Balen van slechte eigenschap

12-08-2014 10:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
ha medeforummers!

Ik heb een karaktertrek die ik zo niet leuk vind van mezelf, namelijk ongeduld. Heb er niet in alle situaties last van, want het ene moment kan ik het beter relativeren dan het andere moment. Wat een slechte combinatie is met mijn ongeduld is mijn impulsiviteit. Deze 2 eigenschappen zorgen er soms voor dat ik gewoon niet goed reageer. Ik ben aan het werk met het doorbreken van mijn negatieve gedachtenpatronen, maar ik merk vooral dat als ik niet doorheb dat ik in de vicieuze cirkel zit, ik gewoon ontzettend naar kan reageren. Zo heb ik afgelopen week een reus van 2 meter uitgescholden voor "dikke idioot" omdat hij iets zei wat me niet beviel.(elf ben ik zo'n 1,65cm). Toen het eruit was voelde ik me al meteen superslecht omdat ik tegen hem iets zeg wat niet oke is, maar ook omdat ik baalde dat ik hard aan het werk ben hiermee en het toch niet altijd voor elkaar krijg. Wat ik misschien wel het ergste vind, is dat als anderen me duidelijke grenzen geven, ik me beter weet te gedragen. Dan kan ik het dus wel, voel me hierdoor soms net een klein kind ipv een volwassen vrouw.

Herkent iemand dit? wat heeft jullie het meeste geholpen?

Alvast bedankt!
Iemand uitschelden voor 'dikke idioot' vind ik niet getuigen van ongeduld, noch van impulsiviteit....
Ook ik kan ongeduldig zijn en niet meteen oplossingsgericht. Dat is vervelend, maar meestal kan ik het na 2 minuten irritatie ook vrij snel 'doorbreken'. Bedenk altijd: wat is het ergste dat mij kan overkomen? En dan zie je dat hetgeen jou boos maakt, eigenlijk heel zo erg niet is.

In jouw geval hoop ik wel dat je je welgemeende excuses hebt aangeboden aan de reus van 2 meter. Zo niet, doe dat alsnog want daarmee ben je wel meer vrouw dan kind en laat je ook zien dat je inziet dat dit soort opmerkingen niet kunnen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
quote:Baggal schreef op 12 augustus 2014 @ 10:46:

Ook ik kan ongeduldig zijn en niet meteen oplossingsgericht. Dat is vervelend, maar meestal kan ik het na 2 minuten irritatie ook vrij snel 'doorbreken'. Bedenk altijd: wat is het ergste dat mij kan overkomen? En dan zie je dat hetgeen jou boos maakt, eigenlijk heel zo erg niet is.

In jouw geval hoop ik wel dat je je welgemeende excuses hebt aangeboden aan de reus van 2 meter. Zo niet, doe dat alsnog want daarmee ben je wel meer vrouw dan kind en laat je ook zien dat je inziet dat dit soort opmerkingen niet kunnen.Hoe lukt het jou op dat moment dat te doorbreken, want dat is waar ik moeite mee heb. Het bewust zijn van je ongeduld en irritatie op het desbetreffende moment en daarnaast het inzetten van je helpende gedachte?
Wat denk je te bereiken door ongeduld en impulsiviteit? Heb je daar eens naar gekeken? Vaak - in mijn geval dan - wil ik iets door ongeduldig in een rij te staan (alsof ik een stuk gelukkiger word door snel geholpen te worden bijv.) of ik ben onrustig en besluit impulsief iets te kopen/doen/zeggen etc. om van die onrust af te komen. Mindfullness zou kunnen helpen. Door langer stil te staan bij mijn ongeduld zwakt het af. Door langer stil te staan bij impulsiviteit reageer ik minder snel vanuit dat onrustige gevoel. Wat ik nu aan het leren ben is de baas zijn over de patronen en niet de patronen de baas laten zijn over mij.

Bottomline: je wilt iets en die twee reacties beloven jou dat je het krijgt. De waarheid is dat door die twee reacties je in een vicieuze cirkel beland. Wat je wilt is vrijheid van handelen en dat kan niet als je vastzit in automatische patronen van ongeduld en impulsiviteit.
Ik kan ook ongeduldig zijn, maar iemand uitschelden dat herken ik niet. Heeft naar mijn idee meer iets met asociaal zijn te maken... Het enige wat helpt is tot tien tellen en weer terug. Tot die tijd niks doen en je mond houden.

Overigens vind ik het ook raar dat je omgeving zo mild reageert. Als je naast mij zo zou staan schelden had ik je echt laten staan en was ik weg gegaan.
quote:Baggal schreef op 12 augustus 2014 @ 10:46:

In jouw geval hoop ik wel dat je je welgemeende excuses hebt aangeboden aan de reus van 2 meter. Zo niet, doe dat alsnog want daarmee ben je wel meer vrouw dan kind en laat je ook zien dat je inziet dat dit soort opmerkingen niet kunnen.Ik ben me ontzettend bewust van dat deze opmerkingen heel erg verkeerd zijn. Heb mijn excuses niet aangeboden, wat er nog een schepje boven op doet. Het was tijdens een uitgaanssituatie en toen ik me omdraaide was hij alweer ergens anders. Wat ik had moeten doen was naar hem toe moeten gaan om mijn excuus aan te bieden.
Je beseffen dat je het niet allemaal in 1x goed zult doen, dat helpt. Focussen op de dingen die wel goed gaan. Jezelf een schouderklopje geven omdat je hier mee aan het werk bent. En misschien jezelf excuseren zodra je je hier rot over voelt, het goedmaken met de ander als je iemand door dit gedrag kwetst?
Je haalt ongeduld on onbeschaafd door elkaar. Je kan namelijk heel goed ongeduldig zijn en toch niet iemand uitschelden. Dat anderen jou als een klein kind grenzen aangeven zegt al genoeg, namelijk dat je grensoverschrijdend gedrag vertoont. Zoek hulp, want als anderen je al grenzen gaan opleggen op deze manier (dat is echt niet normaal bij een volwassene) kun je dat niet alleen af.
quote:Sensy12 schreef op 12 augustus 2014 @ 10:54:

Wat denk je te bereiken door ongeduld en impulsiviteit? Heb je daar eens naar gekeken? Vaak - in mijn geval dan - wil ik iets door ongeduldig in een rij te staan (alsof ik een stuk gelukkiger word door snel geholpen te worden bijv.) of ik ben onrustig en besluit impulsief iets te kopen/doen/zeggen etc. om van die onrust af te komen. Mindfullness zou kunnen helpen. Door langer stil te staan bij mijn ongeduld zwakt het af. Door langer stil te staan bij impulsiviteit reageer ik minder snel vanuit dat onrustige gevoel. Wat ik nu aan het leren ben is de baas zijn over de patronen en niet de patronen de baas laten zijn over mij.

Bottomline: je wilt iets en die twee reacties beloven jou dat je het krijgt. De waarheid is dat door die twee reacties je in een vicieuze cirkel beland. Wat je wilt is vrijheid van handelen en dat kan niet als je vastzit in automatische patronen van ongeduld en impulsiviteit.vooral dat laatste is het helemaal, juist door die vicieuze cirkels en de druk die ik erop leg om het goed te doen, worden mijn patronen erger versterkt, waardoor ik mezelf gewoon een naar mens vind. Inderdaad de gedachte dat je daardoor gelukkig zou worden, terwijl dat natuurlijk van de zotte is. Dank je wel voor je post!!
Eens, schelden is echt aso en onbeschaafd. Dat kan gewoon niet als volwassen vrouw. Misschien cursus anger management of iets dergelijks volgen?

Ik ben ook zeer ongeduldig. Daar heb ik enkel mezelf mee eigenlijk. Word knorrig als ik te lang moet wachten op iets of mensen me in de weg zitten. Ik zit dan af en toe wel in m'n hoofd op anderen te schelden (met name in verkeer of op drukke plekken). Hardop echter nooit.
Klinkt eerder als agressie die je niet kan beteugelen.
quote:buaya schreef op 12 augustus 2014 @ 11:00:

Je beseffen dat je het niet allemaal in 1x goed zult doen, dat helpt. Focussen op de dingen die wel goed gaan. Jezelf een schouderklopje geven omdat je hier mee aan het werk bent. En misschien jezelf excuseren zodra je je hier rot over voelt, het goedmaken met de ander als je iemand door dit gedrag kwetst?Momenteel leg ik inderdaad al mijn gedrag onder een vergrootglas om te kijken of ik wel juist heb gehandeld. Merk ook dat dit mijn patronen versterkt omdat ik er erg veel druk op leg. Juist omdat ik hiermee flink aan het werk ben, baal ik er zo van dat ik volledig onterecht uit mijn slof ben geschoten. Maar ik snap je post zeker! Dank je wel!
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 augustus 2014 @ 11:07:

Klinkt eerder als agressie die je niet kan beteugelen.

Eens.

Ik ben ook een ongeduldig iemand, maar mensen uitschelden heeft daar echt helemaal niks mee te maken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 augustus 2014 @ 11:07:

Klinkt eerder als agressie die je niet kan beteugelen.Ik uit het inderdaad op die manier, na het veelvuldig geanalyseerd te hebben, kom ik uit op dat het gevoed wordt door ongeduld en het hebben van ineffectieve gedachtenpatronen. Vaak ben ik me bewust van deze gedachtes en dan kan ik het of omzetten of inhouden. De momenten waar ik me er niet van bewust ben, dan gaat het weleens mis.
Jongens, ben helemaal blij tot nu toe met jullie reacties, ook van de mensen die me onbeschaafd of aso vinden. Als ik mezelf niet zou kennen, zou ik dat ook vinden namelijk
quote:miszlady schreef op 12 augustus 2014 @ 11:06:

[...]

vooral dat laatste is het helemaal, juist door die vicieuze cirkels en de druk die ik erop leg om het goed te doen, worden mijn patronen erger versterkt, waardoor ik mezelf gewoon een naar mens vind. Inderdaad de gedachte dat je daardoor gelukkig zou worden, terwijl dat natuurlijk van de zotte is. Dank je wel voor je post!!Wat hoop je te bereiken door 'het goed te doen'? Wat staat er aan het einde van je ongeduld en je impulsiviteit op je te wachten? Een pot met goud? Vraag jezelf dat af het moment dat je weer in een automatische reactie schiet. Het helpt om je niet zo in de maling te laten nemen door je patronen, maar dan moet je je wel bewust blijven het moment dat het gebeurt. Er tegen vechten heeft overigens geen zin, want hoe meer je vecht, hoe sterker ze worden. Observeren is beter. Dan zie je van een afstandje wat er zich in jou afspeelt en op afstand heb je meer keuze dan als je je laat meezuigen in de reacties.
quote:miszlady schreef op 12 augustus 2014 @ 11:13:

Jongens, ben helemaal blij tot nu toe met jullie reacties, ook van de mensen die me onbeschaafd of aso vinden. Als ik mezelf niet zou kennen, zou ik dat ook vinden namelijkJe patronen zijn aso. Jij niet.
Ben soms ook ongeduldig en zeker impulsief maar mensen uitschelden is een heel ander probleem.
Dé tip:

het boek

De kracht van het geduld

Van Mary Jane Ryan

Leuk leesbaar, heeeel leerzaam. je leert dat geduldig zijn (en ongeduldig!) een keuze is.

Ik naai me nooit meer op in de rij bij de kassa of verkeer of waar dan ook... heerlijk!

Succes!
quote:miszlady schreef op 12 augustus 2014 @ 11:13:

Jongens, ben helemaal blij tot nu toe met jullie reacties, ook van de mensen die me onbeschaafd of aso vinden. Als ik mezelf niet zou kennen, zou ik dat ook vinden namelijkMaar je kent jezelf wel, dus kan je je afvragen of je het voor je zelf wel zo beschaafd vind om mensen uit te schelden. Ook al ben je nog zo ongeduldig ergens over, dan zou dat voor mij nog steeds een stapje te ver gaan.
quote:Sensy12 schreef op 12 augustus 2014 @ 11:15:

[...]

Wat hoop je te bereiken door 'het goed te doen'? Wat staat er aan het einde van je ongeduld en je impulsiviteit op je te wachten? Een pot met goud? Vraag jezelf dat af het moment dat je weer in een automatische reactie schiet. Het helpt om je niet zo in de maling te laten nemen door je patronen, maar dan moet je je wel bewust blijven het moment dat het gebeurt. Er tegen vechten heeft overigens geen zin, want hoe meer je vecht, hoe sterker ze worden. Observeren is beter. Dan zie je van een afstandje wat er zich in jou afspeelt en op afstand heb je meer keuze dan als je je laat meezuigen in de reacties.

Dat ik me niet zo aso gedraag en mezelf onder controle heb, waardoor ik andere mensen met respect en netjes behandel.Zoals ik dat in de meeste gevallen doe.

Nee heb gemerkt dat het vechten er tegen inderdaad geen zin heeft.
quote:liara schreef op 12 augustus 2014 @ 11:18:

[...]

Maar je kent jezelf wel, dus kan je je afvragen of je het voor je zelf wel zo beschaafd vind om mensen uit te schelden. Ook al ben je nog zo ongeduldig ergens over, dan zou dat voor mij nog steeds een stapje te ver gaan.Het gedrag dat ik laat zien op dat moment vind ik niet beschaafd. De rest van mezelf wel.
quote:vera78 schreef op 12 augustus 2014 @ 11:18:

Dé tip:

het boek

De kracht van het geduld

Van Mary Jane Ryan

Leuk leesbaar, heeeel leerzaam. je leert dat geduldig zijn (en ongeduldig!) een keuze is.

Ik naai me nooit meer op in de rij bij de kassa of verkeer of waar dan ook... heerlijk!

Succes!Wat goed!! ga hem meteen opzoeken! Dank je!
quote:vera78 schreef op 12 augustus 2014 @ 11:18:

Dé tip:

het boek

De kracht van het geduld

Van Mary Jane Ryan

Succes!Heb hem besteld, ben benieuwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven