partner met problemen

11-10-2014 20:44 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel heel erg of ik dit topic moet openen.

Maar aan de andere kant wil ik mijn verhaal ook ergens kwijt hopelijk lekker anoniem

Mijn partner ( we zijn al bijna 20 jaar samen) heeft sinds een jaar of 8 psychische problemen. Depressief paniekaanvallen ( zeer langdurige)

dit gaat op en neer periodes beter en dan ineens weer is het helemaal mis.

Hij heeft vorige week voor het eerst EMDR gehad. er zijn diverse traumatische dingen gebeurd is zijn verleden.

Waar hij het nu het moeilijkst mee heeft is dat 8 jaar geleden hij zulke langdurige paniek/angst gevoelens had dat hij al uitgebreidde zelfmoord scenario's aan het bedenken was. Hij heeft deze niet uitgevoerd maar hij is hier zelf enorm van geschrokken ( ik natuurlijk ook) dat deze gedachten hem konden overkomen.

Wanneer het nu weer slecht gaat speelt deze angst ook weer mee.

Het is nu weer helemaal mis en ik merk dat ik hier boos/verdrietig en ook wat bang van word. Bang in de zin van wat gaat er nu weer op ons af komen. Ook een soort van boos, van ik heb hier helemaal geen zin in (hij natuurlijk ook niet) en verdrietig omdat ik moet zien hoe iemand waar ik zo van hou zo in de knoop zit.

Pfffffffffff wat een gedoe.
Ik heb zelf EMDR gehad, dus ik weet een beetje waar je man doorheen gaat momenteel.

Datgene waar ik zelf heel veel waarde aan hecht vlak na een sessie:

- eten wat ik lekker vind en wat bekend/vertrouwd is (geen nieuwe recepten uitproberen dus! Zelfs een andere snackbar kan al te 'eng' zijn)

- iets kijken op tv wat leuk, veilig en vertrouwd is. Dat kan een cartoon zijn, een sitcom, of juist een thriller/detective. Idem dito voor muziek.

- ontsla hem de eerste 24 uur na een sessie even van het huishouden. Alles wat hij op wil pakken is goed, maar het hoeft niet. Daarna kun je hem weer wat dingen gaan vragen.

- Niet te veel vragen, wel laten merken dat je er bent voor hem en om hem geeft.

- Probeer rustige maar leuke dingen te ondernemen tussen de sessies door, zodat hij merkt dat het leven ook gewoon doorgaat.

- Een paar lampen minder, een paar kaarsjes meer. Dat licht is vriendelijker, waardoor het waarschijnlijk beter voelt voor hem.

Iets wat ik zelf ook vaak fijn vind als het minder gaat: luisterboeken! Misschien is dat ook iets voor je man?
Blueeyes bedankt voor de tips. Dit geeft mij ook wat handvatten fijn!

Ik denk dat hij na de vorige (1e) sessie iets te enthousiast is geweest met dingen doen e.d. en dit later heeft moeten bekopen.

Wat is dit een fijn topic geworden lieve en begripvolle berichten doen me echt goed.
Sassie hoe is het gegaan met je man na de volgende EMDR behandeling?

Blueyes, mijn zoon heeft ook EMDR gehad ik wist niet dat je daarna zo gevoelig kon zijn. Ik heb het ook niet gemerkt.

Zo ie zo weten we niet of het echt gewerkt heeft. Mijn zoon durfde niet echt terug naar dr pijnlijke herinneringen en heeft het toen leuker gemaakt. Volgens de therapeute gaf dat niet. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij.

Mar het gaat wel heel goed met hem nu dus ....tja misschien heeft het toch geholpen.
Don't worry be happy
Pfff was heftig gister.

Hij had een moment genomen en eigenlijk tegen de tijd dat het afgerond werd, kwam bij mijn vriend een hele sloot emoties boven welke hij al jaren verdringt.

Hij heeft gisteravond zitten huilen en over dingen gepraat waar ik het nooit over mocht hebben of alleen heel opervlakkig. Was wel heel fijn eindelijk die emoties.

Dus EMDR heeft heel wat gedaan, maar niet hoe het eigenlijk zou moeten, maar dat is nu niet erg.

Dus ergens ben ik wel blij.
De psycholoog heeft terug gebeld bij ons, mijn man kan dinsdag voor het eerst terecht voor een intakegesprek. Hij gaat waarschijnlijk ook met EMDR beginnen, dus hier lezen wat voor ervaringen mensen hebben is wel prettig.
Mijn therapeute zei altijd: Laat komen wat er komt.

Wat betreft emoties is alles goed. Die emoties horen erbij, die horen bij het verwerken.

EMDR wordt toegepast bij traumatische ervaringen. Het idee is dat je daar nog zo'n last van hebt (herinneringen die opeens terug komen, dingen die er echt niet bij horen daaraan koppelen, heel heftig reageren op relatief kleine dingetjes) omdat de herinnering niet goed opgeslagen is. Het is in feite grof en onverwerkt ergens weggestopt, en komt daardoor steeds terug. De EMDR zorgt ervoor dat de beide hersenhelften geactiveerd worden tijdens het naar boven halen van de herinnering, waardoor het daarna goed opgeslagen kan worden.

Laat dus alle emoties komen, geef hem ruimte, wees er voor hem. Probeer wat routine in de dagen te houden, zodat de wereld duidelijk door blijft draaien, zonder hem te pushen daarin mee te doen (al is af en toe een bord eten voor z'n neus zetten wel handig )

Alles wat er gebeurt is goed. Er 'moet' niets.

Leestip: Zwaartekracht van Milou van der Horst. Totaal ander probleem waarschijnlijk, maar dat de hoofdpersoon gaat ook in EMDR, en de schrijfster zelf is ervaringsdeskundige op dat gebied.
Is helemaal "in" de EMDR.

Vandaag was mijn man al weer wat stabieler. Van het weekeind een afspraakje gemaakt om eens een gesprek te hebben over wat dingen.

Gelukkig draait hier het leven gewoon door, dat moet wel met een gezin

Spannend broken dat je man ook waarschijnlijk EMDR krijgt. Ben benieuwd hoe hij het ervaart.
Ja spannend dames EMDR. Ik vond dat ook toen we eraan begonnen.Bang dat juist dingen weer naar boven zouden komen die moeilijk te verwerken zijn.

Mijn zoon is maar twee keer geweest.

Goed Sassie dat je gezin gewoon door blijft draaien.Daar zul jij wel de spil van zijn. Dan mag je trots zijn op jezelf.

Spannend Broken. Ik hoop dat het een goed effect heeft. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Don't worry be happy
Vandaag een betere dag. Samen rond het middaguur even wezen winkelen. Zowaar laarzen gevonden in mijn maand die leuk en niet duur zijn

Daarna samen op een terrasje genoten van het mooie weer.

Pareltjes dit soort dagen!
Dat zijn goede berichten Sassie. Ik hoop voor jullie dat er meer van dat soort dagen komen.
Don't worry be happy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven