rondleiding rotterdamse haven

16-10-2014 22:41 39 berichten
Wij willen graag in de herfstvakantie een dagje Rotterdam doen met onze jongens. Een rondleiding door de haven staat hoog op ons/hun lijstje. Het enige dat ik kan vinden over rondleidingen door de haven is van rederij spido, maar die varen alleen als er minimaal 20 personen zijn. Dat risico wil ik niet nemen. Iemand anders toevallig een tip? Ik neem toch aan dat er meer bedrijven zijn die dit aanbieden. We willen dus niet enkel een rondvaart, maar echt een rondleiding.
Alle reacties Link kopieren
De Spido vaart altijd.

Vaak heel druk, zeker in de vakantie
Frankly my dear, I don"t give a damn
De Spido geeft geen rondleiding overigens, vaart enkel langs/door een deel van de haven.
Zo ver ik weet is de Spido de enige die dit aanbied.

Alternatief kan misschien nog de watertaxi zijn waarmee je een deel zult kunnen zien.

Een ander, en k denk beter, alternatief is het met de auto volgen van de havenroute. Dit is een bewegwijzerde route door het havengebied.

Echt een rondleiding heb ik nog nooit van gehoord. Deze is er volgens mij alleen gedurende de Wereldhavendagen, dus max 3 dagen per jaar.
Niet geschoten is altijd mis
Rondleiding? Hoe zie je dat voor je? Enig idee hoeveel bedrijven daar zitten?
In de herfstvakantie zou ik me niet al teveel zorgen maken over te weinig mensen.
Ok, als hij altijd vaart is het prima! Je kan ook de uitgebreide rondvaart doen, van 2 uur 15 minuten, dan zie je wel heel veel zoals ik het lees op hun site.

Zelf heb ik op de middelbare school destijds een rondleiding gehad, dus ik had verwacht dat zoiets er wel zou zijn. Was niet met de boot toen,
Doe een combinatie met rondvaart en bezoek Euromast.

Even kijken op Euromast website, er is een combi qua doen en prijs.

http://www.euromast.nl/nl ... ido-ss-rotterdam-euromast
Rondleidingen zijn er wel, maar vaak ver van te voren aangevraagd, bijv. door scholen.

Zelf daar gaan rijden zou ik zeker niet doen.
Scholen benaderen bedrijven voor rondleidingen, dat weet ik, vaak genoeg aan meegewerkt. Maar dan zie je maar één bedrijf.
In het Havenmuseum zijn ook veel interactieve dingen voor kinderen te doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De Spido is echt heel leuk trouwens.
O leuk zeg die combinatie met de Euromast. En het havenmuseum klinkt ook super. Ik ga googlen
Gewoon de auto pakken en langs de bijzondere dingen rijden? Zo vind ik de Maasvlakte altijd leuk. Die nieuwe grote dokken en havenbekkens. Of 's avonds door de Botlek. Al die lichtjes. Overdag is het trouwens ook imposant om langs de olieraffinaderijen te rijden. Enorm veel buizen etc. Of anders kun je een tocht maken met de bus en de tram rondom de Kop van Zuid. Je kunt ook de waterbus pakken en richting Alblasserdam varen. Dan kom je oa onder de Van Brienenoordbrug en langs de dokken.
Wat stel je je trouwens voor van een rondleiding? De haven is enorm groot. De Maasvlakte ga je niet zien met een rondvaart, dat is te ver weg. Ze organiseren wel dagtochten naar de Maasvlakte (en alle havens onderweg natuurlijk).
Maasvlakte 2 heeft een bezoekerscentrum, vanaf daar kun je ook een bus- of boottocht doen.

https://www.maasvlakte2.com/nl/index/sh ... Express+XL
Ook erg leuk (en gratis). Rijdt naar de landtong Rozenburg, parkeer zoveel mogelijk westelijk en geniet van alle langskomende grote en kleine schepen.

http://www.landtongrozenburg.nl/recreatie.html
En bij de maaslandkering (toch?) zit ook een bezoekerscentrum. En daar kun je een rondleiding krijgen op/bij de waterkering.
Of fietsen: http://www.portofrotterda ... /Documents/maasvlakte.pdf
Rondleidingen moeten worden aangevraagd. Op eigen houtje hoef je niets te proberen, je komt geen enkel terrein op als het niet voor je werk is. Er wordt geen enkel risico genomen, wat logisch is. Je kunt een ritje maken door het Botlekgebied, de raffinaderijen, de terminals en installaties voor de tankers maar je blijft op afstand. Een paar dagen geleden lagen er in de Veerhaven ontzettend veel antieke zeiljachten (driemasters). Als ik me niet vergis liggen die er nog wel een tijdje in verband met een op handen zijnde race. Daarvandaan kun je via de Parkkade naar de Euromast. Het Maritiem Museum is al genoemd, dat heeft ook een buitenmuseum, het is alleen jammer dat De Buffel er niet meer ligt (geldgebrek).
verba volant, scripta manent.
Futureland op de maasvlakte! Als het gaat om de ins & outs van de haven èn de aanleg van de tweede maasvlakte, dan is dat the place to be!

Er is een min of meer permanente expositie (als de tweede maasvlakte af is, schijnt futureland weer opgedoekt te worden) en een wisselende. Die laatste gaat oa in op de laatste vorderingen bij de aanleg van de maasvlakte, vandaar die wijzigingen.

Ben er vorig jaar met zoon geweest, en er is voor kinderen van alles te doen maar ook veel interessants voor volwassenen. Er waren toen ook rondvaarten maar die zouden op enig moment stoppen omdat er meer scheepvaartverkeer komt. Geen idee of die er nog zijn. Als wel: zeker doen! De gidsen zijn studenten uit Delft die heel bevlogen vertellen over de maasvlakte en de haven.
Maeslantkering is idd ook leuk. Voor het mooie zou je daar heen moeten gaan als de proefsluiting is. Die is voor dit jaar helaas al geweest, maar het is nog steeds erg interessant.
Dank voor alle tips, daar kunnen we zeker wat mee!
quote:bloesem1977, 67 seconden geleden

Dank voor alle tips, daar kunnen we zeker wat mee!Toch maar een hotelletje ergens in Rotterdam boeken?
quote:himalaya schreef op 16 oktober 2014 @ 23:16:quote:bloesem1977, 67 seconden geleden

Dank voor alle tips, daar kunnen we zeker wat mee!Toch maar een hotelletje ergens in Rotterdam boeken?

Haha inderdaad! Jongens willen ook naar railz miniworld, zijn we paar jaar geleden geweest toen daar de Thomas de trein dagen waren, dus als we toch in Rotterdam zijn....

Ga inderdaad ook maar op zoek naar een hotelletje. Helemaal leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven