dakloos/thuisloos

28-07-2014 14:46 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey ik ben een meisje van 23 jaar en ik zit ergens mee en ik hoop dat mensen me een beetje kunnen helpen. Hopelijk zijn er ook mensen met ervaring.

Zoals de titel al zegt ben ik dus dak & thuisloos. Al 2 jaar om precies te zijn. Ik heb veel mee gemaakt en er is een hoop mis gegaan. Vooral qua geld. Vandaar dat ik in deze situatie zit.

Ik kan geen kamer huren heb 609 euro per maand en ze zoeken daar vaak iemand die studeert of werkt. Aan borg zou ik ook niet kunnen komen. Er is niemand die me dat zou kunnen lenen of geven.

Ik heb al bij instanties geprobeerd maar ik heb daar ooit al gewoond(Cardea) en die laten me niet meer toe.

Ik heb nu dus een urgentie aangevraagd. Maar ik ben super bang dat die word afgewezen. Ik hoor vaak dat dakloos zijn geen reden is. Wat mij betreft juist wel. Maargoed. Die vrouw met wie ik dat gesprek had twijfelde al. Alleen voor mij is het van groot belang. Ik heb ook onwijs veel stres.. wat logisch is. Heb altijd hoofdpijn, paniekaanvallen, en ben onwijs oververmoeid. En dan heb ik het nog niet gehad over de maagpijn en misselijkheid.

Ik moest dus zelf een brief schrijven. Heb ik gedaan. Daar staan deze dingen ook in. En mijn maatschappelijk werker heeft alles kunnen bevestigen. (Hij heeft dat ook in een brief erbij gedaan)

Nu zou ik graag wille weten of er mensen met ervaring zijn.. en of die mensen die die ervaring hebben weten of ik kans maak? Ok mensen die geen ervaring hebben mogen hun mening natuurlijk dele en vertellen of hun denken of ik kans maak.

Morgen moet ik mijn brieven en bewijs stukken inleveren.

MvG MMH
Goedemorgen TO,

Ik neem aan dat jouw huisarts ook op de hoogte is van jouw leefsituatie op dit moment? Maak een afspraak en leg jouw hulpvraag daar neer. Wie weet wat hij/zij voor jou kan betekenen.

:-)
Hey sorry had niet echt de kans online te komen. Ik heb idd een mobieltje met wifi ja.. is dat erg? Is gratis he. Mag ik helemaal niks meer hebben dan? Ik heb alles gelezen .. ik loop toevallig bij de binnevest ;) zoals iemand al vroeg.. maar die kunnen minder voor je doen dan je hoopt. Hij is al maanden voor me bezig. Ook heb ik al borg proberen aan te vragen bij de sociale dienst. Maar dat is dus afgewezen. Ze zijn ook heel langzaam daar..toen ze pas iets lieten horen was de woning al weg.. ze doen er 8 weken over. En erg vijandig waren ze ook. Ik heb verschillende schulden waardoor ik nu op het moment nog maar 150 over hou ;) daar is niet van te sparen. Ik heb vandaag me urgentie ingediend. Het ging nog best goed en die vrouw die hem indient was heel erg aardig en kon zich echt inleven in mij.. gek genoeg vond zij het een goeie reden. Maar ze weet niet hoe de rest er tegenover staat. Ze is zelf zo aardig geweest nog een brief van ons gesprek er bij te doen omdat zij het wel noodzakelijk vind. Maarja alsnog heb je geen zekerheid. Zij gaat er immers niet over. Dus ik moet echt duimen de komende tijd. Qua dakloze opvang heb je hier in Leiden helaas niet zo veel. Je hebt hier een opvang bij de nieuwe energie.. maarja daar zit het vol met junken die aan de heroine enzo.. mijn maatschappelijk werker vind dat niet veilig.
Doornroosje80. Mijn huisarts weet er niet van.. ben daar al heeeeel erg lang niet meer geweest. Kan het wel ff doen. Goeie tip ;) misschien kan hij me idd ook wel verder helpen.
quote:paque_pink schreef op 28 juli 2014 @ 17:07:

En wel een mobiele telefoon met internet... ik snap t niet... werkelijk. Maar das dus ook n vaste last.wel is van wifi gehoord? He hoeft ook niet alles te snappen. Je kent me hele situatie niet. Ik heb niks aan mensen die me de les komen lezen WERKELIJK. Maar bij jou loopt vast alles op rolletjes.
ik heb de andere reacties nog niet gelezen hoor.

hebben jullie een thuislozen team in jou stad/dorp? zo niet, in de omgeving?

als de urgentie niet door komt, zoek daar eens naar meis.

tevens even kijken of er een andere opvang centrum is. en aankloppen bij de gemeente! die weten vaak meer wegen dan dat ze op de kaart staan.

heb je al eens gedacht aan kamer huren bij iemand in huis?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
quote:veronica22 schreef op 28 juli 2014 @ 16:55:

maar je hebt al sinds je 18 weg bij die instelling.. en bent nu 23?

wat heb je gedaan in de tussentijd en kan je daar tijdelijk weer terecht?Ja in die tussentijd is er een hoop mis gegaan. We hebben idd gevraagd en overlegd of ik terug kon komen. Maar terug keer is niet mogelijk helaas. :(
@ mmh, fijn dat je de urgentie hebt ingeleverd. Weet je wanneer je ongeveer gaat horen of het wordt toegewezen?

Ik duim i.i.g. met je mee.

Hopelijk kan je buiten de opvang soms ook ergens anders terecht. Bij kennisen, of vrienden.

Wat adviseert je maatschappelijk werker je daarover?
Van 150 kan je weinig sparen idd. Dat is jammer. Ik hoop dat je urgentie er snel doorkomt!
quote:mmh schreef op 29 juli 2014 @ 18:51:

.... Ik heb verschillende schulden waardoor ik nu op het moment nog maar 150 over hou ;) daar is niet van te sparen.

Daar is inderdaad lastig van te sparen. Ik heb geen idee watvoor schulden jij precies hebt, maar ben je er van op de hoogte dat er een beslagvrije voet is? Of heb jij zelf voor deze betalingsregelingen gekozen?

Dankzij de beslagvrije voet kon ik dus wel sparen. Die 200 euro per maand heb ik kunnen gebruiken voor woonruimte, en doordat ik nu woonruimte heb kan ik aan de slag met mijn problemen. Zonder woonruimte was dat niet mogelijk. Wanneer je schuldhulpverlening wenst is het hier in de regio Haaglanden zo dat je een vaste woonruimte moet hebben, en geen verblijfplaats.

Ik denk dat je er echt goed aan doet om eens een afspraak bij jouw huisarts te maken. :-)

Wat de nachtopvang betreft; het is geen feest. Echt niet. Het zijn de 3 donkerste maanden uit mijn leven, maar doordat ik daar verbleef ben ik gekomen waar ik nu ben. Daar staan alle hulpverlenende instanties met elkaar in contact en daardoor kon snel het juiste traject voor mij worden opgestart.

Ga voor jezelf eens na wat jouw doelen zijn, wat jouw hulpvraag is en wat jouw prioriteit heeft.

Met alleen een woonruimte zullen jouw problemen niet opgelost zijn. Wees eerlijk naar jezelf en schrijf dit allemaal op. Ga hiermee naar jouw huisarts en vraag of hij / zij jouw verder kan helpen.
quote:mmh schreef op 29 juli 2014 @ 18:58:

[...]

Ja in die tussentijd is er een hoop mis gegaan. We hebben idd gevraagd en overlegd of ik terug kon komen. Maar terug keer is niet mogelijk helaas. :(

Maar je zegt dat je tot je 18e daar geweest bent, dan ben je al meer dan 5 jaar dakloos en al dakloos geworden toen je nog minderjarig was? Wil je vertellen hoe het komt dat je dakloos bent geraakt? Dat gebeurd niet zomaar.

Ik geloof meteen dat er heel erg veel gebeurd is. Dat maakt het denk ik ook lastig om een oplossing te vinden. Ik weet vanuit mijn werk hoe lastig dit soort situaties zijn en dat het een grondige aanpak vraagt anders is het dweilen met de kraan open. Als je een huis krijgt en de problemen met je schulden zijn niet geregeld sta je waarschijnlijk snel opnieuw op straat.
Mmh, kom ik weer aan te leuren, maar ik denk dat je sneller urgentie krijgt voor een woning wanneer je aangeeft in budgetbeheer te zijn of in beschermingsbewind. Want die kan de zekerheid geven dat maandelijks de huur wordt voldaan, omdat diegene zorgt dat schuldeisers hun boekje niet te buiten gaan of dat jij betalingsregelingen afspreekt die je niet kunt komen of waardoor andere vaste lasten in de knel komen.

Ik kan me zo voorstellen dat je niet precies weet wat je allemaal betalen moet op een kamer of in een huurwoning. En schuldeisers maken het al lastig genoeg. Denk erover na, het zal je echt rust geven. Ik heb nu net ook weer iemand van het Leger des Heils in bewind genomen, die weet het ook allemaal niet meer hoe hij het hebben moet en is reuze blij dat hij zijn administratiezooi bij mij over de schutting mag gooien.
Vast & Verder, LdH, o.a. Hoofddorp & Den Haag link

Stichting Timon (begeleid kamerwonen) link

Als je tenminste ook buiten Leiden wil kijken. Misschien kun je ook regio Den Haag proberen. Succes! Lijkt me een frustrerende situatie voor je. Laat niet alles over aan hulpverleners maar zoek zelf ook naar oplossingen die je passen! Hulpverleners weten ook niet alles (en ik ben er zelf een).
Mee eens Doreia daarom wees ik al op het belang van het aanpakken van die schulden. Om te beginnen wil een woningbouw vereniging meestal ook voor ze het contract tekenen bewijs dat je de huur kunt voldoen. In het geval van grote schulden zal de gemeente ook niet happig zijn om de borg te lenen.

Eigenlijk denk ik dat ze daar snel mee moet beginnen. Want overal waar ze aankomt met een berg schulden zal men huiverig zijn te helpen.
Wat vervelend mmh, het lijkt me vreselijk stress vol allemaal (understatement natuurlijk).

wat ik niet begrijp is als je zo veel last hebt van je lijf en psyche nu, dat je niet in een ziekenhuis of instelling terecht kunt? Ik neem aan dat je er niet terecht kan he, ik weet er helemaal niets van verder. Weet iemand hoe dit zit? Als een dakloze ziek wordt/is, kan die gene dan naar een ziekenhuis voor opname?

ik kom vaak de zelfde dakloze tegen, die bedelt dan om zijn slaap plek en wellicht drank en drugs te betalen, ik geef wel eens iets, en ja dat zal misschien ook naar drugs gaan maar ja...in zo'n situatie (hij is halverwege 30 denk ik en graat mager) heb je wel behoefte aan iets verdovend. Ik vroeg hem hoe het nou ging, en die verwarring in zijn ogen, dat vond ik zo pijnlijk want tjsa het gaat natuurlijk niet goed en misschien moet ik dat ook maar niet vragen, te confronterend. Met sommigen komt het niet goed maar jij mmh bent te jong om het op te geven, hoop dat je snel ergens terecht kan.
Hier CCP / GGD Den Haag ben ik naartoe doorgestuurd via mijn huisarts. Ze hebben ook een emailadres en ze zijn vij snel met reageren. (Meestal dezelfde dag nog.) Misschien zou je hun een email kunnen sturen en in het kort uitleggen welke hulp je zoekt en wat jouw situatie nu is en in welke gemeente. Misschien kunnen zij jou de juiste weg wijzen. :-)
Site van de gemeente Leiden met informatie over hulp aan dak- en thuislozen
quote:strikjemetstippels schreef op 29 juli 2014 @ 22:37:

Wat vervelend mmh, het lijkt me vreselijk stress vol allemaal (understatement natuurlijk).

wat ik niet begrijp is als je zo veel last hebt van je lijf en psyche nu, dat je niet in een ziekenhuis of instelling terecht kunt? Ik neem aan dat je er niet terecht kan he, ik weet er helemaal niets van verder. Weet iemand hoe dit zit? Als een dakloze ziek wordt/is, kan die gene dan naar een ziekenhuis voor opname?

ik kom vaak de zelfde dakloze tegen, die bedelt dan om zijn slaap plek en wellicht drank en drugs te betalen, ik geef wel eens iets, en ja dat zal misschien ook naar drugs gaan maar ja...in zo'n situatie (hij is halverwege 30 denk ik en graat mager) heb je wel behoefte aan iets verdovend. Ik vroeg hem hoe het nou ging, en die verwarring in zijn ogen, dat vond ik zo pijnlijk want tjsa het gaat natuurlijk niet goed en misschien moet ik dat ook maar niet vragen, te confronterend. Met sommigen komt het niet goed maar jij mmh bent te jong om het op te geven, hoop dat je snel ergens terecht kan.

Dakloze zijn zo een moeilijke doelgroep om te helpen. Er spelen vaak zoveel problemen. Niet alleen het feit dat iemand dakloos is, is een probleem. Vaak waren er al problemen die de oorzaak zijn van de dakloosheid. Hoe langer mensen dakloos zijn hoe meer problemen er vaak bijkomen en die moeten allemaal aangepakt worden. In zulke gevallen is een integrale aanpak nodig en dan nog is het een langdurig traject dat doorzettingsvermogen van zowel hulpverleners al cliënten vraagt. Wat vaak lastig is, is dat dakloze (noodgedwongen) vaak erg bij de dag leven. Het is lastig vooruit plannen. Vaak is er al een hoop geprobeerd en zijn mensen al teleurgesteld in de hulpverlening waardoor ze zorg/hulp mijden of afhaken. Zeker als het niet snel genoeg gaat en ze vaak terug moeten komen, kom je ook weer op die planning uit. Tenminste dat is het beeld dat ik gemiddeld zie bij dakloze niet perse bij TO.

Opname in een ziekenhuis of een psychiatrische instelling is mogelijk voor dakloze maar natuurlijk alleen zolang als het nodig is voor de klachten. Als er nu acuut reden is voor een opname dan staat ze evengoed weer op straat als ze met ontslag gaat. Waarschijnlijk wordt ze wel doorverwezen naar het een of ander maar daar blijft het ook bij. Dakloze met schizofrenie worden opgenomen zolang een psychose duurt als die zo heftig is dat dat nodig is en daarna gaan ze gewoon weer de straat op met een kaartje van een maatschappelijk werker of zo. Vreselijk natuurlijk maar zulke problemen los je niet zomaar op en ziekenhuizen en psychiatrische instellingen hebben geen budget om mensen vanwege dakloosheid een heel duur bed bezet te laten houden.

Het is net als met alles een geldkwestie. Er moet meer geld beschikbaar komen om deze problematiek grondig aan te pakken.
quote:mmh schreef op 29 juli 2014 @ 18:57:

[...]

wel is van wifi gehoord? He hoeft ook niet alles te snappen. Je kent me hele situatie niet. Ik heb niks aan mensen die me de les komen lezen WERKELIJK. Maar bij jou loopt vast alles op rolletjes.

Ja, gelukkig wel. Hard voor gewerkt ook hoor, trouwens.

Nee ik ken jouW ( en het is dus ook MIJN ipv me) situatie niet. Maar ik vind het wel bijzonder dat iemand die geen nagel heeft om haar derriére te krabben wel met een telefoon rondloopt die zo modern is ( en dus relatief nieuw) dat deze toegang heeft tot internet.

En voor de rest stond er in mijn post geen oordeel of onaardige opmerking, en las ik je de les niet, er stond alleen dat ik dat niet snap.

Maar wel, ik ben ruim mosterd na de maaltijd zie ik inmiddels.
ik heb al 2 keer van iemand een smartfoon gekregen. wel oudjes, zoals iphone en blackberry, maar met wifi.

die dingen geven ze tegenwoordig gewoon weg, dus daar hoef je je niet druk over te maken
quote:Cateautje schreef op 28 juli 2014 @ 15:17:

Weet wel dat je met en beschermingsbewind afhankelijk betn van de hulpverlener en zijn/haar ideeën over hoe je één en ander aan moet pakken. Mij lijkt het beter om alles in eigen hand te houden.

Bij antikraakwonen krijg je gewoon weer een antikraakwoning als het contract voor je huidige woning afloopt en het leidt meestal tot een echt huurcontract voor een huis, in de loop van de tijd.

Nou idd. het lijkt wel alsof sommigen hier iedereen bewindvoering willen aanpraten.

600 in de maand is gewoon te weinig om van rond te komen, betekent niet gelijk dat mensen dan niet met geld om kunnen gaan.

TO, probeer meer inkomsten te genereren op 1 of andere manier. Daar schiet je meer mee op, dan extra kosten aan bewindvoering...
Als je bereid bent om buiten de regio Leiden te kijken, zou je eens bij De Tussenvoorziening kunnen kijken. Die vangen eerst op, en gaan dan regelen, in plaats van omgekeerd.
k zou juist ver blijven van bewindvoering. De goeden daargelaten heb ik in mijn werk veel puin moeten ruimen van slecht uitgevoerde bewindvoeringen. Daarnaast kost het geld.

Je bent 23 en je wil uiteindelijk een leven zonder hulpverlening etc denk ik. Dus ik zou daar zo weinig mogelijk mee willen, alleen als het echt ergens een voorwaarde voor is of je zelf echt denkt het nodig te hebben.

Inderdaad wat Cadou zegt, probeer inkomen te genereren.

Ik ben zelf een periode dakloos geweest (niet zo lang en ik weet dat dat slopend is, zo lang. En dat dat voor een bepaalde 'sleur' zorgt, een routine alleen gericht op eerste levensbehoeftes, waardoor je aan andere dingen niet toekomt. Al denkt iedereen dat je de hele dag niks doet. NIETS ZO SLOPEND ALS GEEN BASIS HEBBEN).

Het was mij echter wel gelukt om te blijven werken Dat was echt een lifesaver. Naast dat ik er veel aan had voor mijn eigenwaarde, was het inderdaad net datgene waardoor instanties en mensen wat meer moeite voor me wilden doen.

In Leiden werkt het volgens mij ook zo dat er veel particulier wordt verhuurd, en daar kom je via via aan.

Door te werken vergroot je je netwerk. Dat zou mijn eerste stap zijn.

Mijn ervaring is dat teveel te maken hebben met instanties afhankelijk maakt en machteloos. Het is fijner om, als je de mogelijkheid hebt, zelf regie te houden.

Zie je hier (nog) geen mogelijkheid toe dan is dat ook zeer logisch hoor. Daar zijn ze voor, om je te helpen.

Heb je al woongroepen geprobeerd?

bedenk je dat mensen die vragen stellen over je inkomen, telefoon etc dit niet perse doen om je aan te vallen. Als dakloze leef je in een soort Twilight Zone had ik het idee.

Het is heel moeilijk uit te leggen hoe je dagroutine eruit ziet en waar je geld aan op gaat. Ieder normaal ding is een dagtaak omdat je ook veel lopend moet doen, spullen liggen verspreid etc.

Heb ook met daklozen gewerkt en de volgende tips:

- koop goede schoenen en een goede rugzak

- probeer je waardevolle spullen bij een betrouwbaar iemand te leggen en daar niet de hele tijd mee rond te lopen. Zoals je ID etc. Neem een kopie mee.

- er zijn vast in Leiden ook plekken waar je gratis kunt douchen, brood eten en je kleding kunt wassen of omruilen als je niemand kent bij wie dit kan. Wees niet te trots en schrik niet van de mensen die daar komen. Je bent 23, voor jou is dit tijdelijk.

- als je mensen hebt in je omgeving die zeggen iets voor je te willen doen, vraag dan of zij 1 van bovenstaande dingen voor je willen doen. Mensen vinden het moeilijk om geld te geven of iemand 's nachts vaak in huis te hebben. Maar vinden het wel fijn om te helpen.

- Je bent en blijft een mens, net als ieder ander. Er is niets mis met je, je hebt gewoon pech gehad. Blijf jezelf zien als een meisje met dezelfde gevoelens en wensen als iedereen. Als jij jezelf zo ziet krijg je ook andere reacties terug.

- in dit werkveld lopen veel cynische mensen rond. Behoud je trots, blijf beleefd, maar hou ook de regel hiervoor aan. Ik heb ooit een wethoudster ontmoet die het reuze stoer en interessant vond om te vertellen dat er in haar gemeente jongeren gewoon in de bosjes sliepen. Ik heb haar gevraagd hoe vaak zij dan in de bosjes had geslapen vroeger, dat dit voor haar blijkbaar normaal is? NIEMAND mag jou behandelen alsof je minder of anders bent.

Lees de vragen vanuit hier ook op deze manier. Je wordt behandeld als een normaal persoon ipv een bijzonder 'geval'. Men wil je helpen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-08-2014 20:51
Reden: Ongepaste opmerking
% gewijzigd
ik heb even acc gemaakt voor deze dakloze dame ,en het feit dat er word gezegd ik hou niks over ..

ik ben zelf dakloos en zal even uitleggen hoe het werkt..
je staat ten eerste ingeschreven bij de gemeente wat ook betekend dat schuldeisers geen beslag kunnen leggen.
ten tweede kosten heb je NIET.
slapen kun je in de nachtopvang zoals hier in den haag waarvan de kosten 2 euro zijn waar je kan douchen,je krijgt een maaltijd na het avond eten kan je als je daarna nog trek hebt tot 23.00 s'avonds tosti brood en wat andere dingen krijgen, s'morgens krijg je brood mee voor de dag door te komen,want je moet wel om 7.30 de straat op en je kan hier om 17.00 weer naar binnen ook staat er tv's waar je tv kan kijken en banken en tafels en stoelen..is het daar fijn? nee dat niet maar je hoeft niet op straat te slapen zoals gezegd word.
kosten? 30 maal 2 euro is 60 euro pm.
ik zit zelfde situatie en is niet fijn nee,maar men kan ook overdrijven en zeggen ik slaap op straat van plek tot plek terwijl dat dus niet hoeft (daar kies je voor).
dus wilde dit even vertellen,want ik betaal rekeningen en moet op straat slapen,is dus bs.
en ja je kan wel wat sparen gewoon want doe ik ook zodat ik dalijk wel wat kan huren.
srry maar je verhaal klopt voor geen meter..simpel als dat en ik heb hetzelfde geld als jij dame..
gr marcel
MarcelS, het topic en de laatste reactie komt uit 2014.

Ik verwacht dat je weinig reacties krijgt daardoor...
En hoop dat het met TO inmiddels goed gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven