Geld & Recht alle pijlers

Dilemma

05-09-2014 13:41 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil graag van jullie weten wat jullie zouden doen;

Een kennis van mij zit al vrij lang in de bijstand, maar hij en zijn vrouw hebben het goed..meneer werkt zwart, naast zijn uitkering en het gaat om behoorlijk wat uurtjes.

Ze wonen nog steeds in hun mooie huis, ze hebben 2 auto's en gaan 2x per jaar op vakantie..

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik daar best jaloers op ben, ik zit nl ook in de bijstand (bedrijf is failliet gegaan) maar ik heb wel een participatie baan..dus ik werk 4 dagen in de week voor 100 euro per maand.

Ik ben kleiner gaan wonen en vakantie? Ik weet bijna niet meer wat het is. Maar goed, ik red me en ik ben blij met mijn baan ook al levert het financieel niet veel op. Ik ben nuttig bezig en dat is voor mij belangrijker dan de centen.

Oke, nu mijn dilemma, steeds vaker denk ik, dit kan toch niet? Er wordt zoveel zwart gewerkt door hem..het gaat om zoveel geld..zal ik ze aangeven of ben ik dan fout bezig, krijg ik last van mijn geweten? Het heeft nogal een impact op hen..ik weet het echt niet en tuurlijk ik baal ook gewoon van het feit dat zij zich zoveel kunnen veroorloven en ik niet..ik zou ook dolgraag op vakantie gaan..ik zou ook heel graag weer een auto hebben maar dat kan financieel gewoon niet. Ik vind het allemaal gewoon zo oneerlijk!

Wat zouden jullie doen, hen aangeven of niet? Ik ben er nog lang niet uit!

Groetjes, Zipzap
Als er geen zwart geld zou zijn gaat dit land helemaal naar de klote.

nu on topic

Lekker laten doen zoals gezegd ken je het naadje van de kous niet. Wees blij dat je het zelf wel zo red. Bet gras blijft altijd groener bij een ander. ook als je wel fultime werkt zijn er altijd mensen met merr/mpoier etc
Als er bij je wordt ingebroken wordt, je fiets wordt gejat of je portemonnee gerold doet iedereen aangifte. Nu wordt er van ons allemaal gestolen en dan ben je opeens een klikspaan als je het meldt? Nee hoor, degene die zwartwerkt zit fout. Zwartwerken is fraude is diefstal. En dat mag je wat mij betreft gewoon melden, want het gaat ook om mijn geld.
En dat deze fraude ten koste gaat van de mensen die het echt nodig hebben, denken al die wegkijkers daar wel eens over na? En Anthonius: ik neem aan dat je gewoon wilt rellen en niet serieus bent over de schuldvraag he? De fraudeur is degene die er voor kiest zijn kind zo op te voeden en het risico van tegen de lamp lopen neemt. Enig idee welke moraal dit soort kinderen meekrijgen in hun opvoeding als ze meekrijgen dat dit normaal is? Mocht je ooit in de bijstand komen en niet rond kunnen komen, denk dan nog eens aan dit soort mensen. Want dankzij deze graaiers verzuipen mensen die wel de regels volgen. Alsof dat niet asociaal is.
Als je ze wil aangeven, dan moet je dat doen omdat je vindt dat het niet door de beugel kan wat ze doen, niet omdat jij graag wil hebben wat zij ook hebben (auto's, vakanties).

Ik zou denk ik eerst eens een gesprek met ze voeren over het 'de goeden lijden onder de slechten'. Vertel hen dat hun gedrag vrij direct gevolgen kan hebben voor andere mensen in de bijstand, en dat jij een van die mensen bent (persoonlijk maken zorgt er altijd voor dat het wat 'duidelijker' wordt). Dat het ervoor kan zorgen dat jij nog minder te besteden hebt straks, dat soort dingen.
Fraude moet je melden. Het is niet leuk maar het is gewoon strafbaar. Als je ziet dat iemand een auto openbreekt, dan bel je toch ook de politie?
Ik denk dat ze vanzelf wel eens tegen de lamp lopen. Mijn moeder (gehandicapt, kan niet werken) heeft ook wel eens vragen gehad van de sociale dienst die het idee had dat ze overige inkomsten had. Schijnbaar is het al een probleem als je 'structureel' bij iemand anders eet (als in: meer dan 2 keer per week) of als er eens iemand sigaretten voor je koopt. Gelukkig hebben we dat weer vlot weten te trekken, want ze hadden haar verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke lasten al afgewezen.
quote:Rary schreef op 05 september 2014 @ 14:44:

Het zijn dus kennissen? En die wil je erbij naaien? Lekker ben je zeg! Als je er zo'n last van hebt, verbreek dan de vriendschap ipv iemands leven overhoop te gooien.Ze plegen een strafbaar feit. Het is fraude. Dat mag niet. Net als inbreken. Mag ook niet. Zie jij dat ook door de vingers?
Uiteraard doe je daar -anoniem- aangifte van. Anders verandert er nooit iets met die aso's.
quote:betjebig schreef op 05 september 2014 @ 15:10:

Ik denk dat ze vanzelf wel eens tegen de lamp lopen. Mijn moeder (gehandicapt, kan niet werken) heeft ook wel eens vragen gehad van de sociale dienst die het idee had dat ze overige inkomsten had. Schijnbaar is het al een probleem als je 'structureel' bij iemand anders eet (als in: meer dan 2 keer per week) of als er eens iemand sigaretten voor je koopt. Gelukkig hebben we dat weer vlot weten te trekken, want ze hadden haar verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke lasten al afgewezen.

en dat is dus een rechtstreeks gevolg van al die fraudeurs die we niet 'mogen 'aangeven uit angst als verrader versleten te worden.

De budgetten voor bijstand en ziekteuitkeringen staan enorm onder druk, dus de gemeente redeneert zo: als mevrouw 2 keer per week bij Betje eet spaart ze 20 euro per week uit (=80 euro per maand), dus kan ze gewoon de gemeentelijke belasting betalen.

Volgende stap is: Als mw twee keer per week bij Betje kan eten, dan kan Betje die twee avonden ook wel de steunkousen van mw uittrekken, dat spaart weer twee keer thuiszorg uit.

Met dank aan de fraudeurs.
quote:Taralina schreef op 05 september 2014 @ 15:22:

Uiteraard doe je daar -anoniem- aangifte van. Anders verandert er nooit iets met die aso's.En waarom klikken? Waarom dan niet eerlijk er voor uit komen als het je zo aan je hart gaat?
quote:Anthonius schreef op 05 september 2014 @ 15:27:

[...]

En waarom klikken? Waarom dan niet eerlijk er voor uit komen als het je zo aan je hart gaat?omdat ik er niet gerust op zou zijn dat die aso's straks niet met een knuppel voor mijn deur staan
quote:Starshine schreef op vrijdag 05 september 2014 15:27 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="betjebig in "Dilemma"" class="messagelink">betjebig schreef op 05 september 2014 @ 15:10</a>:</b>

Ik denk dat ze vanzelf wel eens tegen de lamp lopen. Mijn moeder (gehandicapt, kan niet werken) heeft ook wel eens vragen gehad van de sociale dienst die het idee had dat ze overige inkomsten had. Schijnbaar is het al een probleem als je 'structureel' bij iemand anders eet (als in: meer dan 2 keer per week) of als er eens iemand sigaretten voor je koopt. Gelukkig hebben we dat weer vlot weten te trekken, want ze hadden haar verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke lasten al afgewezen.</div></blockquote>

en dat is dus een rechtstreeks gevolg van al die fraudeurs die we niet 'mogen 'aangeven uit angst als verrader versleten te worden.

De budgetten voor bijstand en ziekteuitkeringen staan enorm onder druk, dus de gemeente redeneert zo: als mevrouw 2 keer per week bij Betje eet spaart ze 20 euro per week uit (=80 euro per maand), dus kan ze gewoon de gemeentelijke belasting betalen.

Volgende stap is: Als mw twee keer per week bij Betje kan eten, dan kan Betje die twee avonden ook wel de steunkousen van mw uittrekken, dat spaart weer twee keer thuiszorg uit.

Met dank aan de fraudeurs. Helemaal mee eens! Aanpakken die handel, want de mensen die echt steun nodig hebben, zijn de dupe van dat soort praktijken. En natuurlijk ook de werkenden, die dat met zijn allen financieren.
quote:Starshine schreef op 05 september 2014 @ 15:28:

[...]

omdat ik er niet gerust op zou zijn dat die aso's straks niet met een knuppel voor mijn deur staanWant iedereen die er naast werkt is een aso die je met een knuppel met de grond gelijk komt maken? Lekkere vooroordelen weer hier...
Whahaha nou idd prachtig die vooroordelen!
Wij "wit werkende" mensen moet die "zwart werkende"mensen dan ook niet aannemen voor onze klusjes, want een bedrijf is o zo duur! en o wat betalen we al veel met z'n allen.

Leven en laten leven my peepz!
Ik heb echt een hekel aan dit soort gedrag: zwart werken, dik verdienen, en dan ook nog steun trekken. Daarnaast is het gewoon fraude. Ik zou het zelf wel aangeven denk ik, zeker als ze het goed hebben. Daarentegen kan ik me best voorstellen dat een alleenstaande bijstandsmoeder af en toe zwart wat bijklust om haar hoofd boven water te houden. Dat zou ik dan weer niet aangeven.

Maar een beetje het luxepaardje uithangen en ook nog een bijstandsuitkering ontvangen: dat vind ik echt aso-gedrag. Weet je zeker dat het om bijstand gaat overigens? En komen die ambtenaren/inspecteurs dan nooit op huisbezoek?
Prima joh, dan zijn het geen aso's, maar ik snap nog steeds niet waarom een inbraak niet kan, maar frauderen (=stelen) wel.

Waarom ik de zwartwerker anoniem zou aangeven?

verschillende redenen. Allereerst angst voor wraak ja.

Verder, als het familie of kennissen betreft heb ik helemaal geen zin dat de rest van de familie/vriendenkring partij gaat kiezen. Het zwartwerken moet aangepakt, waarom zou ik er extra drama omheen creëren?

Als het een relatief vreemde betreft dan hoef ik degene ook niet te vertellen dat ik hem aan ga geven. Waarom? Zodat hij bewijzen weg kan werken zeker?
ik heb het afgeleerd om me over zulke zaken druk te maken. dan kan ik de hele dag wel verontwaardigd, boos, jaloers of verrast zijn. heb ik geen zin in.

jaren geleden besloten dat het enige dat écht telt hetgeen is dat binnen onze 4 muren (en tuinhek) gebeurt. onze familie komt daarbij en naast wat goede vrienden zal het mij verder een worst zijn.

en ja, natuurlijk trek ik ook mijn wenkbrauwen op hoe het kan dat iemand hardop in het café kan verkondigen dat hij al járen zijn auto (elke 2 jaar een gloednieuwe mercedes/bmw, zij zo'n nieuwe fiat 500 ding) op naam van zijn moeder heeft staan zodat hij en zijn vrouw bijstand houden. hoe hij hardop in het café verkondigd dat hij het altijd nét in zijn rug heeft als hij vrijwilligerswerk moet doen om de bijstand te behouden "en dat die sukkels er ook steeds intrappen" en, net zoals in jouw verhaal, ze 2x per jaar op vakantie gaan. en dan gaat het niet om een midweek op de camping in schubbekutteveen zeg maar.
En doooooor!
Als jij je er lekker bij voelt, moet je ze aangeven. Heb jij je "goede" daad weer gedaan. Misschien kun je dan ook een aantal politici aangeven die flink wat geld achterover drukken van ons belastinggeld. Daar maak ik me persoonlijk veel drukker over, helaas is daar geen kliklijn voor.
Ik zou ze wel melden! En waarom, omdat ze het voor anderen verpesten! Mensen die het hard nodig hebben! Bijzondere bijstand bijvoorbeeld, daar is bijna geen geld meer voor dankzij dit soort lieden!

Maar hoe kan het dat ze auto's hebben? Die zouden ze officieel moeten verkopen als ze in de bijstand zitten. Eigen huis moet je ook opeten.
quote:pieterpad schreef op 05 september 2014 @ 16:36:

Als jij je er lekker bij voelt, moet je ze aangeven. Heb jij je "goede" daad weer gedaan. Misschien kun je dan ook een aantal politici aangeven die flink wat geld achterover drukken van ons belastinggeld. Daar maak ik me persoonlijk veel drukker over, helaas is daar geen kliklijn voor.

Alle mensen die de bijstand oplichten hun onterecht gekregen uitkering terug laten betalen levert de schatkist aardig wat op hoor!

Maar waarom is een sjoemelende hoogwaardigheidsbekleder erger dan een bijbeunende uitkeringstrekker?
Omdat de bijbeunende uitkeringstrekker geen voorbeeldfunctie heeft, en veel harder aan wordt gepakt dan een politicus als het er op aankomt. Ik heb ook een hekel aan onterechte profiteurs (ken zelf mensen die heerlijk achterover leunen onder het genot van een Wajong-uitkering), maar vind dat er eerst eens flink bespaard moet worden op andere zaken.
Aangeven, en wel meteen!

Niet omdat hij zo erg jat van de hardwerkende belastingbetaler maar hij jat ook van jou. Zolang er geen paal en perk wordt gesteld aan dit soort misstanden worden mensen die echt recht hebben op bijstand met de nek aangekeken, Het moet onmogelijk gemaakt worden bij te beunen, als je gemeenschapdgeld krijgt waar iedereen zich de pleuris voor moet werken en je beunt lekker mag je hangen.

Het is door die buurman van jou nou precies waarom bijstandsgerechtigden de bijnaam "bijstandstrekkers" krijgen.

Hier gaat er letterlijk 52% per maand (ja, salarisstrook van man in handen) naar de belasting, ik werk niet meer, geen uitkering uiteraard maar hoe zot is het dat mensen in de bijstand er met beunen zo makkelijk af komen en jij moet tobben?

Aangeven dus.

(ik ben ook niet te beroerd ze aan te geven alleen ken ik niemand in de bijstand, enkel die die ik help en die frauderen niet, zouden ze het doen, trek ik mijn handen van ze af en geef ze aan, het is immers gewoon stelen, niks mee, niks minder, pure diefstal.)

En dat geouwehoer over dat geld wat de dure meneren achteroverdrukken doet niet ter zake, het is wel hartstikke waar maar bijstand is een noodmaatregel waar je enkel recht op hebt als je je aan de regels houdt. Gratis geld, ongeacht waarom je dat krijgt vraagt immers logisch een bepaald gedrag en verantwoording naar alle belastingbetalers toe die jou dat geld "geven".

n als je dan een buurman zien die het niet bepaald nauw neemt met die regels in aangeven precies het juiste. Hij verziekt het voor jou dus mag hij bloeden. Mooier kan ik het niet maken, je hebt gelijk.
quote:Naara schreef op 05 september 2014 @ 13:53:

De buurman fraudeert, en daardoor krijgen mensen die ook rechten hebben minder. Ja dat zou ik aangeven. Los van het feit dat ik gewoon wel werk, en hij ten onrechte mijn belastingcenten opsoupeert.

Eens met Naara, hij is gewoon een dief in mijn ogen en ik vind zijn gedrag buitengewoon laakbaar, zeker in deze tijden waarin overal zo bezuinigd wordt.

Je doet echt niets verkeerds als je dit aangeeft.
Aangeven wat mij betreft. Er wordt voortdurend bespaard bij mensen die het zo hard nodig hebben. Dan moeten de profiteurs er echt uitgehaald worden, anders wordt het nog erger.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven