oppas

26-07-2014 21:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag. Binnenkort is mijn verlof afgelopen, en gaan mijn schoonouders oppassen. We hebben een huilbaby. Alleen door veel rust en regelmaat gaat het aardig goed. Mijn schoonouders zijn erg enthousiast over hun kleinkind, wat natuurlijk geweldig is. Soms als ze haar zien, zijn ze zo enthousiast dat ze haar wakker maken of houden. Als we dan zeggen dat we willen dat ze gaat slapen luisteren ze vaak niet en gaan ermee door. Dan zeggen we het nog een keertje en dan gaat het goed. Nu zeiden ze dat als gaan oppassen, ze het op hun eigen manier gaan doen. Is het raar dat ik het ritme en de gewoontes die ik nu met mijn kind heb, graag wil dat ze dat daar thuis doorzetten? Mijn dochter huilde tussen de 15-19 uur per dag. Ben zo bang dat ze uit enthousiasme ik weer met een huilbaby zit. Mag ik dat vragen vinden jullie?
Je hebt helemaal gelijk!

Ik zou wel je man het gesprek laten voeren. Het zijn immers zijn ouders.
Mijn man vertelde dat zijn vader haar wakker hield. Ik was op dat moment nog niet thuis. Hij zegt dat het wel veranderd als ze haar de hele dag zien. Hij wilzijn ouders ook niet afvallen.
Hij moet het opnemen voor zijn gezin. Prioriteiten noem je zoiets.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:bopo schreef op 26 juli 2014 @ 22:47:

Mijn man vertelde dat zijn vader haar wakker hield. Ik was op dat moment nog niet thuis. Hij zegt dat het wel veranderd als ze haar de hele dag zien. Hij wilzijn ouders ook niet afvallen.Tja, of je kind jankt zich thuis pas de longen uit haar lijf.
Mijn schoonvader deed dit ook bij onze huilbaby. Totdat hij een dag zijn zin kreeg en mocht oppassen met oma. Na huilsessie twee heeft mijn schoonmoeder nog net niet zijn kop eraf gebeten . Hij heeft het ook nooit meer gedaan als hij bij ons op bezoek was en zoon even rustig was. Schoonmoeder heeft wel ruime ervaring met een huilbaby, daar had ik alle vertrouwen in.

Mijn ouders vonden dat 'gedoe' met een draagdoek ook maar niets. De draagzak (bondolino voor man) was al helemaal geld-uit-de-zak-kloppen. Daar stond al een complete nieuwe babykamer en Cameleon te wachten voor die ene oppasdag in de week. Na twee weken liep mijn pa met Bondolino rond. Die man heeft al zijn overgewicht in drie maanden eraf gewandeld .

Ik zou jouw man eens om de tafel laten zitten met zijn ouders. Mijn schoonvader bijvoorbeeld, was vroeger de klassieke kostwinner. Die heeft nooit dagen binnen gezeten met een huilend kind itt mijn schoonmoeder. Die was veel reëler in wat wel/niet kon.
Hoe moeilijk ik het ook vind, ik denk dat we morgen maar even langs gaan om te praten, en dingen duidelijk te krijgen. Wat een rot situatie. Ik wil niemand kwetsen, maar hoe ik me nu voel is ook rot.
Zelfs oma's kunnen er soms niet mee omgaan, Lemoos.

Mijn ouders bijvoorbeeld, mijn broer blijkt (uit verhalen) ook een huilbaby te zijn geweest. Ze schoven hem dan met zijn huilbuien in de aanbouw, deur dicht en tv aan.

Dat was de generatie van 'huilen is goed voor de longen', nachtvoedingen zijn flauwekul en 'even doorbijten, na een week slaapt hij door en huilt hij niet meer'.

Zulke grootouders lopen er dus ook rond, no way dat ik daar mijn huilbaby stalde.

Ik was heel duidelijk naar ze, gaf grenzen aan en liet ze dus ook nooit oppassen. Nu hij peuter is gaat het beter en passen ze geregeld op. Zoon geeft zelf wel aan als hij het ergens niet mee eens is.
quote:bopo schreef op 26 juli 2014 @ 23:06:

Hoe moeilijk ik het ook vind, ik denk dat we morgen maar even langs gaan om te praten, en dingen duidelijk te krijgen. Wat een rot situatie. Ik wil niemand kwetsen, maar hoe ik me nu voel is ook rot.Die laatste zin is al een prima begin. Succes!
@riannerianne: dat kan ik begrijpen. Mijn schoonmoeder is niet van de 'tough love', mijn eigen vader is een voormalige hippie. Dus hier had ik twee grootouderparen met een 'watje' bij elk duo. Mijn moeder was bij ons vroeger wel van de oude leerschool, kleinkinderen worden met fluwelen handschoentjes gehanteerd.

Ik zou ook niet mijn kind hebben achtergelaten bij mensen die kind met wagen en al in de aanbouw zouden zetten.
Dat is wat mijn schoonmoeder ook zei. "Wij lieten ze lekker een nachtje huilen. Dan ben je er zo vanaf. Een beetje frustrerend als je kind zoveel huilt, en je machteloos van verdriet bent voor je kind. Het Ijn geweldige mensen, maar zie nu ewn kant die ik nooit eerder zag. Erg moeilijk, want veel dingen bedoelen ze ook goed.
Het is gewoon lastig.

Mijn schoonouders pasten wel op, maar dan wel met strikte instructies.

Dus als dat niet mogelijk is: ervaren gastouder zoeken. Een huilbaby zou ik zelf niet op een kdv stallen.
quote:bopo schreef op 26 juli 2014 @ 23:13:

Dat is wat mijn schoonmoeder ook zei. "Wij lieten ze lekker een nachtje huilen. Dan ben je er zo vanaf. Een beetje frustrerend als je kind zoveel huilt, en je machteloos van verdriet bent voor je kind. Het Ijn geweldige mensen, maar zie nu ewn kant die ik nooit eerder zag. Erg moeilijk, want veel dingen bedoelen ze ook goed.Mag ik je dan aanraden om nu die knoop door te hakken en het niet te doen? Echt, het scheelt jou veel kopzorgen als je erop kunt vertrouwen dat je kindje (dat toch al een moeilijke start heeft gehad) in veilige handen is?
Ik ga denk ik eerst gesprek aan omduidelijkheid te scheppen. Ik moet toegeven dat ik het moeilijk vind om "kritiek" te geven aan familie of vrienden. Ben normaal best bijdehand, maar hierin echt een watje.
Hi bopo, ik heb hier ervaring mee. En waar ik spijt van heb is dat ik niet meer voor mijzelf en kind ben opgekomen. Ik deed het wel maar niet doortastend genoeg. Gevolg was dat de grootouders zich lekker uitleefden overdag en ik s'nachts met een huilend kind zat. De dag daarna was ik dan heel strikt in het ritme van kind en bleef ik thuis, of in ieder geval kind, daarna ging het weer goed. Ik denk dan ook niet dat je bang hoeft te zijn dat je weer een huilbaby gaat krijgen.

Mijn tip leg uit wat de gevolgen zijn voor het kind maar ook voor jullie als ouders en dat je verwacht dat zolang je kind nog in deze fase zit, zij jouw ritme aanhouden. Dat je zeker snapt dat zij dingen anders zullen doen maar dat dit in deze fase niet kan omdat kind dat niet trekt. Naarmate kind ouder wordt gaat het vanzelf makkelijker maar voor jouw kind nu nog niet. Mochten ze hebben opgepast, ze hebben zich inderdaad lekker uitgeleefd en jij zit s'avonds met een krijsend kind. Bel ze op! Laat ze maar even meegenieten! Misschien dat ze het dan begrijpen. Zo niet dan zou ik na drie keer zeggen dat ze niet meer hoeven op te passen.

En als laatste laat je niet wijsmaken dat je te krampachtig bent. Hoe vaak mij dat verteld is! Zeker bij je eerste is dat heel kwetsend en maakt je dat onzeker, niet doen hoor! Als je kind van 15 uur huilen naar niet huilen gaat doe je het gewoon hartstikke goed!
quote:Thordis schreef op 26 juli 2014 @ 22:16:

Zoek dan gewoon professionele oppas. Dit kun je van opa's en oma's niet vragen. En als ze het anders willen doen dan jij wilt is er maar 1 oplossing: gewoon betaalde oppas zoeken en niet gratis familie inzetten.Voor zover ik lees doet ze het ook niet uit kostenbesparing, maar omdat die mensen het graag willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee we doen het inde daad niet vanwege de kosten. Hopelijk kunnen we vandaag nog langs gaan.
Dan ben ik maar wel de boze schoondochter. Hier passen de opa's en oma's ook op bij hen thuis. Ik snap dat het opa en oma is, maar ze houden zich aan onze regels! Zo niet, dan is het gewoon klaar.

Dan vinden ze mij maar streng, jammerdebammer.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Bopo ik vraag me af of het ooit gaat zoals jullie willen. Zo te lezen denken ze over een hoop dingen gewoon heel anders en ik vraag me af of ze zich dan makkelijk kunnen aanpassen aan hoe jullie het willen. Ik zou zeker duidelijk maken dat een tik op de vingers echt een no-go is en dat ze haar niet wakker moeten maken. En zelf ook gewoon wat duidelijker zijn. Als ze bij jullie komen en vragen of je haar gaat wakker maken kan je toch wel duidelijk aangeven dat je dat niet doet en ook nooit gaat doen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat meerdere keren aan me gaat vragen, die weten na 1 keer wel hoe ik daar over denk. Ook dat ze haar graag op willen houden, dat laat je nu toch zelf gebeuren? Mijn schoonouders zagen het ook niet, dan zei ik dat mijn baby moe was en dan zei mn schoonmoeder maar hij is nog hartstikke vrolijk. Als hij dan 2 min later ging huilen begreep ze het ineens wel. Of als ik hem in bed ging leggen en hij zo sliep. Maar het gebeurde niet dat ik hem dan maar wakker hield hoor, daar was het slapen voor ons ook veel te dramatisch voor.

Dus ik zou heel duidelijk aangeven wat jullie verwachten en ook duidelijk maken dat het voor jullie echt belangrijk is, zo belangrijk dat als zij zich daar niet in kunnen vinden/aan kunnen houden, jullie andere oppas gaan zoeken. Succes met het gesprek! Laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Hebben ze al eens een middagje opgepast? Of zal de eerste keer oppassen zijn, pas wanneer jij weer aan het werk gaat? Ga eerst een paar keer proef oppassen. Want straks zit je met een overprikkelt kind dat niet slaapt en jij die er gewoon de volgende ochtend weer uit moet.

En verder: als opa en oma het welzijn van het kind niet begrijpen, dus wakker houden omwille van hun eigen belang, dan moet jij in het belang van je kind handelen.

Hier past oma ook op, maar houdt zich aan de slaapjes, eettijden en speeltijden. Let op Dorian en past zich daarop aan. En Dorian komt volledig op schik weer terug bij ons. Zo moet het gaan, in het belang van de baby.
Ik zou je willen aanraden om met je man te gaan praten voordat je dit gesprek met zijn ouders aan gaat. Je man en jij moeten eerst op een lijn zitten. Dan kan je samen uitleggen wat jullie belangrijk vinden en uitleggen wat bepaalde acties voor een gevoel kunnen veroorzaken. Je bent net moeder en daarbij komen gevoelens die je nooit hebt gehad. De drang om te beschermen bijvoorbeeld. En ik heb het idee dat op dit moment aan het werk kan met een gerust gevoel. Doordat schoonouders roepen; je moet ze een nachtje laten huilen, als wij een tik willen geven etc. Kortom we doen het op onze manier. Ik lees niet echt dat je schoonouders rekening houden met jou als persoon. Als je niet het gesprek aan gaat samen met man dan zouden zijn ouders kunnen denken dat jij het zeikwijf bent en je man het allemaal goed vind.
Bopo,

Ik lees steeds dat je je schoonouders niet wilt afvallen, kwetsen en dergelijke... Maar ze hebben geen enkele moeite om dat bij jullie WEL te doen.

En ik lees hierboven een goede tip.. dat je het beste eerst met je man kan praten zodat jullie op een lijn zitten.

Ennuh.. ze willen JULLIE kind een tik op de vingers geven?

Je kunt echt beter een professionele oppas zoeken. Er zijn echt leuke gastouders! (Ik ben er zelf ook een geweest )
Hier spreekt iemand uit ervaring:

Jullie kind, jullie opvoeding, jullie regels!

Geen probleem dat bij opa en oma thuis sommige zaken anders zijn dan thuis, echter de grote lijn dient te worden gehandhaafd. Zeker wanneer het zaken betreft die te maken hebben met Reinheid, Rust en Regelmaat.

Hierover vanaf het begin duidelijke en concrete afspraken maken. Met elkaar om rafel, opschrijven en blijven herhalen.

Let wel: je partner, hun zoon, MOET samen met jou 1 front vormen. Doet hij dat niet dan is het een verloren zaak.

Wanneer ondanks duidelijke en concrete afspraken belangrijke zaken worden weerlegd dan duidelijk communiceren dat indien er geen verbetering optreed kind alsnog naar KDV of gastouder zal gaan.

Klinkt allemaal heel zakelijk, echter dat is noodzakelijk. We hebben het hier niet over een speelpopje of een meubelstuk. We hebben het hier over het kind en jullie wensen mbt regels.

Overigens kan kritiek ten aanzien van opa en oma het best gegeven worden door eigen kind. Naar je schoonouders toe dus door je partner, naar jouw ouders toe door jouzelf.

En niet vergeten: jij/ jullie weten wat het best is voor jullie kind. Vertrouw daar op en handel daarnaar.

Ook de emoties ken ik rondom het thema werkhervatting.

Het is niet niks en het voelt k*t, heeft tijd nodig.

Heel veel succes.
ik snap zulke (schoon)ouders echt niet.

Ik hoor/lees ook vaak dat je (schoon)ouders niet op moet laten passen, maar echt, het kan ook gewoon prima gaan. Zowel mijn ouders als mijn schoonouders passen 1 dag in de week op en ze houden zich precies aan mijn schema. Leggen kind op bed op tijden dat ie dat thuis ook zou doen. Tuurlijk, nooit stipt op de minuut, maar ze houden 'm echt niet wakker omdat dat gezelliger zou zijn ofzo. Ik kan mn kind daar met een gerust hart achter laten.

Ik zou een goed gesprek aan gaan met je schoonouders. Zeker aangezien het om een huilbaby gaat en je er uiteraard niet op zit te wachten dat het weer 'slechter' gaat.
het lijkt mij ook dat je schoonouders er wel snel van terug zullen komen. Je kan een kind wel wakker maken en juist wakker houden, maar waarschijnlijk wordt kind daar niet vrolijker van. Dan zullen ze toch ook wel beseffen dat kind meer slaap nodig heeft etc.
Mijn schoonmoeder had het laten huilen absoluut volgehouden, weet ik zeker.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven