IK!!!!!!

21-10-2014 19:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Samen met mijn psycholoog ben ik aan het kijken hoe ik mij verhoud in relaties. Vriendschappelijk maar ook met mannen waar ik wat mee gehad heb. Eigenlijk komt het naar voren dat ik in het teken sta van de ander. Ik zou meer moeten kijken wat wil ik nou, wat vind ik en wat vind ik fijn? Ik heb teveel bevestiging van een ander nodig dat ik wel goed genoeg ben...

Nu heb ik er over nagedacht en vraag me af...hoe kun je leren om van jezelf te houden? En hoe doen jullie dat?

Hopelijk kunnen jullie met me meedenken
Ja dat is zeker waar NummerZoveel maar goed ik zit met de gebakken peren. Mag ik vragen hoe oud jij bent?
Oké, de oorzaak is duidelijk. Het klinkt misschien raar, maar het eerste wat je kunt doen is je ouders vergeven. Ze hebben je niet goed behandeld, maar vergeven is de eerste stap...je hoeft het ze niet te vertellen, maar als je dit voor jezelf doet dan kun je verder denk ik.

Jij mag er zijn, zoals je bent. Je bent mooi zoals je bent. Zeg dat elke dag tegen jezelf in de spiegel.

En goed dat je naar een psycholoog gaat, want dit kun je niet alleen. Praten met vrienden hierover zou ik zeker doen. Echte vrienden begrijpen dit en zullen je steunen.
quote:swissie1986 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 20:25 Ja dat is zeker waar NummerZoveel maar goed ik zit met de gebakken peren. Mag ik vragen hoe oud jij bent?Dat mag. Ik ben inmiddels 40. En mijn situatie was niet helemaal vergelijkbaar, maar ik ben op mijn 15e uit huis gegaan (en op mijn 17e helemaal op mezelf) door een moeilijke thuissituatie. Mijn ouders maakten ook keuzes die ik echt niet begreep, maar na een jaar of wat leerde ik (gelukkig!) wel in te zien dat hun keuzes echt niets met mij te maken hadden.
quote:Apatura schreef op 21 oktober 2014 @ 19:39:

Nee bgb: luister naar jezelf, sta open voor je gevoelens, troost jezelf waar nodig.

En ja met je favo thee en iets lekkers.

Komt al iets intelligenter over

Maar dat bij troost/ aardig zijn altijd iets lekkers gegeten dient te worden is natuurlijk flauwekul.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 oktober 2014 @ 20:46:

[...]

Komt al iets intelligenter over

Maar dat bij troost/ aardig zijn altijd iets lekkers gegeten dient te worden is natuurlijk flauwekul.Plus 1
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
M'n ouders vergeven lukt nog niet helemaal. Ik kan het nu wel meer snappen maar er zit nog teveel verdriet voor m'n gevoel. Het komt in alle aspecten van m'n leven terug en dan frustreert. Maar ik denk dat ik er al flinke stappen in heb gemaakt.

Heftig dat je zo vroeg het huis uit bent gegaan NummerZoveel. Vond 17 al vroeg maar 15 is nog erger. Hoe ben jij met jezelf aan de slag gegaan dan? Heb je kids? Een relatie?
Ik heb gewoon het beste gemaakt van het leven dat me overkwam. Als dingen niet lopen zoals je graag zou willen, dan kun je altijd nog zelf kiezen hoe je dat van invloed laat zijn op jouw gevoelens en jouw geluk.

Ik ben al heel lang samen met mijn man, we hebben geen kinderen (om redenen los van mijn jeugd), ik heb een goede baan, een fijn huis en leuke huisdieren. Ik ben gelukkig.
Goed voor elkaar!! Fijn om te horen. Ik ga er ook zeker wel wat van maken. Vind het dan ook fijn om in therapie te zijn zodat ik mezelf kan ontwikkelen. Liefst zou ik nog wel een surograat moeder hebben maar goed dat is en blijft lastig.
Er zitten hier duizenden moeders die dat graag voor jou willen zijn

Het gemis van een moeder kun je uiteindelijk nooit oplossen met vervanging. Die positie is uniek en zelfs de meest fantastische surrogaatmoeder kan dat niet goedmaken.

Maar, mensen in je leven halen die lief voor je zijn, naar je willen luisteren, jou met raad en daad terzijde willen staan, dat maakt het leven wel een stuk mooier en kan het gemis wel degelijk naar de achtergrond schuiven.
Nou precies dat zou ik graag willen..Iemand die ouder is en waar je evt op terug kan vallen zoals jij het beschrijft.

Maar jij zegt wel dat er duizenden moeders zijn die dat graag willen, ik denk dat het niet helemaal zo werkt haha. Wie wil zoiets nou denk ik..vooral met iemand die vanuit het verleden zoveel heeft meegemaakt.
Nou, ik bedoelde vooral dat er hier duizenden vrouwen op het forum zitten, en dat die altijd bereid zijn om hier een virtuele knuffel uit te delen, of juist een schop onder je kont.

En verder denk ik dat je die "surrogaatmoeder" niet in 1 persoon moet zoeken, maar in een groepje mensen dat je om je heen verzameld. Dan is het gemis ook wat minder groot wanneer er een keer iemand wegvalt (want zo gaan vriendschappen nu eenmaal; die ene leuke buurvrouw verhuist, die andere lieve vrienden wordt ziek, enz).
Klopt! Ik heb al een fijn groepje vriendinnen en vrienden om me heen maar die zijn van dezelfde leeftijd ongeveer. Ik vind het juist fijn om wijze raad bij een volwassenen te kunnen krijgen. Maar goed...Daar ging de topic niet over.

Ben al blij dat ik tips heb gekregen!
Ik heb tot een aantal keer toe als ik zelfdestructief of anderszins persoonlijk idioot gedrag vertoonde/niet lief voor mezelf was een vliegticket geboekt, en ik ben vertrokken naar het eerste het beste land dat me leuk leek. Zonder plan en op een budgetje. Omdat ik op die manier heb ontdekt hoe goed ik mezelf kan redden in onverwachte situaties.

Niet dat wegrennen voor je problemen altijd de optie is hoor, want daar ben ik ook wel tegenaan gelopen. Maar in ieder geval 1x het diepe in springen (en het trouwens ook in je broek doen als er iets mafs gebeurt) is best wel goed!
Why own a room when you can build a house?
Gewoon ff een reactie om je succes en sterkte te wensen.. Daarnaast geef ik je graag de tip om eens naar het nummer: 'ik hou van mij' van Harrie Jekkers te luisteren. Raakte mij in ieder geval!
Haha daarvan weet ik al helemaal dat ik dat niet fijn vind hashtagbrownie. Ik denk dat ik me totaal niet kan vermaken en dan zit ik daar in mn uppie...ben een gezelsschaps dier over het grote algemene deel. Hoelang bleef je weg dan?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 oktober 2014 @ 19:37:

[...]

Een kop thee en een stroopwafel en alles is weer goed???

Kan er niet eens een lekkere neut af voor de visite?
quote:swissie1986 schreef op 21 oktober 2014 @ 21:54:

Klopt! Ik heb al een fijn groepje vriendinnen en vrienden om me heen maar die zijn van dezelfde leeftijd ongeveer. Ik vind het juist fijn om wijze raad bij een volwassenen te kunnen krijgen. Maar goed...Daar ging de topic niet over.

Ben al blij dat ik tips heb gekregen!Gewoon hier op het forum . Als ik me niet vergis zijn we met zo´n 1500 mensen, waarvan het grootste deel zich in het echte leven toch al redelijk volwassen moet gedragen. Of we ook wijs zijn.... eh... nou.... (nouja, er zijn hier wel een paar mensen waar af en toe iets verstandigs uit komt).
quote:Exces schreef op 21 oktober 2014 @ 22:12:

[...]

Gewoon hier op het forum . Als ik me niet vergis zijn we met zo´n 1500 mensen, waarvan het grootste deel zich in het echte leven toch al redelijk volwassen moet gedragen. Of we ook wijs zijn.... eh... nou.... (nouja, er zijn hier wel een paar mensen waar af en toe iets verstandigs uit komt).Klopt, maar ik vind niet dat er altijd fijn gereageerd word hier op het forum (gelukkig op deze topic wel!!!!) en er komt niet altijd wat uit waar je wat aan hebt hahaha..
quote:swissie1986 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 22:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Exces in "IK!!!!!!"" class="messagelink">Exces schreef op 21 oktober 2014 @ 22:12</a>:</b>

[...]

Gewoon hier op het forum . Als ik me niet vergis zijn we met zo´n 1500 mensen, waarvan het grootste deel zich in het echte leven toch al redelijk volwassen moet gedragen. Of we ook wijs zijn.... eh... nou.... (nouja, er zijn hier wel een paar mensen waar af en toe iets verstandigs uit komt).</div></blockquote>Klopt, maar ik vind niet dat er altijd fijn gereageerd word hier op het forum (gelukkig op deze topic wel!!!!) en er komt niet altijd wat uit waar je wat aan hebt hahaha.. Weet je, vergelijk dat nu eens met een moeder. Moeders kunnen ook bloedirritant zijn, maar de meesten hebben achteraf vaak gelijk. Als er hier wat direct gereageerd wordt, dan is dat vaak vergelijkbaar. Dat komt doordat veel forummers hier al wat langer rondlopen en op basis daarvan vaak al kunnen inschatten welke kant een verhaal op gaat. Als je het eens een poosje volgt, dan zul je erachter komen dat het niet bot bedoeld wordt.
Ik heb een hele lieve foto van mezelf als peutertje neegezet waarop ik een heel lief jurkje aanheb en een zonnehoedje op spelend in de zandbak.

Ik heb die foto daar neergezet zodat ik in moeilijke tijden weet: voor dat lieve meisje in de zandbak, moet je heel goed zorgen.

Dat helpt mij enorm. Als ik mezelf minder waard vind, of niet de moeite waard, als ik mezelf mislukt vind of het gevoel heb dat niemand me ziet staan. Dan kijk ik naar die foto van mezelf en zie dat dat meisje zéker de moeite waard is.
quote:NummerZoveel schreef op 21 oktober 2014 @ 22:39:

[...]

Weet je, vergelijk dat nu eens met een moeder. Moeders kunnen ook bloedirritant zijn, maar de meesten hebben achteraf vaak gelijk. Als er hier wat direct gereageerd wordt, dan is dat vaak vergelijkbaar. Dat komt doordat veel forummers hier al wat langer rondlopen en op basis daarvan vaak al kunnen inschatten welke kant een verhaal op gaat. Als je het eens een poosje volgt, dan zul je erachter komen dat het niet bot bedoeld wordt.Haha daar heb je gelijk in. Sommige zijn wel bot en schrik daar soms weleens van, of ze nu gelijk hebben of niet.. Maar goed ik zal eens wat vaker sparren hier
quote:dubbus schreef op 21 oktober 2014 @ 22:48:

Ik heb een hele lieve foto van mezelf als peutertje neegezet waarop ik een heel lief jurkje aanheb en een zonnehoedje op spelend in de zandbak.

Ik heb die foto daar neergezet zodat ik in moeilijke tijden weet: voor dat lieve meisje in de zandbak, moet je heel goed zorgen.

Dat helpt mij enorm. Als ik mezelf minder waard vind, of niet de moeite waard, als ik mezelf mislukt vind of het gevoel heb dat niemand me ziet staan. Dan kijk ik naar die foto van mezelf en zie dat dat meisje zéker de moeite waard is.Dat is lief Dubbus en een mooie manier om jezelf weer op te peppen. Als ik naar een foto kijk van mijn jeugd dan denk ik pfff ik had dat meisje zoveel meer willen geven..zoveel meer liefde.. zoveel meer veiligheid en vertrouwen...Misschien dat het averechts werkt maar misschien ook niet. Bedankt voor de tip!
quote:dubbus schreef op 21 oktober 2014 @ 22:48:

Dat helpt mij enorm. Als ik mezelf minder waard vind, of niet de moeite waard, als ik mezelf mislukt vind of het gevoel heb dat niemand me ziet staan. Dan kijk ik naar die foto van mezelf en zie dat dat meisje zéker de moeite waard is.

Wat een origineel idee.

Ik heb het idee dat je verstand de volwassene is en je gevoel het kleine kind in je. Met het verstand kan je alles rationaliseren, maar het gevoel gaat toch vaak haar eigen gang. Lekker zweefteverig, maar dan kun je je gevoel gaan opvoeden. Troosten, zelfvertrouwen geven, aanmoedigen grenzen te verleggen, etc. en ervan houden.
Heel goed voor jezelf zorgen kan helpen om meer van jezelf te houden. Dat 'verwennen' wat al eerder is genoemd. Lekker voor jezelf koken, muziek luisteren die jij fijn vindt, een bad nemen, naar de sauna gaan, of andere dingen, gewoon dingen die jij echt prettig vindt.
quote:ikeaverslaafde schreef op 22 oktober 2014 @ 13:41:

[...]

Wat een origineel idee.

Ik heb het idee dat je verstand de volwassene is en je gevoel het kleine kind in je. Met het verstand kan je alles rationaliseren, maar het gevoel gaat toch vaak haar eigen gang. Lekker zweefteverig, maar dan kun je je gevoel gaan opvoeden. Troosten, zelfvertrouwen geven, aanmoedigen grenzen te verleggen, etc. en ervan houden.Ik denk zeker dat dat klopt. Net als wat ik hier roep...ik wil een moeder!! Dat komt niet van mijn volwassene deel af maar puur van mijn kind binnen in mij die dat gemist heeft en die roept IK HEB DAT NODIG!!! Terwijl dat ik mezelf prima kan redden zoals ik nu leef maar het kleine meisje heeft het nog wel nodig. Hoe kan je je gevoel opvoeden terwijl je zoveel gemist hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven