Geld & Recht alle pijlers

Makelaars aanwezig? Twijfel aankoop.

29-08-2014 12:09 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Een paar weken geleden heb ik een huis bezichtigd. Stiekem.. Ben ik een beetje verliefd op het huisje.

Maar. Het huis staat al 13 maanden te koop. De VVE is nog niet actief. De makelaar heeft aangegeven dat deze wel actief zal zijn wanneer de overdracht plaatsvindt.

Op dit moment duizelt het een beetje.. Ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe!

Kan iemand mij van tips voorzien of gewoon kritische vragen stellen?

Waar komt de twijfel vandaan:

In de VVE zitten maar twee leden: de bovenburen én de (interessante) benedenwoning. De topverdieping wordt momenteel verhuurd. (Zou de eigenaar van die woning niet ook deel uit moeten maken van de VVE?)

Zo'n kleine VVE heeft nog geen onderhoudsplan of fondsen. Ik zie het -uiteraard- niet zitten om, wanneer ik hier kom te wonen, ineens 3000 euro moet lappen voor de gevelreiniging (ik noem maar een dwarsstraat).

Daarbij staat het huis te koop voor 112.000 euro. Hij is in 2006 gekocht door de huidige eigenaar voor 120.000 euro (opgevraagd bij Kadaster).

Wat zou een acceptabel bod zijn?

Ik schijt eigenlijk gewoon de hele regenboog. Het is het eerste huis dat ik alleen zou kopen.. Lange relatie net verbroken. Huren is helaas geen optie gezien de hoge huurprijzen in de stad (Rotterdam).

Wie o wie kan mij wat wijsheid geven?
When in doubt, add glitter.
Natuurlijk zit er geen lift in. Zou wat zijn, haha. Dat voorbeeld haalde ik aan gezien mijn huidige huis. Ik zal even contact opnemen met de makelaar betreffende de bovenste verdieping.. Tijdens de bezichtiging gaf hij aan dat de VVE de twee appartementen zou inhouden; het huis dat te koop staat én het appartement erboven.
When in doubt, add glitter.
quote:Swhite schreef op 29 augustus 2014 @ 13:50:

Natuurlijk zit er geen lift in. Zou wat zijn, haha. Dat voorbeeld haalde ik aan gezien mijn huidige huis. Ik zal even contact opnemen met de makelaar betreffende de bovenste verdieping.. Tijdens de bezichtiging gaf hij aan dat de VVE de twee appartementen zou inhouden; het huis dat te koop staat én het appartement erboven.

Nu weet ik niet waar jij gaat wonen natuurlijk, maar hier heb je dus bijna alleen maar 2 appartementen boven elkaar waarbij het bovenappartement 2 verdiepingen beslaat. Dat de eigenaar dan de bovenste verdieping verhuurt kan weleens voorkomen, maar het zijn dan nog steeds 'het huis dat te koop staat én het appartement erboven'.

Anyway, kun je niet zelf een makelaar inschakelen die je helpt met dit soort vragen en evt. Vragen die aan jouw regio gebonden zijn, waar je zelf niet op zou komen?
quote:Swhite schreef op 29 augustus 2014 @ 13:50:

Natuurlijk zit er geen lift in. Zou wat zijn, haha. Dat voorbeeld haalde ik aan gezien mijn huidige huis. Ik zal even contact opnemen met de makelaar betreffende de bovenste verdieping.. Tijdens de bezichtiging gaf hij aan dat de VVE de twee appartementen zou inhouden; het huis dat te koop staat én het appartement erboven.Wettelijk is dat onmogelijk, het bovenste appartement hoort er ook bij.... die moet net zo goed meebetalen aan het onderhoud en gebruik van de voorzieningen.
Ik ben zeer goed bekend met VVE's.

Ik koop nooit, maar dan ook echt nooit meer iets waar een VVE bij zit. Dat is namelijk altijd gezeik.

Wat je kan helpen bij de keuze is:

Wil ik eigen baas zijn over mijn huis/financien of niet?

Is je antwoord ja, dan niet kopen.

Is je antwoord "het maakt me geen flikker uit" dan kopen!
Ik heb ook een huis met een VvE bestaande uit drie leden. Inderdaad de appartementen op de begane grond, eerste verdieping en tweede verdieping. Overigens is het een vereniging van eigenaren, dus huurders betalen niet mee. De eigenaar van het huurhuis wel, ook als die er niet woont. Lid zijn van de VvE is tegenwoordig geen keuze meer, maar verplicht.

Op zich vind ik een slapende VvE in dit geval niet per se raar. Als het je erg dwars zit, zou ik kijken of je contact op kunt nemen met de bovenbuurvrouw om te peilen hoe zij er tegenover staat. En een goede bouwkundige keuring doen om te bepalen hoe veel onderhoud er op korte termijn nodig is. Er is nu natuurlijk geen geld in de pot, dus dan kun je inschatten hoe veel kosten het eventueel zijn. Als je een 'gewoon huis' (als in rijtjeshuis zonder VvE) koopt heb je ook onderhoudskosten natuurlijk.

En dat het al 13 maanden te koop staat, tja. Mijn huis stond ook zo lang te koop, en daar was echt niks mis mee. Een jaar geleden was de markt in de stad waar je volgens mij zoekt gewoon nog niet geweldig, en als een huis eenmaal een half jaar te koop stond, kwam er bijna niemand meer. De laatste drie maanden trok het ineens weer aan, en is mijn huis inmiddels verkocht voor een hele acceptabele prijs.

Dus het kan een teken zijn dat er iets is, maar het hoeft helemaal niet.
MMP: dat is wat lastig als je in de randstad woont en in je eentje een huis zoekt. Appartementen hebben altíjd een VvE, dus dan zou ik een heel huis moeten kopen. Dat kan ik niet betalen, en heb ik ook helemaal niet nodig.
Ik zag al vrij veel goede tips voorbijkomen.

Praat bij voorkeur via je eigen aankoopmakelaar. Dat kost geld. Verkoopmakelaars worden betaald door de andere partij en zijn er niet voor om jou te helpen.

Voor zover ik weet is een actieve VVE verplicht. Het zou kunnen zijn dat je anders wat last krijgt bij de financiering. Hoe goed je ook met de buren dingen af kunt spreken.

Ik heb geen zicht op de verborgen kosten die nog onderweg zijn bij jouw appartement en waar nog niets voor gereserveerd is. Om dat goed in te kunnen schatten heb je denk ik ervaring nodig.

Qua prijs? Tja. Ik heb begrepen dat in delen van Nederland appartementen niet echt goed verkoopbaar zijn. Daar kun je goedkoop terecht voor koop maar je raakt het later ook maar moeilijk kwijt.

Per saldo: als je echt interesse hebt? Huur een professional in. Voor de zekerheid.
quote:Swhite schreef op 29 augustus 2014 @ 13:29:

Ik begrijp je Marjolein

Normaal gesproken zou ik zelf wat werk laten uitvoeren geen probleem vinden. Maar nu ik net uit een relatie kom, kan ik mijn spaargeld heel goed voor andere dingen gebruiken. Sterker nog, ik heb het gewoon nodig. Om dan de werkzaamheden zelf te gaan bekostigen, terwijl het gaan om gemeenschappelijk eigendom (het pand), dat kan ik me niet permitteren..

Geldt trouwens ook voor werkzaamheden die bijv op last van de gemeente ineens uitgevoerd moeten worden. Al met al gewoon lastig.

Bij een huis zonder VVE moet je die kosten ook gewoon zelf betalen. Wat is het verschil? De VVE is geen vreemde entiteit, dat ben je zelf samen met de zndere eigenaren van het pand.

Het enige dat je zeker weet met een slapende VVE is dat er geen reserve is opgebouwd, dus dan zou ik heel goed nagaan welke kosten er op welke termijn te verwachten zijn.
Wij wonen in een appartement en hebben samen met de benedenburen een VVE. Op grond van woningoppervlak hebben wij 2/3 breukdeel, benedenburen 1/3. We hebben, volgens de splitingsakte ieder één stem in de vergadering.

Vriend kan technisch alles, en onderhoudt ons eigen appartement, zowel het privé als het gezamenlijk gedeelte (bijvoorbeeld kozijnen en dak). Goedkoper dan daarvoor een bedrijf in te schakelen, even goed.

Benedenburen doen helemaal niets zelf. Willen voor alles een bedrijf inschakelen, waarbij wij dan 2/3 van de kosten moeten betalen: Bovendien proberen ze regelmatig om ook kosten die puur individueel zijn (bijvoorbeeld: een rotte deur in de schuur in hun tuin) als gezamenlijk te betitelen en ons dan 2/3 van de reparatie te laten betalen.

Het komt erop neer dat wij voor bijna het gehele onderhoud van het pand verantwoordelijk zijn en de benedenburen bij ons melden als zij bijvoorbeeld hun kozijnen geschilderd willen hebben. Wij betalen dan 2/3 van de kosten - en daarnaast schildert mijn vriend onze eigen kozijnen om de kosten in de hand te houden.

We zouden natuurlijk onderhoud kunnen weigeren (we hebben ieder één stem) maar dan gaat het hele pand achteruit.

Hoe zo'n kleine VVE functioneert, hangt vooral af van de opstelling van de leden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven