Geld & Recht alle pijlers

Pgb - hypotheek

19-07-2014 13:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag!

Waarschijnlijk zitten velen lekker te genieten in de zon maar hier toch even een vraag.

Momenteel zijn wij bezig met de financiering van een woning. Hypotheker heeft nu gevraagd voor een kopie van bankafschriften waarop te zjen is dat het loon wordt gestort.

Naast mijn inkomen uit baan heb ik ook inkomen uit Pgb (ik werk voor iemand die mij uit pgb betaald). Dit wordt echter niet gestort maar krijg ik contant.. Hor werkt dit dan? Ik kan de hypotheker uiteraard pas maandag weer bereiken.

Ik dacht, wellicht heeft iemand hetzelfde gehad:)

Geniet nog lekker van het zonnetje!
Kun je bewijzen overleggen van dit inkomen? Ik neem niet aan dat je het zwart betaald krijgt?
Nee zeker niet zwart. De persoon heeft eensolrt 'invulformulier' gekregen van de instantie waarop ingevuld moet worden wanneer hoeveel wordt betaald en dit moet ik iedere maand (betaling 1x per maand) ondertekenen.

Zou dat voldoende zijn?
Ik heb 6 jaar via pgb gewerkt, kreeg het wel gestort en mijn loon kon met geen mogelijkheid meetellen voor de hypotheek. Jij krijgt het zelfs contact, denk niet dat jouw inkomen mee kan worden geteld.
Dat invul formulier is enkel voor registratie, om aan te tonen dat het pgb goed wordt gebruikt. Het heeft geen enkele waarde voor de bank.
Volgens hypotheekverstrekker kan pgb wel meetellen voor de hypotheek. Lees dit ook op internet trouwens
Ik hoop het voor je! Hier pikten de banken het echt niet, zowel 5 jaar terug bij afsluiten als 3 maanden terug bij oversluiten niet. Maar ik zou het wel proberen.
Hypotheekadviseur heeft aangegeven dat het geen enkel probleem is.

Ik heb overigens ook nog inkomsten uit 'normaal' dienstverband. Ze kijken voor mijn inkomen sowieso naar gemiddelde van afgelopen 3 jaar ivm geen vast contract. Man gelukkig wel.

Wellicht dat dit de zaak ook nog anders maakt
Ja dat zou kunnen! Duimen maar dan!
Jaaropgave?
Wat raar dat jij het contant krijgt. Ik mag niet contant betalen van agis, moet allemaal via de bankrekeningen.

Maar of iemand je nu uit eigen zak betaald, via een bedrijf of via pgb zou niet uit moeten maken. Inkomen is inkomen.
Wat raar! Mijne gaat volgens mij via svb. Maar is wel gewoon wit hoor! Haha.
quote:olivia1 schreef op 19 juli 2014 @ 13:06:

Ik heb 6 jaar via pgb gewerkt, kreeg het wel gestort en mijn loon kon met geen mogelijkheid meetellen voor de hypotheek. Jij krijgt het zelfs contact, denk niet dat jouw inkomen mee kan worden geteld.Pgb als je het verdient door er voor te werken en niet als ontvanger om uit te geven aan hulp, is gewoon inkomen hoor. Zou wel mee moeten tellen toch?
En denk dat het voor ons misschien makkelijker kan omdat pgb niet als inkomen zodanig wordt geteld maar meer al mijn inkomen van afgelopen 3 jaar gemiddeld
quote:nina1966 schreef op zaterdag 19 juli 2014 13:31 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="olivia1 in "Pgb - hypotheek"" class="messagelink">olivia1 schreef op 19 juli 2014 @ 13:06</a>:</b>

Ik heb 6 jaar via pgb gewerkt, kreeg het wel gestort en mijn loon kon met geen mogelijkheid meetellen voor de hypotheek. Jij krijgt het zelfs contact, denk niet dat jouw inkomen mee kan worden geteld.</div></blockquote>Pgb als je het verdient door er voor te werken en niet als ontvanger om uit te geven aan hulp, is gewoon inkomen hoor. Zou wel mee moeten tellen toch? Ja is inderdaad wat onze adviseur ook zegt
quote:steeffiej schreef op 19 juli 2014 @ 13:31:

Wat raar! Mijne gaat volgens mij via svb. Maar is wel gewoon wit hoor! Haha.Pgb word verstrekt door de verzekeraar, het is hulp in geld ipv hulp in natura zodat je zelf je zorggever uit kunt zoeken. Sociale verzekerings bank is er voor de door de regereing verstrekte tegemoetkomingen als kinderbijslag, tog etc.
Oh dan vergis ik me misschien in die naam, tis in ieder geval geheel wit. Is ook al eens controle geweest en alles was in orde
Laat je het weten wat eruit komt? Ben wel benieuwd of het lukt en zo ja, waarom bij het bij jou wel kan.
Doe ik! We krijgen waarschijnlijk over 2 weken een definitief antwoord
quote:nina1966 schreef op 19 juli 2014 @ 13:33:

[...]

Pgb word verstrekt door de verzekeraar, het is hulp in geld ipv hulp in natura zodat je zelf je zorggever uit kunt zoeken. Sociale verzekerings bank is er voor de door de regereing verstrekte tegemoetkomingen als kinderbijslag, tog etc.

Dit is niet helemaal juist.

Ik werk zelf via PGB en krijg uitbetaald via de SVB. Maar die is eigenlijk een tussenpersoon.

SVB trekt geld uit de rekening van mijn PGB budgethouder - de zorgbehoevende, en stort dat door naar mij.

Zij zorgen voor inhouding van ZVW etc etc.

Helemaal wit.

Nooit gezeur met de belastingdienst ivm PGB.

De SVB heeft op haar site uitbetaaldata - incassodata etc staan, en alle formulieren om via SVB een PGB contract aan te gaan met zorgverlener. Ideaal. Al het geregel en rompslomp uit handen, alleen 1x in de maand een uren declaratie opsturen.
quote:nina1966 schreef op 19 juli 2014 @ 13:33:

[...]

Pgb word verstrekt door de verzekeraar, het is hulp in geld ipv hulp in natura zodat je zelf je zorggever uit kunt zoeken. Sociale verzekerings bank is er voor de door de regereing verstrekte tegemoetkomingen als kinderbijslag, tog etc.

De zorg-behoeftige krijgt PGB vanuit de AWBZ of WMO. De uitvoering van de PGB AWBZ wordt gedaan door de zorgkantoren, dit zijn de regionale kantoren van de gezamenlijke verzekeraars. PGB WMO wordt uitgevoerd door de gemeente.

Vanaf 1 januari gaat de SVB alle PGB's doen, zowel AWBZ als WMO. Er zijn al zorgkantoren en gemeenten overgestapt naar de SVB. SVB doet dan de administratie, controle en uitbetaling. Het kan dus wel via de SVB. Maar diegene die de PGB zorg levert (TO dus) krijgt dan ook het geld krijgen van de SVB en dat lijkt hier niet zo te zijn. Maar mogelijk heeft haar gemeente nog een tussenvorm?

-- Mosterd... dank je Wereldwijs
Ff formulier erbij gepakt dat we iedere maand moeten invullen. Is van de gemeente maar wordt wel SVB in genoemd. Ik denk dus een tussenvorm
Dit is afhankelijk van de geldverstrekker. De meeste zijn niet happig op een inkomen uit PGB. Bij betaling per kas zou ik t afwijzen als acceptant. Misschien maak je nog kans als je je ibaangifte van de laatste jaren kan laten zie waar dit inkomen op staat.
Ik denk zeker dat er een kans is hoor. Heb vertrouwen in onze adviseur. Vroeg me alleen af wat ik het beste kon overleggen
Alles meenemen wat je hebt. Jaaroverzicht, contract, etc. Laat de adviseur dan maar kijken.

Ik moet voor mijn kantoorbaan een werkgeversverklaring inleveren die aan strenge eisen moet voldoen, ben dan ook benieuwd wat bij jouw PGB-baan wordt gevraagd.

Als de verstrekker er dan rekening mee houdt dat er wederom fors bezuinigd gaat worden op de zorg, dan is het niet echt een baan met zekerheid. Hoop voor je dat het mee wordt genomen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven