droom gevoel

07-10-2014 15:26 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey. ik heb een tijd geleden, ik denk 2 a 3 maanden, voor het eerst een hyperventilatie aanval gehad. Sinds dien heb ik ineens de extreme angst om dood te gaan. Daarvoor vond ik het wel vervelend om het te weten en kreeg ik er een raar gevoel bij. Maar nu raak ik echt bijna in paniek van bij de gedachten aan dat ik ooit dood ga, mezelf zeggen dat ik er niks van ga merken maakt het alleen maar erger. Ik denk hier vooral 's nachts aan.

Nu sinds een paar dagen heb ik het gevoel alsof ik in een droom leef, ik heb het gevoel alsof ik alles heel raar zie en hoor. Het lijkt alsof iedereen nep is.

Misschien wat onduidelijke beschrijving maar beter als dit kan ik het echt niet uitleggen.

Weet iemand wat dit is en hoe ik er vanaf kan komen want ik heb echt het gevoel alsof ik langzaam gek wordt!

Alvast bedankt!
"If by my life or death I can protect you, I will."
Op naar de huisarts en eventueel een doorverwijzing naar een psycholoog.

En
quote:groenebroek schreef op 07 oktober 2014 @ 15:29:

Op naar de huisarts en eventueel een doorverwijzing naar een psycholoog.

En
Dat is dissociëren denk ik. Denk dat een doorverwijzing naar een psych idd wel een goede is. Sterkte!!
Ik ben een meisje van 20 trouwens mocht dat iets uitmaken
Voor mij niet (waarom wel?), het advies en de blijven hetzelfde. Sterkte ermee!
Ja misschien was het iets wat mensen op een bepaalde leeftijd wel eens krijgen. Dus had het maar er even bijgezet voor de zekerheid.
Heb net ergens gelezen dat het ook een tekort aan Vitamine B12 is, ben vegetarier en eet geen eieren ( twee belangerijke bronnen van B12) dus heb maar even snel van die multie vitamine tabeleten gehaalt. Misschien dat het dan iets beter gaat. En anders toch maar even na de huisarts denk ik..
Hey Aragorn, ik herken veel uit je verhaal. Ik heb dit ook meegemaakt. De angst om dood te gaan heeft mijn leven een tijd lang beheerst en ik had ongv 8 paniekaanvallen per dag.

En inderdaad de hele tijd het gevoel alsof je in een film zit, er wel bent maar ook niet.

Het is een normale reactie op de stress die je lichaam ervaart door de angsten die je hebt.

Ten eerste wil ik je geruststellen: Bij mij is het helemaal goed gekomen en ik voel me nu ook weer goed. Geen paniekaanvallen of hyperventilatie meer.

Ten tweede ga je niet zomaar dood

Je lijf vind het, vooral als je heel vaak aan dingen denkt moeilijk om onderscheid te maken in wat jij je bedenkt en wat realiteit is. Als jij dus heel lang aan een angstige situatie denk waarin je dood kan gaan, gaat je lichaam over op een bepaald systeem om zich te beschermen. Bijv:

Stel je denk er aan dat er een leeuw is die je wil aanvallen en je denkt er steeds weer aan, dan gaat je lijf allerlei stoffen aanmaken om zich voor te bereiden op ' de strijd'

Je hart gaat sneller kloppen, je adrenaline peil gaat omhoog en je gaat anders ademen. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen gedachten en realiteit.

Natuurlijk is het niet zo dat als iemand er aan denkt door een leeuw achterna te worden gezeten, dat iemand zijn lijf gelijk reageert, want als het geen realiteit is kan men heel snel los komen van die gedachten en reageert het lichaam ook niet.

Maar jij maakt je constant zorgen en dus reageert je lijf

Het in een droomwereld leven is inderdaad dissociatie, ook dat is een beschermingsmechanisme dat je lijf inzet als je langdurig stress ondervaart. Maar ook dat verdwijnt weer als je de oorzaak van je probleem gevonden hebt.

Paniekaanvallen krijg je meestal als je onverwerkte gebeurtenissen met je mee draagt die veel impact op je hebben gehad, of als je een periode van veel stress ervaart in je leven. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld weinig over je gevoelens praat en daardoor zelf te lang met bepaalde zaken blijft zitten.

Ik ben in therapie gegaan en toen kon mijn therapeut mij geruststellen dat ik niet gek werd, dat ik niet dood ga, dat een paniekaanval ook niet dodelijk is en zijn we gaan onderzoeken wat de reden is van mijn angsten.

Ik hoop door je een beetje uit te leggen wat er in je lijf gebeurd en hoe het in elkaar steekt je een beetje gerust heb kunnen stellen.

Maak een afspraak met je huisarts en bespreek met hem of je psychologische hulp kunt krijgen.

Heel veel succes en een knuffel
quote:aragorn schreef op 07 oktober 2014 @ 16:33:

Heb net ergens gelezen dat het ook een tekort aan Vitamine B12 is, ben vegetarier en eet geen eieren ( twee belangerijke bronnen van B12) dus heb maar even snel van die multie vitamine tabeleten gehaalt. Misschien dat het dan iets beter gaat. En anders toch maar even na de huisarts denk ik..

Het is sowieso goed om anders bij de dokter je b12 te laten checken.

Een vriendin van mij is ook vegetarier en kwam ook b12 te kort die ze nu aan het aanvullen is. Hoe is je eetpatroon verder ? Eet je wel gezond? En heb je enig idee hoe het komt dat je begon te hyperventileren?
Idede, wat leg jij dat op een fijne manier uit!
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Inderdaad Koffieprut, dat vond ik dus ook al. Maar mijn andere probleem is mijn ouder. Zoals ik al zei ben ik net 20 en woon nog thuis. En als ik bij mijn ouders met zulke klachten aan kom gooien ze het vaak genoeg op aanstellen. Mijn ouders zullen er ook helemaal niet akoord mee gaan dat ik hoer voor naar de huisarts/psygoloog ga, en geld om het zelf te betalen heb ik jammer genoeg niet, dat zou dan pas volgend jaar worden als ik aan een nieuwe studie begin en ik stufi krijg. God wat ben ik ook een zeikert

Voor de rest heb ik niet evht het gevoel dat ik ongezond of juist gezond leef. Ik eet mijn aardappels en groenten (ik eet geen tofu of vleesvervangers) en afentoe weleens wat chips en koekje en even lekkere dingen natuurlijk.
Paniekaanvallen hoeven niet altijd psychisch te zijn maar kunnen ook een begin hebben in een lichamelijke oorzaak, namelijk hyperventilatie door b12 tekort. Laat dit nakijken tot, wellicht hoef je helemaal niet naar de psycholoog.
water en zand
quote:modder schreef op 07 oktober 2014 @ 17:41:

Paniekaanvallen hoeven niet altijd psychisch te zijn maar kunnen ook een begin hebben in een lichamelijke oorzaak, namelijk hyperventilatie door b12 tekort. Laat dit nakijken tot, wellicht hoef je helemaal niet naar de psycholoog.Heb al van die vitamine tabeleten met B12 er in gekocht ik weet alleen niet of het werkt, of dat het werkt omdat ik er even niet aan dacht... Ik weet ook niet echt hoe ik me nu voel of hoe ik percies "kijk" zeg maar
Kan je niet tegen je ouders zeggen dat je steeds zo duizelig bent en daarvoor even naar de huisarts wil? Dan kunnen ze je toch moeilijk verbieden neem ik aan.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Google eens op derealisatie. Dit kun je krijgen van hyperventilatie. Hv komt wel vanuit een vorm van angst maar dat kan ook doordat je "bang" wordt vanuit een lichamelijke reactie bv hartkloppingen of duizeligheid. Het kan natuurlijk ook wel psychisch zijn maar dat weet je zelf denk ik het beste
water en zand
Dat had ik ook gedaan modder, maar voor mijn gevoel klopen die symtomen niet echt. Maar we kijken het nog een tijdje aan, en anders toch maar even naar de huisarts
Iedereen bedankt voor de reacties en de hulp!
quote:aragorn schreef op 07 oktober 2014 @ 17:33:

Inderdaad Koffieprut, dat vond ik dus ook al. Maar mijn andere probleem is mijn ouder. Zoals ik al zei ben ik net 20 en woon nog thuis. En als ik bij mijn ouders met zulke klachten aan kom gooien ze het vaak genoeg op aanstellen. Mijn ouders zullen er ook helemaal niet akoord mee gaan dat ik hoer voor naar de huisarts/psygoloog ga, en geld om het zelf te betalen heb ik jammer genoeg niet, dat zou dan pas volgend jaar worden als ik aan een nieuwe studie begin en ik stufi krijg. God wat ben ik ook een zeikert

Voor de rest heb ik niet evht het gevoel dat ik ongezond of juist gezond leef. Ik eet mijn aardappels en groenten (ik eet geen tofu of vleesvervangers) en afentoe weleens wat chips en koekje en even lekkere dingen natuurlijk.

Je bent 20 dus jouw ouders hoeven helemaal nergens mee akkoord te gaan. Het is jouw leven en jouw gezondheid, en daar mag je zelf over beslissen. Je bent geen zeikerd, en je stelt je niet aan. Hyperventilatie is vervelend en vermoeiend en dissociatie is ook geen pretje.

Als je jouw huisarts om een doorverwijzing naar een psycholoog vraagt, dan hoef je volgens mij alleen maar een eigen bijdrage te betalen, maar zeker niet de volle mep. Hoe het precies zit, kun je navragen bij je verzekeraar.

Je schrijft dat je vegetariër bent, en ook geen eieren, tofu en vleesvervangers eet. Eet je wel peulvruchten en zuivel?

Tip: als je je B12 laat prikken, moet je minstens een maand van tevoren geen B12-tabletten bijslikken, anders krijg je geen betrouwbaar resultaat.

Sterkte en een
Hier meer uitleg over de kosten van psychologische zorg:

Wie betaalt de behandeling van mijn psychische problemen?
Ik heb ook paniekaanvallen, 23 jaar en een b12 te kort!

Zelf krjig ik 1x in de 3 weken een injectie hier voor.

Het gevoel is echt onwerkelijk, zweverig, draaierig en gevoel hebben dat je zo elk moment kan wegvallen. Sterkte meid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven