Wat is wijsheid

22-10-2014 20:24 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week is 1 van mijn 2 konijnen overleden. Is het verstandig om een nieuw konijn bij de ander te zetten (konijn is zo'n 5 jaar oud)

En als ik hier voor kies, hoe kan ik ze dan het beste aan elkaar laten wennen. (Het konijn loopt los in de tuin en heeft alleen een schuilhok)
Je kunt het beste naar een opvang voor konijnen gaan. Daar kun je dan een konijntje van ongeveer de leeftijd van jouw konijn nemen. Zij kunnen je dan ook helpen om het konijn te koppelen zodat er een goede match komt. En als het toch niet zo'n goede match blijkt, kun je het konijn omruilen voor een ander konijn maar dat is dus meestal niet nodig.

Meeste konijnen (combinatie ex-ram en voedster) kunnen goed met elkaar overweg, zeker als ze veel ruimte hebben.

Het konijntje nu alleen laten, vind ik heel zielig. In de winter houden konijnen elkaar warm en ze horen gewoon met z'n tweetjes te leven. Hier zijn ze ook altijd zo lief met elkaar!
Ik ben het met Loesjesss eens, ga bij een opvang kijken voor een leeftijdsgenoot. Anders ben je over 5 jaar weer opzoek naar een extra konijn.
Be happy for this moment. This moment is your life.
Weet niet hoe dat zit met konijnen. Heb zelf cavia's. Ze zijn erg close en ik weet dat als er eentje zou sterven ik er een ander bij moet zetten omdat ze anders treuren. Bij caafjes moet je juist een kleintje erbij zetten (ivm territorium verdediging). Een kleintje zal zich namelijk sneller aan de oudste aanpassen dan eentje die al ouder is en al een geheel eigen karakter heeft...
Carpe Diem!
Oké opzoek naar een volwassen konijn dus
Vraag het anders eens na bij een dierenarts ofzo? Ik ga altijd als er eentje overblijft voor een jonkie. Die passen zich aan, aan de oudste. Toen ik mijn jongste caaf (rode) kocht wilde hij bijvoorbeeld niet eten uit de voerbak. Toen ik hem bij mijn oudste (witte) zette, volgde hij de witte in zijn doen en laten. Iets dat nu nog wel eens voor geinige taferelen zorgt...
Carpe Diem!
Het hoeft niet perse een konijn van dezelfde leeftijd te zijn.

Maar denken dat echt een jonkie ( daarbij is het te koud om nu een konijn buiten te zetten die dat niet gewend is!) altijd gaat is echt fout. Ik heb echt ervaring, een konijn van het andere geslacht gaat altijd goed ( ram laten castreren natuurlijk) Het is het beste ze op neutraal terrein aan elkaar te laten wennen. ( en let op met binnen, niet een nacht binnen laten ivm de kou en weer naar buiten)

succes, en super dat je er zo over nadenkt!
quote:sammies schreef op 23 oktober 2014 @ 14:06:

Het hoeft niet perse een konijn van dezelfde leeftijd te zijn.

Maar denken dat echt een jonkie ( daarbij is het te koud om nu een konijn buiten te zetten die dat niet gewend is!) altijd gaat is echt fout. Ik heb echt ervaring, een konijn van het andere geslacht gaat altijd goed ( ram laten castreren natuurlijk) Het is het beste ze op neutraal terrein aan elkaar te laten wennen. ( en let op met binnen, niet een nacht binnen laten ivm de kou en weer naar buiten)

succes, en super dat je er zo over nadenkt!Dat is eigenlijk ook mijn probleem, mijn konijn loopt vrij buiten, meeste konijnen zitten nu binnen (Weet niet hoe dat bij de opvang gaat trouwens)
Idd op neutraal terrein laten wennen en als ze buiten komen te zitten ze niet eerst binnen houden maar direct buiten laten wennen.
Carpe Diem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven