Buurkat terroriseert grootmoeder

19-09-2014 14:48 104 berichten
Ik kom net bij mijn grootmoeders huis vandaan. Ze heeft de zomer in haar land van herkomst doorgebracht en komt binnenkort weer terug dus ik ging even haar flat frismaken etc. Het balkon was een grote teringzooi. De plantenbakken waren omgegooid, overal lag aarde, bloempotten stuk, planten kapotgetrokken, er lag poep en de sloffen van mijn overleden grootvader zaten onder de kattenpis (zo erg dat het zeker meer dan één plasje was). Lijkt wel een soort van territoriumding.

Probleem speelt al wat langer en het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Ik vind dat sneu want ze is oud en haar gezondheid gaat snel achteruit en ik wil dat ze gewoon kan genieten van haar balkonnetje. Haar buren links en rechts hebben beide een kat. De buurvrouw rechts zegt dat de kat van de buurman links het doet maar dat lijkt me sterk want het probleem is pas begonnen toen buurvrouw rechts er kwam wonen.

Ik heb vandaag buurman links aangesproken en die heeft toegezegd zijn balkon af te zetten met gaas. Buurvrouw links zegt dus dat het haar kat niet is en is minder bereid mee te denken. Volgens mij vindt ze dat we zeuren. Punt is: die kat van haar wil (volgens buurman links tenminste) ook nog wel eens van beneden (oma en buren wonen op de eerste etage) via de schutting van de onderburen naar boven klimmen dus alleen de zijkanten van het balkon afzetten lijkt me dan weinig zin hebben. En ik ga ook niet mijn oma's hele balkon afzetten zodat zij in een soort van kooi zit omdat buren hun beesten niet bij zich houden.

Hoe komen we nou op een gemakkelijke (oma is slecht ter been) en diervriendelijke manier van die kat af?
Emmer water erover?
Alle reacties Link kopieren
Ballon afzetten met gaas
NYC als ik er zou wonen zou ik dat ook doen. Maar mijn grootmoeder is zo 5 min verder eer ze die emmer water op het balkon heeft en ik betwijfel of ze een beetje goed kan mikken met zo'n gewicht daarbij gebeurt het meestal als ze niet thuis is en als ze dan thuis komt is de rommel er nog wel maar de boosdoener niet meer.
Wat doe je nu! Je weet toch dat je de kattenbrigade over je heen krijgt? Het is gewoon de aard van het beestje en je weet dat je dit moet toe staan. Ik moet namelijk gewoon mijn openslaande deuren dicht doen om de buurtkatten buiten te houden. Vrees dat er voor jouw oma ook niets anders op zit.
Planten neerzetten waar de kat niet van houdt? Katten uit tuin houden
Ozo.
Toffifee ik ben wat betreft huisdieren hier al meermaals tot dierenhater benoemd dus dat is niks nieuws
Ik snap helemaal niet waarom we voor katten altijd zo mild moeten zijn. Zou er een hond door je tuin banjeren en de boel onderschijten dan was het hek van de dam, maar katten zijn de prinsjes onder de dieren lijkt het wel.
er zijn ook van die dingen tegen reigers en katten te koop,

als die beweging detecteren spuiten ze alles nat.

maar dat is natuurlijk alleen een oplossing als je oma er niet zit en er geen sloffen e.d. staan.

kan je het misschien afzetten door een rand te maken waar ze niet tegenop kunnen? of met een net.. maarja, dat ziet er natuurlijk niet zo leuk uit voor oma.

anders een butt-oplossing met aluminium folie, iets wat katten vinden stinken of een grote gemene hond inhuren.
Toch afzetten met gaas. Je kunt er een groot raam in vrijlaten, zodat alleen de kanten gaas heeft, cm of 30 is voldoende. Leuk het gaas op door er plantjes in te laten klimmen. In de zomer is ze meestal weg? Dan vroege bloeiers of ook leuk: doperwtjes. Die oogst je al voor de zomer.
Het hele balkon afzetten willen we niet. Dan wordt oma net een vogel in een kooitje. Daarbij vind ik niet dat zij last moet ondervinden van de oplossingen voor problemen die door een ander veroorzaakt worden.

ik ga iig eens kijken voor planten waar katten niet van houden.

Die kattenpis stinkt ook gewoon een uur in de wind dus "laat maar liggen" is ook niet de oplossing.
Volgens mij opende je grootmoeder hier laatst ook al een topic over.
Dreamwalker dat zou wat zijn. Oma op het forum
Ik zou als eigenaar van 3 katten zomaar zeggen Vangen en naar het asiel.

Je moet je kat gewoon bij je houden Punt.

Waterpistool?

En tja, er blijft toch echt niets anders over dan gaas. Aan de onderkant van de reling en dan uitstekend zodat de kat er niet meer in kan klimmen. En aan de kant van de buuv toch idd zelf maar even gaas maken. Of iets wat niet doorkijkt? met wat plantjes er tegenaan.
Gaas door de reling is wel een optie ja! Dat ga ik binnenkort iig proberen.
Katten hebben een hekel aan koffieprut. Dat zou je kunnen strooien op de plekken waar hij loopt, maar een balkon vol koffieprut wordt er natuurlijk ook niet echt mooier op.

Verder zijn er middeltjes te koop die een geur verspreiden waar katten een hekel aan hebben. Het nadeel is wel dat je ze regelmatig moet gebruiken en ze na elke regenbui wegspoelen.
Morrowind zijn die middeltjes diervriendelijk? Regen bereikt het balkon namelijk amper (tenzij het heel hard waait).
Kijk eens op deze site.

Zijn wel tips om katten uit je tuin weg te jagen. Maar voor een balkon wellicht ook van toepassing.

http://huis-en-tuin.infon ... e-katten-uit-je-tuin.html
Supersoaker kopen voor oma? :-D En verder zijn afzetten en wat katafstotende planten zetten denk ik de enige dingen die je kunt doen, zonder op radicalere werkwijzen als naar het asiel brengen ed over te stappen.

Overigens denk ik dat het ook zaak is om de boel een beetje opgeruimd te houden. Schoenen en dingen van stof zijn denk ik aantrekkelijk voor katten, en zijn ook niet echt dingen die je nou op een balkon hoeft te bewaren.
Heb het op het andere topic ook al gezegd maar ik ben echt een kattenvrouwtje. Maar mijn katten komen niet verder dan de tuin. Je kat ergens anders overlast laten veroorzaken vind ik gewoon ronduit fucking asociaal. En dan moet de ontvanger van de overlast maar heel dr balkon gaan verbouwen omdat een ander het belangrijker vind dat poeslief via een schutting naar benee kan? Maak het even helemaal!? Dat is de omgekeerde wereld in mijn ogen.
Ook hier nog enkele tips:

http://huis-en-tuin.infon ... natuurlijke-middelen.html
Misschien in overleg met de onderburen, iets op de schutting bevestigen waardoor hij niet meer vanaf de schutting op het balkon kan komen? Dan hoef je verder alleen de zijkant dicht te maken zodat hij daar niet meer langs kan. (Als ik de situatie goed voor ogen heb tenminste).
quote:matroesjka_ schreef op 19 september 2014 @ 15:08:

Morrowind zijn die middeltjes diervriendelijk? Regen bereikt het balkon namelijk amper (tenzij het heel hard waait).

Dat weet ik helaas niet. Een aantal kennissen en collega's gebruiken ze vanwege kattenoverlast, zelf heb ik er geen ervaring mee. Bij mij zijn alle katten welkom, maar ik snap heel goed dat niet iedereen zo'n kattenfan is. Het is dan ook flauw van die buurvrouw dat zij niet mee wil werken.

Misschien zou je de kattenpoep terug kunnen gooien op haar balkon?
Hier zie ik bij balkons van dat doorzichtige plastic. Het is wel duur, iig duurder dan gaas. Staat wel mooier, gewoon mooi uitzicht. En hier hebben de oudjes het allemaal voor de wind, op de balkonnen boven geen katten (balkonnen zitten niet zij aan zij).
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Jammer dat je er nu pas achterkomt eigenlijk. In de periode dat oma weg was had je mooi heel het balkon vol kunnen bouwen met koffieprut en citroenluchtjes! Dat had het balkon nu al niet meer aantrekkelijk geweest voor die kat.. Maar goed, daar heb je nu misschien niet meer zoveel aan.

In ieder geval heel balkon goed poetsen met redelijk agressief schoonmaakspul zodat de kat zijn eigen geur niet meer ruikt. Zodra ze dat pisluchtje blijven ruiken, blijven ze daar ook plassen.. En daarna oma verrassen met citroen en muntplantjes :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven