Dystopia
maandag 15 september 2014 om 18:39
Voor Engels moet ik dit jaar een Engels dystopisch boek lezen. Ik ben al 2,5 uur op zoek naar leuke boeken, maar helaas zie ik niet echt een boek die mij aanspreekt..
Ik ben 18 jaar, en ik vind oorlogsboeken (Tweede Wereldoorlog, het oorlog in het Midden-Oosten) interessant.
Heeft iemand tips voor een leuk dystopisch boek?
Ik heb nu het boek Hydromania van Assaf Gavron als optie, heeft iemand die toevallig gelezen?
Ik ben 18 jaar, en ik vind oorlogsboeken (Tweede Wereldoorlog, het oorlog in het Midden-Oosten) interessant.
Heeft iemand tips voor een leuk dystopisch boek?
Ik heb nu het boek Hydromania van Assaf Gavron als optie, heeft iemand die toevallig gelezen?
maandag 15 september 2014 om 18:47
The Road van Cormac Mccarthy. Heel indrukwekkend. Gaat over de aarde na een verwoestende wereldoorlog en hoe een man en kind proberen te overleven in de gewelddadige chaos.
De film doet het boek geen recht, dus die vooral niet kijken.
Maar eh, leuk en dystopisch gaat natuurlijk zelden samen.
De film doet het boek geen recht, dus die vooral niet kijken.
Maar eh, leuk en dystopisch gaat natuurlijk zelden samen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
maandag 15 september 2014 om 18:50
maandag 15 september 2014 om 19:36
quote:storyofmylive schreef op 15 september 2014 @ 18:50:
@Viva-Amber Dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt.
Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord
Volgens mij betekent het niet zozeer een vervelende samenleving (zoals een post apocalyptische samenleving met honger en oorlog), maar een 'doorgedraaide' utopie.
Een samenleving die 'perfect' zou zijn. Geen honger of misdaad bijvoorbeeld. Maar om dat dan voor elkaar te krijgen worden er extreme maatregelen genomen waardoor de samenleving iets heel engs krijgt.
Voorbeeld Soylent Green: geen honger meer maar het eten wordt van gerecyclede lijken gemaakt.
Brave New World, iedereen 'gelukkig' maar wel gedrogeerd.
1984 Geen misdaad, maar wel Big Brother die alles in de gaten houdt, voor jezelf denken is verboden.
@Viva-Amber Dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt.
Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord
Volgens mij betekent het niet zozeer een vervelende samenleving (zoals een post apocalyptische samenleving met honger en oorlog), maar een 'doorgedraaide' utopie.
Een samenleving die 'perfect' zou zijn. Geen honger of misdaad bijvoorbeeld. Maar om dat dan voor elkaar te krijgen worden er extreme maatregelen genomen waardoor de samenleving iets heel engs krijgt.
Voorbeeld Soylent Green: geen honger meer maar het eten wordt van gerecyclede lijken gemaakt.
Brave New World, iedereen 'gelukkig' maar wel gedrogeerd.
1984 Geen misdaad, maar wel Big Brother die alles in de gaten houdt, voor jezelf denken is verboden.