testament nodig?
woensdag 1 oktober 2014 om 14:52
Mijn man en ik zijn bezig een huis te kopen. Nu zijn wij getrouwd in gemeenschap van goederen en ik las via Google dat je de voogdij (mocht er met ons iets gebeuren) nu ook via de rechtbank kunt regelen. Hebben we dan wel een testament nodig? Wat zou dit eventueel toevoegen? Als ik op Google zoek zie ik dat de kinderen tegenwoordig niet meer gelijk hun kindsdeel kunnen opeisen (met eventuele problemen voor langstlevende partner tot gevolg), dus daarvoor hoeft het ook niet meer. Iemand hier die verstand heeft hiervan?
woensdag 1 oktober 2014 om 15:01
Hoe oud zijn je kinderen?
Zou liever zelf vooraf over de voogdij beslissen dan dat in het geval het zich voordoet aan de rechter over te laten.
In testament kun je ook laten opnemen, wie jullie uitvaart e.d. zou moeten gaan regelen.
Ben nu zelf getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een koophuis, maar geen kinderen. Zodra er kinderen komen, komt er ook een testament.
Zou liever zelf vooraf over de voogdij beslissen dan dat in het geval het zich voordoet aan de rechter over te laten.
In testament kun je ook laten opnemen, wie jullie uitvaart e.d. zou moeten gaan regelen.
Ben nu zelf getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een koophuis, maar geen kinderen. Zodra er kinderen komen, komt er ook een testament.
woensdag 1 oktober 2014 om 15:05
Mocht je man overlijden, krijgt je kind een "tegoedbon" voor zijn deel van de erfenis. Is deze tegoedbon meer dan ¤ 20.000, krijgt je kind nog geen erfenis, want jij bent er nog, maar mag hij wel vast belasting betalen. Althans, dat heb ik begrepen.
Al met al zou ik me laten voorlichten door een notaris.
Gezag na overlijden kan je zelf via de Rechtbank regelen, moet je enkel de kosten van een nieuwe geboorteakte betalen.
Al met al zou ik me laten voorlichten door een notaris.
Gezag na overlijden kan je zelf via de Rechtbank regelen, moet je enkel de kosten van een nieuwe geboorteakte betalen.
woensdag 1 oktober 2014 om 15:05
Als je man en jij beiden zouden overlijden, kun je in het testament vastleggen wie de voogdij over de kinderen krijgt.. Dat kun je informeel ook wel met familie of vrienden bespreken, maar vastleggen kan het beste in een testament.
Voor koop van huis is een testament mijn inziens niet nodig als je getrouwd bent en jullie alleen gezamenlijke kinderen hebben.
Voor koop van huis is een testament mijn inziens niet nodig als je getrouwd bent en jullie alleen gezamenlijke kinderen hebben.
woensdag 1 oktober 2014 om 16:20
In het ergste geval overlijden jullie als ouders tegelijkertijd. Hoe zit het dan met de kinderen?
Dat kan je ook in een testament vast laten leggen. Zou ik wel heel belangrijk vinden.
Ik heb zelf een dochter en ben de enige ouder(vader overleden). Als mij wat overkomt, staat er precies op papier wie voogdij krijgt en nog wat andere belangrijke zaken.
Dat kan je ook in een testament vast laten leggen. Zou ik wel heel belangrijk vinden.
Ik heb zelf een dochter en ben de enige ouder(vader overleden). Als mij wat overkomt, staat er precies op papier wie voogdij krijgt en nog wat andere belangrijke zaken.
woensdag 1 oktober 2014 om 16:27
Dat vind ik ook belangrijk Mallebeppie, maar daar heb je dus sinds april geen testament meer voor nodig. Dat kun je via de rechtbank regelen. Dat scheelt een hoop geld en dan is de voogdij dus ook officieel geregeld (dus dat regel je dan nu tijdens leven, is niet hetzelfde als dat de rechter beslist als je geen testament hebt).
woensdag 1 oktober 2014 om 21:38
Wow, wat ben ik blij dat ik dit topic toevallig lees! Wij zeggen al drie jaar tegen elkaar 'jaha, we moeten dat testament nou echt eens gaan regelen' maar er is altijd een (financiele) reden om het nog even uit te stellen.
Voor 25,- kunnen we nu in ieder geval de voogdij voor onze twee kinderen vastleggen (wat we bij mondelinge afspraak allang gedaan hebben).
Voor 25,- kunnen we nu in ieder geval de voogdij voor onze twee kinderen vastleggen (wat we bij mondelinge afspraak allang gedaan hebben).
donderdag 2 oktober 2014 om 19:04
Wel als je flink vermogen hebt. Je kinderen krijgen een vordering ter grootte van het erfdeel op dat moment en dat krijgen ze niet maar belasting moet dan wel worden betaald. En dan komt vaak voor rekening van de langstlevende ouder. Dit kan je voorkomen door een tweetraps making te maken. Verder is het handig om een bewind in te stellen tot een jaar of 25. Ze krijgen hun erfenis met 18 want dan zijn ze meerderjarig maar vaak niet volwassen.
donderdag 2 oktober 2014 om 20:55
quote:sweety1980 schreef op 02 oktober 2014 @ 01:08:
Zelfs de kosten voor 'n geboorteakte hoef je niet te maken. Zowel regelen van gezamenlijk gezag als voogdij-aantekening bij de rechtbank kunnen online via digid. Zie rechtspraak.nlIk heb het (nog) niet heel uitgebreid bestudeerd, maar volgens mij las ik dus juist daar dat je die geboorteakte wel nodig hebt bij de aanvraag.
Zelfs de kosten voor 'n geboorteakte hoef je niet te maken. Zowel regelen van gezamenlijk gezag als voogdij-aantekening bij de rechtbank kunnen online via digid. Zie rechtspraak.nlIk heb het (nog) niet heel uitgebreid bestudeerd, maar volgens mij las ik dus juist daar dat je die geboorteakte wel nodig hebt bij de aanvraag.
vrijdag 3 oktober 2014 om 00:31
Wij hebben onlangs testamenten vast laten leggen hierin is onder andere het bewind naar voren gekomen, maar ook de voogdij en de financieel gezagvoerder in geval we beiden overlijden. Die laatste twee zijn in ons geval niet dezelfde, maar van beide families iemand. Zo is het uiteindelijk makkelijker om over en weer het contact te onderhouden voor de kinderen.
Je kunt daarin verschillen hebben ten opzichte van je partner. Ik geloof dat mijn zwager en zus verschillende leeftijden hebben voor het bewind.
Maar goed, in dit geval leg ik graag wat geld neer om een aantal zaken goed geregeld te hebben waarvan ik hoop dat het voor niets was...
Je kunt daarin verschillen hebben ten opzichte van je partner. Ik geloof dat mijn zwager en zus verschillende leeftijden hebben voor het bewind.
Maar goed, in dit geval leg ik graag wat geld neer om een aantal zaken goed geregeld te hebben waarvan ik hoop dat het voor niets was...