Werk & Studie alle pijlers

Kdv starten? Nu?

06-09-2014 21:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vraag: starten met een kleinschalig kinderdagverblijf ( 2 groepen) of thuis als gastouder aan de slag?

Bij ons in de gemeente is er geen sterke vraag naar kinderdagverblijven, concurrentie is groot. De vraag groeit op de locaties wel iets.

Ik heb de middelen om te starten maar als het eerste half jaar dramatisch verloopt is het niet te realiseren, dan zullen we persoonlijk opdraaien voor de gevolgen.

Gastouder zijn is erg in trek, dit heeft ook geen grote gevolgen.

Het is een enorme gok om kdv te starten maar het lijkt mij dus enerzijds fantastisch en anderzijds erg riskant op dit moment!

Graag jullie mening,

Groetjes
vooral de wettelijke eisen zijn niet mals
Kinderdagverblijven die 24/7 open zijn daar is vraag naar denk ik.

Ik werk onregelmatig. Veel collega's wijken uit naar familie of gastouder omdat ze bij kdv gebonden zijn aan openingstijden
quote:moui schreef op 06 september 2014 @ 22:50:

Ons doel ik ook om elke maand 2x iemand uit te nodigen om muziekles/judo/sport/ yoga etc te doen, lijkt mij ook super. Vrijblijvend uiteraard.Kweetnie, hoor, maar werkelijk alles wat jij noemt hebben mijn zoons KDV's en BSO's allemaal al jaren. Ik maak al 10 jaar gebruik van kinderopvang en heb nog niets nieuws gelezen in je plannen, allemaal dingen die alle kdv' s en BSO's in mijn woonplaats hebben.
Am Yisrael Chai!
het klinkt allemaal erg naïef, je hebt een behoorlijk startkapitaal nodig om aan alle vereisten te kunnen voldoen, of heb je een lokatie op het oog dat al KDV was?
Ik snap het nooit.. Hier niet zoveel keuze. Alles zit vol, dus de dagen voor je kind pakken die voorhanden is..

Is dat alleen in omgeving Den Haag zo? (wachtlijsten)
Ja ik heb mij volledig verdiept in de wettelijke eisen. En ik ben op de hoogte

Gelukkigleven; dat zijn mooie tips.

En ik heb uiteraard een mooi scala van punten die verbetering vragen, die ga ik zo zeker anders doen. Ik twijfel ook niet of ouders en kinderen het fijn vinden bij mij, ik twijfel over het risico op dit moment, de tijd nu en de tijd waarin alles groot en anders moet..

Fashionvictim; dan heb jij vast na 10 jaar ervaring tips die je anders had willen zien?
Helaas hier geen wachtlijsten meer.. Tot 2 jaar terug wel hoor!

Ik heb een bouwkundige als partner en we hebben een pand op het oog dat prachtig gebouwd is en om te bouwen is tot kdv, compleet gecontroleerd door brandweer etc. De bouwkundige kant en wettelijke kant is echt in orde.
Een 24/7 is misschien in de stad een idee, ik woon in een dorp. Veel mensen vinden dat hier tegen het gevoel ingaan ;)
quote:moui schreef op 06 september 2014 @ 23:53:

Ik heb een bouwkundige als partner en we hebben een pand op het oog dat prachtig gebouwd is en om te bouwen is tot kdv, compleet gecontroleerd door brandweer etc. De bouwkundige kant en wettelijke kant is echt in orde.

hoe kan je dat nu al weten, je hebt nog geen inspectie gehad, er is nog geen vergunning aangevraagd etc.

Hoe kan je een KDV rendabel maken met maar twee groepen? Vrijwel alle KDV's die het nu nog redden zijn grote jongens
Heb ik geen inspectie gehad?

Je laatste vraag is wel interessant, maar juist de grote jongens brengen geld weg aan de organisatie en de rente vd bank
quote:moui schreef op 06 september 2014 @ 23:53:

je moet nog verbouwen zeg je,

1. mag dat?

2. mag je bedrijf voeren in dat pand

3. wat zijn de vestigingseisen in jouw gemeente?

4. brandweer kan pas controleren na verbouwing

ik noem maar even wat kleine puntjes
quote:moui schreef op 07 september 2014 @ 00:02:

Heb ik geen inspectie gehad?

Je laatste vraag is wel interessant, maar juist de grote jongens brengen geld weg aan de organisatie en de rente vd bankheb je wel inspectie gehad? van wie en waar?
je bent ook op de hoogte van de wetsverandering in 2016?
quote:moui schreef op 06 september 2014 @ 22:33:

We willen ons onderscheiden door: huiselijke sfeer ( grote tafel met stoelen, lichte kleuren, veel houten speelgoed, bank en zithoek), klein te zijn en te blijven, aandacht voor ouders ( tien min gesprek etc) en heel veel aandacht voor de kinderen ipv administratie en al het papierwerk etc.

Uurtarief iets ( 20 cent) lager en flexibel door minimaal 10 uur opname ipv 7:00 tot 18:00 (11 uur). Verder kun je weinig met prijs stoeien.

Graag inderdaad een mooie natuurtuin met moestuin, past goed in ons plaatje.

Maar... Zal het slagen, ondernemen is een enorme stap!

Wat je bij de betere gastouder krijgt dus ??

Gewoon gastouder worden dan.

En over een paar jaar kijken of het kdv een optie is.
Wij hebben juist niet gekozen voor dat huiselijke, dat kleinschalige. We zijn wezen kijken op zo'n KDV, maar uiteindelijk naar een grotere locatie gegaan. Omdat wij het te gevaarlijk vonden qua continuïteit, er hoeven maar 1 of 2 kindjes niet meer te komen en die hele groep stond op losse schroeven.
Geen sterke vraag, grote concurrentie...

Daar zit het antwoord toch al?

Kan je nog een buitengewoon goed concept hebben en je onderscheiden van de rest, als er geen vraag is en veel aanbod ga je het als kleine zaak niet redden.

Daarbij zie ik niet echt onderscheidende zaken.

Meer bezig zijn met kinderen en minder administratie? Ik weet niet waar jij gewerkt hebt, maar op het kdv van zoon zijn de leidsters altijd met de kinderen bezig...
en ben je je burn out al te boven?
Meds, je kritische vragen ten aanzien van de zakelijke kant van de plannen van TO kan ik begrijpen. Je laatste vraag is op de man spelen (waarschijnlijk na loepen). Zwak!
Waarom geen 24-7 opvang? Alleen omdat het een dorp is? Daar wonen ook mensen met onregelmatige werktijden hoor.
Mag men vanuit een woonhuis zo een Kdv starten? Heb je vergunningen nodig? Even een onaardige opmerking, maar ik zou echt niet blij zijn als mijn buren een kdv willen starten, vanwege alle herrie die veel kinderen met zich meebrengen.
Kortom, je hebt niets nieuws te bieden, je hebt geen enkele ondernemerservaring, in je beoogde vestigingsplaats zijn al twee kdv's failliet gegaan recent, je houdt er totaal geen rekening mee dat het een sterk krimpende branche is door zowel economische als demografische ontwikkelingen, je hebt nauwelijks buffers en je enige probleem is de onzekerheid.

Dan kan ik je geruststellen: aan jouw plannen zit geen enkele onzekerheid. In tegendeel, het is zo goed als 100% zeker dat dit mis gaat.
Ik heb vorig jaar met dezelfde plannen gezeten maar vond het te risicovol. Je bent inderdaad niet vernieuwend, jouw ideeën zijn heel normaal in de huidige kinderopvang. Alleen 24/7 opvang of op een boerderij zou ik heel misschien aandurven.

Ik denk niet dat je realistisch bent.
Goh wat flauw en ontzettend respectloos om over mijn burn out te beginnen!

Maar omdat je over de andere punten goed nadenkt;

We hebben een pand, dit pand is door gemeente/brandweer en door een bouwkundige goed gekeurd volgens de bouweisen van een kinderdagverblijf. We hebben ook het geld om dit te bewerkstelligen en dat kost veel geld!

De mogelijkheid is er om 3 groepen te openen, eerder zei ik 2 omdat we daarmee willen starten qua inrichting. Ook een bso is een optie.

Waar wij in kunnen uitblinken: nogmaals klein en fijn, tegenover station, naast winkelcentrum en grote populaire speeltuin, mooi buitenterrein. Ook misschien warme maaltijden. Vaste leidsters en direct contact met kantoor.

Helaas mamavk, de laatste jaren ging heel veel tijd naar de administratie, kinderen leiden daar niet direct onder maar als pm'er is dat zonde, ouders zullen dat ook niet direct merken.

De enquêtes komen ook nog steeds binnen; heel wisselend, mensen zijn snel tevreden maar kleinschalig komt gelukkig wel vaak naar voren. Dat zal dan ook de kracht zijn.
Tantetaart: dat kan ik mij ook voorstellen; zeker als wij net beginnen en er maar een paar kindjes rond huppelen...maar iedereen moet ergens beginnen natuurlijk.
Ik zou het niet doen. Veel te groot risico op faillissement. Hier tot twee jaar geleden 4 kdv, die propvol zaten. Nu 1 failliet, 1 op randje en 1 met nog maar 2 groepen die niet vol zitten. 1 kdv loopt wel goed; reden; ligt naast de scholen (waar oudere kinderen opzitten)

Je noemt geen vernieuwende dingen. Niemand zal overstappen naar jouw kdv als jij niet iets hebt wat echt handig is (zoals naast een school zitten)

Je vindt het lullig als iemand over je burn out begint maar realiseer je je wel dat een eigen bedrijf heel veel stress met zich mee brengt? Kan je dat wel aan? En als je failliet gaat, kan je dat psychisch aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven