Geld & Recht alle pijlers

Erfafscheiding

03-08-2014 00:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,

Ik ben nieuw hier. Ik lees al een tijdje mee en dacht laat ik mij nu eens aanmelden, misschien kan iemand helpen.

Een jaar geleden ben ik verhuist. Nu zijn we bezig met de tuin. Dit verloopt alleen niet zo lekker. We hebben namelijk links en rechts buren en achterons zit een weiland. Nu willen wij aan de achterkant een erfafscheiding plaatsen. De gemeente heeft aangegeven dat deze twee meter hoog mag zijn aan de linker en rechterkant, alleen niet aan de achterkant. Ivm het openbaar groen. Links en rechts geld dit voor de laatste meter. Dit mag maar 1 meter hoog zijn en dat vinden wij eigenlijk te laag. We willen zowel de laatste meter als de achterkant 2 meter hoog. Nu zat we te denken aan hedera.

Bij de gemeente gevraagd of gaas mag met hedera erin 2 m hoog. Hier wil de gemeente geen antwoord op geven. Zij zeggen doe de vergunningscheck of vraag het aan.

Met De vergunningscheck kom ik er niet uit en het aanvragen kost best veel geld. De buren hebben nog geen hekwerk en weten het nog niet. Maar aangezien. We 2 kinderen hebben wil ik er nu toch aan gaan beginnen.

Iemand een idee?
Het lijkt me dat je eerst met je buren moet gaan praten.
doe de vergunningscheck. Als er voorschriften voor een schutting zijn dan gelden die ook voor een groene schutting.
wat je wel zou kunnen doen, is een bosschage aanplanten met planten die gewoon hoog en dicht worden (geen haag dus). Bijv. een mix van sering/ hibiscus/ conifeer/ laurierkers En als er iemand vragen komt stellen dat snoei je gewoon de heesters. Die groeien ook wel weer aan.
Al geprobeerd. Links wil graag een gezamenlijke heg van 2 meter. Wij hebben liever een schutting, maar daar komen we hopelijk wel uit. Alleen rechts weet het nog niet. Ze hebben ons wel meegedeeld dat ze geen hek van 2 meter willen aan de rechter kant. Als we de regels over treden gaan ze er werk van maken.

Dat doen ze ook zeker. Ze hebben bezwaar gemaakt tegen onze dakkapel en aanbouw. Gelukkig is dit uiteindelijk wel doorgegaan.

Maar Goed daar gaat het nu niet om. Wij vinden een hem van 1 meter echt te laag. Daarom dachten we aan hedera. Omdat dit een soort groen is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 augustus 2014 @ 00:32:

wat je wel zou kunnen doen, is een bosschage aanplanten met planten die gewoon hoog en dicht worden (geen haag dus). Bijv. een mix van sering/ hibiscus/ conifeer/ laurierkers En als er iemand vragen komt stellen dat snoei je gewoon de heesters. Die groeien ook wel weer aan.

Dat is een goede tip.

Hedera gaat dus niet lukken?

De relatie tussen ons en de buren is al niet zo lekker, dan wil je toch ook niet bij elkaar in de tuin kijken. Daarnaast hou ik ook wel van een beetje privacy.
Bamboe is ook een goede plant tegen inkijk. Groeit erg snel. Wel even verdiepen in welke bamboe je moet nemen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 augustus 2014 @ 00:32:

Ik zou dit doen.

Je moet je wel realiseren dat het contact met je buren belangrijk is voor je woongenot.

Wij hebben 500 m2 grond met relatief veel inkijk van buren. Wij hebben al bovenstaande heesters in de tuin.

Ik wilde op een bepaald punt graag een niet-groene boom maar eigenlijk was er niet genoeg ruimte tussen de bomen die er al stonden en de schutting. En mijn buuv wil graag dat ik de begroeiing tegen de schutting bijhoud zodat dat niet in haar tuin komt, en dat doe ik. Plaatst buuv na een paar jaar precies de boom die ik op het oog had pal naast de schutting! Naaaaah. Daar zeur ik natuurlijk niet over

Wat je geeft is wat je krijgt.
Dit probleem kenden wij ook. Met een loerende en zeurende buurvrouw erbij. Dus echt iedere scheet die je liet werd becommentariseerd..pfff. Uiteindelijk het bestemmingsplan bij de gemeente ingezien. Daar stond ' tuin' . Dus een hekje tot een meter hoog mocht, en verder alleen planten. Nou mooi dat we toen een hele rij coniferen van 3 meter hoog hebben geplaatst. Dat gaf de gemeente zelf ook aan, dat zoiets gewoon mag, als het maar planten zijn, maakt het niet uit hoe hoog ze zijn. Ik hoop dat je wat met de info kan.
Wij hebben ook wat probleempjes gehad met de gemeente.

Hadden overal een schutting van 1.80 geplaatst.

Dit bleek niet te mogen.

Ondanks dat in het verlengde van onze weg het wel werd gedoogd.

In ons rijtje had nog niemand een schutting en de gemeente was nu extra streng op nieuwe gevallen.

Dus helaas moesten wij de boel verwijderen. We hebben de schutting tot 1 meter laten staan en erboven gaas op gezet met hedera.

Dit was wat de gemeente zelf heeft voorgesteld. Uit eindelijk ben ik er erg blij mee want vind het mooier dan schuttingen.

Wij mochten de schutting laten staan aan de zijkanten. Vanaf 1 meter van de achterkant mag de schutting niet hoger dan 1 meter zijn. Ook de achterkant mag niet hoger dan 1 meter zijn.
quote:Dit verloopt alleen niet zo lekker. We hebben namelijk links en rechts buren en achterons zit een weiland. Nu willen wij aan de achterkant een erfafscheiding plaatsen. De gemeente heeft aangegeven dat deze twee meter hoog mag zijn aan de linker en rechterkant, alleen niet aan de achterkant. Ivm het openbaar groen. Links en rechts geld dit voor de laatste meter. Dit mag maar 1 meter hoog zijn en dat vinden wij eigenlijk te laag. We willen zowel de laatste meter als de achterkant 2 meter hoog. Nu zat we te denken aan hedera.Begrijp ik het nou goed dat je over de laatste meter erfafscheiding, die niet 2 m maar 1 m mag worden, onenigheid met de buren wil waar je nog heel lang naast moet wonen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou laurier zetten om de hele tuin heen. Dat wordt met gemak meer dan 2 meter hoog, maar je kunt het ook lager snoeien. Zou er zeker niet mee akkoord gaan zo'n lage afscheiding te zetten op plaatsen waar er in je tuin gekeken kan worden.

Als dat weiland echt aansluitend op je achtertuin is zonder pad er tussen en het 'n weiland is waar alleen dieren staan en niet of nauwelijks met 'n tractor wordt rondgereden is het natuurlijk wel een mooi uitzicht dan.
Plant je heg volledig op eigen grond zodat de buren er niets over te zeggen hebben! Een schutting is spuuglelijk, dat staat wel heel erg tokkie. Vooral als je idd tegen een weiland aan zit.
Waarom zet je de schutting aan de achterkant niet precies voor die laatste meter? Gebruik je dat laatste stuk om de vuilcontainers en fietsen ed op te ruimen, is dat ook meteen mooi aan het zicht onttrokken. Als je hem zelfs iets verder terug in de tuin zet, met een of meer doorkijkjes, dan creëer je voor het zicht diepte in je tuin.
Wat zonde trouwens om je uitzicht weg te nemen door een schutting van 2 meter hoog.

Hier in de buurt (waar een schutting ook niet mag) zijn ze er streng op gaan handhaven. Volgens mij sowieso de verplichting om het te verwijderen en misschien zelfs een boete.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het contact met de buren is helaas al verpest. Alles waar ze over kunne klagen doen ze bij de gemeente/politie. Ik kan zo een hele opsomming geven waarvoor de gemeente al contact met ons heeft opgenomen. Ik wil dus liever niet dat ze in onze tuin kunnen kijken. Ik zou de hekjes een meter terug kunnenzetten, maar dan hou ik maar 4 meter tuin over aan de achterkant. De tuin is helaas al niet zo groot in de lengte. Wat nu weiland is wordt later gedeeltelijk bebouwd. Bij ons achter komt een soort van parkje ( openbaar groen) maar wel met een pas, dus liever toch een hogere schutting.

Hedera lijkt ons juist een goede oplossing, want het is dun. Coniferen lijken ons juist weer zo kolossaal, daarom hoop ik zo dat dit ook als groen gezien wordt en mag.
Waarom wil je een schutting aan de achterkant? Wie kijkt er via daar jullie tuin in?

Overigens, als je een coniveren of ligusterhaag plant denk dan wel om de afstand, die dingen kunnen makkelijk 2 meter breed worden. Je zult hem ook van de achterkant moeten snoeien, dus daar moet je nog wel bij kunnen komen. De haag moet dan dus al bijna 2 meter vanaf de erfgrens worden geplant, daar maak je je tuin ook weer veel smaller mee.
Ik wil de achterkant hoger hebben, hoeft niet echt 2 meter te zijn.

Dit, omdat ik twee jonge kinderen heb. Ook hoop ik dat het dan wat aangenamer is om in de tuin te zitten, nu staat er vaak veel wind.

Bij de rechter buren wil ik het wel graag dicht hebben. Alles waarover ze kunnen klagen doen ze. Een mnd gelden had ik per ongeluk de container een dag te vroeg aan de weg gezet. Is direct een melding van gemaakt net zoals dat er wat aarde was gestort en dit op de stoep terecht kwam en daar wel 3 hele uren heeft gelegen, omdat we het niet direct in de tuin konden scheppen. En dit gaat eigenlijk steeds zo door. Ik wil dus dat ze zo min mogelijk van ons kunnen zien.

Ik las net ook dat iemand hedera had, omdat de schutting maar 1 m mocht. Misschien moet ik toch maar weer eens de gemeente bellen. Het is eigenlijk ook belachelijk dat we voor een normaal antwoord moeten betalen( aanvraag vergunning), terwijl ze het ook zo kunnen vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven