Zakgeld

19-08-2014 19:32 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb een zoon van 11 jaar die 3,50 zakgeld per week krijgt, waar hij ook cadeautjes van moet kopen. Is dit een beetje realistisch?
Lijkt mij een beetje weinig.
Lijkt me ook te weinig. Zeker als hij er ook cadeautjes van moet kopen. Moet hij dan een maand sparen voor een cadeautje?
Dochters van 10 en 12 krijgen twee euro zakgeld per week. Daarnaast geld voor kadootjes. We denken dat ze ongeveer tien kadootjes per jaar moeten kopen a tien euro per stuk dus in totaal 100 euro per jaar/ 2 euro per week.

Zakgeld is dan 4 euro per week.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Mijn dochter krijgt 1euro per levensjaar en dat per maand. Ze is nu 9 dus krijgt ze elke maand 9 euro. Cadeautjes zijn voor mijn rekening.
Geen idee of dat realistisch is. Hier een dochter van 9 die 1 euro per week krijgt. Ze hoeft daar niks zelf van te kopen. Het gaat in de spaarpot, net als alle andere extraatjes die ze krijgt voor bijv haar rapport. Eens per jaar, tijdens de spaardagen, brengt ze een gedeelte (ongeveer de helft) naar de bank, en de rest mag ze verbrassen. Dit doet ze oa in de vakantie, dan koopt ze iets moois groots wat ze graag wil hebben. Zo leert ze dat ze het leuk is als je ergens voor gespaard hebt
http://www.nibud.nl/omgaa ... eren-en-geld/zakgeld.html

Ligt er ook aan hoeveel hij " moet" besteden aan kadootjes. Is het alleen voor opa/ oma of papa/mama of ook feestjes oid?

Onze kinderen moesten het ook zelf betalen zowel voor feestjes als andere kadootjes om ze bewust te maken wat dingen kostten. Ging prima. Durf alleen niet meer te zeggen wat ze voor bedrag kregen. Maar meer dan 4,50 ¤ p wk was het niet.
Volgens het Nibud is het zelfs veel maar ja, volgens mij gaan die alleen maar uit van heel lage inkomens. Ik vind het niet veel, zeker niet als hij er ook nog cadeautjes van moet kopen.
verba volant, scripta manent.
De mijn redt het met minder. Cadeautjes van 5 euro per feestje, en ook sint en verjaardagen thuis!

En dat alles van 2,10 per week!
Hier krijgt mijn 10-jarige 2,50 per week. Elk levensjaar 0,50 erbij. cadeautjes voor partijtjes koop ik. Wil hij discozwemmen ofzo (3 euro nog wat), dan betaal ik, maar levert hij die week het zakgeld in.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
quote:MarianneDavids schreef op 19 augustus 2014 @ 19:40:

Volgens het Nibud is het zelfs veel maar ja, volgens mij gaan die alleen maar uit van heel lage inkomens. Ik vind het niet veel, zeker niet als hij er ook nog cadeautjes van moet kopen.

Hoewel ons inkomem meer zakgeld toe zou laten, houden we onze kinderen bewust 'arm'. Dat leert hen dingen te plannen, creatief te zijn etc.

Zoon van elf had feestje, niet echt van goede vriendin, maar gewoon een klasgenoot, hele klas mocht komen. Met zijn zus naar de Action, mandje gekocht, gastendoekje, fles Dove, zo'n puff voor die gel, gek haarelastiek etc. Voor 4,70 mandje + spullen. Prachtig pakje van gemaakt, prima.
Hij hoeft alleen cadeautjes te kopen voor moeder, vader en zusje
Als hij daar ook nog cadeautjes van moet kopen, zou ik bang zijn dat hij gierig wordt. Ik zou hem zakgeld geven en daarnaast een budget voor cadeautjes.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Welk bedrag aan zakgeld alleen zou ik dan aan moeten denken? Misschien inderdaad beter om geld voor cadeautjes apart te geven
quote:bettyboop30 schreef op 19 augustus 2014 @ 19:56:

Welk bedrag aan zakgeld alleen zou ik dan aan moeten denken? Misschien inderdaad beter om geld voor cadeautjes apart te geven

Want? Jij krijgt je salaris ook in porties?

Ik geef alles tegelijk, en help met 'budgetteren'.
Lijkt me erg weinig.

Vroeger had ik op m'n 11e 5 gulden, vanaf 12 jaar 10 gulden. In de huidige tijd zou dat minimaal 5 en 10 euro zijn gezien hoe duur alles is t.o.v. vroeger.
En anno nu hebben kinderen ook hogere kosten, want op die leeftijd hebben ze wel 'n smartphone, of betaal je die wel volledig voor hem?
Hij heeft een smartphone en krijgt 1 x in de 2 maanden 10 euro beltegoed, wat hij amper gebruikt
quote:sandt schreef op 19 augustus 2014 @ 20:12:

[...]

Want? Jij krijgt je salaris ook in porties?

Ik geef alles tegelijk, en help met 'budgetteren'.Zou ook mijn idee zijn. Het idee achter zakgeld is, dat je kind met geld om leert gaan. Juist door hem 1 bedrag te geven leert hij dat je moet sparen als je iets duurs wilt, en dat je geld opzij moet houden voor een evt verjaardag of een uitje met vriendjes. En dat kun je als ouder best samen met je kind doen, maar apart geld geven voor kadootjes leert ze eigenlijk weinig over geld, want papa en mama houden zorgen wel dat er geld is voor onvoorziene dingen.
Zakgeld is leergeld, lees nu ook over de smart phone. In dat geval zou ik al zijn kosten per jaar eens optellen en dat delen door 52 en dat bedrag dan per week geven. Hebben wij gedaan en zo zijn wij op ons bedrag gekomen. Jongste is nu elf en zijn bedrag is gebaseerd op de kosten van zijn zus, destijds. Hij mazzelt dus, want dochter had wel 10 partijtjes per jaar, hij gemiddeld maar vijf! Komend jaar gaat zijn bedrag ook omhoog ivm telefoonkosten. Broer en zus gebruikten 2x 10 euro per jaar, dus daar gaan we nu ook van uit.
Ik vind het erg weinig.

Een kind van 11 zou van mij (anno nu) denk ik 8 euro per week krijgen. (Te beginnen met 1 euro in groep 1 en dan ieder schooljaar een euro erbij)

Vanaf de middelbare school met +2 euro per week verhogen.

Zoiets.
Ik geef mijn man ¤ 5,- per week, maar ja die is wel al 38.
Dat vind ik dan weer erg veel nyc. Wat moet zo'n kind nou met 3 euro per week in groep 3?
quote:NYC schreef op 19 augustus 2014 @ 20:31:

Ik vind het erg weinig.

Een kind van 11 zou van mij (anno nu) denk ik 8 euro per week krijgen. (Te beginnen met 1 euro in groep 1 en dan ieder schooljaar een euro erbij)

Vanaf de middelbare school met +2 euro per week verhogen.

Zoiets.Wauw, bij ons kregen ze 10 cent per levensjaar, vanaf vier (oudste zelfs pas vanaf vijf)tot en met 9, daarna werd het gebaseerd op hun uitgaven.
Mijn 11 jarige krijgt 7,50 euro per maand. Ze haalt hier ook kadootjes voor ons gezin van (5 personen ). Beltegoed betaal ik. Ze spaart er ook nog van. Dus 3,50 euro per week is meer dan genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven