Geld & Recht alle pijlers

Verdeling

06-09-2014 20:40 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zou graag jullie mening willen m.b.t. het volgende. Mijn vriend en ik hebben samen een appartement gehuurd na jarenlang samengewoond te hebben in een huis. Dat was van mijn vriend, ik ben bij mijn vriend ingetrokken en omdat hij de hypotheek toch moest betalen, rekende hij mij geen huur, g/w/l heeft hij ook betaald. Toen het huis vanwege omstandigheden verkocht werd (wij waren het beide helemaal zat en daarom in de verkoop gezet) is het met een flinke restschuld verkocht. Mijn ouders hebben toen aangeboden dit aan hem te betalen, dit heeft mijn vriend geweigerd omdat hij niet mijn ouders geld schuldig wilde zijn. Zijn ouders hebben hem toen het geld geleend om de bank af te betalen. De meubels en tv die we hadden hebben we bij de verhuizing weggedaan omdat het verouderd was. Mijn ouders hebben het bedrag dat voor de aflossing bedoeld was als schenking op mijn rekening gestort om meubels van te kopen. Dat hebben we gedaan, het geld dat over was hebben we gezamenlijk verdeeld. Nu wil ik met mijn vriend afspraken maken wat we doen als we ooit uit elkaar gaan. Wie heeft recht op de meubels die we na onze verhuizing gekocht hebben, wat vinden jullie?
Ik vind dat jullie hoognodig naar de notaris moeten om je goed voor te laten lichten en vervolgens dingen vast te leggen.

En een restschuld hebben en dan meubels/tv vervangen wegens verouderd? Wow...

Aan de ene kant willen jullie het overduidelijk goed en netjes regelen om vervolgens aan de andere kant heel rare prioriteiten te stellen.
Wat een vermoeiende toestand zeg. Verkocht met restschuld. Schuld bij zijn ouders, schenking van jouw ouders, verdeling van dat geld na aankoop meubels.... er gaat nogal wat geld over en weer. Ik zou het dus ook niet meer weten.
quote:bij_zonder schreef op 06 september 2014 @ 20:46:

Ik vind dat jullie hoognodig naar de notaris moeten om je goed voor te laten lichten en vervolgens dingen vast te leggen.

En een restschuld hebben en dan meubels/tv vervangen wegens verouderd? Wow...

Aan de ene kant willen jullie het overduidelijk goed en netjes regelen om vervolgens aan de andere kant heel rare prioriteiten te stellen.De bank is afbetaald van het geld dat zijn ouders aan mijn vriend geleend hebben, hij wilde hiervoor absoluut geen geld aannemen van mijn ouders. Die hebben het vervolgens op mijn rekening gestort om het aan een interieur te kunnen besteden.
Jouw vriend wil geen geld van jouw ouders aannemen, maar wel de helft van het geld dat voor meubels bedoeld was.

Maar goed, als jullie het geld met z'n tweeën verdeeld hebben, waarom verdelen jullie dan niet ook de meubels?

Ik denk dat als jullie uit elkaar gaan, de meubels niet veel meer waard zijn, dus maak je hierover maar niet druk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik denk dat jij en jouw vriend iets zakelijker met elkaar om moeten gaan.

Dus: als jij in zijn huis woont, betaal je mee aan de huur, en aan gas/licht/water, enz.

Als jij geld van jouw ouders krijgt, blijft dat op jouw bankrekening staan.

Hetzelfde geldt voor jouw salaris enz.

Voor dingen die jullie samen gebruiken (boodschappen, huur, eventueel vakantie) moeten jullie een gezamenlijke rekening openen, en afspreken hoeveel ieder elke maand erop stort.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Oef, lekker onvolwassen en onzelfstandig zijn jullie zeg! Wel een koopwoning hebben, dat verkopen want niet meer leuk, maar niet eens zelf de restschuld kunnen ophoesten en ook nog geld aannemen voor vervanging van meubels..

Als je zo volwassen wilt zijn om samen te wonen, houd dan ook je eigen broek op.
Waarom gaan jullie niet trouwen, in gemeenschap van goederen, dan is het gelijk opgelost.

Moet je natuurlijk gewoon niet gaan scheiden.
Jullie zitten nu in een huurhuis, nadat hij zijn woning met verlies heeft verkocht? En jou ouders hadden hem het geld willen lenen? Wow, wat een risico liepen ze daar!

En nu hadden ze zoveel geld over dat ze het geld op jou rekening hebben gestort en jij hebt daar meubels voor gekocht, want die andere waren verouderd?

Het geld groeit jullie en de familie blijkbaar op de rug, dus ik zou niets regelen en wanneer jullie uit elkaar gaan gewoon weer aankloppen bij pa en ma...

En nu serieus: wat wil JIJ?
quote:Doreia schreef op 06 september 2014 @ 21:06:

Jullie zitten nu in een huurhuis, nadat hij zijn woning met verlies heeft verkocht? En jou ouders hadden hem het geld willen lenen? Wow, wat een risico liepen ze daar!

En nu hadden ze zoveel geld over dat ze het geld op jou rekening hebben gestort en jij hebt daar meubels voor gekocht, want die andere waren verouderd?

Het geld groeit jullie en de familie blijkbaar op de rug, dus ik zou niets regelen en wanneer jullie uit elkaar gaan gewoon weer aankloppen bij pa en ma...

En nu serieus: wat wil JIJ?

Mijn ouders wilden hem het geld zelfs geven. Hij wilde het niet aannemen. Daarom hebben ze het mij geschonken.

Mijn gevoel is dubbel. Aan de ene kant wilde hij het geld niet aannemen dus denk ik: dan is het voor mij.

Aan de andere kant vind ik ook dat ik dit niet kan maken tegenover hem.
Juridisch gezien is het zijn schuld en jouw meubels. Ik zou het ook gewoon op die manier vastleggen om het zuiver te houden. Als het allemaal goed blijft gaan tussen jullie kun je altijd nog in gemeenschap van goederen trouwen.
Je moet er niet met gevoel naar kijken, maar zakelijk. Jij hebt de meubels ingebracht, dus dan zijn de meubels ook weer van jou na afloop. Hij heeft ervoor gekozen om zijn eigen huis te verkopen met een restschuld. Had hij niet moeten doen, aangezien jullie nu huren. Hij is een dief van zijn eigen portemonnee op deze manier.
Raar verhaal. Je vriend wil niet dat je ouders hem geld geven voor de aflossing, maar wel geld van hen dat hij rechtstreeks in zijn zak steekt?
De meubels zijn met geld van jouw ouders gekocht, dus ik zou ze maar laten vastleggen als jouw persoonlijke bezit.

De restschuld is volledig zijn zaak, want hij had zijn huis tenslotte niet hoeven verkopen, dat is zijn eigen keus geweest.
Waarom gaan jouw ouders er eigenlijk mee akkoord dat geld wat zij aan jou gegeven hebben door jou weggegeven wordt aan je vriend? Het was bedoeld om nieuwe spullen van te kopen die jouw bezit blijven, lijkt me niet dat het bedoeld is om gewoon weg te geven.
Ik denk ergens dat je het niet kan maken tegenover hem. Je hebt tenslotte al die jaren voor gratis bij hem kunnen wonen en eindstand is hij met alle schulden van dien overgebleven.

Ik zou zeggen, deel dat meubilair gewoon door de helft naar waarde om die jaren dat je van hem geprofiteerd hebt (mijn mening) te compenseren. Geprofiteerd is misschien niet het juiste woord, want hij vond het zelf allemaal best, maar begrijp wel dat het geld is (rekeningen betalen) wat hij in principe aan jou geschonken heeft. Dan vind ik het een beetje gierig van jou om moeilijk te doen over wat meubilair.
No love without lost
Jullie waren een huis zat en daarom verkocht hij zijn huis met restschuld?

Geld lenen van ouders om een bankschuld af te betalen?

Ehhh... ik zou eens kijken of er een manier is om zelf voor je gemaakte keuzes op te draaien.
quote:vrouw2punt0 schreef op 06 september 2014 @ 23:24:

Ik denk ergens dat je het niet kan maken tegenover hem. Je hebt tenslotte al die jaren voor gratis bij hem kunnen wonen en eindstand is hij met alle schulden van dien overgebleven.

Ik zou zeggen, deel dat meubilair gewoon door de helft naar waarde om die jaren dat je van hem geprofiteerd hebt (mijn mening) te compenseren. Geprofiteerd is misschien niet het juiste woord, want hij vond het zelf allemaal best, maar begrijp wel dat het geld is (rekeningen betalen) wat hij in principe aan jou geschonken heeft. Dan vind ik het een beetje gierig van jou om moeilijk te doen over wat meubilair.

Dit! Jullie staan quite.

En waarom in godsnaam een huis met restschuld verkopen omdat jullie het zat zijn? En dan ook nog nieuwe meubels kopen van geld wat je hebt gekregen ter dekking van je schuld..?

Ben je je vriend nu ook zat? Net als eerst het huis en daarna de meubels en nu is hij aan de beurt. Nouja, wie weet hou je hier ook nog wat aan over. Wel slim spelen dan.
Het is een bizarre situatie: een huis met een restschuld verkopen omdat je 'het zat' bent en de meubels ook wegdoen omdat je ze zat bent, zelf de restschuld niet kunnen ophoesten en die moeten lenen en dan een schenking niet gebruiken om die restschuld af te lossen maar om weer meubels mee te kopen.

Op zich zijn de meubels van jou, want jouw ouders gaven jou het geld. Dat je eerder nooit mee hebt betaald aan de woonlasten staat daar los van.

De restschuld is van hem. Betaal jij daar nu wel aan mee? Hoe lang moet hij nog maandelijks aflossen bij zijn ouders voor die schuld weg is? En wie gaat de huur van het nieuwe huis betalen, alleen hij, alleen jij of jullie samen?
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven