Geld & Recht alle pijlers

water

12-09-2014 20:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey ik kreeg deze maand mijn afrekening van water en was toch zeer verbaasd. We hadden voor 390 op jaarbasis. Is dit normaal? Dat is voor 2 personen in een appartement. Graag had ik wat vergelijkingsmateriaal want ben echt verbaasd.
Is dat waterschapsbelasting of watergebruik an sich?
Dat is de eindrekening. Belastingen in denk ik. Iets anders moet ik niet meer betalen
Ben je verbaasd ik positieve of negatieve zin? Volgens mij betaal ik ongeveer 20 euro per maand aan water. Het verbruik is om en nabij 100 kuub per jaar, voor een volwassene en twee kinderen.
Oh, het is de rekening van het waterschap? Die weet ik niet precies, wel hoog altijd rond de 250 euro.
Hadden 85 kubieke meter op jaarbasis. Daar komt wel nog 70 euro bij voor de jaarlijkse abonnementvergoeding en btw
Met 2 volwassenen en 2 kinderen betalen wij 21 euro per maand. 390, per jaar voor twee personen is dan wat aan de hoge kant.
Wij betalen met twee personen, in een appartement, 8 euro per maand. Dat is dus op jaarbasis 96 euro. Verbruik was 50 m3 afgelopen jaar.
1 persoon, een hoekhuis (wat maakt dat uit voor waterverbruik?) nog geen 9 euro per maand.
Zeg maar Spijker.
Bijna 100 euro per kwartaal aan water. Dat vind ik veel inderdaad.

Douchen jullie heel uitgebreid? Laten de kraan lopen tijdens het tandenpoetsen. Gaan jullie veel in bad? Gooien jullie er geregeld warm water bij? Ga het eens bijhouden, gewoon wekelijks de waterstand opnemen van de watermeter en kijken of het klopt.
quote:mlsc schreef op 12 september 2014 @ 20:20:

Dat is de eindrekening. Belastingen in denk ik. Iets anders moet ik niet meer betalenAls er belasting op de envelop of in de brief staat is het belasting en dan klopt dat hoge bedrag wel hoor. Als het je verbruik is, is het misschien wel hoog.
Zit vast belasting bij, of een fikse lekkage. Zo'n hoog verbruik kan niet bij normaal gebruik.
Neen dat is het eigenlijk. Maar heb ontdekt dat ik appelen met peren aan het vergelijken was. Vorige factuur bevatte maar 7 maand en geen 12. Daarnaast lijkt t aantal kubieke iets onder dar van nibud.

Kranen altijd toe.

Wassen wel elke week 3 machines

Doen om de twee dagen de afwas.

Douche elk ong 5 min.

Ja weet eigenlijk niet wat er misloopt.

Hoeveel kubieke hebben jullie? Wij met twee 80.
Heb juist gekeken belasting zit er idd bij. Je hebt gelijk.
quote:mlsc schreef op 12 september 2014 @ 20:56:

Heb juist gekeken belasting zit er idd bij. Je hebt gelijk.80 is prima met zijn 2-en. Hier 90 met 2 personen.
Hier 50 m3 met twee personen (was hier laatst ook al niet een topic over?).
Aangezien je het over kubieke meters hebt neem ik aan dat je het over de afrekening van het drinkwater hebt (en niet over de afrekening van de waterschapsbelasting)

De afrekening van het drinkwater krijgen wij hier in april en wij zijn hier afgelopen oktober komen wonen, dus ik heb nu alleen een afrekening van oktober tot februari (4 maanden dus.)

Ons verbruik was in die vier maanden 37 kubieke meter, dit kostte 51,30.

Ik vind 390 euro voor 80 kubieke meter (zoals to beschrijft) heel veel geld.

TO ; wat staan er allemaal voor kosten op de afrekening? Ik neem aan; kosten drinkwater, belasting op leidingwater, vastrecht drinkwater en btw. Of staan er nog andere kosten op?
Inderdaad dat staat er allemaal op. Daarnaast is er nog een jaarlijks abonnementskost van kleine 50 euro.

Water kost 4,2288 per kubieke meter.
quote:mlsc schreef op 13 september 2014 @ 14:12:

Inderdaad dat staat er allemaal op. Daarnaast is er nog een jaarlijks abonnementskost van kleine 50 euro.

Water kost 4,2288 per kubieke meter.

Wow serieus????

Hier was het in 2013;

- Drinkwater 0,77 per kuub

- Belasting op drinkwater 0,165 per kuub

- Vastrecht drinkwater 35 euro per jaar

- Btw 6%

In 2014 ;

- Drinkwater 0,73 per kuub

- Belasting op drinkwater 0,33 per kuub

- Vastrecht drinkwater 40 euro per jaar

- Btw 6%
Misschien komt het verschil doordat ik in Belgie woon. Want heb de bedragen hier rechtstreeks geschreven van op het factuur
Misschien was het handig geweest om meteen in je OP te vermelden dat je in België woont, want nu heb je nog niets aan de bedragen die genoemd worden.
quote:mlsc schreef op 12 september 2014 @ 20:55:

Neen dat is het eigenlijk. Maar heb ontdekt dat ik appelen met peren aan het vergelijken was. Vorige factuur bevatte maar 7 maand en geen 12. Daarnaast lijkt t aantal kubieke iets onder dar van nibud.

Kranen altijd toe.

Wassen wel elke week 3 machines

Doen om de twee dagen de afwas.

Douche elk ong 5 min.

Ja weet eigenlijk niet wat er misloopt.

Hoeveel kubieke hebben jullie? Wij met twee 80.

Belgische hier.

Ja, dat is vrij normaal. Wij verbruiken met twee zo'n 50m3, maar we onze toiletten staan op regenwater en we hebben ook nog een grondwaterpomp. Die laatste gebruiken we om de tuin te besproeien, auto te wassen en dergelijke.

Gebruiken jullie alleen leidingwater? Dus geen regenwater? Dan is het niet abnormaal.
Life is short. Eat dessert first.
Sorry...

Neen we gebruiken altijd leidingwater. Wel nog geen tuin. Want wonen in een appartement.
GEMIDDELDE PRIJS, GEMIDDELD VERBRUIK

In Vlaanderen betaal je ongeveer 3,9 euro voor 1 kubieke meter (m³) water, inclusief BTW.

Een alleenstaande persoon gebruikt ongeveer 134 liter water per dag of 49 m³ per jaar.

Een gezin van 4 personen verbruikt gemiddeld 353 liter water per dag. Dat is 129 m³ per jaar.

http://www.vmm.be/waterlo ... actuur/de-prijs-van-water
Life is short. Eat dessert first.
Oooh België (tja dat wist ik niet) , ik vond het al zulke vreemde bedragen als ik het met mijn (nederlandse) afrekening vergeleek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven