Vroeg zindelijk?

22-09-2014 23:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje trok vanochtend weer eens al zijn kleren en luier uit. Niks nieuws. Maar hij rende in ene naar de douche en ging daar plassen. Toen ik hem achterna liep trof ik hem daar aan en hij wees naar zijn plasje in de goot. Een toevalstreffer of moet ik het nu aangrijpen voor een zindelijkheidstraning.Hij is nu 21 maanden.
Wat voor zindelijkheidstraining had je in gedachten eigenlijk?

Mijn zoontje deed op die leeftijd ook wel eens zoiets en dan probeerde ik 'm wel enigszins te stimuleren om zindelijk te worden. Dan las ik een verhaaltje voor over een kindje dat op een potje gaat, ik liet hem een potje zien of gaf hem mijn oude plaspop (voor onder de douche). Maar ik maakte er geen ding van.

De interesse ging altijd wel weer over en kwam af en toe ook weer terug. Ook in de vorm dat ie per se met man of met mij mee wilde naar de wc, plasje bekijken, papiertje pakken, doorspoelen, etc. Ideaal voor hem dat ik toen zwanger was van nr 2, ik moest lekker vaak. Ideaal voor mij, want ik was niet ongesteld

Maar pas nu hij net 3 is begint het zindelijk worden serieuze vormen aan te nemen. Hij is regelmatig een dag droog en vaak zelfs 's nachts. Poepen op de wc of het potje lukt hem nog niet, hij probeert het wel af en toe. Hij geeft al wel aan dat hij moet iig.

Wij hebben overigens niet echt een zindelijkheidstraining of -strategie. Het komt zoals het komt. Bij het kdv doen ze dat ook. Valt me alles mee trouwens. Ik heb ooit gevraagd hoe ze met zindelijk worden omgaan en toen kreeg ik te horen dat zij daar geen actieve bijdrage in leveren maar nu het zo ver is doen ze dat wel degelijk en op een heel positieve manier ook die precies bij hem past. Misschien zeiden ze dat eerst om te voorkomen dat ik dacht "Nah, dat regelen ze daar wel".
Mijn zoon was vlak na 2e verjaardag zindelijk. Hij heeft letterlijk de kunst af gekeken bij zijn grote neef en nicht (en bij ons als ouders, zoals vl43inder al schreef). Ik heb daar eigenlijk geen bijdrage aan geleverd. Nou ja, het 'handjes wassen na het plassen' hebben we wel geoefend. Ik was wel bedacht op terugvallen, dat had ik gehoord en hier ook wel gelezen. Ik zou er niet al teveel aandacht op vestigen en idd een potje naast de wc zetten.
Ik heb mijn kinderen nooit echt bewust zindelijk gemaakt, met 21 maanden droegen 2 van de 3 geen luiers meer.

Ik zou dit gedrag belonen en uitbreiden ( zoek beter woord maar ff geen idee)
Je bent zelf een theepot
Maar wat Lemoos2 zegt zou hier ook wel goed kunnen hebben gewerkt denk ik. Zoon zou volgens mij al veel eerder zindelijk zijn als hij vaker/langer bij neef en nichtjes zou zijn, of zij bij ons natuurlijk. En vooral samen met tante Potsiedikkie (haar forumnick en de moeder van neef en nichtjes), want bij tante Potsiedikkie durft ie altijd alles. Ik sta er iedere keer versteld van.

Ik misbruik haar gezin dan ook regelmatig.
Handig hè? . Hij oefent momenteel met fietsen op twee wielen naast zijn grote idool (neef). Nicht heeft hem geleerd hoe hij zelf zijn jas kan aan- en uitdoen.
quote:lemoos2 schreef op 23 september 2014 @ 01:06:

Handig hè? . Hij oefent momenteel met fietsen op twee wielen naast zijn grote idool (neef). Nicht heeft hem geleerd hoe hij zelf zijn jas kan aan- en uitdoen.

Als hij met tante en kroost in het zwembad is dan neemt hij een aanloop en springt in het water, koppie onder. Bij mij bij 30cm water "het is een best wel diep mamma, dat is een beetje eng".......

Zus' oudste was dit weekend een middag bij ons, heerlijk. Ik wil wel vaker uitruil voorstellen eigenlijk.
Maar even on topic.

Mijn zoon is een pleaser en is enorm gevoelig voor mijn emoties. Juist daarom ben ik enorm relaxed (en dat ben ik ook echt) met zijn zindelijkheid. Hij is typisch een jongetje dat zijn ontlasting op gaat houden omdat hij denkt dat ik dat wil. Daarom reageer ik niet mopperig of met inhouding van cadeautjes (stickers/aandacht/etc.) als het niet lukt. Hij is volgens mij prima in staat, zowel met hoofd, lichaam als zijn hartje om voor zijn vierde zindelijk te zijn.

Zou best kunnen dat ik met zoon 2 wel met 2 jaar met stickers bezig ben hoor.

Kortom: kijk naar je kind.
Ik zou dit moment wel aanpakken om over te gaan tot zindelijkheidstraining.
De meeste kinderen zijn zindelijk voor hun 4e verjaardag!

Als je denkt dat je kindje eraan toe is zet hem dan op vaste tijden op het potje. Als ie een plas doet prijs hem de hemel in en als ie niets doet doe hem gewoon een luier aan en zeg dat ie het goed heeft geprobeerd. Ik zou hem wel aanleren om op het potje/ de wc te plassen en niet onder de douche al die het zelf wil, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Als je kindje naar een kdv gaat zou ik daar even vragen op welke tijdstippen hij daar naar het toilet zou gaan en daar je schema thuis op aanpassen. Ook zou ik vragen of ze hem daar ook op het potje willen zetten als ze zijn luier verschonen
Ja natuurlijk gelijk beginnen en persoonlijk vind ik het al veel te laat om nog te moeten beginnen. Ik begon zodra de kinderen goed konden lopen. Vanaf 18 maanden hebben ze overdag geen luier meer aangehad en zijn er nog maar zelden ongelukjes geweest. En met 21 maanden waren ze dus alle zes al zindelijk. En nee ik heb geen wonder kinderen. (tenzij de kinderen van mijn generatie allemaal wonder kinderen waren want toen was zindelijk zijn met 18 maanden heel gewoon ) En ja ik heb ook gewoon een baan. Maar het kost wel even moeite en je moet natuurlijk geen dure spullen/vloerbedekking in huis hebben waarmee het een ramp is als er een keer een ongelukje gebeurd.
Mijn dochter is een maand voor haar 2de verjaardag zindelijk geworden. Soms draagt ze nog een luier, bijvoorbeeld in de speeltuin en bij lange autoritten (ze voelt dan niet aan of ze moet plassen). Dus ja, het kan.
Volgens mij een hele normale leeftijd. Lekker laten gaan!
Mijn zoons waren met 20 maanden zindelijk. Maar ik ben natuurlijk een Russische tijgermoeder die alle moderne theorieën negeert ;)
Mijn jongste was met 1,5 jaar zindelijk, ze wees naar de wc en zei: Zee, ik nam het aanvankelijk niet serieus maar ze heeft vanaf dat moment nooit meer in haar luier geplast/gepoept.

Bij mijn andere kinderen duurde het overigens veel langer, hoewel ik er wel bewust mee bezig was .

Het kan dus prima, maar is volledig afhankelijk van het kind.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Mijn jongste was 17 maanden toen hij ineens aangaf dat hij moest plassen en ook daadwerkelijk op de wc ging plassen. Dit heeft een paar weken geduurd en daarna was het weer weg.

Vervolgens werd hij rond zijn 3e verjaardag pas (opnieuw?) zindelijk.

Misschien, als ik er meer moeite voor gedaan had, had hij met 17 maanden al zindelijk kunnen worden, geen idee. Ik vond het rijkelijk vroeg en ben sowieso nogal aanhanger van 'het-kind-kan-heel-veel-heel-goed-zelf-regelen'.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven