Geld & Recht alle pijlers

Dilemma

05-09-2014 13:41 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil graag van jullie weten wat jullie zouden doen;

Een kennis van mij zit al vrij lang in de bijstand, maar hij en zijn vrouw hebben het goed..meneer werkt zwart, naast zijn uitkering en het gaat om behoorlijk wat uurtjes.

Ze wonen nog steeds in hun mooie huis, ze hebben 2 auto's en gaan 2x per jaar op vakantie..

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik daar best jaloers op ben, ik zit nl ook in de bijstand (bedrijf is failliet gegaan) maar ik heb wel een participatie baan..dus ik werk 4 dagen in de week voor 100 euro per maand.

Ik ben kleiner gaan wonen en vakantie? Ik weet bijna niet meer wat het is. Maar goed, ik red me en ik ben blij met mijn baan ook al levert het financieel niet veel op. Ik ben nuttig bezig en dat is voor mij belangrijker dan de centen.

Oke, nu mijn dilemma, steeds vaker denk ik, dit kan toch niet? Er wordt zoveel zwart gewerkt door hem..het gaat om zoveel geld..zal ik ze aangeven of ben ik dan fout bezig, krijg ik last van mijn geweten? Het heeft nogal een impact op hen..ik weet het echt niet en tuurlijk ik baal ook gewoon van het feit dat zij zich zoveel kunnen veroorloven en ik niet..ik zou ook dolgraag op vakantie gaan..ik zou ook heel graag weer een auto hebben maar dat kan financieel gewoon niet. Ik vind het allemaal gewoon zo oneerlijk!

Wat zouden jullie doen, hen aangeven of niet? Ik ben er nog lang niet uit!

Groetjes, Zipzap
Ik zou juist last van mijn geweten krijgen als ik het NIET zou melden en mijn kop in het zand zou steken bij fraude!

Ik zou er geen seconde over twijfelen en het aangeven. En het feit dat sommige mensen hier zo vallen over het anoniem aangeven.........die mogelijkheid is er niet voor niks, dus waarom geen gebruik van maken
Ik verbaas me daar ook over. Ik vind het zo verwerpelijk en uitvreterig dat ik het bijna een plicht vind om aan te geven. En dan de mening: leven en laten leven...ja hoor lekker makkelijk. Het is altijd makkelijk om helemaal niets te doen. En jezelf dan voor te houden dat je dat ook nog uit nobele motieven doet. Daar kan ik nou weer echt niets mee. En dat er andere mensen nog erger zijn, ja dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Dus?

Bijstand is een groot goed. Er zijn mensen die door pech, of door dommigheid, of door een samenloop van omstandigheden daar een beroep op moeten doen. En daar zorgen wij gelukkig met z'n allen voor. Maar deze mensen krijgen steeds minder. Door uitvreters. Bah.
quote:whopper schreef op 05 september 2014 @ 15:12:

[...]

Ze plegen een strafbaar feit. Het is fraude. Dat mag niet. Net als inbreken. Mag ook niet. Zie jij dat ook door de vingers?

Als ik weet dat een kennis zou inbreken, zou ik hem ook niet aangeven,

Mensen om wie ik geef, veroorzaak ik geen ellende!

Of ik verbreek de vriendschap, omdat ik vanuit mijn normen en waarden niet met zo iemand kan omgaan.

Maar aangeven, never nooit. Iemand anders ellende aandoen (ook al veroorzaken ze het zelf), gaat compleet tegen mijn normen en waarden in....
Ik zou zou zeggen, bemoei met je eigen zaken.

Sommige Mensen roepen hier braaf ik zou nooit zwart werken, ben een brave burger, ben een eerlijke belastingdienst slaaf en ik geef iedereen aan die zwart werk.

Wat een onzin. 10 van de 10 mensen ontduiken, ontwijken in wat voor vorm dan ook de belastingdienst als ze daar de kans voor krijgen. Alleen Bij de een is de drempel wat hoger dan bij de ander.

Voorbeeldjes: je komt er achter dat je eigen ouders al jarenlang zwartwerken. Ga je ze aangeven?

Je auto heeft problemen en het kost meer dan 1000¤ om het te repareren, maar de garage zegt, met zwart doe ik het voor de helft. Betaal jij liever maar de volle mep? Geef je de man ook direct aan? Hij doet het vast vaker.

Je hebt een rijke oom (directeur van een beursgenoteerd bedrijf) waarmee je erg goed mee kan opschieten. Hij wilt je een fiks bedrag wilt geven ( reden: verzin een situatie waarbij je geld nodig hebt) . hij Staat voor de stoep met een koffer vol geld.

Ga jij zeggen: nee, eerst eerlijk aangeven bij de belastingdienst?

Je hebt het financieel niet breed en je bent ergens erg goed in. Iemand vraagt of je hem iedere maand even een paar uurtjes kan helpen, vergoeding is 100¤ per uur hij doet het alleen zwart. Ga je weigeren?
Ik zou ze zeggen dat je ze den kans geeft zelf hun uitkering te stoppen, en als ze dat niet doen dat je het dan gaat melden.

Kan je ook een anoniem briefje voor in de bus gooien.

Want dan bespaar je ze een hoge boete en consequenties.
quote:Rary schreef op 06 september 2014 @ 06:02:

[...]

Als ik weet dat een kennis zou inbreken, zou ik hem ook niet aangeven,

Mensen om wie ik geef, veroorzaak ik geen ellende!

Of ik verbreek de vriendschap, omdat ik vanuit mijn normen en waarden niet met zo iemand kan omgaan.

Maar aangeven, never nooit. Iemand anders ellende aandoen (ook al veroorzaken ze het zelf), gaat compleet tegen mijn normen en waarden in....En als diezelfde kennis bij jou zou inbreken en iets van grote emotionele waarde van jou meeneemt, dan geef je hem ook niet aan als je zou weten dat hij het was?
quote:Reine schreef op 06 september 2014 @ 08:56:

Ik zou zou zeggen, bemoei met je eigen zaken.

Sommige Mensen roepen hier braaf ik zou nooit zwart werken, ben een brave burger, ben een eerlijke belastingdienst slaaf en ik geef iedereen aan die zwart werk.

Wat een onzin. 10 van de 10 mensen ontduiken, ontwijken in wat voor vorm dan ook de belastingdienst als ze daar de kans voor krijgen. Alleen Bij de een is de drempel wat hoger dan bij de ander.

Voorbeeldjes: je komt er achter dat je eigen ouders al jarenlang zwartwerken. Ga je ze aangeven?

Je auto heeft problemen en het kost meer dan 1000¤ om het te repareren, maar de garage zegt, met zwart doe ik het voor de helft. Betaal jij liever maar de volle mep? Geef je de man ook direct aan? Hij doet het vast vaker.

Je hebt een rijke oom (directeur van een beursgenoteerd bedrijf) waarmee je erg goed mee kan opschieten. Hij wilt je een fiks bedrag wilt geven ( reden: verzin een situatie waarbij je geld nodig hebt) . hij Staat voor de stoep met een koffer vol geld.

Ga jij zeggen: nee, eerst eerlijk aangeven bij de belastingdienst?

Je hebt het financieel niet breed en je bent ergens erg goed in. Iemand vraagt of je hem iedere maand even een paar uurtjes kan helpen, vergoeding is 100¤ per uur hij doet het alleen zwart. Ga je weigeren?Ik vind het een hele andere kwestie als iemand, die fulltime wit werkt, in het weekend of avonduren bijklust om bijv een dure hobby te bekostigen! In het geval van TO ontvangen mensen onterecht gratis geld van de maatschappij en klussen daarnaast bij. Of wil je soms zeggen dat je beide zaken exact hetzelfde vindt?
quote:Moppetje schreef op 05 september 2014 @ 16:01:

Wij "wit werkende" mensen moet die "zwart werkende"mensen dan ook niet aannemen voor onze klusjes, want een bedrijf is o zo duur! en o wat betalen we al veel met z'n allen.

Leven en laten leven my peepz!

Dat hebben wij dan ook niet gedaan toen ons huis opgeleverd werd. Allemaal hardwerkende zzp'ers ingehuurd, niks zwartwerkers.

Ik zeg aangeven.
Ik zou het direct aangeven. Misbruik van gemeenschapsgeld leidt ertoe dat er op wordt bezuinigd en anderen niet van het vangnet gebruik kunnen maken.

@ rary. Jij vindt het dus erger dat fraudeurs in de problemen komen door jouw eerlijkheid dan dat brave burgers in de problemen komen door de wens van jouw vrienden van zelfverrijking. Ik ben blij dat er veel forummers zijn met een imo iets beter afgesteld moreel kompas.
quote:whopper schreef op 05 september 2014 @ 15:10:

Fraude moet je melden. Het is niet leuk maar het is gewoon strafbaar. Als je ziet dat iemand een auto openbreekt, dan bel je toch ook de politie?Dit dus
Bedankt voor alle adviezen! Ik heb gekozen voor een middenweg en hun een jawel anonieme! mail gestuurd..wil ze toch een kans geven om het juiste te doen. Waarom anoniem? Als ik dat niet doe klapt onze vriendenkring uit elkaar. Zij zijn vrienden van mijn beste vrienden..vandaar het woord kennissen...mijn vrienden en ik hebben het er vaak over, mijn vrienden werken beide en verdienen samen minder dan de zwartwerker, dat zit hen ook erg dwars. Ook zij staan voor 100% achter de mail.

De man werkt soms 80 uur in de week, dit weet ik dus van mijn vrienden omdat de vrouw van de zwartwerker er mee te koop loopt, het lijkt wel of ze erop kickt dat ze alles kunnen doen en boven modaal leven. Ben erg benieuwd wat ze nu gaan doen!
quote:zipzap schreef op 06 september 2014 @ 12:13:

Bedankt voor alle adviezen! Ik heb gekozen voor een middenweg en hun een jawel anonieme! mail gestuurd..wil ze toch een kans geven om het juiste te doen. Waarom anoniem? Als ik dat niet doe klapt onze vriendenkring uit elkaar. Zij zijn vrienden van mijn beste vrienden..vandaar het woord kennissen...mijn vrienden en ik hebben het er vaak over, mijn vrienden werken beide en verdienen samen minder dan de zwartwerker, dat zit hen ook erg dwars. Ook zij staan voor 100% achter de mail.

De man werkt soms 80 uur in de week, dit weet ik dus van mijn vrienden omdat de vrouw van de zwartwerker er mee te koop loopt, het lijkt wel of ze erop kickt dat ze alles kunnen doen en boven modaal leven. Ben erg benieuwd wat ze nu gaan doen!Je hebt het dus van anderen gehoord, handig voor ze dat jij hun vuile werk nu gaat opknappen helemaal omdat jij dus niet echt geinformeerd bent.
Ik zou geen moeite hebben om het vermoeden van fraude aan te geven. Als er niks aan de hand is dan is het onderzoek geweest en hebben ze rechtmatig een uitkering.

Echter is er wel sprake van fraude dan is het goed dat ze onderzocht worden. Laten we eerlijk zijn....als er sprake is van fraude dan misbruiken ze belastinggeld en daar zijn andere mensen weer de dupe van. En nee je gaat er niet op voorruit qua financien maar als iedereen de andere kant maar op kijkt wordt het er niet beter van.

Als ik een dief in mijn huis heb bel ik toch ook de politie?
Wat ik niet snap is dat veel mensen het aangeven van diefstal blijkbaar belastender voor hun geweten vinden dan het niet aangeven en daarmee het verder mogelijk maken hiervan. Op het moment dat jij ervan weet en besluit je ogen te sluiten en je mond te houden ben jij een van de velen die het in stand houden. Ten koste van mensen die het wel nodig hebben.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
quote:loisnvt schreef op 06 september 2014 @ 10:42:

[...]

En als diezelfde kennis bij jou zou inbreken en iets van grote emotionele waarde van jou meeneemt, dan geef je hem ook niet aan als je zou weten dat hij het was?

Nu gaan we van frauderen met de bijstand naar een kennis die bij mijzelf inbreekt en iets van emotionele waarde meeneemt??? Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Tuurlijk zou ik hem aangeven, het gaat toch om iets persoonlijks van mij!

Dat ik wat meer belastinggeld moet betalen omdat mensen zwart werken, sja, daar word ik niet heel blij van.

Maar een gezin aangeven omdat ze frauderen? Dat vind ik iets heel anders.

En nogmaals, als je er niet mee kan dealen, verbreek dan het contact.
quote:Rary schreef op 06 september 2014 @ 13:57:

[...]

Nu gaan we van frauderen met de bijstand naar een kennis die bij mijzelf inbreekt en iets van emotionele waarde meeneemt??? Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Tuurlijk zou ik hem aangeven, het gaat toch om iets persoonlijks van mij!

Dat ik wat meer belastinggeld moet betalen omdat mensen zwart werken, sja, daar word ik niet heel blij van.

Maar een gezin aangeven omdat ze frauderen? Dat vind ik iets heel anders.

En nogmaals, als je er niet mee kan dealen, verbreek dan het contact.

Ze stelen geld van de staat. Stelen mag niet :-)

Het is strafbaar om te stelen. Zoiets?

En je gaat voorbij aan het feit dat dit soort mensen het verpesten voor mensen die écht in nood zitten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik vind dat dit gezin op grove manier misbruik maakt van sociale voorzieningen. Het lekker breed laten hangen door meer dan fulltime te werken naast een bijstandsuitkering. BAH!

Als dit allemaal mogelijk is hoe moet je mensen met een bijstandsuitkering dan nog motiveren om wit te gaan werken in een baan met een bescheiden salaris? Ik hoor al vaak geluiden van kennissen met bijstand dat ze geen 36 of 40 uur per week willen werken omdat ze netto dan toch maar iets van 100 a 200 euro meer overhouden dan in de bijstand waar ze alle vrije tijd voor zichzelf hebben.

Tsja ze zien me als hardwerkende persoon die met een fulltime baan die ook maar weinig meer binnenhaalt als met bijstand + subsidies als een idioot. Ze lachen me nog net niet uit waar ik bij sta. Maar de gemeente kan niks doen. Ze solliciteren nl wel. Alleen hebben ze allerlei trucjes om steeds niet te worden aangenomen. Waar is de goede mentaliteit van sommige mensen gebleven?

Zulke types als dat gezin wat to kent zou ik tippen bij de gemeente. Asociaal gedrag moet je niet willen belonen.
Wanneer je van fraude afweet en het niet aangeeft, beslis jij op dat moment namens alle belastingbetalers dat frauderen op kosten van die belastingbetalers oké is.

Tja.
Ik begrijp niet dat iemand aangeven zo vaak als 'klikken=net zo erg als wat zij doen' gezien wordt. Iedereen doet wel eens iets wat niet mag, en iedereen moet ook bereid zijn daar de gevolgen van de dragen, anders moet je het niet doen. Als ik te hard rijd, en ik krijg een boete, moet ik niet zeuren. Als je fraudeert en iemand geeft je aan, moet je ook niet zeuren, dan had je het niet moeten doen.

Wat voor mij reden zou kunnen zijn om het niet te melden, zou met name zijn als ik zeker alleen maar twijfels of vermoedens heb, maar geen zekerheid. Dat zou voelen als iemand mogelijk ellende aandoen, terwijl diegene dat niet verdiend had. Want zo'n onderzoek kan heel vervelend zijn, ook als je niks fout doet. Maar als ik het zeker weet, vind ik dat geen probleem, dan veroorzaken ze het zelf.

Ik kan me wel voorstellen dat het heel moeilijk is om bijvoorbeeld je kond aan te geven voor iets. Als je weet dat dat hem een strafblad op gaat leveren, met levenslange gevolgen, lijkt me dat wel vreselijk moeilijk. Nog steeds zijn eigen schuld, maar wel moeilijk. Helemaal als het een misdrijf was wat niet terug te draaien valt (als je iets gestolen hebt kun je het wellicht terug geven, maar een mishandeling bv wordt nooit meer ongedaan). Ik hoop oprecht dat ik dan ook het juiste zou doen, maar denk dat je dat pas kunt zeggen als je in die situatie zit.

In het geval van fraude gaat het niet alleen om een gedane zaak, maar blijft de situatie voortbestaan als je niks doet. Dan stelen ze volgende maand en volgend jaar nog steeds geld van de gemeenschap. In feite is dat niet heel veel anders dan de politie bellen dat er een inbraak aan de gang is.
To heeft het uit de 3e hand, ze weet helemaal niks zeker ze zegt zelf dat het vrienden van haar goeie vrienden zijn.
Tjonge jonge wat een moraalridders hier allemaal.

Weet je wat jij moet doen TO?? Mensen met rust laten en iedereen z'n eigen leven laten leiden. En als je dan toch zo graag mensen wil gaan aangeven wees dan ook zo stoer om het van te voren tegen die mensen te vertellen.
quote:zipzap schreef op zaterdag 06 september 2014 12:13 Bedankt voor alle adviezen! Ik heb gekozen voor een middenweg en hun een jawel anonieme! mail gestuurd..wil ze toch een kans geven om het juiste te doen. Waarom anoniem? Als ik dat niet doe klapt onze vriendenkring uit elkaar. Zij zijn vrienden van mijn beste vrienden..vandaar het woord kennissen...mijn vrienden en ik hebben het er vaak over, mijn vrienden werken beide en verdienen samen minder dan de zwartwerker, dat zit hen ook erg dwars. Ook zij staan voor 100% achter de mail.

De man werkt soms 80 uur in de week, dit weet ik dus van mijn vrienden omdat de vrouw van de zwartwerker er mee te koop loopt, het lijkt wel of ze erop kickt dat ze alles kunnen doen en boven modaal leven. Ben erg benieuwd wat ze nu gaan doen! En nu... Voel je je nu beter??
quote:dorentje schreef op 06 september 2014 @ 15:36:

En als je dan toch zo graag mensen wil gaan aangeven wees dan ook zo stoer om het van te voren tegen die mensen te vertellen.Waarom?
Waarom niet? Waarom moet dat anoniem?
Waarom niet? Waarom moet dat anoniem?

Risico van wraak door die aso's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven