Volgend(e)
donderdag 4 september 2014 om 00:11
donderdag 4 september 2014 om 01:01
quote:Bitje93 schreef op 04 september 2014 @ 00:39:
Ik ga hier nog even op door, is het volgende rijtje dan correct ?
De volgende bus
De volgende trein
Het volgend onderwerp
Mijn gevoel zegt dat het het volgendE onderwerp is.
Is Nederlands niet jouw moedertaal?
Woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn krijgen hebben het lidwoord De
En als ik lang ga nadenken over dat volgend onderwerp weet ik het zelf niet mee.
Volgens mij kan het allebei in dit geval:
Het volgende onderwerp op de agenda is..
.Het volgend onderwerp
volgende is beter volgens mij omdat
ik bij volgend meer het idee heb van precies na iets anders komen
Ik ga hier nog even op door, is het volgende rijtje dan correct ?
De volgende bus
De volgende trein
Het volgend onderwerp
Mijn gevoel zegt dat het het volgendE onderwerp is.
Is Nederlands niet jouw moedertaal?
Woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn krijgen hebben het lidwoord De
En als ik lang ga nadenken over dat volgend onderwerp weet ik het zelf niet mee.
Volgens mij kan het allebei in dit geval:
Het volgende onderwerp op de agenda is..
.Het volgend onderwerp
volgende is beter volgens mij omdat
ik bij volgend meer het idee heb van precies na iets anders komen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 4 september 2014 om 01:20
donderdag 4 september 2014 om 08:14
quote:LoiseauCoureur schreef op donderdag 04 september 2014 00:26 Ik hoor dit trouwens heeeel vaak fout gaan. Eigenlijk elke vrijdag/zaterdag: dan zegt het halve bedrijf waar ik werk 'fijne weekend!'. Ik ben er maar niet aan begonnen om hen allemaal te verbeterenHuh?? Werkelijk nog nooit gehoord! Versta je gewoon niet verkeerd? Een beetje het mama-appelsap principe?
donderdag 4 september 2014 om 09:40
donderdag 4 september 2014 om 09:51
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/b ... ene-regels
Er komt wel een e achter het bijvoeglijk naamwoord als:
- er een de-woord op volgt: de snelle auto, een mooie woning;
- er een meervoud op volgt: snelle auto’s, mooie woningen, mooie huizen;
- er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het, mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, jullie, hun of de bezitsvorm van een eigennaam: het mooie schilderij, ons mooie huis, uw lekkere recept, hun oude autootje, Lisa's kleine zusje.
Er komt geen e achter het bijvoeglijk naamwoord als:
- er een het-woord op volgt én er geen ander woord voor staat: 'Leuk huis hebben jullie', 'Mooi dingetje, die Apple';
- er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het onbepaalde lidwoord een: een stoer meisje, een mooi jongetje;
- er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het woord ander, anderhalf, één, elk, enig, geen, genoeg, ieder, meer, menig, minder, te veel/weinig, veel, weinig, welk, zo'n of zulk: ander vreemd geld, anderhalf belegd broodje, elk lief kind, enig goed nieuws, geen klein park, genoeg slap gepraat, meer lekker eten, menig nieuw Kamerlid, minder schoon water, te veel/weinig contant geld, veel mooi werk, welk slim kind, weinig goed nieuws, zo'n brutaal nest, zulk mooi weer.
Op deze basisregels bestaan (helaas) veel uitzonderingen. Nou, dat helpt!
Er komt wel een e achter het bijvoeglijk naamwoord als:
- er een de-woord op volgt: de snelle auto, een mooie woning;
- er een meervoud op volgt: snelle auto’s, mooie woningen, mooie huizen;
- er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het, mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, jullie, hun of de bezitsvorm van een eigennaam: het mooie schilderij, ons mooie huis, uw lekkere recept, hun oude autootje, Lisa's kleine zusje.
Er komt geen e achter het bijvoeglijk naamwoord als:
- er een het-woord op volgt én er geen ander woord voor staat: 'Leuk huis hebben jullie', 'Mooi dingetje, die Apple';
- er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het onbepaalde lidwoord een: een stoer meisje, een mooi jongetje;
- er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het woord ander, anderhalf, één, elk, enig, geen, genoeg, ieder, meer, menig, minder, te veel/weinig, veel, weinig, welk, zo'n of zulk: ander vreemd geld, anderhalf belegd broodje, elk lief kind, enig goed nieuws, geen klein park, genoeg slap gepraat, meer lekker eten, menig nieuw Kamerlid, minder schoon water, te veel/weinig contant geld, veel mooi werk, welk slim kind, weinig goed nieuws, zo'n brutaal nest, zulk mooi weer.
Op deze basisregels bestaan (helaas) veel uitzonderingen. Nou, dat helpt!