Scelta Apeldoorn

02-11-2014 15:22 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb me aangemeld omdat ik op zoek ben naar ervaringen van mensen die een klinische behandeling hebben (gehad) bij Scelta Apeldoorn. Ik heb namelijk een aantal vragen waarop ik graag antwoord zou willen.

- Met hoeveel personen moet je een kamer delen?

- Uit hoeveel personen bestaat een groep en hoeveel groepen zijn er?

- Hoe zien de ruimtes eruit? Groot/klein, netjes/vies etc.

- Als je buiten de therapiesessies om een gesprek wil (crisis) met een therapeut, kan dit dan? Of moet je alles alleen/met groepsgenoot oplossen?

- Hoe zit het met telefoon/tabletgebruik?

- Zijn er gemeenschappelijke douches?

Groetjes Hampie

Ps. Het liefst reacties van mensen die er in 2013/2014 hebben gezeten. Andere reacties zijn natuurlijk ook welkom...
anoniem_210237 wijzigde dit bericht op 02-11-2014 15:23
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Hoi Hampie,

De antwoorden op je vragen hangen een beetje af van welk programma je zult komen.

Op programma 1 zijn enkele 2-persoonskamers maar het grootste gedeelte is 1-persoons. Er is om de paar maanden een kamerwissel.

Op programma 2 zijn alleen 1-persoonskamers.

De groep is maximaal 24 personen en bestaat uit subgroepen van maximaal 8 personen.

Gesprekken zijn mogelijk wanneer de sociotherapeuten tijd hebben, dus niet de hele dag door. Maar de groep is er de hele dag en daar kun je ook om hulp vragen.

De afdeling is netjes, voldoende ruimte om je terug te trekken of juist bij de groep te zijn. Telefoon/tablet is buiten therapie gewoon toegestaan.

Er zijn meerdere douches maar die zijn dus wel gemeenschappelijk.

Wanneer je je intake hebt gehad krijg je een orientatie, dan kun je ook de afdeling bekijken en vragen stellen aan clienten.

Succes!
Verwacht je te worden opgenomen Hampie678?

Is de opname bij Scelta tegenwoordig nog steeds standaard een jaar? Of zijn er ook mensen die bijvoorbeeld voor een maand of vier worden opgenomen?
De behandeling duurt gemiddeld tussen de 9 en 12 maanden. Het kortste wat ik heb meegemaakt is 6 maanden, diegene stapte over naar de 3 daagse deeltijd omdat de doelen voor opname behaald waren.

En uiteraard mensen die korter bleven maar die shebben de behandeling niet afgerond om diverse redenen.

12 maanden is het maximale wat betreft de verzekering.
Bedankt voor je reactie Multomap.

Ik heb al zoveel hulp gehad, heb echt iets intensievers nodig. Maar ben bang. Nu toe kon ik in alle behandelingen mezelf onder controle houden. Ik wil dat niet meer, maar ik durf dat alleen in een veilige omgeving.
Graag gedaan.

Ik kan je de behandeling zeker aanraden. Het is loeizwaar maar als je ervoor gaat, kan je er ontzettend veel leren. Je zult wel hard moeten werken maar daar krijg je ook veel voor terug.

Het zal je problemen niet volledig oplossen maar je krijgt veel handvatten over liever met jezelf omgaan en beter voor jezelf te zorgen.

Het is een flinke investring maar ik heb er geen spijt van eghad en hoop dat meer mensen ook gaan ervaren dat het echt anders kan.
Fijn dat je zoveel bereikt hebt Multomap.

Ik hoop dat ik ook ooit blij ga zijn met het leven dat ik heb en de rust ga vinden die ik nodig heb.

Ik zag inderdaad dat er 2 programma's zijn. Ik denk dat programma 2 het beste zou passen en die lijkt mij ook het intensiefste. Het andere programma is denk ik meer gericht op werken in de maatschappij en structuur.
Programma 1 is volgens mij meer gericht op crisisvaardigheden, meer DGT e.d.

Programma 2 is meer diepgaand, voor mensen die dat aan kunnen en nodig hebben uiteraard..
Multomap, je bedoelt crisisvaardigheden.. om te leren praten en wat te doen in een crisis situatie?

zelf heb ik een voorkeur voor programma 2, maar wel dood eng. Lach vaak dingen weg en denk het gaat wel goed zo. Maar uiteindelijk als ik in paniek raak gaat het weer helemaal mis.
Crisisvaardigheden om te voorkomen dat men in crisis bv zichzelf verwond of dingen letterlijk of figuurlijk stuk maakt. Leren hoe de emoties/spanning niet te hoog op te laten lopen e.d. Ik heb wel eens gehoord dat op programma 1 meer cliënten zitten met dit soort gedrag, meer naar buiten gericht. Dus ook wat extremer, wat meer escalaties.

Programma 2 is diepgaander, meer op inzicht verkrijgen, meer verandering van binnen uit. In de intake zullen ze bekijken wat jij nodig hebt en wat je aan kunt.

Heb je je al aangemeld voor intake?
Ik kan niet goed zeggen wat het verschil is tussen programma 1 en 2 omdat ik niet beiden ken. Ik kan alleen wel zeggen dat ik heb gehoord dat op programma 1 meer de mensen zitten die wat extraverter zijn en dat de nadruk in de behnadeling meer ligt op het hier en nu. De insteek van de therapieen is dgt.

En op programma 2 zitten meer de mensen die introvert zijn (vaak ook ontwijkende pers. stoornis) en dat er meer gekeken wordt naar waar het gedrag vandaan komt. De insteek van de therapieen is schema therapie.

Bij de intake wordt echt wel goed gekeken naar welke behandeling voor jou het beste is en ook naar wat je zelf wilt.

Net als beertje (heb jij op prog 2 gezeten?) ben ik benieuwd of je je al hebt aangemeld.
Nee multomap, ik ken Scelta beroepsmatig.
Hallo,

Weet iemand of je een eigen bijdrage moet betalen als je klnisch gaat bij Scelta Apeldoorn?

Las op een forum dat iemand in 2012, 145 euro per maand moest betalen.

Gr. Hampie
Ik heb niets betaald, werd volledig door de zorgverzekering vergoed.

Vraag het anders bij jouw zorgverzekering. Meld dan wel dat Scelta onderdeel is van GGNet, dat is bekender.

Betekent dit dat je de stap wilt zetten?
Ja ik denk dat ik de stap ga zetten. Vindt het wel dood eng.

Ben bang voor een lange wachtlijst totdat ik klinisch kan.

Ik ben bij vgz verzekerd, maar zal ze wel even bellen.

Gr. Hampie
De eigen bijdrage gold alleen in 2012 en is in 2013 al weer afgeschaft. Dat was voor ambulante zorg ¤ 200,-- en als je opgenomen werd ¤ 145,-- per maand.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Oke gelukkig is het afgeschaft. Want 145 per maand is veel geld.

Weet jij hoelang je ongeveer moet wachten tot dat je klinisch kan?

Stel ik heb een intake gehad en het besluit is klinisch. Hoelang duurt het dan nog?

Gr. Hampie
Dat zou ik echt niet weten. Ik denk dat ze dat telefonisch wel ongeveer kunnen aangeven?
You only live once, but if you do it right, once is enough.
De wachttijd is erg wisselend. Maar daar kunnen ze je bij de intake wel een indicatie van geven. Het ligt er maar net aan wanneer er een plek vrij komt.

Knap dat je het aangaat. Hopelijk krijg je snel een intake en hebben ze een passende behandeling voor je.
Voor zover ik weet is de wachtlijst voor opname kort! Ligt er natuurlijk wel aan in welk programma je komt. En het wisselt met de tijd, maar het laatste dat ik weet is dat mensen relatief snel terecht kunnen!

Succes!
Dank je wel voor de reacties.

Sorry heb nog 2 vraagjes...Hebben ze intern ook fysiotherapie?

Ik heb dat namelijk nodig zo af en toe.

Zijn het iedere dag volle programma's bv van 9 tot 15 uur?

Gr. Hampie
Elke dag 9 tot 5 dacht ik? En de donderdagmiddag is dacht ik voor modules waar je je naar keuze voor kunt aanmelden. Vrijdags ben je volgens mij eerder klaar i.v.m. het weekend verlof.

Maar misschien leest er nog iemand mee die daar nu zit, die weten dat vast preciezer te vertellen :-)
Op de website staat dat in Apeldoorn de wachttijd tot intake bij de polikliniek 20 weken is en bij intake tot (dag)kliniek 4-6 weken op het moment.
Ik vernam vandaag dat er nu binnenkort nieuwe intakes gepland worden, maar dat daarna er een hele lange wachttijd is. Dus als je je wilt aanmelden zou ik dat snel doen, anders kan dat lang duren.

Via via hoor, maar volgens mij betrouwbare info.
Dank je wel allemaal.

Thordis, ik heb me aangemeld voor een intake en heb die binnenkort. Maar weet jij toevallig ook hoelang het duurt voordat je klinisch gaat?

Moet je na de intake lang wachten?

Gr. Hampie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven