Continu spanning in lichaam

28-08-2014 12:08 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier, vond het een erg interessant forum waarin vrouwen die het vaak wat moeilijk hebben elkaar toch helpen. Zelf heb ik sinds 3 jaar al last van spanning in mijn lichaam. Als meisje van 16 had ik al last van een zware ademhaling en dat is eigdnlijk alleen maar erger geworden. Achteraf toch stress geweest denk ik, maar dat kwam er 2 jaar geleden pas echt uit. Ik was inmiddels getrouwd en het huishouden, het werk etc was waarschijnlijk toch te veel geworden. Na vechten tegen de spanning en de zware ademhaling kon ik niet meer werken, mijn hoofd zat vol met allerlei gedachten en ik was gewoon op. Naar de dokter geweest en toen kreeg ik setoxat, ik wist niet goed wat het was maar het werkte wel. Na 2 weken thuis zitten kon ik weer werken en daar was ik erg blij mee. Na een half jaar met succes weer afgebouwd, maar na een half jaar kwam de spanning weer terug. Ik kon niet meer werken mijn hoofd voelde continu zwaar aan en ik werd enorm neerslachtig. Uiteindelijk ben ik zwaar depressief en overspannen geworden. Mirtazipine en cipramil geprobeerd maar daar werd ik alleen maar vlak van. Een magnetiseur heeft mij enorm geholpen waardoor ik weer aan het werk ben, maar de spanning blijft continu aanwezig. Ik probeer mezelf elke x positief te praten maar door die spanning is dat enorm moeilijk. Ook in contact met anderen word ik enorm zenuwachtig. Heeft iemand een beetje hetzelfde? Wat doen jullie eraan? Wil toch wel graag kinderen met mijn man, maar ben bang dat het snel te veel wordt. Ik doe al 3x hardlopen, slik vitamine b, heb al behandelingen gehad met een psycholoog, waar gelukkig niks ernstigs uit kwam, behalve wat traumatische gebeurtenissen waar ik misschien wat te zwaar aan til.

Spanning continu aanwezig in lichaam

Totaal aantal stemmen: 1

Spanning, Geen stemmen
depressie, Geen stemmen
neerslachtigheid, Geen stemmen
psyche (100%)
kijk eens op www.beweging.tv Daar staan goede oefeningen op om te ontspannen, heeft mij destijds goed geholpen en hou het altijd achter de hand als ik weer wat spanning voel..
Als ik je verhaal lees, verbaast het me dat je huisarts niet meezoekt naar oplossingen (of ggz POH).

Ik zou idd denken dat cognitieve gedragstherapie, mindfulness, yoga en/of zeker Haptotherapie je goed zou kunnen helpen!

Zou ik zeker eens over inlezen! (Niet allemaal tegelijk natuurlijk...)

Succes! En tis makkelijk om een pilletje te nemen, maar het is een deel van gedrag/ gedachtes die je zelf kunt veranderen door de goede therapieën... Als t dán niet lukt kan je altijd nog een pilletje erbij als ondersteuning... Nog tijd genoeg voor kinderen krijgen als je zelf goed in je vel zit, word je ook een leukere moeder van denk ik! Spanning in je lijf tijdens zwangerschap is ook niet eens goed voor je kind.. Nogmaals Succes!
Beste Antje,

Ik wil je graag een tip geven voor het mogelijk oplossen of verlichten van die spanning die je in je lijf voelt.

Ik heb heel lang last gehad van lichamelijke spanningen die continue aanwezig leken te zijn, en mijn leven deprimerend, angstig en dodelijk vermoeiend maakten.

De vervelende gevoelens in mijn lichaam, de angst voor die gevoelens heb ik in de loop der jaren opgebouwd en de spanning werd onderdeel van mijn leven.

Op bepaalde momenten bij leuke afleiding had ik er minder last van en als het dan weer rustiger werd of 's nachts begon mijn lijf weer helemaal op te spelen. Ik realiseerde mij dat ik in een vicieuze cirkel zat zonder begin en eind, maar ik wist niet hoe ik hier aan kon ' ontsnappen'. Ik dacht vaak als ik maar wist hoe ik mij kan ontspannen, dan voel ik me lekkerder en kan ik weer gewoon door met mijn leven. Heel naar om je zo te voelen en niet te weten hoe je jezelf kan helpen.

Nu heb ik sinds een tijdje ontdekt, eigenlijk herontdekt dat ik wanneer ik me lichamelijk naar voel en dan naar mijn buik adem, ik me beter ga voelen. DIt resulteerde in een nieuw zelfvertrouwen, dat ik mezelf kan helpen en niet overgeleverd ben aan al die enge lichamelijke gevoelens.

Ik zeg herontdek, omdat ik eerder bezig geweest ben met lage buikademhaling. Maar middenin in een paniekaanval werkte dat helemaal niet bij mij, en werd alles eigenlijk alleen maar erger omdat ik zoveel energie in banen probeerde te leiden en te controleren wat helemaal niet lukte. Het werkt nu wel omdat ik het ademen naar mijn idee op een betere manier toepas. Ik ben begonnen met mij, tijdens een wandeling bewust te zijn (met behulp van broekriem) dat mijn adem mijn buik uitzette. Door de tegendruk van de broekriem kun je dit makkelijker voelen. Het wandelen daarbij hielp in eerste instantie goed om niet helemaal in het forceren en controleren van mijn adem te gaan zitten. Het is dus naar mijn ervaring wel belangrijk om het op een zo relaxed mogelijke manier toe te passen en zo langzaamaan omlaag te zakken in je lichaam. Eigenlijk is het maar een klein iets maar met grote positieve gevolgen, ik mijn geval tenminste.

Nou ik heb proberen uit te leggen hoe het voor mij werkt en hoop dat je hier iets mee kan en iets aan hebt. Veel succes, optimisme en vertrouwen in jezelf gewenst.

groetjes Astrid
Hallo, ik lees dat je alles doet om van je spanning af te komen en beweging helpt vaak goed. Vaak is het zo dat je vooral 'tegen' de spanning aan het vechten bent en dat levert weer spanning en stress op. Dan kom je soms in een vicieuze cirkel. Het is misschien een tip om eens te onderzoeken wat de spanning precies is en juist een verbinding te maken met de spanning. Ik heb goede ervaringen als hypnotherapeut dat mensen meer grip krijgen op hun spanning als ze onder een begeleiding dit gaan voelen/onderzoeken. Sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven