Eigenzinnig kind
vrijdag 12 september 2014 om 11:55
Wil ik a doet hij b. Bijvoorbeeld ik loop met hem buiten, hij zit op zijn loopfietsje. En 8 van de 10 keer wil hij een hele andere kant op gaan dan ik. Hij blijft dan stil staan, kijkt mij eventjes bedenkelijk aan. Gaat eerst langzaam met een paar stapjes de andere richting en dan heel snel. Alsof ik hem toch niet kan inhalen.Of puzzelen, hij weet het prima. En toch wil hij op andere momenten kijken of de stukjes niet in de andere vakjes kunnen. En als hij er genoeg van heeft alles door de kamer gooien. Vandaag moesten de klittenbandjes van zijn schoenen los. Zodra ik die vastplakte deed hij ze weer open en zo wilde hij verder spelen. Het enige wat gelukkig zonder morren gaat is zijn kledingkeuze. Dat laat hij aan mij over.
Aan het einde van de dag ben ik best wel moe.
Wie ook zo een eigenzinnig kind?
Aan het einde van de dag ben ik best wel moe.
Wie ook zo een eigenzinnig kind?
vrijdag 12 september 2014 om 12:02
Ik ben twee en ik zeg nee of is hij van de ik ben drie en ik wil het nie ? Succes, ze groeien er overheen zolang jij maar duidelijk je grenzen aan blijft geven en consequent blijft. En helaas, tien jaar later proberen ze het weer dus je hebt nog wat om je op te verheugen.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving
vrijdag 12 september 2014 om 12:14
Ik weet wel dat dit normaal is hoor. En ik geef hem veel ruimte, maar het is ook zo moelijk om hem te disciplineren. Hij is nu 20 maanden maar hij is altijd wel zo geweest. Toen hij bvb 13 maanden was deed hij altijd expres de tv uit terwijl pappa voetbal aan het kijken was en dan ging hij heeel snel wegrennen. Een keer is het grappig, maar na 3 keer vond man het natuurlijk niet zo grappig meer (zeker met een hele spannende wedstrijd) en hij bleef het doen. Gelukkig doet hij dat niet meer. Maar er zijn weer andere dingen voor in plaats gekomen. Zo kan hij niet afblijven van opa's bril en moet hij die steeds opdoen.
vrijdag 12 september 2014 om 12:18
Disciplineren? Jeetje.
Ik zou hem het leger in doen, of een puppycursus volgen.
En nee, een kind van 13 maanden doet niet 'expres de tv uit als papa voetbal kijkt' en kind van 13 maanden vindt het gewoon enorm interessant dat wat hij doet reactie oproept, dat op een knopje drukken maakt dat het beeld uitgaat en dat mama dan ook nog reageert is helemaal mooi. En ja, dat doen ze 1000x achter elkaar. En daarna nog 100x. En nee, straf helpt dan niet bij een kind van 1. Alleen 1000x weghalen en afleiden.
Dat is geen stout gedrag, dat is niet eigenzinnig, dat is niet iets om 'te disciplineren' dat is onderzoeken en aan jou om dat in de goede banen te leiden. En hou daarbij in gedachten dat straf niet werkt. Daar leren ze niets van.
Ik zou hem het leger in doen, of een puppycursus volgen.
En nee, een kind van 13 maanden doet niet 'expres de tv uit als papa voetbal kijkt' en kind van 13 maanden vindt het gewoon enorm interessant dat wat hij doet reactie oproept, dat op een knopje drukken maakt dat het beeld uitgaat en dat mama dan ook nog reageert is helemaal mooi. En ja, dat doen ze 1000x achter elkaar. En daarna nog 100x. En nee, straf helpt dan niet bij een kind van 1. Alleen 1000x weghalen en afleiden.
Dat is geen stout gedrag, dat is niet eigenzinnig, dat is niet iets om 'te disciplineren' dat is onderzoeken en aan jou om dat in de goede banen te leiden. En hou daarbij in gedachten dat straf niet werkt. Daar leren ze niets van.
vrijdag 12 september 2014 om 12:30
Disciplineren heeft voor mij geen negatieve associatie als in het leger doen of africhten als een hond hoor.
Ik ben niet vies van het woord discipline zoals ik het zie: In een liefdevolle omgeving kind duidelijk maken dat zijn acties gevolgen kan hebben.
En indd over het algemeen laten peuters typische kenmerken zien. Maar de ene peuter is de andere niet. Zo is deze peuter vanaf vroeg af aan (baby) al behept met een sterke eigen wil en is het geen fase ofzo. Zeker wel eigenzinnig.
Ik ben niet vies van het woord discipline zoals ik het zie: In een liefdevolle omgeving kind duidelijk maken dat zijn acties gevolgen kan hebben.
En indd over het algemeen laten peuters typische kenmerken zien. Maar de ene peuter is de andere niet. Zo is deze peuter vanaf vroeg af aan (baby) al behept met een sterke eigen wil en is het geen fase ofzo. Zeker wel eigenzinnig.
vrijdag 12 september 2014 om 13:12
quote:newmamma schreef op 12 september 2014 @ 12:30:
Disciplineren heeft voor mij geen negatieve associatie als in het leger doen of africhten als een hond hoor.
En indd over het algemeen laten peuters typische kenmerken zien. Maar de ene peuter is de andere niet. Zo is deze peuter vanaf vroeg af aan (baby) al behept met een sterke eigen wil en is het geen fase ofzo. Zeker wel eigenzinnig.En, helpt het?
En indd over het algemeen laten peuters typische kenmerken zien. Maar de ene peuter is de andere niet. Zo is deze peuter vanaf vroeg af aan (baby) al behept met een sterke eigen wil en is het geen fase ofzo. Zeker wel eigenzinnig.En, helpt het?
vrijdag 12 september 2014 om 13:17
Naast het normale eigenzinnige, wat jij noemt, hebben wij echt wel een dochter met een pittig/opvliegend karakter (hebben wij zelf ook), dus dat eigenzinnige en de voorbeelden die jij noemt, vind ik nog peanuts zeg maar, en horend bij volgensmij elk kind.
Wij proberen kind ook echt wel te leren wat wel en niet mag (ze is bijna 2 jaar), maar ze zullen dit soort dingen echt wel blijven doen hoor, hoe goed je het ook doet als ouder, en hoe je ook probeert te sturen.
Ik kies dan ook echt wanneer, en in welke situatie ik hoe reageer. (als het iets kostbaars is/ een situatie gevaarlijk is oid)
Wij proberen kind ook echt wel te leren wat wel en niet mag (ze is bijna 2 jaar), maar ze zullen dit soort dingen echt wel blijven doen hoor, hoe goed je het ook doet als ouder, en hoe je ook probeert te sturen.
Ik kies dan ook echt wanneer, en in welke situatie ik hoe reageer. (als het iets kostbaars is/ een situatie gevaarlijk is oid)
vrijdag 12 september 2014 om 13:24
[quote]glitglam schreef op 12 september 2014 @ 13:17:
Naast het normale eigenzinnige, wat jij noemt, hebben wij echt wel een dochter met een pittig/opvliegend karakter (hebben wij zelf ook), dus dat eigenzinnige en de voorbeelden die jij noemt, vind ik nog peanuts zeg maar, en horend bij volgensmij elk kind.
quote]
Nou is natuurlijk moeilijk om te zien hoe een kind is vanaf het beeldscherm...maar noem eens jouw peanust want dan kan ik de mijne weer lekker relativeren.
Ik heb trwns in een kinderdagverblijf gewerkt (4 jaar tijdens mijn studie) dus ik weet onderhand wel hoe kinderen kunnen zijn.
quote]
Nou is natuurlijk moeilijk om te zien hoe een kind is vanaf het beeldscherm...maar noem eens jouw peanust want dan kan ik de mijne weer lekker relativeren.
Ik heb trwns in een kinderdagverblijf gewerkt (4 jaar tijdens mijn studie) dus ik weet onderhand wel hoe kinderen kunnen zijn.
vrijdag 12 september 2014 om 13:28
Heel normaal gedrag, waar je alle soorten labels aan kunt hangen. Het ene klinkt alleen positiever dan het ander.
Hardleers versus ontdekkend.
Eigenzinnig versus ondernemend.
Boterhammen met pindakaas in de videorecorder duwen is ofwel creatief verzonnen ofwel vandalistisch gedrag.
Dat het soms lastig is en een beroep doet op je geduld, dat is absoluut zo.
Hardleers versus ontdekkend.
Eigenzinnig versus ondernemend.
Boterhammen met pindakaas in de videorecorder duwen is ofwel creatief verzonnen ofwel vandalistisch gedrag.
Dat het soms lastig is en een beroep doet op je geduld, dat is absoluut zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 12 september 2014 om 13:32
vrijdag 12 september 2014 om 13:34
quote:newmamma schreef op 12 september 2014 @ 11:55:
Of puzzelen, hij weet het prima. En toch wil hij op andere momenten kijken of de stukjes niet in de andere vakjes kunnen.
Tja, dat heet ontdekken en ontwikkelen. En als hij daar genoeg van heeft dan ruim je dat als moeder even op!
Je kunt er natuurlijk ook een topic over openen, maar dat lost je 'probleem' niet op!
Of puzzelen, hij weet het prima. En toch wil hij op andere momenten kijken of de stukjes niet in de andere vakjes kunnen.
Tja, dat heet ontdekken en ontwikkelen. En als hij daar genoeg van heeft dan ruim je dat als moeder even op!
Je kunt er natuurlijk ook een topic over openen, maar dat lost je 'probleem' niet op!
vrijdag 12 september 2014 om 14:02