Basisinkomen

07-09-2014 16:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens gehoord over het basisinkomen? Dat is een inkomen die een groep mensen wil realiseren waar iedere inwoner van 18 jaar en ouder recht op heeft. Het inkomen moet hoog genoeg zijn om iedereen een menswaardig te bieden. De website (zie onderstaande link) spreekt van ¤ 1.500 per persoon per maand.

De website legt daarnaast uit hoe het inkomen gefinancierd moet worden. Op zich klinkt het allemaal wel plausibel en denk dat een hoop mensen ermee geholpen zouden zijn.

Toch zie ik twee nadelen, die niet of niet voldoende op de website aan de orde komen:

Hoe voorkomen we dat iedereen buiten Nederland zich in Nederland wil vestigen?Als wij er ¤ 3.000 per maand meer inkomen krijgen, dan gaan wij meer consumeren. Ik denk niet alleen wij zelf, maar ik denk dat iedereen dat doet. De vraag naar producten en diensten zal stijgen, waardoor ook de prijzen zullen stijgen. Ik vermoed dat de prijzen zo sterk zullen stijgen dat zelfs ¤ 1.500 niet meer genoeg is.

Geen idee wat ik met dit topic wil. Discussiëren over een basisinkomen? Vinden jullie het een goed idee of hebben jullie beter alternatief? Ik vind het een interessant onderwerp.

Voor mensen die niet weten wat het basisinkomen inhoudt of die er graag meer over willen weten, kunnen hier kijken: www.basisinkomen.info/
Ben je nou helemaal gek?
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 15:34:

[...]

Hoe kom je erbij dat mensen die meer verdienen zouden moeten inleveren?

Het idee is absoluut niet dat iedereen evenveel gaat verdienen. Juist niet.

Er wordt alleen een bepaald bestaansminimum gegarandeerd waardoor mensen andere keuzes kunnen maken en veel minder afhankelijk worden van partners of werkgevers.

Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Maar dit lijkt mij onbetaalbaar.
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 15:34:

[...]

Hoe kom je erbij dat mensen die meer verdienen zouden moeten inleveren?

Het idee is absoluut niet dat iedereen evenveel gaat verdienen. Juist niet.

Er wordt alleen een bepaald bestaansminimum gegarandeerd waardoor mensen andere keuzes kunnen maken en veel minder afhankelijk worden van partners of werkgevers.Mja maar dat bestaansminimum moet ergens door worden gefinancieerd toch....
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 14:22:

[...]

Heb je gemerkt dat in de voorbeelden van Scorpid Jan Modaal in het nieuwe systeem 2200 netto overhoudt in plaats van 2000?

En iemand met dubbel modaal netto maar ¤100 euro inlevert?

Van mij zouden ze dit morgen mogen invoeren. En ik hoor zelf bij de inleveraars. Een enorm rustig gevoel, mocht je eens een tijdje andere prioriteiten hebben dan geld verdienen.

1500 lijkt me trouwens wel onhaalbaar hoog.

Het voordeel van een basisinkomen is dat werken voor iedereen onmiddellijk loont, omdat je niet eerst het bedrag van je uitkering gekort wordt voor je eens een keer wat extra's over gaat houden. De inkomensprikkel is in dit systeem veel sterker.

Dit zou gefinancierd moeten worden uit een iets zwaardere belasting van arbeid, en grote besparingen op overheids- en semi-overheidskosten.

Ik vraag me af of dat uitkan, daarover zijn de meningen verdeeld. Ik ben benieuwd of daar cijfers over zijn.

Het punt is dat de afweging van mensen enorm verandert. Jan Modaal denkt niet: ik verdien 2200 euro voor een 40-urige werkweek, maar ziet natuurlijk ook dat werken nog maar weinig loont. Als je toch al 1500 euro krijgt, waarom dan vervolgens fulltime werken voor maar 700 euro extra? Zeker als je uit die 700 euro ook je eigen vervoer, kinderopvang etc moet betalen want al deze regelingen en fiscale douceurtjes gaan natuurlijk ook op de helling. Met zulke hoge tarieven krijg je een hele grote informele economie en uiteindelijk weining belastingopbrengsten. Het systeem implodeert.

Als het de bedoeling is dat werken loont, kun je beter terug naar een sober stelsel van sociale zekerheid en lage belastingen (een richting die we al een klein beetje opgaan geloof ik).

Ik denk dat een basisinkomen haalbaar is bij een bedrag van 400-500 euro per maand en de boodschap: zoekt u het verder zelf maar uit. Dan zijn de kosten te overzien en blijft er gewoon een prikkel tot werken.

1500 euro is onhaalbaar, is ook zo voor te rekenen omdat de overheid dan een onoverkomelijk groot deel van het nationaal inkomen moet proberen naar zich toe te trekken om het weer uit te delen. Er zit een bovengrens aan wat qua belastingen en premies haalbaar is.
Misschien lees ik er overheen, maar zoals ik het nu begrijp krijgen we allemaal ¤ 1500 + wat je bijverdient door te werken, en wordt dat basisinkomen door o.a. btw en andere belastingen bij elkaar gesprokkeld.

Op zich snap ik dat wel, maar als bijv., een pak melk ¤ 5,- gaat kosten, of benzine ¤ 5,- de liter, ik noem maar wat, dan komt er toch niemand hier meer diensten afnemen, op vakantie en andere dingen waar we geld verdienen van mensen die hun inkomsten uit een ander land halen?
Het idee is (maar ik heb nergens betrouwbare cijfers gezien die dat ook echt onderbouwen) dat door dit systeem de regels zo versimpeld kunnen worden dat het zichzelf min of meer betaalt, of in ieder geval nauwelijks duurder is dan het huidige systeem.

Er kan natuurlijk een gigantische en peperdure hoop rompslomp verdwijnen als het hele uitkeringen- en toeslagensapparaat met alle controles erbij overboord gegooid kan worden, en als het belastingsysteem enorm vereenvoudigd kan worden.

Het lijkt me interessant om door te laten rekenen of dit haalbaar is.

Nogmaals, 1500 lijkt me veel te hoog. Vergeet ook niet dat iedereen dit bedrag krijgt. Dus een stel krijgt twee keer het basisinkomen binnen. Om het betaalbaar te houden en de prikkel om te werken erin te houden zal dat bedrag eerder rond de huidige wao liggen, zou ik denken.
Die 1500 vertroebelt de discussie enorm, dat bedrag is gewoon veel te hoog.
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 15:55:

Die 1500 vertroebelt de discussie enorm, dat bedrag is gewoon veel te hoog.Dat bedrag is simpel te berekenen.... bijstandsuitkering+alle toeslagen
quote:spectral schreef op 08 september 2014 @ 16:18:

[...]

Dat bedrag is simpel te berekenen.... bijstandsuitkering+alle toeslagen

Waarom plus toeslagen?

Een bejaarde krijgt ook alleen aow.
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 16:23:

[...]

Waarom plus toeslagen?

Een bejaarde krijgt ook alleen aow.Omdat het er uiteindelijk toch om gaat dat alle extra's worden geschrapt om het allemaal eenvoudiger te maken.... desnoods (aow+bijstand+toeslagen)/2
quote:spectral schreef op 08 september 2014 @ 16:18:

[...]

Dat bedrag is simpel te berekenen.... bijstandsuitkering+alle toeslagen

Gaan we weer.............

DE bijstandstrekker bestaat niet. Het inkomen van een bijstandsgerechtigde is niet standaard ¤ 1500,-. Velen van hen krijgen veel minder!
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 16:23:

[...]

Waarom plus toeslagen?

Een bejaarde krijgt ook alleen aow.En zorgtoeslag en huurtoeslag als hij/ zij aan de voorwaarden voldoet.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:tallyho schreef op 08 september 2014 @ 16:28:

[...]

Gaan we weer.............

DE bijstandstrekker bestaat niet. Het inkomen van een bijstandsgerechtigde is niet standaard ¤ 1500,-. Velen van hen krijgen veel minder!Ik zeg toch ook niet dat het 1500e is... dat bedrag van 1500e zouden we kunnen verlagen naar bijstand+toeslagen, en dat wordt dan het basisinkomen.
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 15:55:

Die 1500 vertroebelt de discussie enorm, dat bedrag is gewoon veel te hoog.Tuurlijk, bijstand en afhankelijk zijn van toeslagen om je rekeningen te kunnen betalen is pure weelde. Heb je groot gelijk in.
Heb geen vertrouwen in zo'n systeem. 1500 pp en een echtpaar 3000. Absurde bedragen. Als een volwassen kind bij ouders blijft wonen door ziekte of wat dan ook dan hebben ze 4500 netto per maand te besteden zonder 1 uur te werken.
quote:spectral schreef op 08 september 2014 @ 16:27:

[...]

Omdat het er uiteindelijk toch om gaat dat alle extra's worden geschrapt om het allemaal eenvoudiger te maken.... desnoods (aow+bijstand+toeslagen)/2

Dat is best een lastig punt in dit plan.

Je wil het systeem zo versimpelen dat je geen toeslagen meer nodig hebt, maar er zullen altijd groepen zijn die niet zonder kunnen.

Voor gezonde mensen die in staat zijn om te werken zou je zeggen dat het basisinkomen te hoog moet zijn om van dood te gaan, maar te laag om lekker van te leven (zoals, schandalig genoeg, de aow op dit moment).

Dit om de prikkel tot werken te behouden.

Maar dat is dan weer behoorlijk asociaal tegenover groepen die echt niet kunnen werken (zoals bejaarden, chronisch zieken en gehandicapten, noem maar op). Voor je het weet heb je dan toch weer toeslagen nodig, wat de betaalbaarheid van het systeem in de weg zit.

Een ander punt zijn bijvoorbeeld de veel te hoge huren. De minima kunnen nu met huurtoeslag al nauwelijks meer wonen.

Het is een mooi plan, maar nog lang niet helemaal uitgewerkt.
quote:tallyho schreef op 08 september 2014 @ 16:30:

[...]

Tuurlijk, bijstand en afhankelijk zijn van toeslagen om je rekeningen te kunnen betalen is pure weelde. Heb je groot gelijk in.Misschien even lezen waar het over gaat in plaats van meteen in de zielige modus te schieten?
Met ons 2,5x modaal salaris zeg ik, niks doen aan het huidige systeem, gewoon zo houden.
quote:Crique schreef op 08 september 2014 @ 16:37:

[...]

Misschien even lezen waar het over gaat in plaats van meteen in de zielige modus te schieten?Oh, wees gerust. Ik ben niet zielig. Waar ik alleen wel gestoord van word is de veronderstelling dat een ander wel met veel minder geld toekan dan je voor jezelf redelijk vind.
quote:spagroen schreef op 08 september 2014 @ 16:42:

Met ons 2,5x modaal salaris zeg ik, niks doen aan het huidige systeem, gewoon zo houden.
quote:tallyho schreef op 08 september 2014 @ 16:52:

[...]

Oh, wees gerust. Ik ben niet zielig. Waar ik alleen wel gestoord van word is de veronderstelling dat een ander wel met veel minder geld toekan dan je voor jezelf redelijk vind.Dat zegt toch helemaal niemand? Waar heb je het over?
Antwoord op de vraag van Meds of ik dan nog zou blijven werken: ja! Ik zou wel minder gaan werken - maar dat ga ik vanaf volgende week sowieso doen - en werk zoeken dat meer bij mij past. Iets wat wel voldoening geeft maar waar ik niet voor hoef te zwoegen. Met zwoegen bedoel ik wel iets anders dan goed hard werken, d.w.z. mij niet tot een burn-out werken of absurd lange dagen maken. Ontspannen leven. En ik denk dat we er allemaal bij gebaat zijn.

Ik zeg, ik ben voor!
1500 euro netto, dat verdien je bij veel banen nog geen eens met 40 uur werken. Ik zou dat een mooi inkomen vinden. Dan zijn de toeslagen ook niet meer nodig, scheelt veel geld en romplslomp voor de regering en geen gedoe meer met fraude. Maar hoe word het gefinancieerd? Is dat met werken, want als uitkering word het wat teveel. Het kan niet de bedoeling zijn dat de 1 geen werk heeft en 1500 euro incasseert terwijl de andere 40 uur per week moet werken voor die 1500 euro. Dus niet alleen het geld maar ook het werk eerlijk verdelen. Ik ben voor 1 baan per huishouden zolang deze crisis op de arbeidsmarkt speelt. Dus niet 2 hele banen in de ene huishouden en geen enkele baan in het andere.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:spectral schreef op 08 september 2014 @ 16:30:

[...]

Ik zeg toch ook niet dat het 1500e is... dat bedrag van 1500e zouden we kunnen verlagen naar bijstand+toeslagen, en dat wordt dan het basisinkomen.

Dan word het voor een alleenstaande zonder kinderen: 904,00 + 72 zorgtoeslagen + 140 huurtoeslag rond de E 1116,-- netto 'basisinkomen'

De 904 is bijstand alleenstaande met woonkostentoeslag voor niet kunnen delen van de woonkosten met medebewoners. de 72 is de maximale zorgtoeslag voor 2014 en de 140 is gebaseerd op een huur van rond de 350,-- netto per maand.

Het gaat allemaal maar net maar ik hou mijn hart vast voor volgend jaar met hogere zorgpremie en eigen risico, minder toeslag. De jaarlijkse huursverhoging maar minder toeslag en de bijstand gaat niet omhoog en het aantal banen is nog om te janken op wel niveau en sector dan ook. Het is echt 700.000 honden die vechten om 1 been momenteel. En het kabinnet gaat nu doodleuk de aow'ers en sociale minima nog even verder uitknijpen want die zijn niet belangrijk. Nee de rijken en bovenmodalen, die moeten we knuffelen. ....kabinet
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Voor het basisinkomen ofwel negatieve inkomstenbelasting valt wel wat te zeggen. Het basisbedrag dat hier wordt voorgesteld is echter veel te hoog. Het zou moeten gaan om een bedrag dat op zich te laag is om van rond te komen. Zeg bijvoorbeeld 400 Euro per maand. Inkomens tot het minimum zouden dan onbelast moeten zijn. Wat men daarboven verdient is dan gewoon belast.

Mensen zonder ander inkomen zouden de rest via bijstand of een sociale verzekering kunnen aanvullen. Dit laatste zal niet vaak nodig zijn omdat een klein parttime baantje al genoeg aanvulling kan geven op het lage basisbedrag. Werken loont dan direct omdat het verdiende gelijk naar degene die het verdient gaat en er niet wordt gekort middels belastingen en en schrappen van allerlei toeslagen

Andere voordelen zijn dat het minimumloon afgeschaft kan worden waardoor er meer banen in de lagerbetaalde en part-time sectoren bijkomen. Ook kan de administratie van bijstand en allerhande toeslagen een stuk versimpeld worden.
quote:ravachol schreef op 17 september 2014 @ 12:55:

Voor het basisinkomen ofwel negatieve inkomstenbelasting valt wel wat te zeggen. Het basisbedrag dat hier wordt voorgesteld is echter veel te hoog. Het zou moeten gaan om een bedrag dat op zich te laag is om van rond te komen. Zeg bijvoorbeeld 400 Euro per maand. Inkomens tot het minimum zouden dan onbelast moeten zijn. Wat men daarboven verdient is dan gewoon belast.

Mensen zonder ander inkomen zouden de rest via bijstand of een sociale verzekering kunnen aanvullen. Dit laatste zal niet vaak nodig zijn omdat een klein parttime baantje al genoeg aanvulling kan geven op het lage basisbedrag. Werken loont dan direct omdat het verdiende gelijk naar degene die het verdient gaat en er niet wordt gekort middels belastingen en en schrappen van allerlei toeslagen

Andere voordelen zijn dat het minimumloon afgeschaft kan worden waardoor er meer banen in de lagerbetaalde en part-time sectoren bijkomen. Ook kan de administratie van bijstand en allerhande toeslagen een stuk versimpeld worden.Mee eens, zo'n basisinkomen heeft alleen kans van slagen als het laag genoeg is. Anders wordt het onbetaalbaar/onhaalbaar vanwege een combinatie van veel te hoge belastingen (nodig om dit te financieren) en een te laag arbeidsaanbod.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven