Is dit slaapverlamming?

08-08-2014 22:02 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren nacht maakt ik voor mijn idee iets verschrikkelijks mee snachts. Ik sliep geloof ik maar ik werd wakker omdat ik onder stroom stond in mn hoofd en mn lijf ook en ik kon helemaal niets. Ik ervaarde dit als verschrikkelijk eng en ik raakte vreselijk in paniek, maar ik kon niks, ook het gevoel dat ik uit mn lichaam ging en schreeuwde om hulp, maar ja, niemand hoorde me.

Een paar weken geleden ben ik van de trap gevallen en brak mn pols en een hoofdwond, ben geopereerd en ben nog steeds herstellende van een fikse hersenschudding. Ook slaap ik sindsdien slecht tot weinig. Vorige week temazepam gekregen en idd wat meer geslapen. En dus precies op vakantie gebeurd me dit... Afgelopen nacht heb ik niet geslapen, ik durf niet meer. Vanavond weer thuis en ga ik het weer proberen...

Heb net gegooglded en stuitte idd op het fenomeen slaapverlamming...

Is dit een reactie op mn slaaploosheid de afgelopen weken... Brrr echt doodeng... Iemand tips?
Elke dag is er een! Maak er dus elke dag een feestje van!
Ik kan je helaas niet vertellen of het slaapverlamming is.

Ik heb zelf al wel een paar keer slaapverlamming mee gemaakt, maar de laatste keer was (gelukkig) alweer vorig jaar. Ik word dan mentaal wakker, maar lichamelijk niet. Dit gaat bij mij gepaard met rare geluiden om mijn heen,maar ik kan niet bewegen. Ik ervaar het als heel angstig.

Als het je vaker gaat overkomen zou ik naar de huisarts gaan.
Ik heb het ook, heeeeeel af en toe. Doodeng.

Toevallig deze week, al duurde het minder lang dan normaal.

Ik heb het in periodes van stress, of als ik in een vreemd bed lig.
Ik lag idd ook in een vreemd 'rot' bed op vakantie... Maar als ik idd zo her en der lees, is het niet vreemd dat mij dit overkomt na de afgelopen weken... Ik hoop ook dat het niet weer gebeurd... Poeh
Ik heb het ook ooit gehad. Ik vond het wel apart.

Ik lag daar, mijn ogen konden wel open, maar de rest sliep nog even lekker verder totdat ik moeite ging doen om weer actief te worden, toen kwam het langzaam, toen was net of ik onder een laagje zand lag of zo, waar ik langzaam onderuit kwam.

Ik betwijfel eigenlijk of uittredingservaring (OOBE) erbij hoort.

Maar gezien jouw medische achtergrond zou ik toch even een dokter bellen.

Als ik het nog eens heb, blijf ik lekker even liggen, ik vond het best prettig, achteraf. In het begin was het wel raar, vooral omdat ik het maar 1 keer gehad heb.
Ik heb het vrij vaak en weet dat het tijdelijk is. Heel naar inderdaad. Je kunt wel gewoon nadenken. Als het weer gebeurt, bedenk dan dat het zo weer over is en probeer je ogen te bewegen, dat werkt soms.
Hoe heb je vannacht geslapen TO?
Ik heb het in het verleden vaak gehad in een periode waarin ik slaaptekort had. Ik ben voor mijn gevoel gewoon wakker en probeer te gaan zitten en te schreeuwen naar mijn man dat hij me wakker moet maken. Maar in het echt doe ik dus niks, het voelt ook alsof ik dan verlamd ben. Ik vond/vind het ook altijd heel erg eng. Gelukkig heb ik het nu nog maar zelden (en man hoort het soms aan mijn ademhaling en maakt me dan snel wakker).

Bij mij heeft het dus echt te maken met oververmoeidheid/te weinig slaap. Ik begrijp heel goed dat je niet meer durft te gaan slapen, maar ik vrees dat dit averechts werkt.
Huuh? Dit bestaat dus echt?

Dit heb ik dus 1 keer gehad maar dacht achteraf dat ik het gewoon had gedroomd. Ik werd namelijk ook een 's nachts wakker en kon niks bewegen. Wel waren mijn ogen open. Ik probeerde mijn vriend te roepen maar dat lukte niet. Echt doodeng! Gelukkig maar een keer gehad en het is al heel lang geleden..

Als het regelmatig is, kan je dit dan niet met een arts bespreken? Zeker gezien je achtergrond..
-
Ik had het twee dagen geleden nog, paar dagen weg en sliep met iemand naast mij wat ik niet gewend ben. Het bed schudde en ik dacht dat er wat ergs gebeurde. Ik wilde wakker worden, maar lukte niet. Echt van alles probeer je dan, bewegen, praten... Uiteindelijk kon ik m'n hoofd schudden waarna ik wakker werd.

Heeft een paar minuten geduurd, maar fijn was het niet.

Heb ik wel vaker gehad.
In mijn pubertijd heb ik dat wel gehad, maar dacht dat dit dromen waren.
Sensy, wat bedoel je precies met 'door eraan toe te geven wist ik wat het was'. Ik heb altijd wel geweten wad het was (slaapverlamming) maar ik vind het nog steeds heel erg naar en vaak ook eng.

Ik heb juist het idee dat ik er sneller uit kom als ik ertegen vecht, als ik het laat gebeuren dan wordt het alleen maar erger en duurt het alleen maar langer.
Eerder topic slaapverlamming
@ to, heel herkenbaar wat je daar schrijft. Maak het zelf ook regelmatig mee. Stroom door je hoofd heen, alsof het kraakt, geen controle meer over je lijf, zelfs degene die naast je ligt niet kunnen waarschuwen. Doodeng!

Ik ben bij de neuroloog geweest en bij mij is epilepsie vast gesteld.

Slik ik nu medicijnen voor (al jaren overigens) en nu is het een stuk minder.

Wel komt het in periodes van veel stress en/of weinig slaap wel weer de kop op steken.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
-
Oh dan bedoelen we dus hetzelfde, maar vind ik die 'bijzondere ervaring' gewoon zwaaar irritant
-
Nou inderdaad! Heb daarentegen ook vaak hallucinaties gehad van gebeten worden e.d. en als ik dan bijkwam wist ik zéker dat er een afdruk moest zijn niet dus...
Ik vind het wel fascinerend eigenlijk

Die geintjes die je brein met je uithaalt

De eerste keer was akelig, omdat ik naar adem moest snakken.

Maar je kan het op zo'n moment nog steeds tot bepaalde hoogte relativeren.

Je moet het gewoon over je heen laten komen.

Het is geen ongewoon verschijnsel.
Ik heb dit drie keer vlak achter elkaar. Echt eng!

Gelukkig heb ik het niet vaker gehad
Hoi wat een reacties. Ik ga maandag naar de huisarts. Idd gezien m'n ongeluk een paar weken terug ben ik nog niet helemaal gerust gesteld. Vannacht ook niet echt relax geslapen.

Dat zoemen en ineens wegzakken een paar seconden heb ik ook gewoon overdag. Net ook aan tafel na het eten.

Of als ik

Smiddags ff ga liggen dan meestal altijd een helft van m'n lijf en hoofd. dat gaat tintelen.

Wat ik wel eng vind. Mijn pa is 2 jaar geleden overleden aan een hersen tumor. Weet heus wel dat het niks met elkaar te maken heeft. Maar toch... Brrr
CRG, ik ben erg benieuwd hoe het met je gaat en of je nog wat wijzer bent geworden van je afspraak bij de huisarts vorige week.

Hopelijk gaat het in ieder geval al wat beter met je!
Ik ben Vd week bij de neuroloog geweest en bevestigde de slaapverlamming. Maar omdat ik een nare val heb gemaakt en er veel k in de familie voorkomt, ga ik volgende week onder de scan. Ben benieuwd!
Een aantal jaren terug had ik dit vrij regelmatig. Vreselijk eng, maar nadat ik het meerdere keren had werd het minder eng. Ik ben toen bij gaan houden wanneer ik het allemaal had, en het bleek meestal te zijn als mijn slaapritme niet goed was, bijvoorbeeld na een vakantie of als ik overdag had liggen slapen. Nu is het gelukkig echt al een hele tijd geleden dat ik dit had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven