Onmenselijk

15-07-2014 12:26 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of dit topic hier hoort, zoniet dan hoor ik het wel.

Ik moet vooral mijn hart even luchten!

Gister stapte ik uit de metro in het centrum van de stad.

Vlak naast de metro uitgang, in de goot ,op een druk en bekend plein, lag een meneer met zijn broek halverwege, bloed op zijn voorhoofd.

Niemand die stopte of vroeg of hij hulp nodig had.

Hij lag notabene op het begin van een zebrapad!

Zo ontzettend onmenselijk. Waarom stopt er niemand? Hoe lang lag die daar al.

Ik heb meteen de pompiers (soort van Nooddienst in Frankrijk) gebeld, die er gelukkig binnen 10 minuten waren.

Maar in die tijd probeerde hij met een vork zijn oor er af te halen (of misschien in zijn hals te prikken??)

Ik probeerde hem in ieder geval aan de kant te slepen, maar dat lukte mij niet, tot er dan uiteindelijk een man (toerist notabene!) mij hielp.

Echt verschikkelijk. Hoe kan je iemand, nou gewoon zomaar laten liggen?

Ik snap dat echt niet. Dat zijn de dagen dat ik me afvraag waar gaat het naar toe met de mensheid.

Maar ik geloof dat ik hier een beetje anders denkkend in ben.

Nu is het niet de eerste keer dat ik iemand tegen kom die er slecht aan toe is op straat, maar meestal is dat in een klein steegje of ergens achteraf. Niet midden op straat waar IEDEREEN gewoon negeert.

Zovan als we doen of die er niet is, bestaat het ook niet.

Blegh even van me af schrijven
The best way to get along with people is to expect them not to like you
@ ivattje: Echt niet? Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het wel iets voor de grotere steden.

Het artikel over die meneer die midden op straat neerviel heeft wel iets moois, vooral omdat iedereen er na zich ook nog afvroeg hoe het met de meneer zou zijn vergaan.

Er staat nergens dat je iemand Moet helpen, maar ik kan niet snappen dat je dat dan ook gewoon niet doet?

Mij doet het gewoon pijn als ik voorbij loop en vaak ga ik dan ook nog terug.

Maar goed ik heb het ook moelijk als ik een veels te dikke meneer met een konijntje op staat zie zitten te bedelen naar eten. Zelfs na 2,5 jaar Parijs
quote:ikeaverslaafde schreef op 15 juli 2014 @ 13:50:

[...]

Het is niet je plicht, het staat niet in de wet dat je anderen moet helpen. Je krijgt geen boete als je iemand niet helpt. Het is meer een moreel besluit.

Incorrect, het staat wel degelijk in de wet dat je moet helpen:

Wetboek van Strafrecht, Artikel 255:

"Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie."

Wetboek van Strafrecht, Artikel 450:

"Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."

Als iemand flauwvalt, of bewusteloos op de grond ligt, mag je dus niet zomaar voorbijlopen en ben je strafbaar. Iemand die bij bewustzijn op de grond zit, of huilt, of wat dan ook, hoef je weer niet te helpen, want die is niet in potentieel levensgevaar.

En dan kom je aan de Nederlandse cultuur: wij 'bemoeien' ons niet met anderen, want dat is niet gepast. In Nederland zul je in het gros van de gevallen zélf om hulp moeten vragen als je het nodig hebt. Zo las ik laatst het voorbeeld van een expat die haar zware boodschappentassen de trappen naar haar woning opsjouwde, terwijl de buurvrouw langsliep zonder hulp aan te bieden. Die kwam er later pas achter, dat als je de buurvrouw vraagt of ze wil helpen tillen, die maar wat graag haar hulp wil geven. De kans in Nederland is namelijk dat als je je hulp aanbiedt, je een fikse snauw kunt verwachten van iemand die met rust gelaten wil worden. Die kans is ook een stuk groter bij een dronken zwerver die van zn fiets kukelt. Daar heb je toch het idee dat die man het zichzelf aandoet en heb je geen zin je letterlijk vies te maken door hulp te verlenen. Grote kans ook dat ie gaat gillen dat je op moet rotten (men is vaak niet voor niets dakloos, er spelen allemaal psychische problemen mee). Een nette zakenman in pak, die zomaar in elkaar zakt, daar is de kans veel groter dat ie je hulp accepteert en dat die hulp welkom is, dus dat risico zien mensen niet.

Ik zeg overigens niet dat het terecht is dat een zwerver minder snel hulp krijgt. Ik denk alleen dat het geen harteloosheid is maar een mix van vooroordelen, (gekleurde) ervaring, cultuur en angst dat je niet weet wat je moet doen (struisvogelpolitiek: als ik er niet bij betrokken ben, dan is het er niet).
Occam's razor
quote:julius schreef op 15 juli 2014 @ 14:07:

Zinloos topic. Iedereen zegt dat zij wel zouden helpen, terwijl in de praktijk blijkt dat 99,99% van de mensen helemaal niets zouden doen.

Ik heb ook totaal geen behoefte om beschonken omstanders te weerhouden van ellende. Bekijk het ff lekker. De enige situaties waarbij ik iemand de helpende hand toesteek is als er niemand anders in de buurt is die zou kunnen helpen. O en als er iemand in het water ligt en er staan 30 mensen omheen maar niemand springt het water in. Maar verder? Echt niet.

Hier kan ik oprecht niet bij. Ik ga echt niet eerst kijken of er nog anderen zijn die kunnen helpen. Ik begin gewoon en als er omstanders zijn dan begin ik met opdrachten uit te delen.

Ik heb het een paar keer meegemaakt, ik ben nog nooit ergens langsgelopen zonder actie. En ja, zelfs een dronkaard help ik als hij valt. Hij is en blijft mens. Als mij iets gebeurt, dan wil ik ook graag geholpen worden.
om wat tegenwicht te geven aan de heilige boontjes hier:

ik heb niet zo lang geleden meegemaakt dat een vrouw die prima op haar benen kon staan op het moment dat ze mij aan zag komen op de grond ging liggen (dus niet viel) en zich bewusteloos hield.

Ik heb haar laten liggen omdat ik geen trek heb in psychisch gestoorde attention whores.
quote:smulrol schreef op 15 juli 2014 @ 14:13:

om wat tegenwicht te geven aan de heilige boontjes hier:

ik heb niet zo lang geleden meegemaakt dat een vrouw die prima op haar benen kon staan op het moment dat ze mij aan zag komen op de grond ging liggen (dus niet viel) en zich bewusteloos hield.

Ik heb haar laten liggen omdat ik geen trek heb in psychisch gestoorde attention whores.

Heilige boontjes? Omdat er mensen zijn die wel hulp bieden?

En hier zag je het gebeuren, je kon een inschatting maken en op basis hiervan heb je voor jouw actie gekozen. Ik ga er voor het gemak van uit dat deze actie van deze dame voor haar geen gevaar opleverde.
quote:LadyZiva schreef op 15 juli 2014 @ 14:16:

[...]

Heilige boontjes? Omdat er mensen zijn die wel hulp bieden?

En hier zag je het gebeuren, je kon een inschatting maken en op basis hiervan heb je voor jouw actie gekozen. Ik ga er voor het gemak van uit dat deze actie van deze dame voor haar geen gevaar opleverde.ze ging op de stoep liggen naast een busstation.
Mensen die echt hulp nodig hebben, hebben dit altijd gekregen. Ik woon dan ook niet bepaald in een grote stad, dat maakt denk ik veel uit. De dronkelappen die hier soms omkiepen is de buurman na een Oktoberfest, een jongere die door zijn vrienden weer op de been moet worden gezet. Zwervers en beroepsalcoholisten zijn bekende figuren, de meeste zijn 'stadsfiguren' die je bij naam kent. Toch anders als je dagelijks een contingent aan triestigheid voorbij ziet zwalken, dat gaat wennen denk ik. Uit mijn Amsterdamse tijd heb ik geleerd dat zwervers vooral geen gezeik willen, de 'snauw'. Op koude winterdagen vonden ze vijf euro voor de nachtopvang wel fijn, als het daar tenminste aan werd uitgegeven. Toch ben ik ook in het Oosterpark voorbij gelopen op mijn dagelijkse rondje aan een zwerver die op de bank lag te slapen. Blijkbaar was de man al een dag dood. Omdat het in de lente was heb ik er geen minuut bij stilgestaan dat er wel iets anders aan de hand kon zijn dan iemand die zijn roes uitslaapt in het ochtendzonnetje.

Ik heb wel eens ramptoeristen in actie gezien (verkeersslachtoffers filmen en dat soort misselijke zooi).
@Smulrol: jammer genoeg heb je dat soort mensen ook, die er dan weer voor zorgen dat mensen die het Echt nodig hebben ook genegeerd worden

Hoe bepaal je of iemand dronken is, of misschien is iemand dronken gevoerd? Of misschien heeft diegene wel meer problemen.

Maar goed ik help ook niet iedereen, kan ook niet altijd, maar iemand die zo mensonteerdend op straat ligt echt wel.

Dat kan gewoon niet. Maakt niet uit of het een vrouw of man, is of diegene heeft gedronken of stinkt, of pimpelpaars met een goud randje is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven