met een natte, geflipte kat in mijn tuin. Ik ben gek op katten, maar dit vind ik toch wel vervelend. We hebben niet voor niets een huis met een grote tuin gekocht en we hebben niet voor niets de tuin laten afsluiten voor onze eigen katten. Ik vind dat katten naar buiten moeten kunnen (in een veilige omgeving). Dat kan nu helaas niet meer.

Aangezien ik weet dat er hier veel kattenmensen zitten: hebben jullie tips? Hoe zorg ik ervoor dat een kat van een ander niet onze eigen katten uit onze eigen tuin verjaagt?
quote:Daantje1970 schreef op 04 juli 2014 @ 08:19:

[...]

Een verbod op loslopende katten? Het moet niet gekker worden.

Zo gek zou een verbod niet zijn. Honden mogen immers ook niet loslopen. Wat is het verschil? Katten zijn evengoed vervuilers.

Vind het niet te vergelijken met het lokale wildlife. Hier heb ik ook veel vogeltjes en eekhoorns in de tuin, Hartstikke leuk juist. Dáár heb ik voor gekozen die in mijn omgeving te hebben. Voor katten niet.

Waarom nemen mensen eigenlijk een huisdier als het 24/7 de hort op is?
quote:emmetje2 schreef op 04 juli 2014 @ 02:00:

Ach houd toch op...ik "neem" een kat uit het asiel om hem lekker rond te laten scharrelen door de buurt en eigen tuin.Niet om hem gevangen te houden.En schrikdraad vind ik belachelijk.Waarom nemen jullie katten? Voor jezelf?Niet om die kat een fijn leven te geven?

En jij neemt een kat om hem vervolgens buiten te dumpen en er verder niet meer naar om te hoeven kijken? En om hem overlast bij andere mensen te laten veroorzaken?

Ontopic : ik lees wat reacties over bv zo'n ding dat de kat in het gezicht blaast, of hem besproeien met water of een hond die hem afschrikt. Maar TO's probleem is ook dat de kat niet meer uit haar tuin kan. Hem laten schrikken met iets lijkt me dan niet heel handig, aangezien die kat geen uitweg heeft en dus door het dolle heen is in haar tuin icm haar katten.

Ik zou gewoon elke keer dat de kat in de tuin zit, aanbellen bij de buren om te vragen of ze hun kat even komen halen. Daar worden ze vast gek van op den duur.
quote:elninjoo schreef op 04 juli 2014 @ 08:25:

[...]

Wees gerust, ik kan 'n dier echt niet doodmaken. Maar ik las hierboven iets van 'm onder smeren met stroop. Dat lijkt me wel 'n leuke. Heeft de eigenaar tenminste ook 'ns overlast door die kat.Oh pff, dacht al dat je dat beestje ging meppen ofzo.
Cum non tum age
quote:katiecatherine schreef op 04 juli 2014 @ 00:18:

Ik heb niet echt een oplossing, maar ik denk niet dat je de kat moet gaan straffen met hoge stroomschokken, straks raakt hij gewond (tenzij dat dat draad echt speciaal voor katten is, ook al moet je dan alsnog uitkijken.) het is vervelend, maar het is de schuld van de buurvrouw, niet van de kat, die echt niet nadenkt bij dingen die hij doet.

Hoe hard denk je dat die schokken zijn? Dat valt reuze mee hoor. Ook een flinke tets is niet bepaald alsof je aan een hoogspanningskabel gaat hangen. En gewond raakt een gemiddelde kat er niet van, wat zou hij moeten krijgen? Die dingen hebben een bepaalde kracht die echt veilig is. Tenzij je er zelf mee gaat MacGyveren natuurlijk.

Maar als het beest via de boom over het schrikdraad springt, moet je zorgen dat hij via de boom de tuin niet meer in kan.

En inderdaad de buuf dat beest zelf maar acht keer per dag uit de tuin laten halen. Of zij moet zorgen dat hij niet meer via de boom jullie tuin in kan.
quote:emmetje2 schreef op 04 juli 2014 @ 02:00:

Ach houd toch op...ik "neem" een kat uit het asiel om hem lekker rond te laten scharrelen door de buurt en eigen tuin.Niet om hem gevangen te houden.En schrikdraad vind ik belachelijk.Waarom nemen jullie katten? Voor jezelf?Niet om die kat een fijn leven te geven?

Onze katten hebben een heel fijn leven en een grote tuin om in te ravotten. Als ik ze uit de tuin laat zijn ze binnen een week de pineut en met een beetje pech dood. Onze zogenaamde keurig nette buren hebben namelijk een dermate hekel aan katten dat ze een hele hoop onfrisse methodes hebben om katten uit hun tuin te weren.

Onze vorige katten zijn stuk voor stuk doodgereden, vergiftigd of op een andere manier vervelend aan hun eind gekomen. Nee, dat was een fijn leven. Deze zijn nu bijna 3 en hun voorgangers hebben die leeftijd stuk voor stuk niet gehaald.

Bovendien wil ik inderdaad ook niet dat onze katten overlast veroorzaken.
quote:elninjoo schreef op 04 juli 2014 @ 08:28:

[...]

Zo gek zou een verbod niet zijn. Honden mogen immers ook niet loslopen. Wat is het verschil? Katten zijn evengoed vervuilers.

Vind het niet te vergelijken met het lokale wildlife. Hier heb ik ook veel vogeltjes en eekhoorns in de tuin, Hartstikke leuk juist. Dáár heb ik voor gekozen die in mijn omgeving te hebben. Voor katten niet.

Waarom nemen mensen eigenlijk een huisdier als het 24/7 de hort op is?

En de kinderen dan? Of horen die ook bij wildlife? En honden mogen misschien niet loslopen, maar het gebeurt wel. En ook al zitten ze aan de riem, blaffen doen ze toch wel. Je kan nu eenmaal niet alles verbieden.

Mijn kat is gelukkig niet 24/7 de hort op. Thuis kan ze alleen het balkon op en op de camping blijft ze altijd in de buurt. Als je een kat vanaf het begin elke dag naar buiten laat, ja...dan zullen ze veel weg zijn. Mijn kat is eigenlijk een binnenkat, maar komt af en toe buiten, waardoor ze niet ver weg gaat en ook gewoon vanzelf weer naar binnenkomt. En besef wel dat katten nachtdieren zijn. De meeste slapen overdag en gaan 's nachts de hort op.
quote:elninjoo schreef op 04 juli 2014 @ 08:01:

[...]

Katten zijn juist enorm hardleers. Ik heb hier structureel last van een kat die altijd in mijn tuin wil zijn. Heb 'm een paar keer een hele gieter ijswater over 'm heen gekapt (was in de winter) maar het stomme beest blijft terugkomen. Ik vind het verder ook niet aan mij geld te moeten uitgeven die kutkat buiten te houden, maar vorige week is ie wel te ver gegaan. Ik had de tuindeur openstaan en opeens was ie binnen. Als ik het beest nu 'n keer in m'n handen krijg is ie nog niet jarig.

Het wordt tijd dat er een verbod op loslopende katten komt. Mensen zorgen er zelf maar voor dat ze hun tuin hermetisch afsluiten zodat die beesten binnen blijven.Kinderen EN katten.. O m g.. Wat maak jij het jezelf moeilijk op deze aardkloot
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Wat vervelend! En je bent gek dat je die kat steeds terug brengt. Ook ik zou starten met iedere keer bij de buurvrouw aanbellen om de kat te laten ophalen.. daarna kun je altijd nog andere maatregelen treffen (zoals zo'n luchtblazer o.i.d.).

Succes TO!
Erger je niet, verwonder je slechts.
quote:Daantje1970 schreef op 04 juli 2014 @ 08:59:

[...]

En de kinderen dan? Of horen die ook bij wildlife?

Katten, honden en kinderen horen niet bij wildlife nee. En ik vind ook dat ze geen van allen voor overlast zouden moeten zorgen. Ouders horen hun kind op te voeden, ook al doen ze het niet allemaal. Precies hetzelfde geldt voor mensen met honden.

Kattenhouders beweren dat katten niets kunnen leren, dan moeten ze hun dieren gewoon op eigen grond houden. Fair enough.

quote:Daantje1970 schreef op 04 juli 2014 @ 08:59:

[...]

En honden mogen misschien niet loslopen, maar het gebeurt wel. En ook al zitten ze aan de riem, blaffen doen ze toch wel. Je kan nu eenmaal niet alles verbieden..

In principe is het verboden om honden los te laten, tenzij aangegeven staat dat het toegestaan is. Maar net zoals jij jouw katten alle vrijheid van de wereld gunt, gunnen honden mensen hun hond ook een bepaalde mate van vrijheid. Altijd aangelijnd houdt in dat een hond nooit vrij is en nooit fijn kan rennen. Logisch dat mensen hun hond daar waar het kan dus tóch los laten. Maar ik vind niet dat honden horen te blaffen naar anderen. Hier is de eigenaar weer in gebreke in de opvoeding. Mijn honden is het niet toegestaan. En springen ook niet.

Ik laat mijn honden niet uit in andermans tuin en daar jagen op wild of andere dieren.

Ik laat mijn paarden niet in de wei lopen van boeren. Ook mijn konijnen lopen achter een afrastering, hoewel het wel een riante afrastering is, zodat ze ruimte hebben. Ook de geiten lopen niet los rond. Ik zie niet in waarom katten wel overal recht zouden moeten hebben om te komen, ook al richten zij daarmee narigheid aan bij andere mensen.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2014 11:08
Reden: oproep, spam
% gewijzigd
Blijft leuk die katten-losloop discussie Iedereen moet zijn eigen keuze daarin maken vind ik. Zolang je kat geen anderen tot last is.

We hebben twee honden van dik 55 kilo. Helaas met veel respect voor katten. Die helpen dus helemaal niets.

De andere tips ga ik lezen en in overweging nemen. Over de stroop: kat zit hier eigenlijk de hele dag voor de voor- of achuttingdeur bij ons. Ik weet dus eigenlijk niet hoe goed de buuf haar kat in de gaten houdt.
quote:iones schreef op 04 juli 2014 @ 09:43:

[...]

Katten, honden en kinderen horen niet bij wildlife nee. En ik vind ook dat ze geen van allen voor overlast zouden moeten zorgen. Ouders horen hun kind op te voeden, ook al doen ze het niet allemaal. Precies hetzelfde geldt voor mensen met honden.

Kattenhouders beweren dat katten niets kunnen leren, dan moeten ze hun dieren gewoon op eigen grond houden. Fair enough.

[...]

In principe is het verboden om honden los te laten, tenzij aangegeven staat dat het toegestaan is. Maar net zoals jij jouw katten alle vrijheid van de wereld gunt, gunnen honden mensen hun hond ook een bepaalde mate van vrijheid. Altijd aangelijnd houdt in dat een hond nooit vrij is en nooit fijn kan rennen. Logisch dat mensen hun hond daar waar het kan dus tóch los laten. Maar ik vind niet dat honden horen te blaffen naar anderen. Hier is de eigenaar weer in gebreke in de opvoeding. Mijn honden is het niet toegestaan. En springen ook niet.

Ik laat mijn honden niet uit in andermans tuin en daar jagen op wild of andere dieren.

Ik laat mijn paarden niet in de wei lopen van boeren. Ook mijn konijnen lopen achter een afrastering, hoewel het wel een riante afrastering is, zodat ze ruimte hebben. Ook de geiten lopen niet los rond. Ik zie niet in waarom katten wel overal recht zouden moeten hebben om te komen, ook al richten zij daarmee narigheid aan bij andere mensen.

[...][/URL]Ik geloof dat jij mijn berichtjes nog maar even moet lezen, want ik geef aan dat katten wel degelijk dingen kunnen leren. En mijn kat krijgt zeker niet alle vrijheid, dat heeft ze ook niet nodig. En overigens vind ik een petitie om de terreur van katten op te starten zwaar overdreven. Maar dat is een andere discussie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2014 11:08
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
quote:springt dan direct over de schutting en neemt ze te grazen.Ik zou ze de rekeningen sturen van al die keren. Dierenliefde is mooi maar in de portemonnee tasten daar houden de meesten niet van.
En nog iets: als jij niet heel vaak en heel uitgebreid bij de buuf klaagt over al die huisvredebreuk door haar kat dan denkt ze dat je het niet zo heel erg vindt.
Ik kan er met mijn pet niet bij dat er anno 2014 nog steeds katteneigenaren zijn die niet (willen) inzien dat ze hun verantwoordelijkheid als diereneigenaar moedwillig ontlopen als ze hun dier zonder toezicht buiten laten lopen.

Ik moet er toch niet aan denken dat mijn honden iets overkomt. Daarom laat ik ze ook alleen los op plaatsen waar het wel is toegestaan (omheinde velden of hondenbos).

En dan lopen miepen en huilen als de kat vermist is of doodgereden. Tsja, eigenschuld hoor.

Wordt hoog tijd voor kattenbelasting, verplicht chippen en castreren/steriliseren en een verbod op loslopen.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Ik vond eerlijk gezegd ook dat een ander geen last moet hebben van mijn huisdier (binnen bepaalde grenzen want je knalt ook geen vogels af omdat zij op de kat van je auto schijten).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee natuurlijk ga je niet zomaar een vogel afknallen omdat je er last van hebt. Daar komt bij dat vogels, egels en bv eekhoorntjes zoals elninjoo al zei wildlife is.

Honden en katten waren dat ooit ook, maar zij zijn inmiddels geen wild meer, maar huisdieren.

Daarbij komt ook nog eens dat er veel te veel katten zijn, is uiteraard geen ramp als ze ook daadwerkelijk als huisdier worden gehouden, maar hoe de katteneigenaren er nu zo onverantwoordelijk mee omgaan bedreigen ze een hoop diersoorten.

Dan kun je je afvragen waarom, maar het antwoord ligt voor de hand:

Katten horen niet op eigen houtje buiten te zijn en verstoren de natuur.
En wat betreft overig overlast van andermans honden, katten of kinderen waar iemand het over had..

Daar kun je nou eenmaal weinig aan doen. Blaffen is voor honden een vorm van communiceren (als ze te ver gaan corrigeer ik). De buurtkatten die midden in de nacht ruzie hebben kan ik ook moeilijk tegen houden met dat gekrijs van ze. En schreeuwende en jankende kinderen zou ik ook het liefst een stuk tape op de mond plakken, maar helaas dat hoort er nou eenmaal bij.
De kinderen en honden heb ik als voorbeeld gegeven, omdat je nu eenmaal niet alles kan verbieden. Ja, ik vind blaffende honden en schreeuwende kinderen irritant, maar het hoort er nu eenmaal bij. Net als muziek uit auto's, loslopende katten, vogels die alles onder schijten en juichende mensen als Nederland de voetbalwedstrijd gewonnen heeft.

Als ik zie hoeveel plezier mijn kat heeft als ze weer lekker op de camping kan rondstruinen in de bosjes, dan ga ik haar echt niet binnenhouden in een snikhete caravan. En ja...ze komt bij de buren in de tuin, maar alleen als deze niet thuis zijn, anders durft ze niet. En het enige wat ze daar doet is zitten of liggen slapen. Ze komt thuis om te eten, te plassen, te poepen en ook om te kotsen en ze loopt alleen door aarde en grond, niet door de plantjes heen, ze loopt zelfs niet over gras. Dus ik laat haar lekker buiten, want ze valt niemand lastig.
quote:Daantje1970 schreef op 04 juli 2014 @ 11:36:

De kinderen en honden heb ik als voorbeeld gegeven, omdat je nu eenmaal niet alles kan verbieden. Ja, ik vind blaffende honden en schreeuwende kinderen irritant, maar het hoort er nu eenmaal bij. Net als muziek uit auto's, loslopende katten, vogels die alles onder schijten en juichende mensen als Nederland de voetbalwedstrijd gewonnen heeft.

Als ik zie hoeveel plezier mijn kat heeft als ze weer lekker op de camping kan rondstruinen in de bosjes, dan ga ik haar echt niet binnenhouden in een snikhete caravan. En ja...ze komt bij de buren in de tuin, maar alleen als deze niet thuis zijn, anders durft ze niet. En het enige wat ze daar doet is zitten of liggen slapen. Ze komt thuis om te eten, te plassen, te poepen en ook om te kotsen en ze loopt alleen door aarde en grond, niet door de plantjes heen, ze loopt zelfs niet over gras. Dus ik laat haar lekker buiten, want ze valt niemand lastig.

En jij denkt dat honden, konijnen, paarden,... ook niet liever vrij zouden rondlopen?

Zou je je kat dan ook meteen binnenhouden als een van je buren zegt toch last te hebben van je kat? Haren op de tuinstoelen bijvoorbeeld, of geen konijntje vrij durven laten? Of ben jij diegene die uitmaakt wanneer iemand last heeft van je kat?
Ga eens op een kratje staan en pak dat schrikdraad vast. Wedden dat het niet werkt want je staat niet in contact met de aarde. Dus vogels, katten etc hebben er geen last van.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
TO, ik neem aan dat jij de buren aansprakelijk hebt gesteld voor de dierenartskosten veroorzaakt door hun kat? Zo nee, waarom dan niet?

Misschien dat ze dan eens leren hun kat bij zich te houden.
quote:nephthys schreef op 04 juli 2014 @ 11:41:

[...]

En jij denkt dat honden, konijnen, paarden,... ook niet liever vrij zouden rondlopen?

Zou je je kat dan ook meteen binnenhouden als een van je buren zegt toch last te hebben van je kat? Haren op de tuinstoelen bijvoorbeeld, of geen konijntje vrij durven laten? Of ben jij diegene die uitmaakt wanneer iemand last heeft van je kat?

Ze ligt niet op de tuinstoelen, ze ligt op de tegels. Ze ligt zelfs bij ons niet op de tuinstoelen. En als iemand zou aangeven dat ze er last van hebben, dan zou ik zeker er iets aan willen doen. We zitten er nu 5 jaar en nog niemand heeft aangegeven er last van te hebben. En mij kat gaat niet achter konijnen aan. Heb zelf een konijn gehad, ze gaat ze juist uit de weg.

Volgens mij lopen veel paarden buiten op een wei, dan hebben ze ruimte zat. Mijn konijn liep los in huis, had alle ruimte. En ja....honden lopen ook graag los, daar heb je dan ook speciale plekken voor om ze los te laten lopen. Maar ook niet 24 uur per dag. Net zoals mijn kat niet 24 uur per dag buiten loopt.
quote:Daantje1970 schreef op 04 juli 2014 @ 11:47:

[...]

Ze ligt niet op de tuinstoelen, ze ligt op de tegels. Ze ligt zelfs bij ons niet op de tuinstoelen. En als iemand zou aangeven dat ze er last van hebben, dan zou ik zeker er iets aan willen doen. We zitten er nu 5 jaar en nog niemand heeft aangegeven er last van te hebben. En mij kat gaat niet achter konijnen aan. Heb zelf een konijn gehad, ze gaat ze juist uit de weg.

Volgens mij lopen veel paarden buiten op een wei, dan hebben ze ruimte zat. Mijn konijn liep los in huis, had alle ruimte. En ja....honden lopen ook graag los, daar heb je dan ook speciale plekken voor om ze los te laten lopen. Maar ook niet 24 uur per dag. Net zoals mijn kat niet 24 uur per dag buiten loopt.

Maar die plekken waar honden los mogen lopen zijn niet andermans tuin. Dat zijn afgesloten grasveldjes of heel misschien eens een stukje strand/bos, waar ze alsnog aan de lijn moeten als ze overlast veroorzaken.

Andere dieren mogen niet zomaar los in andermans prive eigendom, of ze nu overlast veroorzaken of niet. Dus waarom zouden we dat van katten dan maar ineens moeten aanvaarden?

Natuurlijk is het zoveel te beter dat jouw kat geen overlast veroorzaakt, maar dat wil niet zeggen dat het daarom maar moet kunnen. De meeste honden zullen ook geen overlast veroorzaken, en toch zou een (normale) hondeneigenaar er niet aan denken om hun beest zomaar in de tuin van de buren te laten rondlopen "omdat hij dat zo leuk vindt".
Ik vind dat andere dieren best op andermans eigendom mogen zijn, als ze maar geen overlast veroorzaken. Ik heb ook wel eens een andere kat in mijn tuin. Maakt mij niet uit, zolang deze kat geen overlast veroorzaakt. Als ie gewoon languit gaat liggen, dan vind ik dat prima.

En als het een hond is of een konijn of wat dan ook, maakt het mij ook niet uit, zolang deze geen overlast veroorzaakt.

Maar goed...deze discussie ga ik nu stoppen, want je komt hier toch nooit uit. Je hebt nu eenmaal mensen die er tegen zijn en die er voor zijn, dat zal je altijd houden en dat is ook helemaal niet erg. Maar ik heb geen zin meer om energie in deze discussie te stoppen.
Tja, ik vind het een beetje zoals zeggen: ik hoef mij niet aan de verkeersregels te houden, want ik veroorzaak toch geen ongelukken.

Tijd dat alle huisdieren aan dezelfde regels onderworpen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven